handdator

Visa fullständig version : Militär till förorterna?


ARMSTARK
2017-10-27, 07:46
Detta är klippt från Aftonbladets nättidning:

För flera år sen började professorn Irene Molina tala om militariseringen av förorten. Det handlade om att svenska polisen testade nya arbetsmetoder på förortsbefolkningen. Där fanns utrymme för att kunna ”experimentera”.

När förortsaktivister pratar begreppet militarisering av förorten har det tagits emot med reaktioner om att förortsaktivisterna ”överdriver” och att det egentligen är förortsaktivisterna som spär på den dåliga relationen mellan polis och förortsbor.

Man vad kallar man det om inte militarisering när nya polistaktiker som ska testas på befolkningen? Vad kallar man alla nya övervakningskameror? Vad kallar man ljudskrämmorna i Tensta? Och slutligen: vad kallar man ett förslag från 20 moderata riksdagsledamöter om att sätta in militären i förorterna?

Förslaget från Moderaterna är för övrigt varken originellt eller nytt, det lades först fram år 2016 av Sverigedemokraterna.

Alla vi som tänker efter och är seriösa förkastar förslaget. Men frågan är om vi är så jävla långt ifrån att det blir verklighet? Med tanke på att den politiska retoriken om Sveriges förorter blir mer och mer aggressiv.

Vad tror ni, skulle det kunna vara något för att stävja stöket i förorterna?

Cooks
2017-10-27, 07:53
Vad ska militären göra som inte poliser kan? Skjuta folk i huvudet?

Magnus N
2017-10-27, 08:11
Bättre sätta militären att bevaka gränserna så får polisen ta det interna

z_bumbi
2017-10-27, 08:21
Vad tror ni, skulle det kunna vara något för att stävja stöket i förorterna?

Dubbla skolsjukvårdens resurser under hela skoltiden.
Bygg fritidsaktiviteter där och inte i de centralare delarna av städerna eller än värre i de rika områdena.
I många fall har områdena ingen direktkontakt med övriga delar städerna så bygg bort de hindren eller fyll på med mer bebyggelse så att man sluter bostads- och arbetsplatsbestånden.
Omvandla lägenheter i ytterområdena till bostadsrätter och ha hyresrätterna kvar i centrala delarna.

trädgårdsmöbel
2017-10-27, 08:58
[B]Vad tror ni, skulle det kunna vara något för att stävja stöket i förorterna?



Jag tror varken polis eller militär är mentalt rustade (läs: labila nog) att kunna styra upp förorten. Jag tror att ett betalt, beväpnat medborgargarde/paramilitär/hobbypolis bestående av fotbollshuliganer, Soldiers of Odin, NMR och liknande typer, med hjälp av vapen, temporär åtalsimmunitet, uppskruvad hatisk retorik och alkohol understött av riktig polis är vad som behövs.

Shqypnia
2017-10-27, 09:00
Jag tror varken polis eller militär är mentalt rustade (läs: labila nog) att kunna styra upp förorten. Jag tror att ett betalt, beväpnat medborgargarde/paramilitär/hobbypolis bestående av fotbollshuliganer, Soldiers of Odin, NMR och liknande typer, med hjälp av vapen, temporär åtalsimmunitet, uppskruvad hatisk retorik och alkohol understött av riktig polis är vad som behövs.

Du befinner dig på Kolo och inte FB. Ifall du misstagit dig.

Vad ska militären göra i "förorten"? Ska de börja rensa "minoriteter"? Ska Sveriges militär upprepa det som pågår i Burma just nu?

Nixon
2017-10-27, 09:08
Nej.
Utöver att militär personal saknar polisiär utbildning och befogenhet så har försvaret knappt resurser att lösa ut sina egna, av riksdagen tilldelade, uppgifter. Finns ingen orsak att öka på mängden uppgifter.

Den dagen förortsligisterna får tag i avancerade vapensystem, börjar hänge sig åt o-/konventionell krigföring och identifierar sig som kombattanter så kan jag nog ändra uppfattning.

Shqypnia
2017-10-27, 09:20
Du befinner dig på Kolo och inte FB. Ifall du misstagit dig.

Vad ska militären göra i "förorten"? Ska de börja rensa "minoriteter"? Ska Sveriges militär upprepa det som pågår i Burma just nu?

Och ännu viktigare: vart ska jag köpa världens godaste falafel om inte i Rosengård? Va, va, va ?!?!

trädgårdsmöbel
2017-10-27, 09:20
Du befinner dig på Kolo och inte FB. Ifall du misstagit dig.

Vad ska militären göra i "förorten"? Ska de börja rensa "minoriteter"? Ska Sveriges militär upprepa det som pågår i Burma just nu?

Jag svarade på vad jag tror behövs för att stävja stök i förorten. Men ok, jag ändrar till mer fritidsgårdar och mer resurser. Kanske en festival eller ett kamelcenter.

ARMSTARK
2017-10-27, 09:22
Risken jag kan se om militär skulle skulle vistas i de områdena "i onödan" är att de som redan känner sig utanför samhället upplever ännu mer att samhället är fienden.
Däremot tycker jag att när det är kravaller som i Rinkeby senast då polisen satt och väntade på att det skulle ta slut av sig själv istället för att gå in och stoppa det, ja då skulle en tuff militärstyrka kunna gå rakt in och få slut på skiten. Så kan polisen göra sin samhällstjänst på annat sätt, tex bötfälla busarna som kör utan säkerhetsbälte.

Fordon
2017-10-27, 09:32
Varför skulle man inte kunna sätta in exempelvis MP i problemområden där vi har skottlossningar på öppen gata, i sjukhushus och ja, lite varstans?

Det finns 2 områden där polisen inte har våldsmonopol.

1. krigsområden
2. ca 55 no-go zoner.

Våldsmonopol kan bara tas tillbaka med våld (dödligt våld då gängen knappast bara ger upp sin mark).
Ger man tillräckligt många lillfingrar till ligister så bildas det gäng, som sedan blir organiserade, som sedan arbetar upp sig till en maffia.
Det hjälper inte att ta fram snuttefiltar och fritidsgårdar i första hand eftersom det ligger inom kategorin förebyggande insatser.
Först och främst behöver vi ändra lagstiftningen så att fängelsestraffen blir kännbara. Både för den enskilda individen men även så att samhället märker skillnad. Det måste bli en längre tids lugn och ro när busarna åker in.
Sedan får man kämpa med att bygga upp nästa generation medborgare.
De som är förlorade ska man inte satsa pengar på. Det går inte att rehabilitera gängledare. Att vara kriminell är deras yrke. De ser självklart inget värde att jobba åt någon annan mellan 07:00-16:00 för en skitlön. Det finns inget för sverige att hämta i sådana personer som sysslar med den typen av våld.

Så när vanliga polisen inte mäktar med att upprätthålla det där fina samhällskontraktet så måste de få hjälp. Varför inte då militär hjälp?

Alla ni som har tänkt efter och är seriösa, som har förkastat förslaget, vad har ni för konkret att komma med? Ni får inte säga "ah men det är en så komplex fråga". Det kan inte vara så omöjligt att komma på fungerande lösningar. Andra sidan (busarna) behövde bara lite muskler, pistoler och unga grabbar för att ta över förorterna. Det är inte komplext. Lösningen är liksom inte heller det. Att säga att det är för dyrt borde vara en icke-fråga för då får man helt enkelt ta pengar någon annanstans bara. Omprioritera skattemedlen. Det är "bara". Det går så bra annars att lägga pengar på det man vill så då går det även i detta fallet bara man vill. Det går även att höja skatten om det är så omöjligt. "Okej, vi ska höja skatten lite grann för att ta itu detta problem. Vi ska se över om vi kan minska skatten någon annanstans."

Vi är inte kriminella eftersom vi inte tycker att det är värt det på ett eller annat sätt. På ett eller annat plan.
De behöver också känna att det inte är värt det. På ett eller annat sätt. På ett eller annat plan.

Så, vad tror ni om det jag har skrivit ovanför? Vad kan vara bra, och vad kan vara käpprätt åt skogen? Och varför? Det värsta som finns är när man bara säger "Du är helt fel ute. fy fan vad kasst" och sedan är man tyst. Det kommer liksom ingen förklaring till varför en idé skulle vara dålig. såatteh, förklara gärna utförligt *hug*

shadowfire
2017-10-27, 09:48
Militär på gator finns i Danmark, Italien, Belgien mfl i olika omfattning.

Jag kan tänka mig för syftet specialtränad militär absolut hade kunnat göra samhällsnytta i utsatta områden, men det måste då vara förband och grupperingar som är tränade för att omhänderta civil olydnad vilket kanske inte innebär att öppna automateld med en AK5b. Jag tror patrullerande personal hade kunnat försvåra för drogförsäljning men också gänguppgörelser. Dock hade det behövts som sagt utbildning och skräddarsydda förband för att det hela inte skulle spåra ut helt.

Jag ser nog hellre militär i zoner där idag ambulans- och räddningstjänst inte får/kan köra fram utan eskort, än en underbemannad poliskår. Fler poliser räcker inte då Eliasson tycker att uniformerad personal ska sitta med kontorsarbete, så gör man inte om poliskåren så kommer vi fortsätta ha "särskilt utsatta områden". Z_bumbi hade flera bra förslag, men vi pratar om sådant som tar 5-10 år att genomföra och under tiden ska inte människor behöva leva i otrygghet.

shadowfire
2017-10-27, 09:54
Nej.
Utöver att militär personal saknar polisiär utbildning och befogenhet så har försvaret knappt resurser att lösa ut sina egna, av riksdagen tilldelade, uppgifter. Finns ingen orsak att öka på mängden uppgifter.

Den dagen förortsligisterna får tag i avancerade vapensystem, börjar hänge sig åt o-/konventionell krigföring och identifierar sig som kombattanter så kan jag nog ändra uppfattning.

Välkommen till storstäderna Göteborg, Stockholm och Malmö.
Här har gängen redan handgranater, AK47or, mindre kulsprutepistoler motsvarande UZI/mac10 och automatpistoler på hög. Vad är det om inte avancerade vapensystem?

Inte ens polisen törs ta det säkra före det osäkra, utan numera kör piketen all in med automatkarbiner så fort det är en uppgörelse i staden. Våldet har blivit allt grövre i gängkriminaliteten och att slänga in handgranater i lägenheter eller spränga polishus i luften fanns inte på världskartan för 5-10 år sedan.

Nixon
2017-10-27, 10:18
Vad är det om inte avancerade vapensystem?

Vanliga handeldvapen, om än automatiserade sådana :).

Det jag syftar på, är att de ska ha tillgång till minst understödsvapen i form av pansarvärnsvapen och kulsprutor på bred front.


I övrigt kan jag hålla med i din föregående post (som jag är för lat för att citera) om att ett form av specialtränat förband (sk gendarmerie) skulle kunna hjälpa till. Men lycka till med att få till stånd att upprätta en fjärde vapengren inom försvaret.

Som Försvarsmakten är utformad idag så anser inte jag att det är en lämplig uppgift av de anledningar jag skrivit tidigare.

Yes
2017-10-27, 10:57
Det förefaller rimligt att säkra områdena med militärpolis eller liknande.

timpaz
2017-10-27, 11:11
Vanliga handeldvapen, om än automatiserade sådana :).

Det jag syftar på, är att de ska ha tillgång till minst understödsvapen i form av pansarvärnsvapen och kulsprutor på bred front.


I övrigt kan jag hålla med i din föregående post (som jag är för lat för att citera) om att ett form av specialtränat förband (sk gendarmerie) skulle kunna hjälpa till. Men lycka till med att få till stånd att upprätta en fjärde vapengren inom försvaret.

Som Försvarsmakten är utformad idag så anser inte jag att det är en lämplig uppgift av de anledningar jag skrivit tidigare.

Naturligtvis ska militären rulla in i förorterna med takmonterad .50cal, granatkastare och pansarskott! Varför inte ställa upp en ARCHER-bataljon på trygga 20km beredd att jämna kvarter med marken om så önskas.

z_bumbi
2017-10-27, 12:13
Varför skulle man inte kunna sätta in exempelvis MP i problemområden där vi har skottlossningar på öppen gata, i sjukhushus och ja, lite varstans?

Förutom det rättsliga läget så är de inte utbildade för uppgiften.

Militär på gator finns i Danmark, Italien, Belgien mfl i olika omfattning.

Jag kan tänka mig för syftet specialtränad militär absolut hade kunnat göra samhällsnytta i utsatta områden, men det måste då vara förband och grupperingar som är tränade för att omhänderta civil olydnad vilket kanske inte innebär att öppna automateld med en AK5b. Jag tror patrullerande personal hade kunnat försvåra för drogförsäljning men också gänguppgörelser. Dock hade det behövts som sagt utbildning och skräddarsydda förband för att det hela inte skulle spåra ut helt.

Det du beskriver är en polisiär uppgift. Istället för att slösa bort skattepengar på att dubbelutbilda militär så att de ska bli halvdana poliser så om behovet finns så lägg pengarna på att utöka de delar av polisen som redan har kompetensen.

