handdator

Visa fullständig version : Är Sverige ett jämställt samhälle?


Frågenarkomanen
2017-10-18, 20:41
Vad tycker Kolozzeum om huruvida Sverige är jämställt eller inte? Frågan rör genomsnittsmannen vs genomsnittskvinnan: att det är flest män på toppen av samhället går ej att förneka; inte heller att det är flest män på botten av samhället. '

Tråden gäller etniskt svenska, nordiska eller västeuropeiska män/kvinnor, då stora invandrargrupper lever i parallellsamhällen där mannen onekligen har mer makt än kvinnan.

Med "jämställdhet" menas i den här tråden inte att allt är delat 50/50 över hela samhället, utan jämställdhet som i generell levnadsstandard där genomsnittsmannen jämförs med genomsnittskvinnan. Varför? För att jag tycker att det är det som egentligen är av relevans, även om man i praktisk politik inte kan använda den definitionen utan måste gå efter diverse andra faktorer.

Vill man använda någon annan definition av jämställdhet, t ex Wikipedias: https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mlikhet, så kan TS ej stoppa er.

Inte heller kan TS stoppa om ni vill använda er egen definition.

Däremot vill TS vädja om att åtminstone rösta seriöst, oavsett vilken definition ni väljer.

erks
2017-10-18, 20:43
Nej, uppenbarligen inte.

Frågenarkomanen
2017-10-18, 20:44
Nej, uppenbarligen inte.

Hur menar du?

erks
2017-10-18, 20:45
Hur menar du?

Jag menar att det är uppenbart att det inte är ett jämställt samhälle.

timpaz
2017-10-18, 20:46
Ja. Det är svårt att mäta vissa saker till precis 50/50 men vi är i all praktisk mening ett jämställt samhälle.

Hank
2017-10-18, 20:46
Det kan aldrig bli helt jämställt mellan män och kvinnor eftersom jämställdhet bara existerar p.g.a att män tillåter det.

Män är biologiskt det starkare och mer dominanta könet.

Shqypnia
2017-10-18, 20:57
Haha jag är inte etnisk svensk, får jag svara ändå?

timpaz
2017-10-18, 21:10
Jämställdhet kan bara finnas där för att män tillåter det. Skulle män som kollektiv imorgon få för sig att göra i stort sett vad dom vill med kvinnan så skulle kvinnor inte ha något att sätta emot.

Vad vi dock ser nu är att en liten grupp män finns på toppen, en majoritet av kvinnor i mitten som har det riktigt riktigt bra (och suktar efter de få männen i toppen) och sedan en enormt stor del av män i botten som blir ensamma, utan vänner, utan kärlek och utkonkurrerade.

Kvinnor blir behandlade bättre, de får lättare boenden, de får lättare jobb, de får bättre betyg (för att de är kvinnor och kan gråta sig till det), de får sex och kärlek mycket mycket mycket lättare, de jobbar inte lika mycket, de drar inte in lika mycket skatt och det är mycket mer accepterat för kvinnor att inte ha "sitt shit together", så vi lever i illusionen av ett matriarkat just nu - Den vanliga kvinnan har det mycket bättre än den vanliga mannen.


Män och kvinnor har rent biologiskt inte samma värde, kvinnors värde är mycket mycket högre på grund av ägg (hennes sexualitet), detta balanserades förut ut genom att män hade den ekonomiska maten. Nu har män inte längre den ekonomiska makten vilket resulterar i att det bara finns den sexuella makten kvar: där kvinnor dominerar. Således är snittkvinnan mycket mer värd än snittmannen och har det något så ofantligt mycket bättre.

Lugn i stormen.

Frågenarkomanen
2017-10-18, 21:13
Jag menar att det är uppenbart att det inte är ett jämställt samhälle.

Jaha. Vilken grupp har det sämre och varför? Är du medveten om den andra gruppens (den som har det bättre) stora nackdelar?

Frågenarkomanen
2017-10-18, 21:13
Lugn i stormen.
Så här då: det är betydligt fler män som lever i misär än kvinnor.

Frågenarkomanen
2017-10-18, 21:45
Så här då: det är betydligt fler män som lever i misär än kvinnor.

Och eliten består till väldigt stor del av män. Viktiga maktpositioner besitts av en stor majoritet män. Denna klick skiter dock fullständigt av loser-männen i botten, och brukar föredra att spendera energi och tillgångar på yngre, vackra kvinnor.

svenbanan
2017-10-18, 21:51
Det blev bara en snabbvisit...

Frågenarkomanen
2017-10-19, 04:05
Haha jag är inte etnisk svensk, får jag svara ändå?

Ingen kan tvinga dig till något, men eftersom det är så uppenbart patriarkalt i vissa kulturer i landet så gäller frågeställningen majoritetssamhället, som så klart är proppfullt med människor av icke-svensk etnicitet.

