handdator

Visa fullständig version : Snabb fråga angående jobbpendling.


leo1
2017-10-24, 13:57
Jag är gammal säsongsarbetare och det verkar aldrig dö ut. Jag har jobbat min sista säsong 5-6 gånger. Nu börjar det bli kallt och krispigt ute....

Jag har åkt iväg så många gånger och varit borta halvårsvis. Nu vill jag ha kvar lite hemma och sådär. Funderar på att jobba i Norge torsdag-söndag sen har jag ett jobb i Sverige där jag kanske kommer jobba måndag och tisdag.

Tror ni att det är rimligt att pendla så när det tar 6 timmar en väg? Ungefär 3timmar i Sverige och 3 timmar i Norge? Jag vet att mycket beror på underlaget.

Edit: detta gäller typ nov-april. Inte hela livet.

shut teh face
2017-10-24, 14:00
Jag är gammal säsongsarbetare och det verkar aldrig dö ut. Jag har jobbat min sista säsong 5-6 gånger. Nu börjar det bli kallt och krispigt ute....

Jag har åkt iväg så många gånger och varit borta halvårsvis. Nu vill jag ha kvar lite hemma och sådär. Funderar på att jobba i Norge torsdag-söndag sen har jag ett jobb i Sverige där jag kanske kommer jobba måndag och tisdag.

Tror ni att det är rimligt att pendla så när det tar 6 timmar en väg? Ungefär 3timmar i Sverige och 3 timmar i Norge? Jag vet att mycket beror på underlaget.

Edit: detta gäller typ nov-april. Inte hela livet.
Det är inga problem, kanske jobbigt i längden. Köp en trevlig bra bil.

Jag har pendlat med båt 3,5 timme, tåg 1,5 timme må-torsd förut, det sög hårt att hålla på vänta på båt och tåg och sitta och glo. Hade hellre kört 6 timmar istället.

Mats J
2017-10-24, 14:50
Jag är gammal säsongsarbetare och det verkar aldrig dö ut. Jag har jobbat min sista säsong 5-6 gånger. Nu börjar det bli kallt och krispigt ute....

Jag har åkt iväg så många gånger och varit borta halvårsvis. Nu vill jag ha kvar lite hemma och sådär. Funderar på att jobba i Norge torsdag-söndag sen har jag ett jobb i Sverige där jag kanske kommer jobba måndag och tisdag.

Tror ni att det är rimligt att pendla så när det tar 6 timmar en väg? Ungefär 3timmar i Sverige och 3 timmar i Norge? Jag vet att mycket beror på underlaget.

Edit: detta gäller typ nov-april. Inte hela livet.

Det är ju omöjligt att svara på hur du känner, jag peronligen hade pallat en sväng sedan inte orkat mer, oavsett lön.

Wain
2017-10-24, 15:00
6 h tåg hade varit ok en kortare period, då kan man läsa, jobba eller sova. 6h bil är det inte en chans att jag hade orkat två gånger i veckan.

Mental
2017-10-24, 15:06
Nej fy, jag veckopendlade ljusdal/östersund ett par månader, det är bara 3h körning, men det är sjukt tungt att sätta sig och köra efter att just ha avslutat ett tungt arbetspass. Jag vill inte bilpendla speciellt mycket mer än 1 timme efter jobb.

Bärsärk
2017-10-24, 16:09
Det fungerar tills den dagen du vill hinna hem till något, flickvän, nån bra hockey match på tv och så vidare.

Starke75an
2017-10-24, 19:25
Går det inte fixa mer jobb i Norge? Och kanske åka hem varannan vecka?

Har jobbat lite överallt, och 6 timmar är långt enkel 2 ggr i veckan.

När jag hade jobb över 50 mil bort, jobba jag 10 dagar i rad och ledig 4 dagar i ca 3 månader.

shadowfire
2017-10-24, 21:05
Jag jobbar 1-2 dagar i Linköping varje vecka och det är 30 mil enkel resa, drygt 2:40 om det är sommar och 3 tim enkel väg om det är regn eller vinterväglag. Har pendlat så i 9 år nu. Är helt klart totalt slutkörd de dagarna som jag åker bil 3 tim på morgonen, jobbar 8 tim på kontoret och sedan kör 3 tim hem. Ibland märker jag även av tröttheten dagen efter. Samtidigt är jobbet så pass bra att "det är värt det".