Z_bumbi hade flera bra förslag, men vi pratar om sådant som tar 5-10 år att genomföra och under tiden ska inte människor behöva leva i otrygghet.

Det är mycket vunnet även på kortare tid än så t ex när det gäller bränder och skadegörelse. Det finns en ytterst liten grupp som står för det grova våldet och där finns det mycket att jobba på för att få bort dem från gatorna men görs inget för att hindra att det fylls på underifrån så är mycket av det arbetet bortkastat.

shadowfire
2017-10-27, 12:26
Det du beskriver är en polisiär uppgift. Istället för att slösa bort skattepengar på att dubbelutbilda militär så att de ska bli halvdana poliser så om behovet finns så lägg pengarna på att utöka de delar av polisen som redan har kompetensen.

Det är mycket vunnet även på kortare tid än så t ex när det gäller bränder och skadegörelse. Det finns en ytterst liten grupp som står för det grova våldet och där finns det mycket att jobba på för att få bort dem från gatorna men görs inget för att hindra att det fylls på underifrån så är mycket av det arbetet bortkastat.

Jag håller helt med dig om att rotorsaken måste åtgärdas, men jag delar inte synen på att polisen har närmare till att få bukt med det, än militär som redan är anställd och kan sättas in med kort varsel. Att utbilda redan befintliga militära resurser tror jag går snabbare än att avskeda Eliasson och få till en ny polisorganisation. Våra politiker pratar om att anställda 1000 fler poliser hit och dit, men först och främst ska de gå en utbildning på PHS, sedan ska de in i organisationen och väl där så finns det en backlog med ouppklarade brott, förhör som inte hinns hållas etc. Vi pratar även här ett par år bort innan vi kan se en tydlig effekt av utökat antal poliser.

Poliser som är tränade för att hantera brottslighet och kriminalitet ute på gatorna måste ut på gatorna och för att det ska till så behöver polisorganisationen ses över så att rätt kompetens gör rätt sak. Datorsystem och rapporteringsfunktion, allt sådant är ju typ 80-tal fortfarande.

Förvärras situationen ytterligare så måste man ta till radikala åtgärder för att kunna upprätthålla trygghet i Sverige.

edit: jag vågar påstå att en förskjutning redan har hänt och att ordningsvakter t.ex. får göra mer polisiärt arbete nu idag än vad de egentligen förväntas göra, kort och gott eftersom de är de som är ute närmast synliga "på stan" och polispatruller för långt bort.

z_bumbi
2017-10-27, 12:34
Det tar längre tid att få ut militär än att få ut fler poliser och anställa fler civilanställa som avlastar polisen för vissa uppgifter.

shadowfire
2017-10-27, 12:48
Det tar längre tid att få ut militär än att få ut fler poliser och anställa fler civilanställa som avlastar polisen för vissa uppgifter.

Glöm inte att militärpolisen redan har förundersökningsledare som är utbildade. Militärpolisförbundet har ~300 medlemmar där du även har tidigare fältpoliser osv. Ingen jättemängd men varför inte dra del av detta och nyttja samverkan här?

Att i huvud taget sätta militär i ett gathörn där det tidigare varit oroligt tror jag räcker till att stävja brott. Det är knappast troligt att man hoppar på en ung flicka och våldtar henne i samma park som det står en pansarpluton och käkar lapskojs. Det kan kanske rentav räcka med att ställa ut hemvärnsmalajer och ett soppkök i Biskopsgården för att slippa åtminstone en helg med skottlossning.

trädgårdsmöbel
2017-10-27, 12:51
Det där med mer resurser till utsatta invandrartäta områden, är det inte så att utsatta invandrartäta områden faktiskt redan får mycket mer resurser än andra områden?

Om det förhåller sig så, att skolor, socialtjänst, idrottsföreningar, osv. får mer där än på andra ställen, de får i större utsträckning än andra områden behålla vårdcentraler, bibliotek och (de heliga i ständigt behov av att bygga fler) fritidsgårdarna, hjälper det då att hälla ännu mer pengar på problemet i form av finansiering till sådana saker?

lanzal
2017-10-27, 13:18
Det där med mer resurser till utsatta invandrartäta områden, är det inte så att utsatta invandrartäta områden faktiskt redan får mycket mer resurser än andra områden?

Om det förhåller sig så, att skolor, socialtjänst, idrottsföreningar, osv. får mer där än på andra ställen, de får i större utsträckning än andra områden behålla vårdcentraler, bibliotek och (de heliga i ständigt behov av att bygga fler) fritidsgårdarna, hjälper det då att hälla ännu mer pengar på problemet i form av finansiering till sådana saker?

Jag antar det. Eller tänker du mera "tough love" är vad som behövs? Dvs, sätt in militären att patrullera gatorna och mer polisnärvaro typ.

LoveMachine
2017-10-27, 13:25
Jag har aldrig hört försvarstwitter varit så eniga som när de pissade på den idén.

1. Lagstöd saknas.
2. Militären har inte rätt utbildning.
3. Militären har inte resurser att göra någon annans jobb. Vi otillräckliga resurser för det som är huvuduppgiften.

Kort sagt, värdelös idé.

Vinter
2017-10-27, 13:31
Jag har aldrig hört försvarstwitter varit så eniga som när de pissade på den idén.

1. Lagstöd saknas.
2. Militären har inte rätt utbildning.
3. Militären har inte resurser att göra någon annans jobb. Vi otillräckliga resurser för det som är huvuduppgiften.

Kort sagt, värdelös idé.

Jag har aldrig förstått varför Sverige senaste 20 åren inte kikar mer på SWAT konceptet. Och varför man inte har ett behovsstyrt system.

Nordirland är inget jättebra exempel på hur man ska sköta inrikesproblem.

trädgårdsmöbel
2017-10-27, 14:06
Jag antar det. Eller tänker du mera "tough love" är vad som behövs? Dvs, sätt in militären att patrullera gatorna och mer polisnärvaro typ.



Inte någon form av "love" alls. Men som en annan användare upplös mig om att jag faktiskt inte är på Flashback nu, så håller jag mig till era lösningar, för jag ser inga realistiska själv.

Pudzianovski
2017-10-27, 14:12
Nej, tror inte det är en bra idé. Hellre fler poliser och annat arbete som z_bumbi med flera nämnt.

ARMSTARK
2017-10-27, 14:14
Ett bra sätt att få pli på dessa tuffingar (speciellt de yngre) vore att antingen ledsaga dem hem eller ringa dit deras föräldrar, och berätta vad de sysslar med. Då skulle de få ajja bajja + moms hemma.
Det är så pass effektivt att skolorna i förorterna inte ringer hem till föräldrarna när de uppför sig illa för de vet att ungarna kommer få så hårda bestraffningar av föräldrarna.

z_bumbi
2017-10-27, 14:47
Glöm inte att militärpolisen redan har förundersökningsledare som är utbildade. Militärpolisförbundet har ~300 medlemmar där du även har tidigare fältpoliser osv. Ingen jättemängd men varför inte dra del av detta och nyttja samverkan här?

Några få saker:
*Lagar måste ändras.
*Nya anställningskontrakt, omförhandla nämnda kontrakt och sedan få anställda att skriva på. Förra stora ändringen gjorde att ett antal anställda inte skrev på och då var det frågan om utlandstjänst vilket i mycket högre utsträckning ligger inom militärens verksamhetsområde.
*Militären har redan brist på folk och nu ska de ha en ytterligare uppgift som ingen som jobbar idag har skrivit på för.

Jag har aldrig förstått varför Sverige senaste 20 åren inte kikar mer på SWAT konceptet.

Något i stil med piketen och NI?

Bärsärk
2017-10-27, 14:47
Vi behöver utveckla ett nytt typ av fängelse som funkar som arresten på en polisstation fast i större skala.

Om du är ute och bråkar och polisen plockar upp dig så ska de bara kunna dumpas av där tills deras föräldrar kommer och hämtar ut dom.

Som det är nu så antar jag att det är 1 veckas pappersarbete för att få frihetsberöva någon som kastat sten på en ambulans. Det håller inte, så ska det inte behöva vara. Man har alldeles för mycket rättigheter som bov och bandit nu för tiden.


Något i stil med piketen och NI?

Inte piketen längre, de har fått indragna tillstånd för att använda viss utrustning. Bara NI som har "fullständiga rättigheter" nu för tiden.

z_bumbi
2017-10-27, 14:54
Inte piketen längre, de har fått indragna tillstånd för att använda viss utrustning. Bara NI som har "fullständiga rättigheter" nu för tiden.

De har väl fortfarande tillgång till de normala förstärkningsvapnen, skyddsutrustning och i fallet med vissa större städer även skyddade fordon?

High1ander
2017-10-27, 15:09
Varför inte slå två flugor i en smäll och skriva upp notan som militärerna gör som konst? Militären kan vara en konstinstallation i Rosengård, om man säljer det som konst så kommer även rödvinsvänstern tillåta det.

Vinter
2017-10-27, 15:40
Något i stil med piketen och NI?

260 st poliser totalt som är uppdelade på 3 större regioner? Det är underdimensionerat till absurdum. Men de är de enda poliserna som har träning i att ta hand om tungt beväpnade hot. Och man frågar sig varför poliser skjuter folk i svåra situationer i tid och otid? Svaret är att det sker mer allvarliga situationer än vi har utbildad personal för.

En länsorganisation med bemanning baserad på antal begångna brott är väl mer realistiskt. Det finns situationer som svensk polis knappt kan hantera.
Det borde inte vara så. Snarare är en god organisation något övertränad och har någon polis till godo.

micke81
2017-10-27, 17:48
Uruselt,gör om och gör rätt. Fler poliser och rätt polisledning framstår som en betydligt bättre lösning.

Starke75an
2017-10-28, 09:00
Får nog utbilda militärer så de får samma rättigheter som polis, eller specialutbilda insatspoliser för just sånt. Just nu i dagläget är det nog enklast att ge militärer utbildning.

De har bättre utrustning.

Alla har ju gjort skyddsvaktsprov, och då får man använda det våld som behövs för att säkerställa att ordning uppehålls.

micke81
2017-10-28, 09:37
Får nog utbilda militärer så de får samma rättigheter som polis, eller specialutbilda insatspoliser för just sånt. Just nu i dagläget är det nog enklast att ge militärer utbildning.

De har bättre utrustning.

Alla har ju gjort skyddsvaktsprov, och då får man använda det våld som behövs för att säkerställa att ordning uppehålls.

Enklast är oftast inte det vettigaste. och i det här fallet är det ren idioti.
Det här ligger på politisk nivå och på polismyndigheten.
Finns inget att vinna på att nyttja försvarsmakten för polisiära uppgifter.

Och nej soldaten har inte bättre utrustning för att hantera härjiga kriminella.

Soldater finns för att i första hand säkerställa att grovt mellanstatligt våldsutövande ej behöver nyttjas och i andra hand för att utföra nyss nämnda grova mellanstatliga våld när alla andra alternativ är utdömda.

Skyddsvakter har förövrigt inte polismans befogenhet.

Starke75an
2017-10-28, 09:51
Nej, de har inte polismans befogenheter. Men vid ett skyddsobjekt får en skyddsvakt öppna verkans eld om så är nödvändigt.

Jo, militären har bättre prylar. Typ tårgasen är starkare. Utrustning för mörkersende. Kommunikationsutrustning är bättre. Och till sist fordonsflottan är betydligt bättre. JAS 39 gripen har inte polisen, än...

Skulle till och med påstå att hemvärnet har idag i princip samma saker som vanliga armen. Inte alla förband, men de uppdaterade. Men grk finns idag inom hemvärnet.

Går du in med ett pansarfordon med ksp och tillhörande utrustning på taket och ambulans stax bakom så blir det nog enkelt för ambulans personalen att få jobba utan att folk kastar sten.

micke81
2017-10-28, 10:26
Nej, de har inte polismans befogenheter. Men vid ett skyddsobjekt får en skyddsvakt öppna verkans eld om så är nödvändigt.

Jo, militären har bättre prylar. Typ tårgasen är starkare. Utrustning för mörkersende. Kommunikationsutrustning är bättre. Och till sist fordonsflottan är betydligt bättre. JAS 39 gripen har inte polisen, än...

Skulle till och med påstå att hemvärnet har idag i princip samma saker som vanliga armen. Inte alla förband, men de uppdaterade. Men grk finns idag inom hemvärnet.

Går du in med ett pansarfordon med ksp och tillhörande utrustning på taket och ambulans stax bakom så blir det nog enkelt för ambulans personalen att få jobba utan att folk kastar sten.

Du bör nog uppdatera dig lite angående skyddsvaktandet och tänka ett par varv till.
Ok så tillför polismyndigheten mörkerförmåga då vad nu den skall göra för skillnad när du lika bra kan flyga helikopter med lampa modell större alternativt ännu bättre nyttja IR kamera från luften,det lilla behov som verkligen kan finnas gällande mörkerförmåga är jag övertygad om redan finns i tillräcklig utsträckning på berörda enheter.. Det finns ingen poäng med militära sambandsresurerser mot härjiga kriminella det är lika meningslöst som att sminka grisar och du måste driva med mig angående fordonen.