ARMSTARK
2017-10-19, 07:45
Och eliten består till väldigt stor del av män. Viktiga maktpositioner besitts av en stor majoritet män. Denna klick skiter dock fullständigt av loser-männen i botten, och brukar föredra att spendera energi och tillgångar på yngre, vackra kvinnor.

Och vad det har för betydelse är mig en gåta, visserligen har jag själv inga ambitioner att sitta på någon maktposition men jag undrar verkligen vad folk tycker är så upprörande med det?
Är det någon som tänkt tanken att kvinnor kanske generellt inte är intresserade av att sitta i en sådan position? Vore det 50% vardera som sökte ett jobb och det nästan alltid var en man som fick jobbet kunde man kanske börja tala om strukturer.

Frågenarkomanen
2017-10-19, 07:55
Och vad det har för betydelse är mig en gåta, visserligen har jag själv inga ambitioner att sitta på någon maktposition men jag undrar verkligen vad folk tycker är så upprörande med det? Jag förstår inte heller problemet, men av anledningen: det är faktiskt totalt ointressant eftersom det rör så få.


Är det någon som tänkt tanken att kvinnor kanske generellt inte är intresserade av att sitta i en sådan position? Vore det 50% vardera som sökte ett jobb och det nästan alltid var en man som fick jobbet kunde man kanske börja tala om strukturer.

Det finns fler män än kvinnor på toppen av IQ-skalan / genier. Dessutom har män högre testosteronnivåer som leder till högre självförtroende, riskbenägenhet, ambition et cetera, och dessutom enligt viss forskning till att man blir mer rättvis.

Det är dessutom uppenbart att den absoluta eliten inom de allra flesta områden består av män - om det beror på arv eller miljö går i många fall inte att avgöra, men i andra fall så är det klart att det rör sig om arv.

mela
2017-10-19, 08:09
Och vad det har för betydelse är mig en gåta, visserligen har jag själv inga ambitioner att sitta på någon maktposition men jag undrar verkligen vad folk tycker är så upprörande med det?


Enligt en genusforskare på GU som jag hade som lärare ett tag i kurser inom statsvetenskap så handlar det om att vita, medelåldersmän undermedvetet rekryterar vita, medelålders män. Eftersom människor vill hänga med liksinnade. Enligt honom krävdes det således så väldigt mycket mer av en kvinna att ta sig till högre positioner än vad det krävs för män att ta sig till samma position och om en kvinna skulle hamna på en såpass hög position måste hon också vara smartare och lägga ner mer arbete än männen. Hon måste hävda sin plats.

Petoria
2017-10-19, 08:30
Ja, det är jämställt när det kommer till möjligheter och rättigheter vilket är det viktiga.

ARMSTARK
2017-10-19, 09:05
Ja, det är jämställt när det kommer till möjligheter och rättigheter vilket är det viktiga.

Tydligen har kvinnor inte samma möjligheter att bli högsta hönset, det är jag lite tveksam till men de kan vara så, dock upplever jag att kvinnor ofta har inställningen "Nej men inte ska väl jag" och man nästan måste tvinga på dem ledarrollen i vad det nu kan vara. Sen kan man diskutera om en person som inte tror på sig själv ska ha en ledarroll...

Rättigheter tycker jag nog att kvinnor i Sverige har, mer än män i många fall. Ta tex en vårdnadstvist, jag tror nog att det är lättare för en kvinna att bli VD på ett företag än för en man att vinna en vårdnadstvist. Jag har nog aldrig hört talas om att en man gjort det, någonsin.

Kvinnor får mildare straff i domstolar. Googla om ni inte tror mig.

Om en kvinna och en man åker hem kraftigt berusade och k****ar så har kvinnan blivit våldtagen och mannen är en våldtäcksman, även om de är lika berusade, kvinnan är alltid ett offer.

Listan kan göras lång...

Petoria
2017-10-19, 09:17
Tydligen har kvinnor inte samma möjligheter att bli högsta hönset, det är jag lite tveksam till men de kan vara så, dock upplever jag att kvinnor ofta har inställningen "Nej men inte ska väl jag" och man nästan måste tvinga på dem ledarrollen i vad det nu kan vara. Sen kan man diskutera om en person som inte tror på sig själv ska ha en ledarroll...

Rättigheter tycker jag nog att kvinnor i Sverige har, mer än män i många fall. Ta tex en vårdnadstvist, jag tror nog att det är lättare för en kvinna att bli VD på ett företag än för en man att vinna en vårdnadstvist. Jag har nog aldrig hört talas om att en man gjort det, någonsin.

Kvinnor får mildare straff i domstolar. Googla om ni inte tror mig.

Om en kvinna och en man åker hem kraftigt berusade och k****ar så har kvinnan blivit våldtagen och mannen är en våldtäcksman, även om de är lika berusade, kvinnan är alltid ett offer.

Listan kan göras lång...

