handdator

Visa fullständig version : Kräm på havregrynsgröten & mellanmål

Callister
2004-05-02, 17:28
Jag tycker om att ha lite aprikoskräm på havregrynsgröten, till frukost. Är det dåligt eller gör det inget? :)
Bättre än att ha socker?

Sen undrar jag vad man ska äta efter skolan ( 14.00 ) om man har middag runt 17.00, äter i skolan klockan 11.00, det funkar helt okej med filmjölk & flingor men det kanske blir en liten insulingtop.. Har tidigare kört med typ 2 mörka skivor med stekt ägg men man tröttnar på äggen snabbt :confused:

Max
2004-05-02, 18:08
Jag tycker om att ha lite aprikoskräm på havregrynsgröten, till frukost. Är det dåligt eller gör det inget?
Bättre än att ha socker?

Det är viktigt att ha en bra grund att stå på. Men grunden är bara bra om man trivs med den och tycker om den. Jag har sylt på gröten eftersom det gör att jag kan äta mer av den och uppskatta den mer.

Havregrynsgröt är bra, den blir inte helt förkastlig bara för att du har på "lite" aprikoskräm.

King Grub
2004-05-02, 18:11
Aprikoskräm är rätt värdelöst näringsmässigt. Men inte är det farligt heller.

Är det dåligt eller gör det inget?

Definiera "gör". Vad tror du händer?

Självklart är frukt au naturel överlägset sockerkrämer. Rivet äpple eller päron, eller skivad banan, t ex.

Sen undrar jag vad man ska äta efter skolan

Tydligen har du möjlighet att ta med dig mat (äggen). Varför inte spara rester från gårdagens middag och ta med dig i matlåda?

Callister
2004-05-02, 18:45
Ja alltså, jag hinner hem och äter efter skolan, tar 5 min att gå.
Jag skulle ju kunna ta från gårdagens middag, visst. Men vi är en ganska stor familj här hemma, blir aldrig något över

King Grub
2004-05-02, 18:57
Originally posted by Callister
Ja alltså, jag hinner hem och äter efter skolan, tar 5 min att gå.
Jag skulle ju kunna ta från gårdagens middag, visst. Men vi är en ganska stor familj här hemma, blir aldrig något över

Om du kan gå hem är det väl inget problem alls? Då är det ju bara att koka ihop lite gröt eller pasta eller vad som helst och äta något proteinrikt till det. Mängderna avgör om det är huvudmål eller mellanmål, inte ingredienserna. Ett middagsmål eller lunchmål, fast ett mindre sådant, är ett perfekt mellanmål.

Callister
2004-05-02, 20:57
Originally posted by King Grub

Om du kan gå hem är det väl inget problem alls? Då är det ju bara att koka ihop lite gröt eller pasta eller vad som helst och äta något proteinrikt till det. Mängderna avgör om det är huvudmål eller mellanmål, inte ingredienserna. Ett middagsmål eller lunchmål, fast ett mindre sådant, är ett perfekt mellanmål.
Jepp det har du sagt till mig tidigare, det gäller bara att planera lite bara.
Jag har en följdfråga till detta också.
Vi säger att jag kommer hem 14.00 (Oftast), kan jag då äta min middag vid 15.00 istället och sen äta "mellanmålet" på kvällen, detta tycker jag är mycket skönare, funkar det?

King Grub
2004-05-03, 06:11
Vi säger att jag kommer hem 14.00 (Oftast), kan jag då äta min middag vid 15.00 istället och sen äta "mellanmålet" på kvällen, detta tycker jag är mycket skönare, funkar det?

Javisst.

aliquis
2004-05-04, 13:43
Klart rent socker är sämre än aprikoskräm.
Ekströms har ju dessutom en lågkalorivariant av sin aprikoskräm utan socker.

Det går även att koka upp torkade aprikoser.

karrl
2004-05-04, 14:03
torkad frukt som äppelbitar, aprikoser, russin etc innehåller de tillsatt socker eller är det endast fruktens socker? :confused:

aliquis
2004-05-04, 14:14
Just de är väl bara fruktens socker, finns dock papaya- och ananasbitar som har socker tillsatt, men det är nog mest för att de skall gå att hålla i utan att klibba ner sig.