Nu skall jag driva över lite här på ett sätt som må anses dumförklarande men du bör fundera ett par varv till, det somliga förespråkar är ingen lek.

Militära fordon är skapta för krigets krav och uppgifter vilka är helt skilda från polisiära krav och uppgifter,skall vi ta det lite längre så kan du fundera över hur många polisbilar och poliser du kan utbilda och ha i drift jämfört med vad stridsfordon kostar i inköp,drift och underhåll
Och nu har vi inte ens funderat över kostnaden för att materiellt återställa (det humanitära biten är omöjlig att ersätta) efter eldöpnande med 12.7 TKSP eller vanlig KSP58 vars 7.62 slår hål på de flesta väggar du kan hitta, den helt absurda förstörelsen som kan åstadkomas med 40mm Kulspränggranat ur Akan från stridsfordon eller spränggranat från en 12cm kanon på stridsvagn alternativt 8 eller 12 cm spränggranat från GRK eller 8.4cm GRG spränggranat är helt enkelt något som INTE hör hemma i civila sammanhang och är rent absurt.
Sen har vi det här med de förändringar som måste göras i hur soldaten övas för att hantera en helt annan hotbild än den soldaten primärt skall vara beredd att bekämpa.
Utöver detta så tar det tid ifrån övande på och lösande av primära uppgifter.
Tillbaka till ritbordet. soldater är inte poliser och så skall det förbli det enda vettiga är att tillse att det löses polisiärt.

Och vem skall göra Hemvärnssoldatens jobb på dennes civila jobb hade du tänkt dig under tiden Hemvärnssoldaten utför skarp insats och vem skall betala denne?

F Ultra
2017-10-28, 10:53
Välkommen till storstäderna Göteborg, Stockholm och Malmö.
Här har gängen redan handgranater, AK47or, mindre kulsprutepistoler motsvarande UZI/mac10 och automatpistoler på hög. Vad är det om inte avancerade vapensystem?

Inte ens polisen törs ta det säkra före det osäkra, utan numera kör piketen all in med automatkarbiner så fort det är en uppgörelse i staden. Våldet har blivit allt grövre i gängkriminaliteten och att slänga in handgranater i lägenheter eller spränga polishus i luften fanns inte på världskartan för 5-10 år sedan.

Utom förstås på 90-talet när MC-krigen höll på. Nu är det tydligen sådan kris i Sverige eftersom vi har färre skjutningar per år än vad de har per dag i Chicago och ändå kommer säkert många Amerikaner att påpeka hur osäkert Sverige är eftersom Åkesson mfl gråter ut i Amerikansk media.

Magnus N
2017-10-28, 11:03
Utom förstås på 90-talet när MC-krigen höll på. Nu är det tydligen sådan kris i Sverige eftersom vi har färre skjutningar per år än vad de har per dag i Chicago och ändå kommer säkert många Amerikaner att påpeka hur osäkert Sverige är eftersom Åkesson mfl gråter ut i Amerikansk media.

Jamen så bra, Chicago har det värre. Inget att se här, allt är bra

F Ultra
2017-10-28, 11:30
Jamen så bra, Chicago har det värre. Inget att se här, allt är bra

Ger dock perspektiv kanske? Kör där runt militär på gatorna trotts att de har ca 280 skjutningar per dag?

Magnus N
2017-10-28, 11:48
Ger dock perspektiv kanske? Kör där runt militär på gatorna trotts att de har ca 280 skjutningar per dag?

Jag kritiserade ditt försök att relativisera Sveriges problem genom att peka på en sämre situation. Det gör inte läget i Sverige bättre direkt.

Tycker du inte det är en anmärkningsvärd situation?

”Slår man ihop siffrorna visar de att fem gånger så många har skottskadats de senaste fem åren i Göteborg, Stockholm och Malmö jämfört med i grannländernas huvudstäder tillsammans.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/extrem-situation-jamfort-med-grannlanderna

TranceII
2017-10-28, 12:01
Går du in med ett pansarfordon med ksp och tillhörande utrustning på taket och ambulans stax bakom så blir det nog enkelt för ambulans personalen att få jobba utan att folk kastar sten.

Vad skall de göra om de kastar sten?

Starke75an
2017-10-28, 12:06
Vad skall de göra om de kastar sten?

Lösa situationen på bästa sätt. Våld är sista utvägen om blåljuspersonal angrips av stenkastare.

TranceII
2017-10-28, 12:09
Lösa situationen på bästa sätt. Våld är sista utvägen om blåljuspersonal angrips av stenkastare.

Vad är bästa sättet? Låt oss säga det brinner i några bilar och en brandbil är där och släcker tillsammans med ett pansarfordorn med en ksp. 40-50 meter längre bort så har du en liten grupp 15-20-åringar som är maskerade och börjar kasta sten.

Hur skall militären agera?

Starke75an
2017-10-28, 12:23
Vad är bästa sättet? Låt oss säga det brinner i några bilar och en brandbil är där och släcker tillsammans med ett pansarfordorn med en ksp. 40-50 meter längre bort så har du en liten grupp 15-20-åringar som är maskerade och börjar kasta sten.

Hur skall militären agera?

Det bestämmer deras chef.

Alexton
2017-10-28, 12:25
Fungerar bra i Frankrike förstår inte varför det inte skulle fungera i Sverige.

TranceII
2017-10-28, 12:34
Det bestämmer deras chef.

Vad skall deras chef bestämma? Jag menar om du tycker det vore effektivt med militär i förorterna så måste du väl ha en åsikt om hur det skulle fungera annorlunda mot hur polisen agerar nu?

Magnus N
2017-10-28, 12:39
Kunde iaf arresterat dessa personer och satt dem i fängelse något år.
Sedan ska givetvis polisen klara av detta och gör det nog bara de får tillåtelse

TranceII
2017-10-28, 12:44
Fungerar bra i Frankrike förstår inte varför det inte skulle fungera i Sverige.

Pratar du om "Opération Sentinelle" där man efter Charlie Hebdo och andra attacker permanent har soldater på gatorna i vissa städer och områden för att skydda mot och kunna reagera snabbt vid terrorattacker?

De är väl inte ute i de slitna förorterna och försöker fånga knarklangare och bilbrännare utan patrullerar områden där terrorister skulle vilja slå till. Som turistområden, busstationer, arenor etc.

Om jag nu inte missat någon annat initiativ med franska militären som ni refererar till.

shadowfire
2017-10-28, 13:18
Uruselt,gör om och gör rätt. Fler poliser och rätt polisledning framstår som en betydligt bättre lösning.

Jag tror vi ligger 10 år bort innan polisen får kontroll på förorterna. Varför?

- Det är över 50 problemområden nu och det ökar, inte minskar. Trenden är dessutom att våldet överlag blir grövre i dessa områden.
- Polislöneproblematiken är fortfarande inte löst. Totalt i landet var det 950 poliser och 1691 civilanställda som slutade under 2016.
- Polishögskolorna lyckas inte fylla sina platser, så var ska då "tusentals fler poliser" komma ifrån?
- Assistenter och utredare får högre löner än poliser som ska vara på gatan
- Dan Eliasson som fuckat upp hela organisationen, får inte sparken, utan regeringen håller honom om ryggen och är ytterst ansvariga för situationen
- Polisutbildningen är på fem terminer, så för att i huvud taget fylla på med poliser så måste strömmen av nyrekryteringar överstiga antalet avhopp vilket det inte gör nu. Polisantalet minskar för varje år.
- Det finns enligt mig inte en enda åtgärd som faktiskt tar tag i segregeringen, utan istället lägger man pengar på "kvinnocaféer" och att utsmycka farliga områden med konst i form av föremål och målningar

Innan man fått bukt på lönehanteringen, lyckats vända trenden och få in folk på skolorna, få dem färdigutbildade, sparkat Eliasson och omorganiserat polisen osv så tror jag det är 7-8 år bort. Lägg sedan till en tungrodd process med att faktiskt få kontroll på de olika zonerna också.

Så frågan är; vad ska vi göra under tiden? Stå och se på när kvinnor våldtas, när äldre rånas och när ambulanser inte kan köra in för att de attackeras? Ska vi ha det så i 10 år till?

shadowfire
2017-10-28, 13:23
Är det inte bättre att använda sig av hemvärnet ute på gatorna istället för "soldiersofodin" och andra självutnämnda säkerhetspatruller? Låt uniformerad personal patrullera inne i Nordstan, så kan polisen omallokera sina nuvarande resurser ut till förorterna. Ställ militär på strategiska platser som centralstationer etc. De behöver inte ens vara beväpnade, bara genom att synas och kunna i grupp göra ett ingripande skapar trygghet.

Det har gått så långt att polisen nu desperat söker volontärer för att försöka få deras hjälp med nattvandringar och trygghetsskapande.

trädgårdsmöbel
2017-10-28, 13:37
Är det inte bättre att använda sig av hemvärnet ute på gatorna istället för "soldiersofodin" och andra självutnämnda säkerhetspatruller? .

Fördelen som jag ser det med Soldiers of Odin och liknande initiativ, är att det finns en viss (för att använda ett aktuellt uttryck) värdegrund som jag tror behövs idag. Hemvärnet (Och polis, väktare) osv. har ju annat än i enstaka fall ingen sådan, och i de fall den ändå finns så ageras det ändå sällan efter den, utan enligt en annan värdegrund.

TranceII
2017-10-28, 13:58
Är det inte bättre att använda sig av hemvärnet ute på gatorna istället för "soldiersofodin" och andra självutnämnda säkerhetspatruller? Låt uniformerad personal patrullera inne i Nordstan, så kan polisen omallokera sina nuvarande resurser ut till förorterna. Ställ militär på strategiska platser som centralstationer etc. De behöver inte ens vara beväpnade, bara genom att synas och kunna i grupp göra ett ingripande skapar trygghet.

Det har gått så långt att polisen nu desperat söker volontärer för att försöka få deras hjälp med nattvandringar och trygghetsskapande.

De som är med i hemvärnet tjänstgör runt 4-12 dygn per år eller något sådant. Den tiden bör spenderas på att öva på det de skall göra i händelse av krig.

Väktare passar bättre till ett sådant jobb.

Starke75an
2017-10-28, 14:18
De som är med i hemvärnet tjänstgör runt 4-12 dygn per år eller något sådant. Den tiden bör spenderas på att öva på det de skall göra i händelse av krig.

Väktare passar bättre till ett sådant jobb.

Man får göra fler dagar om man vill. Det du nämner är det minsta man måste göra enligt avtal.

Antal dagar avgörs av befattning.

svenbanan
2017-10-28, 14:39
Jag fattar inte på vilket sätt ni tycker att militären är bättre skickade än vilket fotbollslag som helst att hålla ordning på problemområden. Har man nån som helst utbildning för att handskas med folk (som inte är fientlig makt) på nära håll?

Vad tusan man ska göra med kulsprutor mitt inne i städer övergår mitt förstånd. Isåfall får man väl utlysa undantagstillstånd och ha utegångsförbud efter klockan sex på kvällen i dessa områden. Då kan man kanske ha militärer som hjälper till att hålla helt rent på gatorna. Jag är dock tveksam till att tillståndet är tillräckligt allvarligt för den typen av åtgärd, och det skulle nog ändå behövas att polisen sköter majoriteten av detta arbete om man inte faktiskt tycker att alla som visar sig ute på kvällstid ska ha ett skott i benet.

Alexton
2017-10-28, 14:46
Pratar du om "Opération Sentinelle" där man efter Charlie Hebdo och andra attacker permanent har soldater på gatorna i vissa städer och områden för att skydda mot och kunna reagera snabbt vid terrorattacker?

De är väl inte ute i de slitna förorterna och försöker fånga knarklangare och bilbrännare utan patrullerar områden där terrorister skulle vilja slå till. Som turistområden, busstationer, arenor etc.

Om jag nu inte missat någon annat initiativ med franska militären som ni refererar till.

Nej det är inte sentinelle eller Vigipirate. Utan att de kan hjälpa till vid upplopp eller när de snabbt behöver ha fler folk på marken.
I Frankrike har du 4 olika polisstyrkor, gendermarie är rätt tungt beväpnade och specialiserade mot kravaller men kan ha roll som Landsorts polis. Vi saknar motsvarighet i Sverige.

Bärsärk
2017-10-28, 14:53
Spelar ingen roll hur många poliser ni anställer problemet är det pappersarbete som hör till ett gripande och vad man ska göra av buset.

Det är därför väldigt få personer grips vid nazi demostrationer, ingen vill sitta i månader efteråt och skriva papper om det.

Vi behöver som folk och nation acceptera att saker och ting inte följs enligt boken av våra poliser, vi behöver börja acceptera att polisen ska få göra saker på egen hand.

micke81
2017-10-28, 15:00
Jag tror vi ligger 10 år bort innan polisen får kontroll på förorterna. Varför?