Nu överdriver du en hel del, men visst, vårdnadstvister kan jag hålla med om att det fortfarande inte funkar perfekt. Men det finns självklart fall där mannen fått ensam vårdnad och det är min uppfattning att lagens tillämpning har förbättrats de senaste åren på grund av all uppmärksamhet det har fått.

"Om en kvinna och en man åker hem kraftigt berusade och k****ar så har kvinnan blivit våldtagen och mannen är en våldtäcksman, även om de är lika berusade, kvinnan är alltid ett offer."

Och så finns det fall där kvinnan faktiskt blivit våldtagen men mannen blir friad för att det är ord mot ord och svårt att bevisa.

Självklart kan det aldrig bli 100% jämställt eftersom det alltid finns en mänsklig faktor när det kommer till tillämpning av lagar. Män sympatiserar enklare med män, och kvinnor sympatiserar enklare med kvinnor. Men trots detta skulle jag säga att vi lever i ett jämställt samhälle.

Frågenarkomanen
2017-10-19, 09:22
Enligt en genusforskare på GU som jag hade som lärare ett tag i kurser inom statsvetenskap så handlar det om att vita, medelåldersmän undermedvetet rekryterar vita, medelålders män. Eftersom människor vill hänga med liksinnade. Enligt honom krävdes det således så väldigt mycket mer av en kvinna att ta sig till högre positioner än vad det krävs för män att ta sig till samma position och om en kvinna skulle hamna på en såpass hög position måste hon också vara smartare och lägga ner mer arbete än männen. Hon måste hävda sin plats. Fast är det inte värtom? Kvinnor håller ihop som kollektiv betydligt bättre än män. Girl Power! Ta en titt på de sociala experimenten där tjejer misshandlar killar och alla tjejer ignorerar eller hejar på det, men om motsatsen sker så avbryter män direkt och stoppar killen eller ger honom spö. Inte riktigt vad du skriver men ett tecken på att män ställer sig på kvinnors sida mer ofta än tvärtom.

Heterosexuella män gör allt för att vinna kvinnors favör och gunst och betalar gärna för det, och du behöver bara gå ut på krogen imorgon för att överösas med gratis alkohol, komplimanger och erbjudanden om middagar o s v, och en kvinna behöver bara lägga ut en annons på en datingsida om att hon vill ha moneyslave och så är det bara att gå ut och shoppa. Det finns nog ingen stor grupp i världshistorien som varit lika privilegierade som (vita) vackra fertila kvinnor i Västvärlden är idag. (Jag har för mig att du ser bra ut. De exflickvänner jag haft som varit 8+/10 har haft en sådan jävla räkmacka precis överallt att det är bisarrt, även inom t ex offentlig utbildning). Vid ett tillfälle var både jag och flickvännen utan arbete samtidigt, och mitt CV var klart överlägset i och med att hon inte ens hade tagit studenten och inte haft ett enda riktigt jobb ... och ändå fick hon napp minst tio gånger oftare än jag. Detta var förvisso inte på hög nivå, utan tvärtom på väldigt låg, men faktum är att arbetslösheten är högre hos män än hos kvinnor.

Detta är dock väldigt ytligt och jag köper och poängterar att mindre attraktiva (som i medelålder eller äldre eller ful) kvinnor säkert har det svårt i mansdominerande sammanhang. Nu är Sverige ett väldigt modernt land och denna sexism är mindre här än nästan överallt, men tyvärr så döms fortfarande kvinnor väldigt mycket efter utseende och än idag så verkar det som att när en kvinna inte längre är sexuellt attraktiv är hon inte attraktiv som särskilt mycket alls för många män.

Tydligen så är det också så att skillnaden i arbetslöshet är störst i unga år, med 5 procentenheters skillnad mellan män och kvinnor: https://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Pressrum/Pressmeddelanden/Pressmeddelandeartiklar/Riket/2016-03-10-Arbetslosheten-hogre-bland-man.html

Det behöver såklart inte bero på ytlighet utan kan lika gärna bero på att kvinnor särskilt i unga år är betydligt mer drivna än män; det gäller åtminstone studier så varför inte arbete?

xodd
2017-10-19, 09:22
Ett problem som jag ser med jämställdhetsbegreppet är att det "positiva" och det som anses vara "bättre" är i mångt och mycket är det som är mansdominerat.

Lika lön för lika arbete och att alla skall ha samma möjligheter oavsett kön ser jag som en självklarhet.

Att vilja vara hemmafru/man, att vilja spendera mer tid med barnen än arbetskamraterna etc ses i mångas ögon som ojämställt. Det provocerar otroligt många kvinnor när/om en annan kvinna vill fokusera på familjen snarare än karriären och man ser den egna viljan som någon form av bisarr indoktrinering i det patriarkala ojämställda samhället snarare än något annat.

