handdator

Visa fullständig version : marklyft alternativ


Blomblomman
2017-10-22, 09:33
Tjabba Koll

Det är så att jag behöver ta upp ngn sorts träning för palla me mitt jobb.
Men mitt problem är att jag inte kan göra marklyft för jag lyfter snett för mitt ena ben är längre än det andra.
Så är lite skraj att jag balanserar dem tunga vikterna fel och skadar ryggen mer än gynnar.

Vad finns de för alternativa övningar jag kan göra?

För tjänar vid marklyft hur de lutar och blir fel i höft o rygg.

PKtarzan
2017-10-22, 09:54
Spontant kommer jag att tänka på kettlebells. Känns som att vikten hamnar mer centralt och "anpassar" sig efter din kropps anatomi. Annars så är det inte måste att köra marklyft, så länge du inte tänkt tävla i marklyft. Träna de muskler som ett normalt marklyft skulle tränat. Kör dragövningar för ryggen. För baksida lår räcker det med lårcurls och för röven skulle du kunna köra hip thrusters.

MrMuggelSnuggel
2017-10-22, 10:18
Marklyft är den bästa helkroppsövningen som finns. Går inte att byta ut den mot något annat.

Kan du dock inte göra den så får du helt enkelt skippa den. Så länge du har ett komplett träningsprogram är det väl inte hela världen.

Viktade back-extensions och utfall är väl sånt jag tycker borde finnas med i ditt program ifall du inte kan göra marklyft.

F Ultra
2017-10-22, 10:56
Finns väl skor som man kompensera för att benen är olika långa, annars lär väl höften ta rejält med stryk bara av att gå i många år med olika långa ben (om skillnaden är väldigt stor)?

Om det trotts kompensation med skor blir skillnad i marklyftet (kan ju bli olika vinklar på de båda sidorna ändå) så hade jag provat med rack pulls.

Carcer
2017-10-22, 11:02
Tjabba Koll

Det är så att jag behöver ta upp ngn sorts träning för palla me mitt jobb.
Men mitt problem är att jag inte kan göra marklyft för jag lyfter snett för mitt ena ben är längre än det andra.
Så är lite skraj att jag balanserar dem tunga vikterna fel och skadar ryggen mer än gynnar.

Vad finns de för alternativa övningar jag kan göra?


För tjänar vid marklyft hur de lutar och blir fel i höft o rygg.

Enbens raka marklyft

1x0
2017-10-22, 11:33
Finns klackinlägg du kan ha. Kanske stå på en viktkaka med det korta benet? Finns massa "pelvic rotation" youtubevideos, om ditt bäcken är snett som gör benet (ännu) kortare. Kanske hjälper.

Mitt vänsterben är kortare än högra. Inte jättemycket. Har styrketränat i snart fyra år och har haft enormt mycket skadebekymmer på vänstersidan. Ryggslutet, höften och rumpan. Blivit väldigt obalanserad i underkroppen, muskulärt. :(
Körde med klackinlägg i vänsterskon något år, men det gjorde stången extra sned i knäböjen.

R0B
2017-10-22, 21:14
Om man kör sumolyft så kanske det går att kompensera den avvikande längden genom att stå med olika avstånd från kroppens centrum med fötterna?

Bara en tanke.

Rahf
2017-10-22, 21:48
Om du är så sned av asymmetriska benlängder borde en ortoped och/eller sjukgymnast kanske ta en titt på det här. Du kan behöva inlägg och övningar för att stärka och räta asymmetrier runt bäckenet.

nybörjare81
2017-10-26, 08:19
Har du varit hos sjukgymnast, naprapat el liknande o fått bekräftat att det verkligen handlar om benlängdsskillnad så det inte är ngt muskulärt eller ngn sorts låsning el liknande.

Bubblan84
2017-10-26, 09:51
Jag har ca 1,5 cm längdskillnad på benen, kör marklyft utan problem. Testade med inlägg i ena skon ett tag, men då började ryggen göra ont.

Chorizo
2017-10-26, 10:29
Sen är det ju lite jobbigt att dra mark. Det brukar vara ett problem för de flesta tycker jag.

smerk
2017-10-26, 12:04
Kronlyft / rack pulls är överlägset marklyft för bygge av ländrygg och överkropp. Kör med stången vid knät. Kommer att föra över bättre till arbetet än marklyft också.

Ett Orm
2017-10-27, 11:37
Hyperextentions skulle jag välja för rygg, röv och baksida.

Skoen
2017-10-28, 09:52
Deadlift for life. Ordna ortopediska inlägg annars kanske du får värre problem i framtiden.

Gearhead85
2017-10-28, 14:53
Är själv låghalt, troligen på grund av hur reuman härjat i vänstra benet under uppväxten och för mig funkar sumomarklyft riktigt bra. Skulle inte rekomendera att ha upphöjda skor där då man helst ska stå så plant som möjligt i marklyft. Håller själv på att fundera på ett par brottarskor.