- Det är över 50 problemområden nu och det ökar, inte minskar. Trenden är dessutom att våldet överlag blir grövre i dessa områden.
- Polislöneproblematiken är fortfarande inte löst. Totalt i landet var det 950 poliser och 1691 civilanställda som slutade under 2016.
- Polishögskolorna lyckas inte fylla sina platser, så var ska då "tusentals fler poliser" komma ifrån?
- Assistenter och utredare får högre löner än poliser som ska vara på gatan
- Dan Eliasson som fuckat upp hela organisationen, får inte sparken, utan regeringen håller honom om ryggen och är ytterst ansvariga för situationen
- Polisutbildningen är på fem terminer, så för att i huvud taget fylla på med poliser så måste strömmen av nyrekryteringar överstiga antalet avhopp vilket det inte gör nu. Polisantalet minskar för varje år.
- Det finns enligt mig inte en enda åtgärd som faktiskt tar tag i segregeringen, utan istället lägger man pengar på "kvinnocaféer" och att utsmycka farliga områden med konst i form av föremål och målningar

Innan man fått bukt på lönehanteringen, lyckats vända trenden och få in folk på skolorna, få dem färdigutbildade, sparkat Eliasson och omorganiserat polisen osv så tror jag det är 7-8 år bort. Lägg sedan till en tungrodd process med att faktiskt få kontroll på de olika zonerna också.

Så frågan är; vad ska vi göra under tiden? Stå och se på när kvinnor våldtas, när äldre rånas och när ambulanser inte kan köra in för att de attackeras? Ska vi ha det så i 10 år till?

Som du skriver är det en mycket lång utbildning för att bli polis, var i ligger mervärdet i att lägga lika lång tid på polisutbildning av soldater?

Var skall dessa soldater tas ifrån?

Försvarsmakten har mycket knappa numerär redan som det är,och dessa får inte tummas på om du inte hemskt gärna vill se ännu fler döda på egen sida i händelse av ofred.
Du kan helt enkelt inte laga ett fel genom att skapa två nya och tro att det är en vinst för någon.

Är det inte bättre att använda sig av hemvärnet ute på gatorna istället för "soldiersofodin" och andra självutnämnda säkerhetspatruller? Låt uniformerad personal patrullera inne i Nordstan, så kan polisen omallokera sina nuvarande resurser ut till förorterna. Ställ militär på strategiska platser som centralstationer etc. De behöver inte ens vara beväpnade, bara genom att synas och kunna i grupp göra ett ingripande skapar trygghet.

Det har gått så långt att polisen nu desperat söker volontärer för att försöka få deras hjälp med nattvandringar och trygghetsskapande.

Vilket lagstöd hade du tänkt dig att nyttja för att använda Hemvärnet mot kriminella skithögar?

Skall denna tid tas inom ram från de dygn som Hemvärnssoldaten har avtalat om?
Hur länge räcker dessa dygn?
Vad gör du sedan när dygnen är slut?
Ska Hemvärnet skita i att öva på sina krigsuppgifter? Hur många liv kostar detta? ökar det risken för att kriget faktiskt kommer?
Om in,vem skall betala notan för detta? Och vem skall ersätta alla Hemvärnspersonal på deras platser på olika arbetsplatser?
Skall du göra centralstationer med mera till skyddsobjekt? vilket stöd för ingripanden hade du tänkt dig? Och i sådana fall varför i sådana fall kastrera soldaterna med att ta ifrån dem deras vapen? Vart skall övningstiden tas ifrån för att göra Hemvärnet till rätt personer på rätt plats i den miljön och hade inte den tiden och de pengarna varit bättre att lägga på krigsuppgift?

Fördelen som jag ser det med Soldiers of Odin och liknande initiativ, är att det finns en viss (för att använda ett aktuellt uttryck) värdegrund som jag tror behövs idag. Hemvärnet (Och polis, väktare) osv. har ju annat än i enstaka fall ingen sådan, och i de fall den ändå finns så ageras det ändå sällan efter den, utan enligt en annan värdegrund.

Värdergrund?
Tror du på allvar att medborgargarden löser något över tid ?
Eller kan det vara så att det över tid bara slutar med mer elände och anarki?

Särskilt med tanke på det inflytande som uppenbarligen finns från öster i dessa grupperingar.

Man får göra fler dagar om man vill. Det du nämner är det minsta man måste göra enligt avtal.

Antal dagar avgörs av befattning.

Och vem skall betala för detta?
Vem tar över dessa personers civila jobb?

micke81
2017-10-28, 15:02
Spelar ingen roll hur många poliser ni anställer problemet är det pappersarbete som hör till ett gripande och vad man ska göra av buset.

Det är därför väldigt få personer grips vid nazi demostrationer, ingen vill sitta i månader efteråt och skriva papper om det.

Vi behöver som folk och nation acceptera att saker och ting inte följs enligt boken av våra poliser, vi behöver börja acceptera att polisen ska få göra saker på egen hand.

Vore det inte rimligare då att lösa problemet uppifrån och ned genom att åtgärda de administrativa flaskhalsarna och tillse att poliserna på gatan kan göra sitt jobb effektivt än att förespråka anarki?

Starke75an
2017-10-28, 15:15
Skrev i tråden en bit upp att militär ska gå igen utbildning som är lämplig för ändamålet. Men i hemvärnet står dig dig fritt att vara med så många dagar som passar dig extra.

Bättre att de gör nytta än bara leka i skogen som man gör som soldat i svenska armen.

Bärsärk
2017-10-28, 15:43
Vore det inte rimligare då att lösa problemet uppifrån och ned genom att åtgärda de administrativa flaskhalsarna och tillse att poliserna på gatan kan göra sitt jobb effektivt än att förespråka anarki?

Hur ska det lösas? Om det gick att lösa så tror jag redan att man hade gjort det, polisen har ju funnits i ett par år.

Att vi inte hade lika mycket problem för 30 år sedan var ju för att inte internet fanns och då fick inte vi reda på i lika stor utsträckning vad polisen sysslade med.

Polisen är ju under ett gigantiskt mikroskop, ett skott i förorten och personen som skjuter tas ur tjänst, massiva utredningar, möten, pappersarbete och så vidare. Sen hamnar allt på youtube med.

Ta den här situationen som ett exempel

3EG5Nl37RsE

Spola tillbaka bandet 30 år, inga kameror, mindre vittnen, inget youtube och buset ligger blodig i backen.

micke81
2017-10-28, 15:54
Skrev i tråden en bit upp att militär ska gå igen utbildning som är lämplig för ändamålet. Men i hemvärnet står dig dig fritt att vara med så många dagar som passar dig extra.

Bättre att de gör nytta än bara leka i skogen som man gör som soldat i svenska armen.

Vart skall tid och resurser tas ifrån?
Lägg den tiden och de resurserna på poliser istället det kostar lika mycket och är ändamålsenligt.
Soldater skall öva för kriget,inte för att vara poliser.

Samma med hemvärnet. Nyttan skall göras på rätt ställe,att försöka göra soldat till polis är inte nytta det är om något att "leka" och det med resurser som inte finns.

Hur ska det lösas? Om det gick att lösa så tror jag redan att man hade gjort det, polisen har ju funnits i ett par år.

Att vi inte hade lika mycket problem för 30 år sedan var ju för att inte internet fanns och då fick inte vi reda på i lika stor utsträckning vad polisen sysslade med.

Polisen är ju under ett gigantiskt mikroskop, ett skott i förorten och personen som skjuter tas ur tjänst, massiva utredningar, möten, pappersarbete och så vidare. Sen hamnar allt på youtube med.

Ta den här situationen som ett exempel

3EG5Nl37RsE

Spola tillbaka bandet 30 år, inga kameror, mindre vittnen, inget youtube och buset ligger blodig i backen.

Återigen,lös problemet uppifrån och ned inte genom anarki som bara skapar fler problem.

Starke75an
2017-10-28, 16:18
Vi har ju en yrkesarmé. Låt vidareutbilda lämpliga därifrån. Så länge inte det är krig med nått annat land så kan de göra nytta på hemmaplan i stället för att åka runt värden och patrullera. Känner folk som varit i Kosovo och Afghanistan som soldater.

Bärsärk
2017-10-28, 16:44
Återigen,lös problemet uppifrån och ned inte genom anarki som bara skapar fler problem.

Vad exakt menar du med "uppifrån och ned" ?

shadowfire
2017-10-28, 16:50
Jag fattar inte på vilket sätt ni tycker att militären är bättre skickade än vilket fotbollslag som helst att hålla ordning på problemområden. Har man nån som helst utbildning för att handskas med folk (som inte är fientlig makt) på nära håll?

Vad tusan man ska göra med kulsprutor mitt inne i städer övergår mitt förstånd. Isåfall får man väl utlysa undantagstillstånd och ha utegångsförbud efter klockan sex på kvällen i dessa områden. Då kan man kanske ha militärer som hjälper till att hålla helt rent på gatorna. Jag är dock tveksam till att tillståndet är tillräckligt allvarligt för den typen av åtgärd, och det skulle nog ändå behövas att polisen sköter majoriteten av detta arbete om man inte faktiskt tycker att alla som visar sig ute på kvällstid ska ha ett skott i benet.

Vem har sagt att militären måste vara beväpnade med kulsprutor?
Varför läser alla in att det ska rulla pansarvagnar på våra gator bara för att man nyttjar en uniformerad samhällsresurs?

Lite som att säga att räddningstjänsten bara släcker bränder och måste springa med vattenslang överallt. Både räddningstjänst och militär kan nyttjas bredare.

shadowfire
2017-10-28, 16:54
Som du skriver är det en mycket lång utbildning för att bli polis, var i ligger mervärdet i att lägga lika lång tid på polisutbildning av soldater?


Behöver inte vara polisutbildning av militär. I grundutbildningen får man lära sig att bevaka skyddsobjekt, omhänderta folk, avvisa folk, ingripa, sjukvård etc etc. Jag tror man med rätt kort insats skulle kunna använda rentav icke beväpnad militär för att stötta polisen tills att polisen har kommit ikapp.

För varje kvinna som kan känna sig tryggare på våra gator så skulle jag säga att det är en vinst.


Vilket lagstöd hade du tänkt dig att nyttja för att använda Hemvärnet mot kriminella skithögar?

Skall denna tid tas inom ram från de dygn som Hemvärnssoldaten har avtalat om?
Hur länge räcker dessa dygn?
Vad gör du sedan när dygnen är slut?
Ska Hemvärnet skita i att öva på sina krigsuppgifter? Hur många liv kostar detta? ökar det risken för att kriget faktiskt kommer?
Om in,vem skall betala notan för detta? Och vem skall ersätta alla Hemvärnspersonal på deras platser på olika arbetsplatser?
Skall du göra centralstationer med mera till skyddsobjekt? vilket stöd för ingripanden hade du tänkt dig? Och i sådana fall varför i sådana fall kastrera soldaterna med att ta ifrån dem deras vapen? Vart skall övningstiden tas ifrån för att göra Hemvärnet till rätt personer på rätt plats i den miljön och hade inte den tiden och de pengarna varit bättre att lägga på krigsuppgift?


Det senaste nu är att en polisfamilj fick sin villa beskjuten av vad som verkar vara någon form av automatkarbin. Knappt en vecka efter att en polisstation fick ett sprängattentat mot sig. Samtidigt som polisen erkänner själva att de inte hinner förhöra en misstänkt våldtäktsman som är utpekad - han får gå fri på stan medan offret blir smutskastat av gärningsmannen + lakejer.

Vad är detta om inte snudd på ett krigstillstånd?

Du nämner att militären ska vara beredda på krig - vad händer om kriget redan finns innanför våra gränser i form av laglösa ligor som kontrollerar delar av samhället?

Bärsärk
2017-10-28, 16:59
Shadow kul att du nämner det, USAs militär svär ju en ed på att skydda riket mot alla fiender, både inre och yttre.

https://www.army.mil/values/oath.html

Undra vart gränsen går?

shadowfire
2017-10-28, 17:00
Vi har nyttjat militären när det varit översvämningskatastrofer i Norrland, bland annat för att evakuera människor och bygga sandvallar.
Vi har nyttjat militären till att evakuera civila, röja vägar, frakta förnödenheter och upprätta kommunikationsförbindelser i samband med stormen Gudrun.
Militären deltog i arbetet med Salabranden och deltar då och då i eftersök av försvunna människor.

Vi har alltså detta organ till att bistå samhället i stort så länge vi är i fredstid.

Citat från försvarsmakten;
STÖD TILL SAMHÄLLET
Vid krissituationer har Försvarsmakten i uppgift att vara till stöd för samhället. Det kan till exempel bli aktuellt vid översvämningar, stormar eller bränder.

När samhället drabbas av svåra påfrestningar krävs samarbete mellan myndigheter, kommuner och landsting. Då ska Försvarsmakten kunna vara ett stöd genom att skydda människor, miljön eller samhällsfunktioner som exempelvis vägnätet. Det har Sveriges riksdag beslutat.

Försvarsmakten har kompetens och utrustning som gör att vi kan genomföra insatser som är svåra att utföra på egen hand för andra myndigheter. Till exempel kan det handla om att en väg måste röjas efter en storm eller att en försvunnen person måste eftersökas.

Till Försvarsmaktens uppgifter hör även att bidra till Sveriges beredskap inför kriser. Det innebär att vi arbetar förebyggande genom att utbilda personal och genom att öva och planera inför svåra situationer som kan drabba samhället.