Shqypnia
2017-10-19, 09:23
Ingen kan tvinga dig till något, men eftersom det är så uppenbart patriarkalt i vissa kulturer i landet så gäller frågeställningen majoritetssamhället, som så klart är proppfullt med människor av icke-svensk etnicitet.

Det är förmodligen mer jämställt hos min familj (och hela släktträdet) än hos din, speciellt om resterande familjemedlemmar delar din fördomsfulla, trångsynta bild av samhället.

Frågenarkomanen
2017-10-19, 09:26
Nu överdriver du en hel del, men visst, vårdnadstvister kan jag hålla med om att det fortfarande inte funkar perfekt. Men det finns självklart fall där mannen fått ensam vårdnad och det är min uppfattning att lagens tillämpning har förbättrats de senaste åren på grund av all uppmärksamhet det har fått.

"Om en kvinna och en man åker hem kraftigt berusade och k****ar så har kvinnan blivit våldtagen och mannen är en våldtäcksman, även om de är lika berusade, kvinnan är alltid ett offer."

Och så finns det fall där kvinnan faktiskt blivit våldtagen men mannen blir friad för att det är ord mot ord och svårt att bevisa.

Självklart kan det aldrig bli 100% jämställt eftersom det alltid finns en mänsklig faktor när det kommer till tillämpning av lagar. Män sympatiserar enklare med män, och kvinnor sympatiserar enklare med kvinnor. Men trots detta skulle jag säga att vi lever i ett jämställt samhälle. Tror du på allvar detta? Bor du i Sverige?

Förövrigt döms män till hårdare straff för samma brott, och kvinnor lyckas emellanåt gå fria från att ha dödat män för att de agerat i självförsvar. Exempel: https://www.expressen.se/kvallsposten/kvinna-knivdodade-man--frias-helt/

Finns det ett enda exempel i Sverige där det står klarlagt att en man slagit ihjäl en kvinna men ändå gått fri?

Frågenarkomanen
2017-10-19, 09:27
Det är förmodligen mer jämställt hos min familj (och hela släktträdet) än hos din, speciellt om resterande familjemedlemmar delar din fördomsfulla, trångsynta bild av samhället. HahahahaAHHAha :smash:

Förutom att du har brutalt fel i sak (med största sannolikhet) så förstod du dessutom inte vad jag menade när jag pratade om invandrargrupper som generellt är mindre jämställda än etniska svenskar? Eller?

mela
2017-10-19, 09:30
Fast är det inte värtom? Kvinnor håller ihop som kollektiv betydligt bättre än män. Girl Power! Ta en titt på de sociala experimenten där tjejer misshandlar killar och alla tjejer ignorerar eller hejar på det, men om motsatsen sker så avbryter män direkt och stoppar killen eller ger honom spö. Inte riktigt vad du skriver men ett tecken på att män ställer sig på kvinnors sida mer ofta än tvärtom.

Heterosexuella män gör allt för att vinna kvinnors favör och gunst och betalar gärna för det, och du behöver bara gå ut på krogen imorgon för att överösas med gratis alkohol, komplimanger och erbjudanden om middagar o s v, och en kvinna behöver bara lägga ut en annons på en datingsida om att hon vill ha moneyslave och så är det bara att gå ut och shoppa. Det finns nog ingen stor grupp i världshistorien som varit lika privilegierade som (vita) vackra fertila kvinnor i Västvärlden är idag. (Jag har för mig att du ser bra ut. De exflickvänner jag haft som varit 8+/10 har haft en sådan jävla räkmacka precis överallt att det är bisarrt, även inom t ex offentlig utbildning). Vid ett tillfälle var både jag och flickvännen utan arbete samtidigt, och mitt CV var klart överlägset i och med att hon inte ens hade tagit studenten och inte haft ett enda riktigt jobb ... och ändå fick hon napp minst tio gånger oftare än jag. Detta var förvisso inte på hög nivå, utan tvärtom på väldigt låg, men faktum är att arbetslösheten är högre hos män än hos kvinnor.

Detta är dock väldigt ytligt och jag köper och poängterar att mindre attraktiva (som i medelålder eller äldre eller ful) kvinnor säkert har det svårt i mansdominerande sammanhang. Nu är Sverige ett väldigt modernt land och denna sexism är mindre här än nästan överallt, men tyvärr så döms fortfarande kvinnor väldigt mycket efter utseende och än idag så verkar det som att när en kvinna inte längre är sexuellt attraktiv är hon inte attraktiv som särskilt mycket alls för många män.

Tydligen så är det också så att skillnaden i arbetslöshet är störst i unga år, med 5 procentenheters skillnad mellan män och kvinnor: https://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Pressrum/Pressmeddelanden/Pressmeddelandeartiklar/Riket/2016-03-10-Arbetslosheten-hogre-bland-man.html

Det behöver såklart inte bero på ytlighet utan kan lika gärna bero på att kvinnor särskilt i unga år är betydligt mer drivna än män; det gäller åtminstone studier så varför inte arbete?


