handdator

Visa fullständig version : Förbättra din stad utan ansökan eller att be om lov!


Blomkål
2017-10-17, 23:57
När jag bara är uttråkad och på väg mellan punkt A och B i min hemstad, Stockholm, brukar jag ibland fundera på små (och stora) förbättringar jag själv hade kunnat göra i staden på egen hand om det bara var tillåtet.

En kärring till granne jag hade för ett par år sedan vars gubbe gick bort i lungcancer klagade alltid på alla fimpar som låg i porten till vår trapphus då alla krogbesökare bara slängde fimparna på gatan. Hon tyckte det var trist att påminnas om gubbens rökande när hon såg högarna av fimpar och jag tyckte synd om henne så en natt gick jag ner till Mariatorget och skruvade av en sådan stor askopp i metall. Jag gick sedan hem igen, hämtade en borrmaskin och satte fast askoppen i väggen till krogen.

Nästa helg såg man knappt en fimp i porten och tanten var så glad över att jag hjälpte henne men några veckor senare hade kommunen varit dit och skruvat ner den. Krogägaren var också nöjd med mitt tilltag och ingen använder askopparna utanför tunnelbanan så det kändes helt onödigt att inte låta den vara bara för att några byråkrater hunnit godkänna den ännu.

Det börjar däremot bli tråkigt att leka leken ensam så nu vill jag ha fler förslag på små och stora förbättringar man enkelt och hyfsat fort hade kunnat göra på egen hand. Enda kravet är egentligen att mer eller mindre eller i alla fall en stor majoritet tycker om din förbättring. Helst ser jag också förslag på sådant som ännu inte finns :)

Ös på

Mvh

Akerhage
2017-10-18, 14:06
1. Plocka skräp
2. Plocka hundbajs/Sätt upp hundbajspås-hållare överallt.
3. Sanera klotter.
4. Fös iväg tiggare.

Starke75an
2017-10-18, 19:57
Bygga ett utegym

xan
2017-10-18, 20:12
2. Plocka hundbajs

That's dedication right there.

timpaz
2017-10-18, 20:17
Undvik att begå brott; stjäla kommunens egendom samt borra i annans egendom.

King Grub
2017-10-18, 20:23
Res en staty av dig själv mitt på torget.

Shqypnia
2017-10-18, 21:03
Vara en laglydig medborgare i den mån det går.

xan
2017-10-19, 08:41
Blomkål: Vänta lite nu, snodde du en askkopp och skruvade upp den i ditt kvarter istället? Varför köpte du inte en egen?

För att bidra till topic så tror jag inte det finns så mycket man kan göra. Mest sunt förnuft: Följ lagarna, hälsa på grannarna för att sprida positivitet, grip in vid eventuella konflikter, se till att det är rent och snyggt utanför din bostad osv.

z_bumbi
2017-10-19, 09:26
Res en staty av dig själv mitt på torget.

+1

Vad gäller askkoppen så vill krogägaren ha en så kan du ta på dig att diskutera det med husägaren och kommunen. Eftersom fimpar är det som står för den största andelen av nedskräpningen gissar jag att både husägare och kommunen kan tänkas vara positiva. Om man vill göra något utan att blanda in tillstånd så kan fimpröjning vara något att fundera på och då speciellt i områden där barn vistas och ännu mer angeläget på helgmornar. Generellt är all slags av skräpröjning något som är lätt att ta sig för.

Stråhle
2017-10-19, 13:01
https://www.hemhyra.se/nyheter/hyresgast-andrade-siffror-pa-hus-sags-upp/