handdator

Visa fullständig version : Avlyftet i knäböj, stångens höjd.


exevision
2017-10-24, 06:27
Hur har du stångens höjd vid avlyftet i knäböj?
Bör man sträva efter en så kort lyftväg som möjligt?
Har du samma höjd vid både lowbar och highbar?

Bruce Banner
2017-10-24, 06:30
Så låg höjd på stången som möjligt men inte så att det blir problem att racka den efter ett tufft set gäller för mig. Jag vill ha minimal lyftväg inte någon halvböj.

Om jag mot förmodan kör highbar är det samma höjd.

MVH
/Bruce

Livet
2017-10-24, 06:33
Precis under nyckelbenen (tror jag). Vill ha så högt som möjligt utan att jag slår i "kroken" på racket när jag går in och ut.

exevision
2017-10-24, 06:35
Så låg höjd på stången som möjligt men inte så att det blir problem att racka den efter ett tufft set gäller för mig. Jag vill ha minimal lyftväg inte någon halvböj.

Om jag mot förmodan kör highbar är det samma höjd.

MVH
/Bruce

Menar du inte "så hög höjd som möjligt" om du vill ha minimal lyftväg?

Shqypnia
2017-10-24, 06:45
Jag tkr om att ha den relativt lågt. Många på mitt gym får i princip stå på tår för att lasta av, jag böjer eller knäna lite och går ner och således under stången innan jag lyfter av den.

Dovahkiin
2017-10-24, 06:52
Försöker ha så jag har en kort väg att lyfta av stången, men med lite marginal nedåt så jag lätt får tillbaka stången om jag råkat sänka den lite på ryggen under setet, sänkte en del när jag gick över till lowbar, då det var obekvämt att racka av för högt upp då. Upplever det stadigare och enklare nu än någonsin tidigare.

1x0
2017-10-24, 07:32
Absolut inte samma avrack-höjd i high- som lowbar!

Med hög stångplacering har jag den vid nyckelbenen, längst upp på röda sträcket på bilden nedan.
Med låg stångplacering ungefär i mitten på det röda. Strax över bröstvårtorna.

https://rozeklaw.com/wp-content/uploads/2013/03/sternum-injury-attorney.png

I highbar tycker jag en kan komma undan med slarvig avrack-höjd. I lowbar känns det mycket viktigare!

Hade jag blivit tvingad: Hellre för hög avrack i highbar (så jag får gå upp på tårna) och hellre för låg i lowbar (så jag får kvartsböja).

MackeJuve
2017-10-24, 07:56
Jag vill ha stången ett snäpp under vad som egentligen hade varit "perfekt" höjd. Med perfekt höjd menar jag samma höjd från golvet som stången befinner sig i när jag står med den på axlarna. Tycker att man på ett bättre sätt kan "borra in" stången i ryggen/axlarna om man får lyfta upp den lite när man lyfter av.

Bob90
2017-10-24, 10:01
Precis så att jag kan racka av/på utan att slå i racket.
Men hellre lite för lågt än lite för högt.

Har frontböj snäppet lägre än bakböj eftersom axlarna ligger längre ner än trapsen.

Määng
2017-10-24, 18:14
Jag böjer highbar och föredrar att ha den rätt så lågt. Jag får till ett bättre tryck i kroppen om jag får böja på knäna och "lyfta in stången" i rätt position från start. Kanske 1dm under där den ligger på axlarna.

Bruce Banner
2017-10-24, 19:19
Menar du inte "så hög höjd som möjligt" om du vill ha minimal lyftväg?
Korrekt...svårt det där med hög och lågt, tack för rättningen.

MVH
/Bruce

exevision
2017-10-25, 05:22
Provade igår att höja stången ett snäpp. Gick oväntat bra. Blev bättre avlyft och lite smidigare böj. Måste bara lita på mig själv att jag kan få tillbaka stången efter lyftet. Skulle dock önska tätare steg i racket.

Agitator
2017-10-25, 08:20
Jag gillar att ha lite pressväg när jag rackar av. Aldrig förstått det där med att precis lyckas vingla ut från racket när man väl placerat stången och tryckt till. Själv vill jag känna att man kan explodera lite uppåt när man rackara av så man taggar till och är redo.

Det där med att smeka ut stången som man ser vissa gör när de ansträngt sig med 4 - 20 milimeter rom har aldrig varit något för mig.

baktung
2017-10-25, 08:56
För högt blir den svår att få ut på höga vikter. Och nästan omöjliga att lägga tillbaka. Man vill inte behöva gå upp på tå.

För lågt blir det problem att lägga tillbaka den när man är trött. Då vill man inte behöva böja sig ner.

Bob90
2017-10-25, 09:17
För högt blir den svår att få ut på höga vikter. Och nästan omöjliga att lägga tillbaka. Man vill inte behöva gå upp på tå.

För lågt blir det problem att lägga tillbaka den när man är trött. Då vill man inte behöva böja sig ner.

Äh, ner kommer man alltid :d

Jocke67
2017-10-25, 09:22
Det viktigaste tycker jag är att man har ett stabilt rack så att när man är klar med sina böj bara kan går rakt fram tills det säger klonk och sen ta ner vikten. Såna där höjbara ställningar dom brukar finnas vid bänkpressen är värdelösa för du måste se till att stången hamnar rätt. Inge skönt för ryggen när du kör tungt och är trött, då vill man bara kunna gå rakt fram och sen släppa ner vikten men med för mycket kraft framåt riskerar man att ställningen faller.

z_bumbi
2017-10-25, 11:16
Skulle dock önska tätare steg i racket.

En tunn gummimatta eller liknande kan lösa det problemet.

1x0
2017-10-25, 12:06
En tunn gummimatta eller liknande kan lösa det problemet.
Även att justera fotstansen (vid rackning), om höjden inte är riktigt optimal. Detta läste jag faktiskt av dig (tror jag) för några veckor sedan! Har hjälpt mig oerhört mycket i militärpressen; stången är för hög på högsta och för låg snäppet under, så jag avrackar med fötterna ihop (på högsta hacket)! :)
Fungerar bra i böj också. Jag gillar att racka av med smal fotstans i highbar och bred fotstans i lowbar, vet inte varför.

exevision
2017-10-25, 19:53
En tunn gummimatta eller liknande kan lösa det problemet.

Att stå på?
Blir det inte lite knasigt att ha olika höjd på golvet där man lyfter av och där man utför själva lyftet?

Agitator
2017-10-25, 21:13
Jag ställer mig med normal fotbredd (mindre än axelbrett) och trycker av när jag rackar av. Sedan går jag normalt ut bakåt med 1-2 steg och ställer mig i min stance och böjer, sedan till smal stance och går in och lastar av.

z_bumbi
2017-10-26, 12:14
Att stå på?
Blir det inte lite knasigt att ha olika höjd på golvet där man lyfter av och där man utför själva lyftet?

Den får vara så stor att den räcker till båda, så himla långt går du förhoppningsvis inte ut med stången. I powerrack som brukar ha ännu sämre hålavstånd så har en del gym en träplatta som är anpassad för racket.

exevision
2017-10-27, 07:54
Den får vara så stor att den räcker till båda, så himla långt går du förhoppningsvis inte ut med stången. I powerrack som brukar ha ännu sämre hålavstånd så har en del gym en träplatta som är anpassad för racket.

Det är mer än vad gymmet jag tränar på kan erbjuda.
Provade att stå ännu smalare vid avlyftet och det gjorde rätt så stor skillnad. Får försöka stå likande när stången ska tillbaka.