Du har många poänger i det du skriver, men de exempel du rabblar upp har ingenting med toppositionerna i samhället att göra. Inlägget jag skrev handlar om hur det är för en kvinna att nå poster som VD eller ens inom bolagsstyrelser i större företag. Teorierna som jag tog upp är de som genusforskaren hade. Jag höll inte med honom i allt, han var så extremt feministisk att jag inte kunde ta honom på allvar. MEN det han sa om att vita medelålders män rekryterar vita medelålders män kändes troligt.

Precis som du också skriver döms kvinnor mycket efter utseende, men det tror jag också att män gör med. En välklädd, välfriserad man som är lång (typ 185) och normalt byggd (inte för vältränad men ingen kagge som syns) tror jag får mer respekt än killen på 170cm med kagge och flint.

Men ja, vackra kvinnor kan nog till stor del utnyttja sitt utseende till sin fördel.

Petoria
2017-10-19, 09:33
Tror du på allvar detta? Bor du i Sverige?

Förövrigt döms män till hårdare straff för samma brott, och kvinnor lyckas emellanåt gå fria från att ha dödat män för att de agerat i självförsvar. Exempel: https://www.expressen.se/kvallsposten/kvinna-knivdodade-man--frias-helt/

Finns det ett enda exempel i Sverige där det står klarlagt att en man slagit ihjäl en kvinna men ändå gått fri?

Nej jag bor i Danmark.

Men ja, män relaterar enklare till manliga problem.

Vinter
2017-10-19, 09:40
Du har många poänger i det du skriver, men de exempel du rabblar upp har ingenting med toppositionerna i samhället att göra. Inlägget jag skrev handlar om hur det är för en kvinna att nå poster som VD eller ens inom bolagsstyrelser i större företag. Teorierna som jag tog upp är de som genusforskaren hade. Jag höll inte med honom i allt, han var så extremt feministisk att jag inte kunde ta honom på allvar. MEN det han sa om att vita medelålders män rekryterar vita medelålders män kändes troligt.

Precis som du också skriver döms kvinnor mycket efter utseende, men det tror jag också att män gör med. En välklädd, välfriserad man som är lång (typ 185) och normalt byggd (inte för vältränad men ingen kagge som syns) tror jag får mer respekt än killen på 170cm med kagge och flint.

Men ja, vackra kvinnor kan nog till stor del utnyttja sitt utseende till sin fördel.

Jag tror du är lite medveten om vad som börjar omprioriteras bland vissa kvinnor i 30-års ålder som gör att de väljer bort 60-80 timmar arbetsvecka för att istället satsa på familj. Nu gör inte alla kvinnor det valet men tillräckligt för att det ska bli skralare vid rekrytering till högre positioner.
Många genusvetare har inget koncept över vad för arbetsinsats som krävs för en VD. Men det vet de kvinnorna som klättrat till toppen.

ARMSTARK
2017-10-19, 09:47
Nej jag bor i Danmark.

Men ja, män relaterar enklare till manliga problem.

Danmark, de har en helt annan syn på manligt/kvinnligt, lite mer som 50-60 talet i sin syn på hur män är. Samtidigt tar danska kvinnor för sig på ett helt annat sätt, på krogen kan de tex säga nåt i stil med "Duger du till nåt, eller?" och det är en sexuell invit. Någon som kan danska vet säkert vad jag menar för utrryck.
Det här är mina egna iaktagelser runt 1990-2000 så det kan mycket väl ha blivit mer försvenskat även där.

Iliyas
2017-10-19, 10:02
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag lite synd om tjejer/kvinnor i Sverige. Många tvingas ut i arbete när de hellre vill ta hand om barnen osv. Och många kvinnor behandlas väldigt dåligt ute i arbetslivet och får stå ut med en massa kommentarer/skämt.
Känns nästan som att de måste klä upp sig och se fina ut för oss män..

Frågenarkomanen
2017-10-19, 10:03
Precis som du också skriver döms kvinnor mycket efter utseende, men det tror jag också att män gör med. En välklädd, välfriserad man som är lång (typ 185) och normalt byggd (inte för vältränad men ingen kagge som syns) tror jag får mer respekt än killen på 170cm
Män har en fördel i sammanhanget och det är att det mesta går att kompensera bort via pengar, makt, status, självförtroende o s v. Kvinnor är mer beroende av sitt utseende och hon blir inte jättemycket mer attraktiv i mäns ögon på grund av pengar, makt eller status. En vacker fertil kvinna kommer att vara attraktiv oavsett de andra faktorerna, och en ful kvinna kommer inte att bli attraktiv för män bara för att hon har makt/status/pengar (självklart säljer sig folk för pengar men i praktiken så är det män som "köper" kvinnor och inte tvärtom).

kagge Du är antagligen skapligt påverkad av din gymkarriär.

