handdator

Visa fullständig version : ATP-tillskott förbättrar prestation vid styrketräning


King Grub
2017-10-19, 10:44
The aim of this study was to investigate the acute effect of ATP supplementation on performance and physiological responses during resistance exercise in recreationally resistance trained males. Eleven men (age= 27.5±5.5 yrs, weight= 83.4±9.8 kg, height= 182±0.04 cm) completed two randomized, double-blind trials: ATP supplement condition (ATP=400mg) or a placebo condition. Thirty minutes after supplement consumption, subjects performed four sets of half-squats until momentary muscular failure at 80% of the 1RM with two minutes of recovery between sets. The total number of repetitions, blood pressure, heart rate, blood lactate, and oxygen consumption were evaluated. The total weight lifted were higher for the ATP condition compared to placebo (Placebo= 3995.7±1137.8, ATP= 4967.4±1497.9 Kg; p= 0.005). Heart rate was higher at set-4 for ATP compared to placebo (p<0.001) and oxygen consumption during exercise was greater for ATP (p=0.021). There were no differences between conditions for lactate and blood pressure. In summary, a single oral dose of ATP supplementation improved lower body resistance training performance and energy expenditure in recreational resistance trained males.

J Strength Cond Res. 2017 Oct 16. A Single Dose Of Oral Atp Supplementation Improves Performance And Physiological Response During Lower Body Resistance Exercise In Recreational Resistance Trained Males.

ChuckTesta
2017-10-19, 14:47
Varför hör man aldrig talas om ATP-tillskott? Visste inte ens att det fanns.

Sverker
2017-10-19, 18:27
Trodde inte ens att ATP-molekylen kunde absorberas intakt. Den finns normalt inte i maten vi äter. Med tre fosfat-grupper har den massor av laddning som gör det svårare att passera dels membranen i tarmen och sedan membranen in i muskelcellerna.

Fast 400 mg är en hästdos ATP. Möjligt att man skulle kunna "trycka" in ATP i musklerna:confused:

Det är nästan så att jag tror att det är någon nedbrytningsprodukt av ART, typ inosin, som ger effekten.

King Grub
2017-10-19, 18:49
Det var det här man använde: http://www.sigmaaldrich.com/catalog/product/sigma/a2383?lang=en&region=SE

Owe
2017-10-19, 23:23
Trodde inte ens att ATP-molekylen kunde absorberas intakt. Den finns normalt inte i maten vi äter. Med tre fosfat-grupper har den massor av laddning som gör det svårare att passera dels membranen i tarmen och sedan membranen in i muskelcellerna.

Fast 400 mg är en hästdos ATP. Möjligt att man skulle kunna "trycka" in ATP i musklerna:confused:

Det är nästan så att jag tror att det är någon nedbrytningsprodukt av ART, typ inosin, som ger effekten.

Nä men det är ju inte första gången du är ute o hojar, se dina svar i trådar jag har startat,,,,

Ledsnade att starta trådar eller vara aktiv, efter en moderator är så okunnig och lägger sådana kommentare .

King Grub
2017-10-20, 01:43
Jag ser bara tre trådar du startat och Sverker har inte svarat i någon av dom.

Grahn
2017-10-20, 07:01
Otippat med ett påhopp efter den kommentaren måste jag säga, dubbelt otippat att kalla Sverker för okunnig.



Jag som däremot är okunnig på riktigt tänker på kreatin när jag hör om ATP som tillskott, når inte det lite samma resultat fast lite högre upp i processen?

ChuckTesta
2017-10-20, 14:14
Otippat med ett påhopp efter den kommentaren måste jag säga, dubbelt otippat att kalla Sverker för okunnig.



Jag som däremot är okunnig på riktigt tänker på kreatin när jag hör om ATP som tillskott, når inte det lite samma resultat fast lite högre upp i processen?

Jag som också är okunnig men kan lite skulle väl säga det inte är lite samma sak som kreatin eftersom kreatinfosfat fungerar som en "buffert" som tar slut snabbt, dvs bindnigen i kreatinfosfatet kan utnyttjas istället för bindningen i ATP, men det räcker i 1-3 sekunder extra (och det är väl därför kreatintillskott "gör så man får bättre tryck, orkar någon rep mer" eftersom det ersätter ATP i ca 1-3 sekunder?)

xan
2017-10-20, 14:49
Nä men det är ju inte första gången du är ute o hojar, se dina svar i trådar jag har startat,,,,

Ledsnade att starta trådar eller vara aktiv, efter en moderator är så okunnig och lägger sådana kommentare .

Haha vad snackar du om?

exevision
2017-10-20, 17:16
Haha vad snackar du om?

Han är nog ute och "hojar" :)

Sverker
2017-10-20, 17:20
Nä men det är ju inte första gången du är ute o hojar, se dina svar i trådar jag har startat,,,,

Ledsnade att starta trådar eller vara aktiv, efter en moderator är så okunnig och lägger sådana kommentare .


Klart att jag är ute och cyklar. Jag har ingen aning om hur ATP kommer ut i kroppen och ger effekt. Jag bröt bara ned frågan och kom med väl grundade argument för att ATP inte borde kunna utnyttjas.

Men förklara och visa gärna.


Fast enligt King Grubs länk kostar 25 gram 50 000:- vilket gör att varje shot kommer hamna kring ca 750:- någonting:(

xan
2017-10-20, 17:24
Gains har inget pris.

Iliyas
2017-10-20, 23:15
För ca 10 år sedan blandade jag 1-2 skopor av Rage och Fierce pwo, trodde jag skulle spricka av den massiva pumpen...

Sverker
2017-10-21, 11:32
Visst finns det lite artiklar ute på nätet:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2253504/#B8
Kolla även referens 8.

Vad säger den ? Att 225 mg inte räcker. Möjligt att 400 mg kan "trycka in" ATP...vad vet jag.