handdator

Visa fullständig version : Planera måltider


Andreas_87
2017-10-23, 10:02
Hej.
Har gett tjejen en utmaning att gå ner för hennes skull.
Har länge funderat på hur man lägger upp kostplaner. Det känns som ett jätte jobb verkligen.

Säg att man ska äta 2500 kcal om dan. Man vill ha en fördelning på 30%P 50%K 20 %F.
Detta är då 2500×.0.3=750/4 187,5 gram P
2500×.05=1250/4=315.5 gram K
2500×0.2=500/9 55.5 gram F

Hur gör ni sen?
Jag upplever problemet såhär. Lätt att tex säga ät 450 gram protein källa om dagen. Men den innehåller ju kanske mer än bara det.

Så hur gör ni i tankesättet när ni sätter ihop mål?

Sen känner jag att det känns bättre att få frihet att äta vad man vill men har sina ramar med kcal.

Mvh Andreas

AlexGBG
2017-10-23, 10:27
Hej.
Har gett tjejen en utmaning att gå ner för hennes skull.
Har länge funderat på hur man lägger upp kostplaner. Det känns som ett jätte jobb verkligen.

Säg att man ska äta 2500 kcal om dan. Man vill ha en fördelning på 30%P 50%K 20 %F.
Detta är då 2500×.0.3=750/4 187,5 gram P
2500×.05=1250/4=315.5 gram K
2500×0.2=500/9 55.5 gram F

Hur gör ni sen?
Jag upplever problemet såhär. Lätt att tex säga ät 450 gram protein källa om dagen. Men den innehåller ju kanske mer än bara det.

Så hur gör ni i tankesättet när ni sätter ihop mål?

Sen känner jag att det känns bättre att få frihet att äta vad man vill men har sina ramar med kcal.

Mvh Andreas

Använd en app, t.ex. MyFitnessPal. I den sätter du upp dina mål, eller din tjejs mål.

Jag lägger i princip alltid in min mat dagen innan som senast, och kan alltid justera det jag saknar med hjälp av t.ex. kycklingprotein/vassle/kasein om jag ligger lågt på protein, olivolja om jag ligger lågt på fett, och frukt om jag ligger lågt på kolhydrater. Dessa livsmedel innehåller till stor del bara en makronutrient, så därför passar dom så bra att använda för att justera upp värden som är för låga.

Jag har även skapat recept och måltider som jag ofta äter, t.ex köttfärssås som innehåller en massa olika saker har jag lagt in en och en, och sen delar appen detta i portioner.

Sen lär man sig rätt snabbt också, jag vet t.ex. att om jag äter pasta med köttfärssås istället för pasta med kyckling så kommer mitt fettingat vara mycket högre, och proteinintaget lägre, jag kommer alltså behöva justera upp proteinet antingen genom vassle eller kyckling vid någon annan måltid...

z_bumbi
2017-10-25, 11:00
Registrera tre eller 7 dagars ätande.
Analysera intaget och gör förändringar i det, oftast krävs det ganska små justeringar för att få bättre innehåll och skapa ned- eller uppgång.
Följ resultat på träningen, mående och vikt. Väg en gång i veckan under liknande förhållande (t ex innan frukost) men jobba alltid med minst två mätningar. Så länge vikten inte går upp och detta inte kan förklaras med hormoninverkan så ta det lugnt och se vad nästa mätning visar.

Pepparspray
2017-10-26, 08:10
Jag har precis provat Myfitnesspal och den gör verkligen räknandet enkelt!