Ja, magrutor är det "officiella" idealet men det är långt ifrån så viktigt som folk i den här branschen vill tro, och förvånansvärt många snygga tjejer föredrar halvkagge + generell grovhet framför magrutor och fitness. Om tjejen själv är tränande så är trenden dock solklar, men det finns gott om topp-brudar som föredrar en halvmjuk mage framför en stenhård.





Nej jag bor i Danmark.

Men ja, män relaterar enklare till manliga problem. Har du sett de sociala experimenten med domestic violence på YT?

De stora mediebolagens män som skriver om jämställdhet: pratar de om mäns problem eller kvinnors? Räkna de tjugo artiklarna du läser om jämställdhet av män från och med nu och nästan alla eller alla kommer att handla kvinnors/flickors problem.

Män som skriver om män skriver för det mesta om hur dåliga vi är.

I Danmark kanske det är annorlunda. I feminismdebatten mellan Danmark och Sverige så hörde jag för första gången en man i media prata om att män är överrepresenterade även på botten av samhället. Det verkar verkligen vara ett annat debattklimat.

Frågenarkomanen
2017-10-19, 10:05
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag lite synd om tjejer/kvinnor i Sverige. Många tvingas ut i arbete när de hellre vill ta hand om barnen osv. Och många kvinnor behandlas väldigt dåligt ute i arbetslivet och får stå ut med en massa kommentarer/skämt.
Känns nästan som att de måste klä upp sig och se fina ut för oss män..

Ja, men dessa problem gäller inte enbart för kvinnor utan även män drabbas - på olika sätt, men det är inte otvetydigt vilka som har det värst.

Att poängtera just "Sverige" känns dock extremt märkligt. Vi är ett av världens mest jämställda länder och det finns nog inget land där feminismen och manshatet är lika utbrett.

Anton Fräs
2017-10-19, 10:31
Nej Sverige är inte jämställt någonstans och detta medför svårigheter för såväl män, kvinnor som transpersoner.

timpaz
2017-10-19, 10:38
Nej Sverige är inte jämställt någonstans och detta medför svårigheter för såväl män, kvinnor som transpersoner.

måste vi vara jämställda?

Anton Fräs
2017-10-19, 10:42
måste vi vara jämställda?

Jag ser ju gärna att människor ska ha så mycket som möjligt lika förutsättningar, skyldigheter och möjligheter oberoende av kön. Det finns ju gott om exempel där män far väldigt illa dels på grund av att dom är män (psykisk ohälsa, missbruk, sexuella övergrepp, ensamhet) och det finns gott om exempel på när kvinnor/transpersoner (misshandel, våldtäkt och andra sexuella övergrepp) far väldigt illa på grund av att dom är just det.

Notera att jag är väldigt generaliserande ovan och givetvis förekommer dessa negativa faktorer hos personer av alla kön men vissa mönster syns ju tydligt i samhället.

timpaz
2017-10-19, 10:51
Jag ser ju gärna att människor ska ha så mycket som möjligt lika förutsättningar, skyldigheter och möjligheter oberoende av kön. Det finns ju gott om exempel där män far väldigt illa dels på grund av att dom är män (psykisk ohälsa, missbruk, sexuella övergrepp, ensamhet) och det finns gott om exempel på när kvinnor/transpersoner (misshandel, våldtäkt och andra sexuella övergrepp) far väldigt illa på grund av att dom är just det.

Notera att jag är väldigt generaliserande ovan och givetvis förekommer dessa negativa faktorer hos personer av alla kön men vissa mönster syns ju tydligt i samhället.

Vi har olika erfarenheter, det köper jag. Jag är dock tveksam till att brott som begås av en extrem minoritet ska påverka vår syn på samhällets jämställdhet och totalt avfärda den. Jag tycker att man kan medge att vi kommit långt samtidigt som det finns jobb kvar att göra.

Jag tycker att vi har lika mycket förutsättningar, skyldigheter och möjligheter oberoende av kön. Att folk råkar illa ut på olika sätt (ex missbruk och ensamhet) är naturligtvis ett stort problem och en viktig fråga men i min mening inte en fråga om jämställdhet.

Frågenarkomanen
2017-10-19, 13:06
Jag ser ju gärna att människor ska ha så mycket som möjligt lika förutsättningar, skyldigheter och möjligheter oberoende av kön. Det finns ju gott om exempel där män far väldigt illa dels på grund av att dom är män (psykisk ohälsa, missbruk, sexuella övergrepp, ensamhet) och det finns gott om exempel på när kvinnor/transpersoner (misshandel, våldtäkt och andra sexuella övergrepp) far väldigt illa på grund av att dom är just det.

Notera att jag är väldigt generaliserande ovan och givetvis förekommer dessa negativa faktorer hos personer av alla kön men vissa mönster syns ju tydligt i samhället. När det gäller mottagande av alla former av misshandel och mord så är man kraftigt överrepresenterade.

