handdator

Visa fullständig version : Hinderbana/utegym


Starke75an
2017-10-22, 17:06
Nån som byggt eller varit inblandad in nått sånt? Ni kan i så fall skicka pm om ni har nån kunskap. Så kan jag ställa lite frågor.

Har klart med arrende på 8000 kvadratmeter mark.

rooz
2017-10-22, 18:11
Vad är det du undrar över?

(Lite konstigt att starta en tråd, be folk skicka PM. Kan vara intressant för andra).

Bob90
2017-10-22, 18:18
Kommer det vara öppet dygnet runt? Dvs, kommer fulla personer och klåpare skada sig där nattetid och sabba för andra (jag tittar på dig Karlberg..).

Starke75an
2017-10-22, 18:23
Hur många hinder ni har i banan? Hur tjockt lager sand/grus används? Köpte ni några hinder eller nån station till utegymet eller byggde ni allt själv? Använde ni nån norm vid byggandet? Hur fick ni loss pengar, från vem i så fall och hur mycke? Hur lång tid tog det och hur många var ni? Vilka maskiner använde ni? Och vilket material?

Hur många är där på en vecka och använder det hela?

Vi har mark och kommer få pengar så det räcker. Jag vill ha 20 hinder +ett utegym.


Är nog svårare att hitta folk som vill hjälpa till.

Starke75an
2017-10-22, 18:48
Kommer det vara öppet dygnet runt? Dvs, kommer fulla personer och klåpare skada sig där nattetid och sabba för andra (jag tittar på dig Karlberg..).

Ja. Kommer ligga i utkanten av en by. Arrendet kostar 100:- per år. Marken får endast användas till hinderbana/utegym.

Rahf
2017-10-22, 19:34
Du kan ju höra efter vilka som var ansvariga för t.ex. Gärdets utegym. Där är allting konstruerat i trä, med bra blandning av implement. Tar inte alltför stor plats heller.

Fredrik A
2017-10-23, 09:14
Östervåla Kraftsportklubb har en riktigt fin hinderbana. Finns säkert någon där du kan prata med. http://ostervala-kk.se/

z_bumbi
2017-10-25, 11:33
Det finns ett antal tillverkare av utegym och utöver det så finns det numera ganska många sådana att kika på i sin rätta miljö. Gör några studieresor så slipper ni slösa bort pengar på sådant som ni måste göra om.
Flis är bättre än sand men ni får i båda fallen räkna med att fylla på och/eller fräsa om landningsytorna med jämna mellanrum. Kika på vilken utrustning som krävs.
Standardhindret som armgång (både enkel och stege) och plank (att ta sig över) kan ni med lätthet fixa själva, tänk på att en vinkel är stadigare än ett slätt plank och skapar också fler svårighetersgrader. Ska ni ha klätterplank så ta hjälp av en klättrarklubb eller återförsäljare av sådan utrustning. Det blir bättre om det finns en plan för var fästena sitter och de vet också hur högt det kan vara utan extra fallskydd.
Enkla hinder är minst lika kul som mer komplicerade, ett par stockar på varierande höjd över marken kan man variera mycket.
Det jag brukar störa mig på är att man slänger ut massa utrustning utan att ha en plan för att få ett flöde (precis som många vanliga gym). I Linköping finns det t ex på ett ställe hinder inne i utegymmet vilket gör att ingen kan lägga in hindren i en löprunda. Vilket för mig in på nästa grej, planera in löpvägar så att de som springer inte är i vägen för övriga och tvärt om.

delta_mats
2017-10-25, 12:01
Det finns militära hinderbanor man kan titta på, de himdren fokuserar mycket på att springa, hoppa över och krypa under, kanske inte så mycket klättring eller andra former av hinder. Man kan ju implementera hinder som skall flyttas, lyftas, bäras etc också om man vill det. Men se då till att dom på något ändå sitter fast på hinderbanan och är tillräckligt hållfasta.

Angående utegym så är nog stålkonstruktioner mest hållbart. Provat ett antal utegym av trä men dessa verkar slitas ut ganska fort, efter ett par år så skevar många.

Att på ett effektivt sätt kunna lägga på vikter utan att vare sig vikter eller maskiner går sönder.
Har sett betongplattor som vikter på något ställe men dessa var trasiga innan sommaren var över och ersatta med stenbumlingar.

Tror skarpt på räcken, ringar och massa såna konstruktioner för kroppsviktsövningar. Det är riktigt roligt och verkar finnas potential att utvecklas mer här i Sverige.

