handdator

Visa fullständig version : Träningsvolym - Viktade set


timpaz
2017-10-27, 13:04
Jag har funderat på viktade set för att räkna träningsvolym. Ta marklyft och anta att vi alltid tränar 1-10 reps. För en tungt 10a med en rep kvar i tanken sätter vi en '1a' = ett viktat set. Hur skulle ni vikta reps-intervallet 1-9 reps för att motsvara den tunga 10an?

Tanken är att gå till gymmet och utföra typ 5 viktade set utan att lägga någon större tanke på antalet reps/set.

reps viktat set
1 0.5
2 0.55
3 0.6
4 osv
5
6
7
8
9
10 1

Är det någon som gör såhär? Hur skulle du sätta fördelningen? Är jag helt ute och cyklar?

EDIT: Tabellen blev inte så snygg...

timpaz
2017-10-29, 20:41
Ingen som har någon input? Eller har jag förklarat på tok för dåligt? :P

Skoen
2017-10-29, 21:18
Jag förstår inte vad du menar men jag är rätt korkad.
Om du vill ha koll på din träningsvolym eller bara träningen i övrigt så rekommenderar jag appen Jefit, där kan du knappa in set/reps/vikt för alla tänkbara övningar. Sen räknar appen ut hur många kilo du totalt lyft under det träningspasset. Då får man en bra överblick på volymen och hur man ska styra den.

Annars är appen perfekt som träningsdagbok, så man kan hålla reda på sin progression enkelt utan att behöva tänka.

meow
2017-10-29, 23:20
Du förklarar det rätt skumt ja :p
Men hur tungt du ska köra beror väl på vad målet med passet är
Skulle jag köra 9 set på en övning och vilja ta ut mig varje set så skulle sista setet behöva va på väldigt låg vikt
Hade personligen kört omvänt, alltså 9-1

Skoen
2017-10-30, 06:08
Progression är viktigt om man vill gå frammåt i sin träning. Sen om det är mer vikt, fler reps, bättre flås osv är ju ett sätt att mäta framgång. Kanske viktigare än att träna på en viss vikt vid ett speciellt tillfälle, om man inte tävlar i styrkelyft där vikten är av the most importance