Försvarsmakten är skyldig att delta i räddningsinsatser om det finns lämpliga resurser och om deltagandet inte allvarligt hindrar den vanliga verksamheten. Det följer av lagen om skydd mot olyckor. Försvarsmakten kan även lämna stöd till samhället i situationer som inte är kriser. Det kan till exempel gälla transporter av sjuka eller ammunitionsröjning.

stridis
2017-10-28, 18:03
Hur ska det lösas? Om det gick att lösa så tror jag redan att man hade gjort det, polisen har ju funnits i ett par år.


Om polisledningen lyssnat på Stefan Holgersson så hade vi haft ett bättre läge. Nu har sossesvinen med deras utnämning av Dan Eliasson som Rikspolischef visat hur mycket de fumla bort den bollen.

LoveMachine
2017-10-28, 19:34
Micke81 har sagt det mesta som jag skulle säga. Bra!

Vi har nyttjat militären när det varit översvämningskatastrofer i Norrland, bland annat för att evakuera människor och bygga sandvallar.
Vi har nyttjat militären till att evakuera civila, röja vägar, frakta förnödenheter och upprätta kommunikationsförbindelser i samband med stormen Gudrun.
Militären deltog i arbetet med Salabranden och deltar då och då i eftersök av försvunna människor.

Vi har alltså detta organ till att bistå samhället i stort så länge vi är i fredstid.


Det är en viss skillnad mellan att göra en insats under kortvariga, allvarliga katastrofer där det främst handlar om enklare uppgifter och att över tid postera militär i som polis, en befattning som kräver helt andra kompetenser.

Det förstnämnda kostar naturligtvis resurser men handlar om akuta situationer. Det senare skulle helt utarma militärens resurser och göra det ännu svårare, om inte omöjligt att utbilda kompetenta krigsförband. Efter några år skulle vi lika gärna kunna lägga ner försvaret eftersom vi skulle ha tappat stora delar av personalen och kompetensen att lösa de fredstida huvuduppgifterna, öva för krigets krav och vara krigsavvärjande.

Frågenarkomanen
2017-10-28, 19:37
Särskilt med tanke på det inflytande som uppenbarligen finns från öster i dessa grupperingar. ...?

Frågenarkomanen
2017-10-28, 19:42
Ska vi ha det så i 10 år till? Aldrig förr har "som man bäddar får man ligga" passat bättre. Den här situationen uppstod liksom inte hux flux. Varför har du röstat fram den här situationen, om du inte vill ha den?

Det har varit solklart hur länge som helst vad som skulle hända (och vad som kommer att ... ni får väl ångra er när det väl är för sent då också), och ändå har ni fortsatt rösta för att importera den här typen av problem.

Varför är det helt plötsligt ett problem?

Vinter
2017-10-28, 19:52
Vi har nyttjat militären när det varit översvämningskatastrofer i Norrland, bland annat för att evakuera människor och bygga sandvallar.
Vi har nyttjat militären till att evakuera civila, röja vägar, frakta förnödenheter och upprätta kommunikationsförbindelser i samband med stormen Gudrun.
Militären deltog i arbetet med Salabranden och deltar då och då i eftersök av försvunna människor.

Vi har alltså detta organ till att bistå samhället i stort så länge vi är i fredstid.

Citat från försvarsmakten;

Personligen menar jag att det finns en mycket stor risk att folk slutar om de tvingas patrullera i förorterna, det är inte många skyttesoldater med väsentlig utbildning kvar i organisationen som mycket består av olika specialister. Det är inte direkt för detta de skrivit kontrakt. Samma med hemvärnet.

Lösningen finns hos polisen, om ledningen kan få politiskt stöd. Och att de kan ta sig i kragen. Det är mycket möjligt att staten måste storsatsa med många miljarder för att få saker till rätta.

Framförallt så får de sluta pissa på sina anställda poliser. Hyra in folk som får bättre lön, det är väl en lysande signal till de poliser som funderar på att sluta. De säger upp sig och får rejäl löneförhöjning om de återanställs som civilare. Briljant!

micke81
2017-10-28, 21:46
Vad exakt menar du med "uppifrån och ned" ?

Rätt direktiv från regering,rätt lagstifftning i riksdag,rätt styrning från polisledning som resulterar i rätt prioriteringar,och därmed blir även polisen på gatans jobb genomförbart.rätt lön. Sen är det uppenbart att det behövs mycket fler poliser. Mindre byråkrati,mer fokus på att lösa uppgiften och stoppa in civila på rätt ställen i organisationen för att få loss poliser till tjänst ute i verkligheten. Görs allt detta på rätt sätt så är jag övertygad om att det kommer gå utmärkt att återanställa poliser som sagt upp sig tidigare och att fylla platserna på polisskolan.

Behöver inte vara polisutbildning av militär. I grundutbildningen får man lära sig att bevaka skyddsobjekt, omhänderta folk, avvisa folk, ingripa, sjukvård etc etc. Jag tror man med rätt kort insats skulle kunna använda rentav icke beväpnad militär för att stötta polisen tills att polisen har kommit ikapp.

För varje kvinna som kan känna sig tryggare på våra gator så skulle jag säga att det är en vinst.



Det senaste nu är att en polisfamilj fick sin villa beskjuten av vad som verkar vara någon form av automatkarbin. Knappt en vecka efter att en polisstation fick ett sprängattentat mot sig. Samtidigt som polisen erkänner själva att de inte hinner förhöra en misstänkt våldtäktsman som är utpekad - han får gå fri på stan medan offret blir smutskastat av gärningsmannen + lakejer.

Vad är detta om inte snudd på ett krigstillstånd?

Du nämner att militären ska vara beredda på krig - vad händer om kriget redan finns innanför våra gränser i form av laglösa ligor som kontrollerar delar av samhället?

Ska vi göra skyddsobjekt av hela förorter? Avväpnade soldater? Tycker det låter mer som att ordet du söker är ordningsvakt eller väktare,dessa går nog fortare att utbilda och detta utan att ta resurser från en redan hårt pressad försvarsmakt.
Visst kan det vara så att kriget är under utveckling redan i form av oordnade förorter och mycket annat(konceptet hybridkrig och förkrigstillstånd/krigsförberedelser är inte helt okänt tyvärr),då är det sannerligen inte läge att sprida ut våra få kontinuerligt anställda soldater i förorter som ordningsvakter.Om du läser på försvarsmaktens egna hemsida så upptäcker du att det finns drygt 5000 kontinuerligt anställda GSS det blir alltså cirkus 100 stycken per så kallad no-go zon/utanförskappsområde/utmaningsområde whatever det kallas just idag och ha i åtanke att dessa inte kan jobba dygnet runt det måste sovas/återhämtas/ätas och såvidare.
Lösningen är fler poliser och rätt styrning uppifrån,gärna även återinförande av beredskapspolis. Vi må anse att det är rörigt nu men gissa hur rörigt det kan bli om/när kriget kommer.


Vi har nyttjat militären när det varit översvämningskatastrofer i Norrland, bland annat för att evakuera människor och bygga sandvallar.
Vi har nyttjat militären till att evakuera civila, röja vägar, frakta förnödenheter och upprätta kommunikationsförbindelser i samband med stormen Gudrun.
Militären deltog i arbetet med Salabranden och deltar då och då i eftersök av försvunna människor.

Vi har alltså detta organ till att bistå samhället i stort så länge vi är i fredstid.

Citat från försvarsmakten;

Stor skillnad på typ av insats tyvärr, naturkatastrofer är temporära till skillnad från förortsröran:(

Vi har ju en yrkesarmé. Låt vidareutbilda lämpliga därifrån. Så länge inte det är krig med nått annat land så kan de göra nytta på hemmaplan i stället för att åka runt värden och patrullera. Känner folk som varit i Kosovo och Afghanistan som soldater.

Hur mycket folk tror du att vi har tillgängliga egentligen?

http://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/forsvarsmakten-i-siffror/
Det här med utlandstjänst är på gott och ont,många lärdomar om vad som verkligen fungerar har kommit av olika insatser i andra länder,lärdomar försvarsmakten aldrig hade dragit utan skarpa insatser,på hemmaplan bör fokus ligga på att öva på skarp uppgift inte på att agera ordningsvakter.

...?

Du har aldrig läst om kopplingar österut både gällande grupperingar på yttersta höger såväl som vänsterkanten?
Du har inte heller noterat hur folk från dessa håll tenderar att låta som pappegojor som repeterar Kremls/RTs/sputniks budskap?


På det stora hela har kärleksmaskinen och vinter lyckats sätta ord på det mesta jag misslyckats med att uttrycka tidigare här i tråden.

Frågenarkomanen
2017-10-28, 21:57
Du har aldrig läst om kopplingar österut både gällande grupperingar på yttersta höger såväl som vänsterkanten?
Du har inte heller noterat hur folk från dessa håll tenderar att låta som pappegojor som repeterar Kremls/RTs/sputniks budskap?. Ja, och? Det betyder inte att de inte vill väl. Det betyder heller inte att Kreml/RT är fientligt inställda till Sverige bara för att svensk media vill få dig att tro det.

Hursomhelst så saknar det relevans i den här diskussionen. Om Putin hade skickat 1 miljard SEK för att medborgargarde som ska hålla koll på svenska förorter så hade väl det varit bra, eller? Eller är allt automatiskt dåligt för att det kommer från vårt grannland i öster?

svenbanan
2017-10-29, 03:00
Vem har sagt att militären måste vara beväpnade med kulsprutor?
Varför läser alla in att det ska rulla pansarvagnar på våra gator bara för att man nyttjar en uniformerad samhällsresurs?

Lite som att säga att räddningstjänsten bara släcker bränder och måste springa med vattenslang överallt. Både räddningstjänst och militär kan nyttjas bredare.

Det var någon som skrev om grantgävär och kulsprutor och diverse annan militär materiel som en fördel lite längre upp...

Jag hade tänkt skriva betydligt mer, men micke81 har redan skrivit det mycket bättre än jag hade kunnat.

shadowfire
2017-10-29, 09:48
Än så länge har ingen motståndare till att nyttja militär här i tråden kommit med något förslag på vad vi kan göra istället, i varje fall inget förslag som inte ligger 10 år bort innan vi ser någon effekt av det.

Tre polishus till attackerade inatt.

Det finns ingen poliskris.

trädgårdsmöbel
2017-10-29, 10:00
Än så länge har ingen motståndare till att nyttja militär här i tråden kommit med något förslag på vad vi kan göra istället, i varje fall inget förslag som inte ligger 10 år bort innan vi ser någon effekt av det.

Tre polishus till attackerade inatt.

Det finns ingen poliskris.

Men vad skall militären göra? Hindra förortskriminella från att begå brott genom att skjuta ihjäl dem? Upplopp i förorten, militären åker dit och det ligger 50 stenkastarlik på gatan, följt av att de går från dörr till dörr och skjuter ihjäl misstänkta? Jag tycker det är en utmärkt idé, men övriga borde kanske tänka till lite.

Bärsärk
2017-10-29, 10:00
Ge NI speciella befogenheter rådanden under extrema tillfälle, som nu;

Skjut för att döda.

De har utbildning, utrustning och psyke för att göra det.

shadowfire
2017-10-29, 10:15
Men vad skall militären göra? Hindra förortskriminella från att begå brott genom att skjuta ihjäl dem? Upplopp i förorten, militären åker dit och det ligger 50 stenkastarlik på gatan, följt av att de går från dörr till dörr och skjuter ihjäl misstänkta? Jag tycker det är en utmärkt idé, men övriga borde kanske tänka till lite.

hahah, jag ser mer det som att vi har ett samhälle i kris och alla tänkbara resurser måste man överväga att använda för att vända på steken samtidigt som man påbörjar ett jättelyft av polismyndigheten.

Jag kan tänka mig patrullerande räddningstjänst med vattenkanoner på brandbilar också. Det har tyvärr gått så långt.

shadowfire
2017-10-29, 10:17
Attackerna mot polisstationerna är för övrigt bara ett tecken på att kriminella grupper eller småligister vill visa att de har makten och styr samhället. Eskalerar detta ännu mer så har vi vårt första inbördeskrig sedan Avsättningskriget mot Sigismund, 1598–1599 där Kung Sigismund, som också var kung av Polen 1587-1632, avsattes från Sveriges tron.

Vad sker då rent konkret för att motverka detta? Tyvärr inte mycket. Räkna med att ha det så här - eller värre - kommande år.

Regeringen sköt till en halv miljard mer till Polisen redan 2016, pengar som direkt sögs upp av gränskontrollkostnader. Nu i höstbudgeten lägger man mer pengar än vad polismyndigheten själv äskat, 7.1 miljarder och tror att de pengarna ska ge ca 2000 fler fler poliser. Det framgår dock inte vad pengarna ska gå till - det är upp till Eliasson.

Löneproblematiken tar man inte i, utan hävdar till att det är något för parterna att göra upp om (löntagarorg- och arbetsgivare). Faktum är att det skiljer så mycket som 11 000 kr/mån om man tar en civiltjänst med ingångslön inom polisen mot för vad man har om man är ute på fältet i 6-8 års tid. Förra året blev lönerevisionen 2,9%, vilket är rätt sedvanligt och rimligt, men ingen öronmärkning har gjorts av pengar varken i förra budgeten eller denna budget, vilket gör att anslaget till polisen kan Eliasson göra vad han vill med.

