handdator

Visa fullständig version : Gynnar matematik "white privilege"-kulturen och ökar klyftorna?


Bob90
2017-10-25, 10:49
https://www.campusreform.org/?ID=10005 :d

King Grub
2017-10-25, 10:51
Undrar om teknologiska framsteg kommer att sakta ner eller gå bakåt i takt med att fördumningen sprider sig och intelligenta tvingas anpassa sig till lägre nivåer.

Tur att sydostasien finns.

Bob90
2017-10-25, 10:52
Undrar om teknologiska framsteg kommer att sakta ner eller gå bakåt i takt med att fördumningen sprider sig.

Tur att sydostasien finns.
Jag ser Idiocracy som en dokumentär från framtiden.

Snubben
2017-10-25, 12:01
Haha, vilket roligt första april-skämt!

Frågenarkomanen
2017-10-25, 12:06
Tur att sydostasien finns. Hur menar du?

Yes
2017-10-25, 12:06
Undrar om professorn tänkt på att vi använder ett indo-arabiskt numeriskt system.

Vinter
2017-10-25, 12:10
Det är ju en lärarskola, det är säkert en bra ide att sänka kraven för vissa grupper. Har aldrig slagit fel, någonsin. Juh.

Trodde dock det var asiater som var mest "privilegierade" inom matematik?

Var tvungen att kolla vem hon var, hon är en slags "matematikprofessor" som lär ut allt utom just matematik till lärarstuderande.

King Grub
2017-10-25, 12:10
Hur menar du?

Vad tror du? Borde säga sig självt.

xan
2017-10-25, 12:13
https://www.campusreform.org/?ID=10005 :d

Lol på alla dessa "professorer" i USA som knappt klarar av att bre en smörgås om det inte ingår i deras expertisområde.

Frågenarkomanen
2017-10-25, 12:17
Vad tror du? Borde säga sig självt. Att den extrema politiska korrektheten (som leder till fördumningen) inte finns där, men det finns samtidigt ganska många platser där den inte finns och jag undrar varför just Sydostasien?

Aryt
2017-10-25, 12:19
“On many levels, mathematics itself operates as Whiteness. Who gets credit for doing and developing mathematics, who is capable in mathematics, and who is seen as part of the mathematical community is generally viewed as White,” Gutierrez argued.

.. adding that there are so many minorities who “have experienced microaggressions from participating in math classrooms… [where people are] judged by whether they can reason abstractly.”

Kan någon översätta (inte engelskan utan vad det egentligen betyder)?
Abstrakt tänkande är väl ett bra sätt att bedöma personer i det sammanhanget?

asserting that “Things cannot be known objectively; they must be known subjectively."

Postmodernism <3. Lite olämpligt för en matteprofessor kanske.

Undrar om professorn tänkt på att vi använder ett indo-arabiskt numeriskt system.

Cultural appropriation! Precis som kolonialismen!

Frågenarkomanen
2017-10-25, 12:22
Kan någon översätta (inte engelskan utan vad det egentligen betyder)?
Abstrakt tänkande är väl ett bra sätt att bedöma personer i det sammanhanget? Även om man kan flytande engelska så är det svårt eller omöjligt att veta vad det "egentligen betyder" eftersom det helt saknar logik.

Vinter
2017-10-25, 12:22
Kan någon översätta (inte engelskan utan vad det egentligen betyder)?
Abstrakt tänkande är väl ett bra sätt att bedöma personer i det sammanhanget?


Vita män är intresserade av teknik och matematik. Det är orättvist, eftersom de jobben betalar bra.

xan
2017-10-25, 12:26
Vita män är intresserade av teknik och matematik. Det är orättvist, eftersom de jobben betalar bra.

MVG i läsförståelse

Frågenarkomanen
2017-10-25, 12:26
MVG i läsförståelse Haha! Det ska komma från rätt person ...

xan
2017-10-25, 12:32
Det var inte ett skämt. Vinter gjorde ett bra jobb med att få ut en gnutta logik ur ett helt obegripligt resonemang.

Baskagge
2017-10-25, 12:43
Hon verkar inte vara professor i matematik utan snarare någon matematiklärare som försöker hitta en förklaring och någon skyldig till att alla inte presterar lika bra i matematik.


Dr. Gutierrez' scholarship focuses on equity issues in mathematics education, paying particular attention to how race, class, and language affect teaching and learning.

EDUCATION
UNIVERSITY OF CHICAGO
PhD, Education (Curriculum and Instruction), December 1995, cum laude
M.A., Social Sciences, March 1995
Dissertation title-- Beyond Tracking: How the Beliefs, Practices, and Cultures of High School Mathematics Departments Influence Student Advancement

Bob90
2017-10-25, 13:41
Hon verkar inte vara professor i matematik utan snarare någon matematiklärare som försöker hitta en förklaring och någon skyldig till att alla inte presterar lika bra i matematik.

Det är ingen som påstått att hon är professor i matematik, jag får intrycket av att hon har studerat väldigt lite matematik och vad jag kan läsa mig till så hon har jobbat som mattelärare i högstadienivå i något år.

Hon är dock professor, i "education" och kommer från en masterexamen i "social studies" och hon har ju som du säger valt att rikta in sig på eventuella relationer mellan matematikstudier och social status typ.

Men hela grejen är ju bara absurd.

Jocke67
2017-10-25, 15:37
Kan någon översätta (inte engelskan utan vad det egentligen betyder)?
Abstrakt tänkande är väl ett bra sätt att bedöma personer i det sammanhanget?
!

Vet inte om jag förstått korrekt men gör ett försök till tolkning:

Vilka dom anses vara duktiga matematiker avgörs av andra matematiker, ofta i klassrummen. Men bedömningen sker baserat på hur väl man kan uttrycka sig när det gäller abstrakt tänkande snarare än på sanna matematikkunskaper. Detta sätt att bedöma matematikkunskaper riskerar att diskriminera etniska minoriteter (sämre på att uttrycka sig pga de inte pratar sitt modersmål?)

Vet inte om jag är helt ute och cyklar...