Tomas W
2017-10-24, 21:15
Jag jobbar 1-2 dagar i Linköping varje vecka och det är 30 mil enkel resa, drygt 2:40 om det är sommar och 3 tim enkel väg om det är regn eller vinterväglag. Har pendlat så i 9 år nu. Är helt klart totalt slutkörd de dagarna som jag åker bil 3 tim på morgonen, jobbar 8 tim på kontoret och sedan kör 3 tim hem. Ibland märker jag även av tröttheten dagen efter. Samtidigt är jobbet så pass bra att "det är värt det".

Hur ser dina arbetstider ut de dagarna? Första mötet vid 08 eller kan du dra något på det för slippa behöva åka i ottan.

Tomas W
2017-10-24, 21:21
Jag har arbetat i Norge under sex år, en del fabriker har att du är på plats och arbetar 2 veckor och sen har du två veckor hemma innan nästa skift. Arbete offshore är oftast 2 v jobb /4 v hemma eller 4 v arbete /4 v hemma, generellt så är det 2/4 på riggar och plattformar och 4/4 på båt.

ceejay
2017-10-24, 21:42
Så nöjd med att jag har 5min till jobbet.

shadowfire
2017-10-24, 21:55
Hur ser dina arbetstider ut de dagarna? Första mötet vid 08 eller kan du dra något på det för slippa behöva åka i ottan.

Då jag kan styra det själv så blir första mötet 09, men ibland har jag otur och måste vara på plats 08. Den timmen är dock grymt avgörande, särskilt nu vintertid. Ju mer bilkörning i mörker, desto mer trött blir jag.

Cooks
2017-10-25, 00:47
Jag jobbar 1-2 dagar i Linköping varje vecka och det är 30 mil enkel resa, drygt 2:40 om det är sommar och 3 tim enkel väg om det är regn eller vinterväglag. Har pendlat så i 9 år nu. Är helt klart totalt slutkörd de dagarna som jag åker bil 3 tim på morgonen, jobbar 8 tim på kontoret och sedan kör 3 tim hem. Ibland märker jag även av tröttheten dagen efter. Samtidigt är jobbet så pass bra att "det är värt det".

h-vete!

Får man fråga vad det är för jobb som gör det värt att köra bil 6h om dagen till och från?

spoon
2017-10-25, 14:37
Vad är det som får dig att vilja jobba dom dagarna i Sverige? Jag hade hellre snålat och varit ledig hemma eller kört all tid i Norge. Men för all del det går ju att testa. Se till att ha en bekväm bil så går det. Jag älskar att köra bil men sex timmar hade varit i längsta laget för mig.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

leo1
2017-10-26, 16:26
Tack för all input!

Jag har fixat jobb 3 timmar närmare (trysil) enligt gps:en ska det ta 3 och en halv timme så det blir väl att köra 2 timmar ta en paus och köra 2 timmar till.

Borde funka

shadowfire
2017-10-26, 17:41
h-vete!

Får man fråga vad det är för jobb som gör det värt att köra bil 6h om dagen till och från?

Har ett bra jobb inom försvarsindustrin, men kommer skippa pendlingen längre fram om det uppstår en lockande tjänst på det lokala kontoret. Dock nio år nu hos arbetsgivaren och kan lätt tänka mig 9 år till i samma företag.

Cooks
2017-10-26, 22:32
Har ett bra jobb inom försvarsindustrin, men kommer skippa pendlingen längre fram om det uppstår en lockande tjänst på det lokala kontoret. Dock nio år nu hos arbetsgivaren och kan lätt tänka mig 9 år till i samma företag.

Vad är det som du gillar så mycket att det är värt att pendla så långt? Bra chef? Bra lön? Solidaritet (skydda moderlandet etc)?