Vi har olika erfarenheter, det köper jag. Jag är dock tveksam till att brott som begås av en extrem minoritet ska påverka vår syn på samhällets jämställdhet och totalt avfärda den. Jag tycker att man kan medge att vi kommit långt samtidigt som det finns jobb kvar att göra.

Jag tycker att vi har lika mycket förutsättningar, skyldigheter och möjligheter oberoende av kön. Att folk råkar illa ut på olika sätt (ex missbruk och ensamhet) är naturligtvis ett stort problem och en viktig fråga men i min mening inte en fråga om jämställdhet.

Då är inte heller eventuella löneskillnader en jämställdhetsfråga, antar jag, eftersom det inte är lagstiftat? Det finns heller inga bevis på att diskriminering sker baserat på kön.

Rent juridiskt så har i sådana fall kvinnor officiellt lite mer skydd/rättigheter, men ickesignifikant, men om vi räknar in praxis så har de ett skapligt övertag på olika sätt.

timpaz
2017-10-19, 13:18
När det gäller mottagande av alla former av misshandel och mord så är man kraftigt överrepresenterade.



Då är inte heller eventuella löneskillnader en jämställdhetsfråga, antar jag, eftersom det inte är lagstiftat? Det finns heller inga bevis på att diskriminering sker baserat på kön.

Rent juridiskt så har i sådana fall kvinnor officiellt lite mer skydd/rättigheter, men ickesignifikant, men om vi räknar in praxis så har de ett skapligt övertag på olika sätt.

Om jag trycker in en spruta heroin i armen är det inte ett jämställdhetsproblem. Att män i större utsträckning blir mördade i Sverige är inte ett jämställdhetsproblem. Alla former av extremfall borde klassas som något annat. Jämställdhet på samhällsnivå handlar om lön, skola, jobb etc. Jämställdhet på individnivå kommer vi naturligtvis aldrig att uppnå.

Frågenarkomanen
2017-10-19, 13:28
Om jag trycker in en spruta heroin i armen är det inte ett jämställdhetsproblem. Att män i större utsträckning blir mördade i Sverige är inte ett jämställdhetsproblem. Alla former av extremfall borde klassas som något annat. Jämställdhet på samhällsnivå handlar om lön, skola, jobb etc. Jämställdhet på individnivå kommer vi naturligtvis aldrig att uppnå.

Men hur väljer du ut dessa faktorer? Lön, skola, jobb? Det verkar godtyckligt.

timpaz
2017-10-19, 13:56
Men hur väljer du ut dessa faktorer? Lön, skola, jobb? Det verkar godtyckligt.

Faktorer som gör att en nyfött barn i Sverige har samma förutsättningar som alla andra oavsett kön. Det har vi i Sverige idag. Dom som jobbar hårt kommer naturligtvis att få det bättre än de som inte gör det eller av naturen inte är lika begåvade.

Du verkar väldigt inriktad på kvinnan och kvinnans sexuella "makt". Hennes förmåga att få obegränsat med sex och kärlek om hon så vill. Det är inte en fråga om jämställdhet om det nu är så att kvinnor har lättare att få sex. Det kan finnas många olikheter i ett jämställt samhälle eftersom att det finns mycket som inte är din rättighet, exempelvis sex.

trädgårdsmöbel
2017-10-19, 15:03
Det beror på kulturell bakgrund och etnicitet. Jag vill hävda att för etniska svenskar är Sverige jämnställt, ev. med liten fördel för kvinnor. Men tillhör man inte den gruppen, och är tex. en arabisk kvinna så är jämnställdheten bara en illusion, något som gäller någon annan. Man skall ha ordentlig tur om samhället skall öht. bry sig om man får stryk av sin man, gifts bort, oskuldskontrolleras osv osv.

Med tanke på hur många svenskar som inte är etniska svenskar så är det här inte extremfall som drabbar marginellt få heller, och kan vi verkligen hävda att vi är bra på jämnställdhet när jäkligt många av oss lever lika ojämnställt som i ett muslimskt land? Jag tycker inte det. Men visst, vi har bra jämnställdhet för en stor del av befolkningen, det har vi.

Frågenarkomanen
2017-10-19, 15:46
Faktorer som gör att en nyfött barn i Sverige har samma förutsättningar som alla andra oavsett kön. Det har vi i Sverige idag. Dom som jobbar hårt kommer naturligtvis att få det bättre än de som inte gör det eller av naturen inte är lika begåvade.


1. Varför just "oavsett kön"? Det finns så många sätt att dela in människor på och varför väljer du kön?

2. Men samma förutsättningar gällande VAD? Hur väljer du ut inom vilka institutioner jämställdhet ska råda? Sex ingår inte, men tydligen jobb och lön. Jag förstår inte varför de två senare men inte det förra. Båda är oerhört viktiga.