Lönefrågan är dock inte enda orsaken till att poliser hoppar av. Den urusla organisationen är en annan orsak, där Eliasson sett till att sätta inkompetenta chefer på helt absurda positioner.

Källa statskontorets utredning; "För sammanlagt drygt 2 500 chefer beslutade ledningen att, på grund av tidsbrist, tillförordna tillfälliga chefer, i stället för att de skulle gå igenom ett rekryteringsförfarande. Resultatet blev att flera chefer saknade kompetens för sina tjänster", ska det stå i den ännu ofärdiga rapporten."

Det är ju inget litet städjobb som måste göras. För att kunna avskeda och flytta på inkompetent personal, så krävs det att det finns kompetent arbetskraft att tillgå och lyssnar man på poliser så vill de ha folk med erfarenhet av polisyrket på chefsnivå. Dvs, av de poliser som hoppat av, så kanske man kan rekrytera tillbaka en del och försöka få in dem på chefspositioner, men vi pratar en process som lätt kan ta två år eftersom det alltid är en tröghet i omplaceringar, uppsägningar, fackliga förhandlingar etc.

Tittar man på förortsproblematiken så finns det inga konkreta åtgärder med att ändra boendestruktur för att bryta segregation t.ex. och det absolut enda majoriteten av riksdagspartierna pratar om är att man antingen ska erbjuda låglönejobb som insteg till arbetslösa ligister, eller utbildning.

stridis
2017-10-29, 10:26
Ge NI speciella befogenheter rådanden under extrema tillfälle, som nu;

Skjut för att döda.

De har utbildning, utrustning och psyke för att göra det.

Varför en sådan speciell resurs som NI? Varför inte låta våra förstärkta insatsstyrkor(före detta piketen i våra tre största städer) få i uppdrag att pacificera förorterna?

trädgårdsmöbel
2017-10-29, 10:35
hahah, jag ser mer det som att vi har ett samhälle i kris och alla tänkbara resurser måste man överväga att använda för att vända på steken samtidigt som man påbörjar ett jättelyft av polismyndigheten.

Jag kan tänka mig patrullerande räddningstjänst med vattenkanoner på brandbilar också. Det har tyvärr gått så långt.

Som högst temporär krislösning tror jag att många tänker som dig. Men jag tror ni (inte jag) får göra en slags värdering där ni ställer de negativa effekterna av attacker mot polisstationer och stenkastarupplopp mot själva "övergreppet" mot stenkastare (läs: Invandrare från afrika och mellanöstern) där de sprutas ner med vattenkanoner, får stryk och övervakas av militär.

i den värderingen får ni även beräkna att stora delar av samhället på sätt och vis står bakom stenkastarna och vurmar om dem. Hur kommer ett massivt antal vänstermänniskor agera om stenkastare (återigen läs: Folk med ursprung från mellanöstern och afrika) får stryk av militär och blir nedsprutade av vattenkanoner? Jag, med stöd av helt andra åsikter än du, kan säga att dessa också borde få stryk eller värre, men skulle DU gilla ett samhälle där militären spöar upp en massa flickor med kort lugg och lila hår?

TranceII
2017-10-29, 10:40
Än så länge har ingen motståndare till att nyttja militär här i tråden kommit med något förslag på vad vi kan göra istället, i varje fall inget förslag som inte ligger 10 år bort innan vi ser någon effekt av det.

Tre polishus till attackerade inatt.

Det finns ingen poliskris.

Motivera varför du tror att militär skulle göra mer nyttare än att hyra in väktare och hur militär skulle hindrat något av de attackerna som skett?

Dessutom om du säger att det är 10 år bort med att polisen skulle kunna göra nytta varför skulle det inte vara 10 år bort med att militären skulle kunna göra det?

Det finns inte personal, inget lagstöd och de är inte utbildade. Hur är det en snabb lösning?

shadowfire
2017-10-29, 10:55
Motivera varför du tror att militär skulle göra mer nyttare än att hyra in väktare och hur militär skulle hindrat något av de attackerna som skett?

Dessutom om du säger att det är 10 år bort med att polisen skulle kunna göra nytta varför skulle det inte vara 10 år bort med att militären skulle kunna göra det?

Det finns inte personal, inget lagstöd och de är inte utbildade. Hur är det en snabb lösning?

Jag ser absolut väktare och ordningsvakter som en lösning, men de finns inte att tillgå och behöver sonika utbildas och rekryteras av bevakningsföretag för att sedan placeras där man nu kan avlasta polisen ännu mer. Det finns inga pengar till detta då det inte finns i någon budgetmotion. Försvaret betalar vi redan för och har redan anställda inom.

Rent krasst är inte väktarutbildningen speciellt omfattande. Det är 9 dagars grundutbildning, 160 timmarspraktik, sedan ytterligare 5 dagars utbildning innan de är färdiga. Det som tar tid är rekryteringsförfarandet och att i huvud taget hitta och anställa personer till bevakningsföretagen.

Militära resurser har redan i mångt och mycket de delar redan färdiga i sin utbildning, inte minst då man i grundutbildningen tränas på att försvara skyddsobjekt mm. Jag tror att man skulle med en kort extrautbildning på några veckor utbilda och placera resurser till att förstärka samhällskritiska funktioner under en övergångsperiod.

Jag pratar då om icke beväpnad militär mer än med batong, men jag tror det hade räckt för att avskräcka mycket av småbuset och de mindre ligorna.

Ett problem t.ex. är att så fort en ligist blir skottskadad så ska kusiner, farbröder och bruschor storma Sahlgrenska vilket gör att polisen måste slösa enorma resurser på att skydda sjukhus. Låt sjukhusen bli skyddsobjekt och ställ ut beväpnad militär där och banka skiten ur de jädrans "familjerna" som stör ordningen på sjukhuset. Bara där har vi frigjort ett antal polispatruller varje helg som kan dra ut till förorterna istället.

shadowfire
2017-10-29, 11:00
Som högst temporär krislösning tror jag att många tänker som dig. Men jag tror ni (inte jag) får göra en slags värdering där ni ställer de negativa effekterna av attacker mot polisstationer och stenkastarupplopp mot själva "övergreppet" mot stenkastare (läs: Invandrare från afrika och mellanöstern) där de sprutas ner med vattenkanoner, får stryk och övervakas av militär.

i den värderingen får ni även beräkna att stora delar av samhället på sätt och vis står bakom stenkastarna och vurmar om dem. Hur kommer ett massivt antal vänstermänniskor agera om stenkastare (återigen läs: Folk med ursprung från mellanöstern och afrika) får stryk av militär och blir nedsprutade av vattenkanoner? Jag, med stöd av helt andra åsikter än du, kan säga att dessa också borde få stryk eller värre, men skulle DU gilla ett samhälle där militären spöar upp en massa flickor med kort lugg och lila hår?

hahah, jag älskar dina inte sällan överradikala skildringar och åsikter, men visst är det så att du har en poäng.

Om vi bortser från vem som går in i förorten för att ta kontroll över den, oavsett om det är polis eller militär eller bevakningsföretag, så kommer vi att få räkna med vänsterprotester. Blir det regeringsskifte vid nästa val och t.ex. alliansen får makten, så kommer protesterna höjas ännu mer från vänsterhåll och man kommer prata om högerextremt övervåld osv när kravallpolis försöker återta stenkastarområden.

Jag blir inte alls förvånad om det kommer sitta aktivister i kedja i biskopsgården med #rörinteminstenkastare-paroller :D

micke81
2017-10-29, 11:10
Ja, och? Det betyder inte att de inte vill väl. Det betyder heller inte att Kreml/RT är fientligt inställda till Sverige bara för att svensk media vill få dig att tro det.

Hursomhelst så saknar det relevans i den här diskussionen. Om Putin hade skickat 1 miljard SEK för att medborgargarde som ska hålla koll på svenska förorter så hade väl det varit bra, eller? Eller är allt automatiskt dåligt för att det kommer från vårt grannland i öster?

Att en grupp säger sig villja väl är inte nödvändigtvis i nationens eller folkets bästa intresse,batikvänstern vill även de väl när de är upptagna med att kampanja för att folk som vistas i riket olagligen inte skall utvisas.

Det är väldigt enkelt.
Främande makt kan dra nytta av ett samhälle i oordning,då är det väldigt enkelt att blåsa lite på brasor som redan existerar vilket i det här fallet får kriminella och ligister att agera lite mer än vanligt.
Främmande makt vet att det då är lätt att blåsa lite liv i brasan som ligger och pyr ute på den yttre högerkanten och få en motreaktion där,vilket naturligtvis får en motpol att gå bananas en motpol som även den fått stöd från främande makt sedan länge och som därmed är väldigt lätt att påverka.
Den stora gråa massan står mitt imellan och blir förbannad och då kommer tids nog en motreaktion även från den gruppen samtidigt som de tidigare påeldade grupperna drar ner varrandra djupare i våld och kaos och samhället åker med på köpet.
Det kaos som uppstår är ett som främmande makt kan tänkas vilja utnyttja för egen vinning både psykologist i sin propaganda vilket vi redan ser utan att det ens har hunnit spåra ur riktigt riktigt jävligt ännu men även fysiskt och där är vi som tur var inte ännu.
Därmed är det jävligt viktigt att vi inte helt plötsligt får för oss att våra resurser avsedda att möta en främmande makt fysiskt inte binds upp i polisiära eller ordnignsvakts uppgifter med den förskjutning i utbildning som krävs för just den uppgiften.



Än så länge har ingen motståndare till att nyttja militär här i tråden kommit med något förslag på vad vi kan göra istället, i varje fall inget förslag som inte ligger 10 år bort innan vi ser någon effekt av det.

Tre polishus till attackerade inatt.

Det finns ingen poliskris.

Du efterfrågar poliser och ordningsvakter,utbilda och anställ då sådana,ordningsvakter bör gå fortare att utbilda.
Tror inte att någon här i tråden hävdar att polisen inte sitter i skiten,det somliga av oss försöker säkerställa är att folk förstår vikten av att inte sätta ytterligare en myndighet i skiten på köpet. Att hålla på och lappa och laga kommer bara resultera i ytterligare en dysfuntkionell myndighet och då står vi där utan varken polis eller försvarsmakt.

Som högst temporär krislösning tror jag att många tänker som dig. Men jag tror ni (inte jag) får göra en slags värdering där ni ställer de negativa effekterna av attacker mot polisstationer och stenkastarupplopp mot själva "övergreppet" mot stenkastare (läs: Invandrare från afrika och mellanöstern) där de sprutas ner med vattenkanoner, får stryk och övervakas av militär.

i den värderingen får ni även beräkna att stora delar av samhället på sätt och vis står bakom stenkastarna och vurmar om dem. Hur kommer ett massivt antal vänstermänniskor agera om stenkastare (återigen läs: Folk med ursprung från mellanöstern och afrika) får stryk av militär och blir nedsprutade av vattenkanoner? Jag, med stöd av helt andra åsikter än du, kan säga att dessa också borde få stryk eller värre, men skulle DU gilla ett samhälle där militären spöar upp en massa flickor med kort lugg och lila hår?

Du menar alltså att soldater skall ge folk stryk och övervaka? i det läget är det nog enklare att anställa en större mängd mindre nogräknade dörrvakter av den modellen som redan blivit uppsagda för att de beter sig som skit,alternativt så vore det rimligare att utbilda och anställa poliser och ordningsvakter att lösa den uppgiften.

Jag tror att du kraftigt övervärderar mängden vänstermänniskor som står bakom idiotin,min bedömning är att det är en i sammanhanget relativt liten grupp som gör mycket väsen av sig.

micke81
2017-10-29, 11:20
Jag ser absolut väktare och ordningsvakter som en lösning, men de finns inte att tillgå och behöver sonika utbildas och rekryteras av bevakningsföretag för att sedan placeras där man nu kan avlasta polisen ännu mer. Det finns inga pengar till detta då det inte finns i någon budgetmotion. Försvaret betalar vi redan för och har redan anställda inom.

Rent krasst är inte väktarutbildningen speciellt omfattande. Det är 9 dagars grundutbildning, 160 timmarspraktik, sedan ytterligare 5 dagars utbildning innan de är färdiga. Det som tar tid är rekryteringsförfarandet och att i huvud taget hitta och anställa personer till bevakningsföretagen.

Militära resurser har redan i mångt och mycket de delar redan färdiga i sin utbildning, inte minst då man i grundutbildningen tränas på att försvara skyddsobjekt mm. Jag tror att man skulle med en kort extrautbildning på några veckor utbilda och placera resurser till att förstärka samhällskritiska funktioner under en övergångsperiod.

Jag pratar då om icke beväpnad militär mer än med batong, men jag tror det hade räckt för att avskräcka mycket av småbuset och de mindre ligorna.

