handdator

Visa fullständig version : Svamp mättar bättre än kött


King Grub
2017-10-20, 09:11
Previous studies on mushrooms suggest that they can be more satiating than meat, but this effect has not been studied with protein-matched amounts. The objective of this study was to assess the differences with satiety and ten-day food intake between A. bisporus mushrooms (226 g) and meat (28 g) in a randomized open-label crossover study. Thirty-two healthy participants (17 women, 15 men) consumed two servings of mushrooms or meat for ten days. On the first day, fasted participants consumed protein-matched breakfasts. Participants rated their satiety using visual analogue scales (VAS) at baseline and at regular intervals after the meal. Three hours later, participants were served an ad libitum lunch. Participants were given mushrooms or meat to consume at home for the following nine days. Energy intake was assessed at the ad libitum lunch, and participants also completed diet diaries on the day of the study, day 2, and day 10. Participants reported less hunger (p = 0.045), greater fullness (p = 0.05), and decreased prospective consumption (p = 0.03) after the mushroom breakfast. There were no significant differences in participant ratings of satisfaction (p = 0.10). There were also no statistically significant differences in energy intake at the ad libitum lunch or with the diet diaries from days 1 (p = 0.61), 2 (p = 0.77), or 10 (p = 0.69). Mushroom consumption did increase fiber intake on days 1, 2, and 10 but the difference in fiber consumption was only statistically significant on day 2 (p = 0.0001). The mushroom intervention also did not affect energy intake over the ten day feeding period.

Impact of Agaricus bisporus mushroom consumption on satiety and food intake. Appetite, Volume 117, 1 October 2017, Pages 179-185.

Grahn
2017-10-20, 09:29
226g svamp vs 26g kött?
Förstår inte riktigt....1 kg frigolit mättar bättre än 1 g bly med vad missförstår jag?

LunaSpice
2017-10-20, 09:52
226g svamp vs 26g kött?
Förstår inte riktigt....1 kg frigolit mättar bättre än 1 g bly med vad missförstår jag?

Det är ju proteininnehållet de matchat så det är klart att totala vikten skiljer sig markant.

Grahn
2017-10-20, 09:54
Det är ju proteininnehållet de matchat så det är klart att totala vikten skiljer sig markant.

Ja det förstår jag med, resultatet känns dock så självklart. Mer volym mer mättnad.....

StarkaUlf
2017-10-20, 09:55
Men snart kommer någon LCHF-fantast och påpekar att en tesked SMÖÖÖÖR mättar mycket bättre.

ApexProcyon
2017-10-20, 10:34
Men snart kommer någon LCHF-fantast och påpekar att en tesked SMÖÖÖÖR mättar mycket bättre.

Jag provade LCHF i två veckor för några år sedan bara för att se hur jag upplevde det. Jag kunde äta hiskliga mängder med energi via fett utan att någonsin bli mätt och nöjd samtidigt som träningen blev lidande i form av bristande ork.

timoat
2017-10-20, 13:29
Jag provade LCHF i två veckor för några år sedan bara för att se hur jag upplevde det. Jag kunde äta hiskliga mängder med energi via fett utan att någonsin bli mätt och nöjd samtidigt som träningen blev lidande i form av bristande ork.

Du gjorde fel. 2 veckor räcker inte, kroppen hinner inte bli ketoanpassad på den lilla tiden. Vi snackar 1 till 2 månader.

Fattar inte detta hat mot lchf och keto här, speciellt när ni inte gör som man ska. Känns som att alla är Desperata över att vara med i ketohatarklubben, samma Med crossfit.

J.V
2017-10-20, 13:37
Du gjorde fel. 2 veckor räcker inte, kroppen hinner inte bli ketoanpassad på den lilla tiden. Vi snackar 1 till 2 månader.

Fattar inte detta hat mot lchf och keto här, speciellt när ni inte gör som man ska. Känns som att alla är Desperata över att vara med i ketohatarklubben, samma Med crossfit.For att de flesta har faktiskt tranar, till skillnad fran alla Aftonbladet-lasande LCHF-muppar. Och tranar man mer an promenaden fran parkeringen till sin kontorsstol ar LCHF vardelost.

ApexProcyon
2017-10-20, 13:37
Du gjorde fel. 2 veckor räcker inte, kroppen hinner inte bli ketoanpassad på den lilla tiden. Vi snackar 1 till 2 månader.

Fattar inte detta hat mot lchf och keto här, speciellt när ni inte gör som man ska. Känns som att alla är Desperata över att vara med i ketohatarklubben, samma Med crossfit.

Fel och fel, jag gav det en viss tid bara för att få en hum om hur jag skulle uppleva det. Inget för mig som är väldigt stor i maten volymmässigt även om det uppenbarligen finns människor som uppskattar att äta så. Jag saknade bukfyllan då jag inte klarade av att äta mer grönsaker fibermässigt.

Utöver det så har jag svårt att se hur kroppen ska kunna använda fett lika effektivt som glykogen.

Diomedea exulans
2017-10-20, 13:56
For att de flesta har faktiskt tranar, till skillnad fran alla Aftonbladet-lasande LCHF-muppar. Och tranar man mer an promenaden fran parkeringen till sin kontorsstol ar LCHF vardelost.

Är det kolhydratsbristen som är boven, eller även att det är lite protein och mycket fett? Att ta bort kolhydraterna och äta mycket protein tycker jag inte förstör ens pigghet så mycket.

timoat
2017-10-20, 15:18
For att de flesta har faktiskt tranar, till skillnad fran alla Aftonbladet-lasande LCHF-muppar. Och tranar man mer an promenaden fran parkeringen till sin kontorsstol ar LCHF vardelost.

Låter som att du 1, Inte har koll på ketosis, och 2) tycker illa om de som Följer dieten, snarare än själva dieten.

J.V
2017-10-20, 19:40
Är det kolhydratsbristen som är boven, eller även att det är lite protein och mycket fett? Att ta bort kolhydraterna och äta mycket protein tycker jag inte förstör ens pigghet så mycket.Protein kan ju omvandlas till glukos, sa det ar nog ratt vanligt for manga. Men med regelratt LCHF ska det ju inte vara mycket protein heller.

Låter som att du 1, Inte har koll på ketosis, och 2) tycker illa om de som Följer dieten, snarare än själva dieten.Joda, jag har koll. Just darfor ar jag sa kritisk till det, framfor allt nar det galler folk som vill uppna nagot med sin traning.

Och angaende punkt 2 sa ar det bada delar.