Att de offentliga jobben/lönerna ska vara jämlika kan jag köpa. Men väldigt många jobb och löner är helt privata och sätts av marknaden och en marknad är aldrig jämlik.

Båda delarna sker till stor del på den privata marknaden. Vad är skillnaden: varför ska vi vara jämställda just gällande jobb och lön men inte sex och social makt?

Du väljer godtyckligt. Om du anser att allt offentligt ska vara jämställt så hade jag köpt det, men nu är "lön" något som har med jämställdhet att göra, oavsett privat/offentlig. Sex/förhållande däremot, som är en stor anledning till att folk idag har en lön, har inte med jämställdhet att göra.



Du verkar väldigt inriktad på kvinnan och kvinnans sexuella "makt". Hennes förmåga att få obegränsat med sex och kärlek om hon så vill. Det är inte en fråga om jämställdhet om det nu är så att kvinnor har lättare att få sex. Kvinnorörelsen pratar ofta om osynliga "patriarkala strukturer" som bara finns där men inte går att mäta eller väga eller räkna, och utger sig för att ha mindre makt än män bara för att de är kvinnor. Då tar jag upp en viktig del där kvinnor har mer makt än män. Det är lika mycket en fråga om jämställdhet som det är att kvinnor ska ha lika höga löner som män!

Det kan finnas många olikheter i ett jämställt samhälle eftersom att det finns mycket som inte är din rättighet, exempelvis sex.[/

3. Du äger inte definitionen av jämställdhet. Inte jag heller. Beroende på vad man lägger in i ordet så kan visst sex ingå där. Vem har sagt att sex ska vara en rättighet?När man jämför maktförhållanden mellan kön måste man självklart mäta alla viktiga faktorer, oavsett om de är en "rättighet", skyldighet eller ingetdera.

Om grupp X begår signifikant mer självmord än Y så är detta ett enormt jämställdhetsproblem. måste självklart tas i beaktande när man ska se om två grupper är jämställda.


Om du hade påstått: "Vi ska vara lika inför lagen, och på så vis jämställda" så hade det inte varit godtyckligt. Men löner sätts inte av lagen så du väljer godtyckligt, efter egna preferenser - eller ...?

timpaz
2017-10-19, 15:52
1. Varför just "oavsett kön"? Det finns så många sätt att dela in människor på och varför väljer du kön?

2. Men samma förutsättningar gällande VAD? Hur väljer du ut inom vilka institutioner jämställdhet ska råda? Sex ingår inte, men tydligen jobb och lön. Jag förstår inte varför de två senare men inte det förra. Båda är oerhört viktiga.

Att de offentliga jobben/lönerna ska vara jämlika kan jag köpa. Men väldigt många jobb och löner är helt privata och sätts av marknaden och en marknad är aldrig jämlik.

Båda delarna sker till stor del på den privata marknaden. Vad är skillnaden: varför ska vi vara jämställda just gällande jobb och lön men inte sex och social makt?

Du väljer godtyckligt. Om du anser att allt offentligt ska vara jämställt så hade jag köpt det, men nu är "lön" något som har med jämställdhet att göra, oavsett privat/offentlig. Sex/förhållande däremot, som är en stor anledning till att folk idag har en lön, har inte med jämställdhet att göra.



Kvinnorörelsen pratar ofta om osynliga "patriarkala strukturer" som bara finns där men inte går att mäta eller väga eller räkna, och utger sig för att ha mindre makt än män bara för att de är kvinnor. Då tar jag upp en viktig del där kvinnor har mer makt än män. Det är lika mycket en fråga om jämställdhet som det är att kvinnor ska ha lika höga löner som män!



3. Du äger inte definitionen av jämställdhet. Inte jag heller. Beroende på vad man lägger in i ordet så kan visst sex ingå där. Vem har sagt att sex ska vara en rättighet?När man jämför maktförhållanden mellan kön måste man självklart mäta alla viktiga faktorer, oavsett om de är en "rättighet", skyldighet eller ingetdera.

Om grupp X begår signifikant mer självmord än Y så är detta ett enormt jämställdhetsproblem. måste självklart tas i beaktande när man ska se om två grupper är jämställda.


Om du hade påstått: "Vi ska vara lika inför lagen, och på så vis jämställda" så hade det inte varit godtyckligt. Men löner sätts inte av lagen så du väljer godtyckligt, efter egna preferenser - eller ...?

Nu får det vara nog med mitt trollmatande.

Frågenarkomanen
2017-10-19, 16:08
Nu får det vara nog med mitt trollmatande.

För att du inte kan svara på mina frågor? Du har ingen logisk förklaring till varför jobb och lön ska vara jämställt men inte sexuell/social makt.

Det är godtyckligt och tyder på att du egentligen inte vet varför du tycker som du gör utan bara skriver det du tycker känns eller låter bra.