Ett problem t.ex. är att så fort en ligist blir skottskadad så ska kusiner, farbröder och bruschor storma Sahlgrenska vilket gör att polisen måste slösa enorma resurser på att skydda sjukhus. Låt sjukhusen bli skyddsobjekt och ställ ut beväpnad militär där och banka skiten ur de jädrans "familjerna" som stör ordningen på sjukhuset. Bara där har vi frigjort ett antal polispatruller varje helg som kan dra ut till förorterna istället.

Du har dryga 5000 GSS/K tillgängliga det blir fortfarande mindre än 100 per så kallat utsatt område,skall vi då dela upp dessa på 3 skift under dygnet så får du ca 30 GSS/K per område som är i tjänst,då kan du alltså ha hälften av dessa som QRF och den andra hälften som patrullerande då är vi nere på 15 patrullerande åt gången,Dessa kan naturligtvis inte vara på samma ställe hela tiden så dessa kanske får delas upp i 5 patruller för att överhuvudtaget kunna täcka någon yta det skulle innebära patruller om 3 soldater styck. Vad tror du att vi åstadkommer med det konceptet? Min bedömning är att det enda vi åstadkommer är att vi sprider ut och nöter ner vår försvarsförmåga samtidigt som vi kör ner den i botten genom att ingen utbildning kommer att kunna fortgå under den tiden(skulle utbildning fortgå under tiden så försviner säg halva den tillgängliga styrkan och då blir insatsen än mindre användbar).
Och då har vi inte tagit med i bedömningen ännu att buset bara kommer flytta på sig och elda bilar eller kasta sten någon annan stans tills vidare,vad av värde har vi då åstadkommit? inte ett skit vi har bara kastat skit på den stora fläkten och dragit ned oss själva ännu längre.

Stoltz
2017-10-29, 11:28
Tre polishus till attackerade inatt.

Jag hittar ingenting om detta, är min telefon anti-nyhetssidorna eller? Har du länk?

BelowAverage
2017-10-29, 11:32
Jag blir inte alls förvånad om det kommer sitta aktivister i kedja i biskopsgården med #rörinteminstenkastare-paroller :D


Det här borde öronmärkas för framtiden ;P

#kastahellremig

Magnus N
2017-10-29, 11:49
Jag hittar ingenting om detta, är min telefon anti-nyhetssidorna eller? Har du länk?

”En polisstation i Växjö har utsatts för två attacker under natten.
Kraftiga fyrverkeripjäser har smällts av nära byggnaden – och en gatsten har kastats igenom en fönsterruta.
Någon har även kastat sten mot polishuset i Kinna och polisstationen i Vännäs.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vEbeV/flera-attacker-mot-polisstationer-i-natt

TranceII
2017-10-29, 12:12
Jag ser absolut väktare och ordningsvakter som en lösning, men de finns inte att tillgå och behöver sonika utbildas och rekryteras av bevakningsföretag för att sedan placeras där man nu kan avlasta polisen ännu mer. Det finns inga pengar till detta då det inte finns i någon budgetmotion. Försvaret betalar vi redan för och har redan anställda inom.

Rent krasst är inte väktarutbildningen speciellt omfattande. Det är 9 dagars grundutbildning, 160 timmarspraktik, sedan ytterligare 5 dagars utbildning innan de är färdiga. Det som tar tid är rekryteringsförfarandet och att i huvud taget hitta och anställa personer till bevakningsföretagen.

Militära resurser har redan i mångt och mycket de delar redan färdiga i sin utbildning, inte minst då man i grundutbildningen tränas på att försvara skyddsobjekt mm. Jag tror att man skulle med en kort extrautbildning på några veckor utbilda och placera resurser till att förstärka samhällskritiska funktioner under en övergångsperiod.

Jag pratar då om icke beväpnad militär mer än med batong, men jag tror det hade räckt för att avskräcka mycket av småbuset och de mindre ligorna.

Ett problem t.ex. är att så fort en ligist blir skottskadad så ska kusiner, farbröder och bruschor storma Sahlgrenska vilket gör att polisen måste slösa enorma resurser på att skydda sjukhus. Låt sjukhusen bli skyddsobjekt och ställ ut beväpnad militär där och banka skiten ur de jädrans "familjerna" som stör ordningen på sjukhuset. Bara där har vi frigjort ett antal polispatruller varje helg som kan dra ut till förorterna istället.

Försvaret betalar vi för att de skall försvara Sverige och vi har redan för lite personal för att utföra den uppgiften på ett vettigt sätt. Att då flytta bort de få vi har från sin riktiga tjänst och övningar för att istället patrullera några förorter där det 9/10 nätter inte händer något lär inte minska personalomsättningen eller vara en bra investering.

Om inte utbildningen har ändrats på sistone så handlar försvar av skyddsobjekt mest om vad man skall ropa och agera innan man skjuter varningsskott eller skjuter verkanseld. Inte mycket som man kan använda när vi pratar småbus eller jobbiga anhöriga.

Du har inte heller lagstöd för att militären får användas på detta sättet om jag inte minns fel. Militären får förstärka polisen i terrorbekämpning men får inte användas mot sveriges befolkning på något annat sätt. Så du behöver en lagändring och den lagändringen är väldigt kontroversiell efter skotten i Ådalen och lär aldrig få brett stöd (även t.ex. USA har liknande lagar).

Att anställa fler poliser och väktare är nog enklare, billigare och effektivare.

Slutligen så när det gäller de attacker vi pratar om nu så gäller nog bara hårt mot hårt men det finns ljus i tunneln när det gäller stenkastning och annat. Även om folk ofta ser ner på denna typen av åtgärder.

Denna är något år gammal men:

Aldrig säkra
När det var som värst för sju-åtta år sedan kunde brandmännen aldrig känna sig säkra när de körde in i Rosengård. Rätt som det var kunde en slägga eller kullersten fara genom en ruta på brandbilen.

– Det var ett tydligt vi och dom. Spänningarna var mycket stora, säger Nikola Obradovic som arbetar vid brandstationen i Jägersro, alldeles intill stadsdelen Rosengård.

För att göra något radikalt åt situationen beslutade ledningen att schemat för personalen skulle göras om – 20 procent av brandmännens arbetstid skulle hädanefter avsättas till förebyggande arbete.

Inspiration från England
Efter flera studiebesök i England, där man länge och framgångsrikt har arbetat aktivt för att komma till rätta med den här problematiken, startades sedan en rad olika projekt.

Ökad rekrytering av informatörer och brandmän med invandrarbakgrund.
Dörrknackning för att informera om brandsläckare och andra viktiga åtgärder för att förhindra eller släcka bränder.
Så kallade homepartys där en arabisktalande kvinna bjuder in sina vänner till en informationsträff med personal från räddningstjänsten, kommunen och polisen.
Sommaraktiviteter där räddningstjänsten tar med sig ungdomar ut till badstranden eller hittar på andra uppskattade aktiviteter.
Så kallade när-brandmän vistas ute på skolorna en gång i veckan.
Samrbetar med kidsen
Dessutom skapades projektet Risk, Räddningstjänsten i samarbete med kidsen. Sedan 2010 väljer rektorer och kuratorer varje år ut ett antal killar och tjejer som hamnat på glid i samhället och som erbjuds att delta i Risk. De första åren handlade det om ungdomar från Rosengård, i dag kommer elever från andra utsatta stadsdelar.

.........................

Sedan projektet startade har antalet hot- och våldsincidenter mot brandmän stadigt minskat i Rosengård. Förra året anmäldes inte en enda hotfull händelse.


https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2016/februari/sa-gjorde-de-for-att-minska-valdet-mot-blaljuspersonalen/

shadowfire
2017-10-29, 13:44
Försvaret betalar vi för att de skall försvara Sverige och vi har redan för lite personal för att utföra den uppgiften på ett vettigt sätt. Att då flytta bort de få vi har från sin riktiga tjänst och övningar för att istället patrullera några förorter där det 9/10 nätter inte händer något lär inte minska personalomsättningen eller vara en bra investering.

Det handlar om prioritering - just nu är risken att en människa skjuts högre internt i Sverige än pga en attack utifrån.


Om inte utbildningen har ändrats på sistone så handlar försvar av skyddsobjekt mest om vad man skall ropa och agera innan man skjuter varningsskott eller skjuter verkanseld. Inte mycket som man kan använda när vi pratar småbus eller jobbiga anhöriga.

Det kan ha ändrats, men i min utbildning fick vi öva handgemäng och envars gripanden och tränades på att kunna agera civilt och att ha civilkurage. Vi fick öva på scenarios som kunde uppstå även utanför en lokal nattklubb osv.


Att anställa fler poliser och väktare är nog enklare, billigare och effektivare.
Återigen så är det tidsperspektivet som är problemet. Än så länge finns det inget förslag i tråden som gör att vi kan ha ett tryggare Sverige redan 2018.

Att stärka polisen ligger absolut längst bort av alla förslag. Att få in väktare är betydligt snabbare, men kräver en motion och att det finns med i budgeten. Processen för det om det kommer igenom i vårbudgeten och motioneras sedan i riksdagen, skulle kunna tidsmässigt innebära att rekrytering påbörjas slutet av 2018 möjligen.

Tyvärr är det som så att blir det ett regeringsskifte nästa år så kommer nya oppositionen skylla allt på nya regeringen och vips är den pajkastningen igång.


Slutligen så när det gäller de attacker vi pratar om nu så gäller nog bara hårt mot hårt men det finns ljus i tunneln när det gäller stenkastning och annat. Även om folk ofta ser ner på denna typen av åtgärder.

Ja, jag tror tyvärr det mesta av det där gör alldeles för liten skillnad för att vara värt insatsen, på samma sätt som de riktiga rötäggen struntar hejvilt i #metoo osv. Man går ut och pratar till 95% av folket som alla nickar ikapp på homeparties på arabiska, medan övriga 5% inte ens närvarar utan är ute och förbereder nästa bilbrand. Jag tror tyvärr det vi ser nu inte är något som går att lösa med dialog. De som vill ta över och äga stadsdelar och som tycker att polisen inte har där att göra, har redan visat att de är redo för kamp.

svenbanan
2017-10-29, 13:48
Som redan sagts så låter det larvigt att tro att skyddsvaktsutbildningen i det militära skulle vara så mycket att hänga i granen samtidigt som man tycker att ordningsvaktsutbildningen är så kort att den inte ger nåt av värde...

Som jag minns det från då jag gjorde lumpen så var skyddsvaktsutbildningen gjord på en dag och det var lite teori (ett litet kort häfte med de olika reglerna) och nåt slags rollspelande där man turades om att agera lite skumt på olika sätt enligt nåt manus. Den som var skyddsvakt skulle i princip säga vad han skulle göra i olika scenarier. Dvs det var ingen som rent fysikt brottade nber någon annan på golvet eller liknande.

Hur som helst så har den utbildningen absolut noll överförbarhet till att handskas med civila bråkmakare om det inte är så att man faktiskt har ett specifikt objekt som man ska hindra dem att komma åt.

Men dagens militärer kanske har nån annan utbildning? Hemvärnet har då i alla fall haft samma utbildning så sent som för några få år sedan, och dessa har då kallats skyddsvakter. Låter konstigt om det samtidigt skulle finnas en annan utbildning där man också blir just skyddsvakt, fast den utbildningen skulle vara mer grundlig.

shadowfire
2017-10-29, 13:58
Som redan sagts så låter det larvigt att tro att skyddsvaktsutbildningen i det militära skulle vara så mycket att hänga i granen samtidigt som man tycker att ordningsvaktsutbildningen är så kort att den inte ger nåt av värde...

Som jag minns det från då jag gjorde lumpen så var skyddsvaktsutbildningen gjord på en dag och det var lite teori (ett litet kort häfte med de olika reglerna) och nåt slags rollspelande där man turades om att agera lite skumt på olika sätt enligt nåt manus. Den som var skyddsvakt skulle i princip säga vad han skulle göra i olika scenarier. Dvs det var ingen som rent fysikt brottade nber någon annan på golvet eller liknande.

Hur som helst så har den utbildningen absolut noll överförbarhet till att handskas med civila bråkmakare om det inte är så att man faktiskt har ett specifikt objekt som man ska hindra dem att komma åt.

Men dagens militärer kanske har nån annan utbildning? Hemvärnet har då i alla fall haft samma utbildning så sent som för några få år sedan, och dessa har då kallats skyddsvakter. Låter konstigt om det samtidigt skulle finnas en annan utbildning där man också blir just skyddsvakt, fast den utbildningen skulle vara mer grundlig.

Förutom praktiken är väktarutbildningen 5+9 dagar och då ingår även akutsjukvård mm som man redan lär sig i grundutbildningen i försvaret. Säg att en skräddarsydd utbildning för att nyttja militär i väktartjänst till att bevaka Nordstan skulle ta 10-12 dagar.

svenbanan
2017-10-29, 14:09
Säg att en skräddarsydd utbildning för att nyttja militär i väktartjänst till att bevaka Nordstan skulle ta 10-12 dagar.


Okej. Vad ska dessa ha för befogenheter då? Ska de gå runt med batong eller ak5? När ska de få skjuta skarpt? Vem ska hållas ansvarig ifall någon tycker sig ha bilvit misshandlad på gatan av en av dessa soldater?