Starke75an
2017-10-26, 21:12
Efter att har haft möte i kväll, så kom vi fram till att vi köper utegymmet, men bygger hinderbanan själv.

Vi räknar med att gymmet kostat 100tusen. Då kan man träna knäböj, axelpress, marklyft, bänkpress, chins, rodd, och mage.

Vi köper gymmet av anledning att då kommer det finnas något att börja med.

Hinderbanan bygger vi när vi har tid lite då och då.
Vi räknar med ca 5000:- per hinder i byggkostnad i snitt.

Starke75an
2017-10-27, 05:25
Hinderbanan som blir etapp 2 i bygget, byggs med ett normalsvårt och ett överdjävlävlig variant sammanbyggt. Detta löser vi nog bara man får tagi folk. Hinderbanan byggs ovan mark, gymmet grävs ner.



Har spånat om vilka andra delar som passar på gymdelen, och då är däckvält och farmerwalk och liknande i tanken. Det bygger vi själv.

z_bumbi
2017-10-27, 07:54
Varför vill ni ta arbetet med att dränera så mycket extra för utegymmet?

Starke75an
2017-10-27, 12:40
För att det vi nu kollar på ska ner i backen för att kunna stå stabilt. Inte alla saker dock. Men typ chins ställningen som vi kollat på kräver det.

Gå gjärna in på tress hemsida för förslag. Nu finns det andra med som vi ska kolla på. Men tress har levererat till kommunen på orten tidigare. Vi ska kika på andra lösningar också.

nisse1976
2017-10-27, 12:48
Fan vilken grym grej starke75an!
Är detta något ni skall ha vid sidan av ordinarie jobb eller räknar ni med att ha så mycket kunder att ni går runt på det?

z_bumbi
2017-10-27, 14:51
För att det vi nu kollar på ska ner i backen för att kunna stå stabilt. Inte alla saker dock. Men typ chins ställningen som vi kollat på kräver det

Jag tolkade det som att ni tänkte ha det nersänkt, att gräva för att det ska stå stadigt såg jag som självklart.

Starke75an
2017-10-27, 15:32
Fan vilken grym grej starke75an!
Är detta något ni skall ha vid sidan av ordinarie jobb eller räknar ni med att ha så mycket kunder att ni går runt på det?


Bor i en by. Så det är byalaget som håller i det hela. Alla pengar går till byalaget. Byalaget är alla i en by.

Allt ska vara gratis. Pengar kommer från olika glesbygdsstöd, kommunen, byalagspengen mm mm.

Och eftersom våran kommun redan byggt hinderbanor själva så tycket de att våran idé om att bygga låter kanon.

Byalagspengen är hos oss 200000:- per år. Då ingår flera byalag. Där sökeran för olika saker. Ej mat för vuxna.

Finns flera hinderbanor på landet som byggs på liknande sätt.

Starke75an
2017-11-01, 19:34
Var och måttade lite på marken. Vi tror att 12x12m till vårat utrgym etapp ett räcker.

Hinderbanan kommer i etapp 1 vara på ca 300m och innehålla 10 hinder. Som sedan när etapp 2 och 3 kommer byggas kan komma uppåt 5-600 meter lång. Antal hinder okänt.

Marken kommer beläggs med en duk och 10cm sand. Om det funkar. Räknar att löptytan blir 1,5 meter bred.

Starke75an
2018-05-23, 20:51
Ansökan ligger under behandling nu. Vi ha totalt sökt 280000:- så nu är väl snart pengarna på gång.

Har börjat med Conan wheel som ska vara en av stationerna. Blev 4m rör. Hoppas kunna inviga den på söndag.

Rahf
2018-05-23, 20:56
Kul att ni haft uppföljning på det här!

Starke75an
2018-06-16, 18:16
Nu börjar våran Conan Wheel bli klar. Hur hög starthöjd skulle ni vilja ha? Dvs hur långt ner vill ni böja er vid start? Jag har gjort centrum justerbart, men då vikten sitter långt ut så måste jag grovfixa starthöjd.

Jobbar med det just nu. Men faaan va knott det är.

Starke75an
2018-06-16, 18:38
Just nu är starthöjd 90cm. Det ger på mig ca 20cm lyfthöjd.

Starke75an
2018-06-17, 18:25
http://rs61.pbsrc.com/albums/h49/bengtshandel/F9103905-6670-41B6-A22A-B372ADE793F4_zpspg4z1yga.jpeg?w=480&h=480&fit=clip

Borde ha klipp gräset före.