TranceII
2017-10-29, 14:17
Det handlar om prioritering - just nu är risken att en människa skjuts högre internt i Sverige än pga en attack utifrån.


Man skall inte sticka under stolen med att det finns problem men folk här i tråden verkar hetsa upp sig något enormt. Det är ingen katastrof och att akut sätta in militären skulle inte hjälpa något alls (ens om man fick). Om du nu anser att vi inte behöver ett försvar så är det bättre att lägga fram ett förslag på att avveckla försvaret och lägga de pengarna på polisen.

Det är allvarligt med attacker på polisen men vi har 0 mord på poliser under 2010-talet hittills medan vi hade 2-3 stycken både under 2000-talet och 90-talet.


Återigen så är det tidsperspektivet som är problemet. Än så länge finns det inget förslag i tråden som gör att vi kan ha ett tryggare Sverige redan 2018.


Du tar upp tidsperspektivet men hoppar över gång på gång att det inte finns lagstöd för att sätta in militären mot sveriges befolkning förutom i terror-relaterade sammanhang.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2006343-om-forsvarsmaktens-stod-till_sfs-2006-343


Att stärka polisen ligger absolut längst bort av alla förslag. Att få in väktare är betydligt snabbare, men kräver en motion och att det finns med i budgeten. Processen för det om det kommer igenom i vårbudgeten och motioneras sedan i riksdagen, skulle kunna tidsmässigt innebära att rekrytering påbörjas slutet av 2018 möjligen.

Tyvärr är det som så att blir det ett regeringsskifte nästa år så kommer nya oppositionen skylla allt på nya regeringen och vips är den pajkastningen igång.


Man kan rekrytera poliser som slutat, snabbspår, förändra prioriteringar. Det finns ganska mycket att göra och det är klart att man kan börja använda väktare lokalt utan att man behöver en budget från regeringen.

Försvaret har inte heller budgeterat för det du vill att de skall göra.


Ja, jag tror tyvärr det mesta av det där gör alldeles för liten skillnad för att vara värt insatsen, på samma sätt som de riktiga rötäggen struntar hejvilt i #metoo osv. Man går ut och pratar till 95% av folket som alla nickar ikapp på homeparties på arabiska, medan övriga 5% inte ens närvarar utan är ute och förbereder nästa bilbrand. Jag tror tyvärr det vi ser nu inte är något som går att lösa med dialog. De som vill ta över och äga stadsdelar och som tycker att polisen inte har där att göra, har redan visat att de är redo för kamp.

Uppenbarligen gjorde det en väldigt stor skillnad då mer eller mindre fick bort stenkastningen mot brandmän helt.

Yes
2017-10-29, 14:32
Fråga om lagstöd är en petitess. Det går att fixa snabbt om man vill.

Yes
2017-10-29, 14:42
Man kan rekrytera poliser som slutat, snabbspår, förändra prioriteringar. Det finns ganska mycket att göra och det är klart att man kan börja använda väktare lokalt utan att man behöver en budget från regeringen.

Om det ska funka krävas en total reform av polisens löne- och personalpolitik. Det vore för all del välbehövligt men det kommer inte hända så länge politiker och ledning sitter kvar.

Vad som skulle behövas är att sparka 80-90% av ledning, HR och administration. Omsätt resurserna till (riktiga) poliser, bättre arbetsvillkor/löner och en effektiv organisation. En rimlig målsättning vore 10ggr fler poliser, varav en majoritet sätts i yttre tjänst.

Bärsärk
2017-10-29, 15:11
Varför en sådan speciell resurs som NI? Varför inte låta våra förstärkta insatsstyrkor(före detta piketen i våra tre största städer) få i uppdrag att pacificera förorterna?

För att ju högre utbildade folket är som gör de ju mer legitimt skulle de ju vara ibland media och allmänt folk.

Om en vanlig polis på gatan skjuter någon så börjar man ju genast prata om att han inte är tillräckligt van med sitt vapen, egentligen inte borde skjuta och så vidare.

Om NI går in en pundarkvart med dragna automatvapen och skjuter upp halva stället så finns de ju ingen på Aftonbladet som har något att anmärka eller säga till om; Eftersom NI vet bättre.

Piketen är väl inte riktigt på samma nivå.

Bärsärk
2017-10-29, 15:12
En rimlig målsättning vore 10ggr fler poliser, varav en majoritet sätts i yttre tjänst.

Skulle inte hjälpa så mycket då poliserna fortfarande är begränsade i vad de får och kan göra.

anvihl
2017-10-29, 15:58
Är inte att skicka in militären att förklara inbördeskrig? Och i ett krig är motståndarna helt fria att utföra krigshandlingar utan efterföljningar.

stridis
2017-10-29, 16:05
För att ju högre utbildade folket är som gör de ju mer legitimt skulle de ju vara ibland media och allmänt folk.

Om en vanlig polis på gatan skjuter någon så börjar man ju genast prata om att han inte är tillräckligt van med sitt vapen, egentligen inte borde skjuta och så vidare.

Om NI går in en pundarkvart med dragna automatvapen och skjuter upp halva stället så finns de ju ingen på Aftonbladet som har något att anmärka eller säga till om; Eftersom NI vet bättre.

Piketen är väl inte riktigt på samma nivå.

Så, det sticker inte i ögonen på pk-media och även ACAB-folk förstår att hålla käften då är ditt svar. De är liksom inte några fjantpoliser utan riktiga poliser.

Men NI är högt utbildad och en begränsad (och dyr?) resurs som vi behöver ha redo för terrorhandlingar och sådant så skall vi avvara alla för en uppgift våra förstärkta insatsstyrkor borde kunna ta?

stridis
2017-10-29, 16:07
Är inte att skicka in militären att förklara inbördeskrig? Och i ett krig är motståndarna helt fria att utföra krigshandlingar utan efterföljningar.

Illegal combatants, har väl blivit utsatta av avancerade förhörsmetoder ibland.:devil:

stridis
2017-10-29, 16:15
En rimlig målsättning vore 10ggr fler poliser, varav en majoritet sätts i yttre tjänst.

På vilket sätt är det rimligt? Om man ökar med poliser som SD vill och dubblerar sedan totalen så kommer vi upp i Greklandsnivåer per capita men du vill ha väldigt många fler?

TranceII
2017-10-29, 16:16
Fråga om lagstöd är en petitess. Det går att fixa snabbt om man vill.

Det vore väldigt kontroversiellt och inte alls något man bara kan fixa snabbt. Mer resurser till polisen och anställa väktare är mycket lättare.

Att använda militär mot vanlig småbrottslighet är något som diktaturer gör och inte vanliga demokratier. Gränsdragningen mellan polisens uppgifter och militärens anser jag väldigt viktiga för att inte tala om att det skulle både vara galet ineffektivt och att slänga bort resurser tränade för något annat.

Om det ska funka krävas en total reform av polisens löne- och personalpolitik. Det vore för all del välbehövligt men det kommer inte hända så länge politiker och ledning sitter kvar.

Vad som skulle behövas är att sparka 80-90% av ledning, HR och administration. Omsätt resurserna till (riktiga) poliser, bättre arbetsvillkor/löner och en effektiv organisation. En rimlig målsättning vore 10ggr fler poliser, varav en majoritet sätts i yttre tjänst.

Även om vi ligger lågt nu så är siffran 10x fler helt orealistisk.

Vi skulle hamna på runt 2000 poliser per 100 000 invånare och det skall jämföras med t.e.x Tyskland på ca 300/100k eller Frankrike på 350/100k. Till och med länder som Spanien når bara upp till ca 530/100k.

Yes
2017-10-29, 16:44
Det vore väldigt kontroversiellt och inte alls något man bara kan fixa snabbt. Mer resurser till polisen och anställa väktare är mycket lättare.

Att använda militär mot vanlig småbrottslighet är något som diktaturer gör och inte vanliga demokratier. Gränsdragningen mellan polisens uppgifter och militärens anser jag väldigt viktiga för att inte tala om att det skulle både vara galet ineffektivt och att slänga bort resurser tränade för något annat.
Kontroversiellt är det säkert men finns stödet är det inga problem att få igenom en lagändring.

Jag skulle inte kalla det småbrottslighet när det finns tungt beväpnade kriminella ute i förorterna och när även blåljuspersonal angrips.



Även om vi ligger lågt nu så är siffran 10x fler helt orealistisk.

Vi skulle hamna på runt 2000 poliser per 100 000 invånare och det skall jämföras med t.e.x Tyskland på ca 300/100k eller Frankrike på 350/100k. Till och med länder som Spanien når bara upp till ca 530/100k.
Nu har du nog räknat på alla som är anställda som poliser, och där får du med en hel del personer som inte jobbat med något polisärt sedan 80-talet. Till och med Carin Götblad räknas som polis.
I Stockholm med närförorter har vi kanske 150-200 poliser i yttre tjänst. Därutöver behövs fler till utredartjänster också.

Frågenarkomanen
2017-10-29, 16:45
För att ju högre utbildade folket är som gör de ju mer legitimt skulle de ju vara ibland media och allmänt folk.

Om en vanlig polis på gatan skjuter någon så börjar man ju genast prata om att han inte är tillräckligt van med sitt vapen, egentligen inte borde skjuta och så vidare.

Om NI går in en pundarkvart med dragna automatvapen och skjuter upp halva stället så finns de ju ingen på Aftonbladet som har något att anmärka eller säga till om; Eftersom NI vet bättre.

Piketen är väl inte riktigt på samma nivå. Det som skiljer NI från piketen är egentligen bara befogenheter och utrustning (och att man lyckats få in några kvinnor i piketen).


Polisen är ju under ett gigantiskt mikroskop, ett skott i förorten och personen som skjuter tas ur tjänst, massiva utredningar, möten, pappersarbete och så vidare. Sen hamnar allt på youtube med. Detta gäller dock just verkanseld. Gällande annat övervåld från polisen så är det i praktiken fritt fram. Det är väldigt ovanligt att poliser döms.



Vad är detta om inte snudd på ett krigstillstånd?

Du nämner att militären ska vara beredda på krig - vad händer om kriget redan finns innanför våra gränser i form av laglösa ligor som kontrollerar delar av samhället? Du har aldrig stannat till och tänkt efter vad som möjliggjort den här situationen? Den har inte utvecklats ur den svenska myllan och det finns en enda "no zo-zone" där svenskar är i majoritet. Även dessa gängkrig är till största delen importerade problem.

F Ultra
2017-10-29, 22:00
Jag kritiserade ditt försök att relativisera Sveriges problem genom att peka på en sämre situation. Det gör inte läget i Sverige bättre direkt.

Tycker du inte det är en anmärkningsvärd situation?

”Slår man ihop siffrorna visar de att fem gånger så många har skottskadats de senaste fem åren i Göteborg, Stockholm och Malmö jämfört med i grannländernas huvudstäder tillsammans.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/extrem-situation-jamfort-med-grannlanderna

Ja exakt så är det. Om man inte håller med om att armageddon är nära så tycker man att det inte förekommer några som helst problem öht, allt är svart och vitt.

z_bumbi
2017-10-31, 15:24
260 st poliser totalt som är uppdelade på 3 större regioner? Det är underdimensionerat till absurdum. Men de är de enda poliserna som har träning i att ta hand om tungt beväpnade hot.

Hur många SWAT-tjänstgörande har en amerikansk stad med 10 miljoner invånare och hur många av dessa ligger på samma nivå som NI? Jag gissar att det inte är så enorm skillnad och i många fall har SWAT ganska så likt upplägg som piketen (som tydligen bytt namn) har.

Än så länge har ingen motståndare till att nyttja militär här i tråden kommit med något förslag på vad vi kan göra istället, i varje fall inget förslag som inte ligger 10 år bort innan vi ser någon effekt av det.

Jo.


Man kan rekrytera poliser som slutat, snabbspår, förändra prioriteringar. Det finns ganska mycket att göra och det är klart att man kan börja använda väktare lokalt utan att man behöver en budget från regeringen.

Får polisen bättre villkor så finns det också chans att avhoppen minskar vilket ganska så snabbt ger effekt på antalet verksamma poliser.

Vinter
2017-10-31, 15:46
Hur många SWAT-tjänstgörande har en amerikansk stad med 10 miljoner invånare och hur många av dessa ligger på samma nivå som NI? Jag gissar att det inte är så enorm skillnad och i många fall har SWAT ganska så likt upplägg som piketen (som tydligen bytt namn) har.


SWAT skickas alltid in vid väpnade konfrontationer. LA har 60 SWAT medlemmar, varje större stad har flera grupper. Hur de används handlar om doktrin. Det är en helt annan organisation i grunden. Vi har den FD piketen, men den är inte organiserad så den fungerar som SWAT, det är därför du ibland ser svenska poliser med sina pistoler ingripa mot tungt beväpnade kriminella, brukar sluta med att svenska poliser skjuter 5-10 kulor som hamnar i närliggande byggnader. Normal polis har inte rätt träning, och varför piketen inte används på samma sätt får du fråga politiker/polisledning.

Du får komma ihåg att DEA/FBI och vissa mindre organisationer har egna enheter.

NIs uppgifter löser militära enheter i USA. Du vet säkert namnen på de enheterna från vissa datorspel.