handdator

Visa fullständig version : Frågor om att gå från 12 km/h till 14 km/h i löpning


MaxTheMarketer
2017-10-16, 18:31
Av nyfikenhets skull så prövade jag att löpa 14 km/h på icke-lutande löpband idag i 8 minuter istället för 25 minuter på 12 km/h som jag brukar göra för att få min konditionsträning då jag tycker det är så himla tråkigt jämfört med styrketräning.

Frågor:
1. Jag har tidigare "läst" här att om jag löper 12 km/h så kan man räkna med att jag bränner cirka min egen vikt i kg i antalet kalorier per km. Så om jag löper en km i 12 km/h så ska jag bränna 72,5 kalorier (som jag vägde i morse). Bränner jag fler kalorier då per km om jag löper 14 km/h?

2. Jag har "läst" här att fett inte kan förbrukas lika snabbt/effektivt som energi som andra energikällor och därför går det inte att löpa snabbare och hoppas på att man bränner mer fett på snabbare tid? Kmr kroppen att prioritera andra energikällor när den märker att man anstränger mer av den per sekund? Mao: är fettförbränningen begränsad under löpning och att löpa mer inte leder till att förbränna mer fett snabbare pga. detta?

3. Får man bättre konditionsträning av att löpa 14 km/h än 12 km/h med tanke på att man får snabbare och högre flås av att löpa snabbare under en längre tid? Med "bättre" menar jag att det plötsligt nu skulle vara "lättare" att löpa 12 km/h i 30 min för att jag har löpt 14 km/h i kanske exempelvis 15 min.

4. Hur påverkas en styrketräning av att löpa mer intensivt än mindre intensivt? Jag löper först, sedan styrketränar jag. Jag löper samma dag som jag styrketränar för jag pallar inte att gå till gymmet bara för att löpa och jag vägrar att löpa utomhus på grund av dåliga kläder och dålig kontroll av vädret.

Tack för svaren på frågorna! / Max.

kniffen
2017-10-17, 09:24
1. Att ta sträcka x kroppsvikt ska vara en bra ungefärlig siffra på hur mkt du bränner i löpning och denna ska vara hyfsat oberoende av hastigheten.

2. Ju högre intensitet desto lägre andel av energin kommer fettet att bidra med. Detta betyder dock inte att du i absoluta tal bränner mest fett när du promenerar, utan störst fettförbränning har du kring 60% av maxpuls.

3. Ju högre intensitet du jobbar på desto starkare effekt får du på syreupptaget. Dock behövs både volym och hög intensitet för att bli en bra löpare och jag tycker båda passen bör finnas med. Bättre är dock att köra sina hårda pass i intervallform.

4. Konditionsträning och styrketräning ska inte vara en bra kombo. Det är nånting med att konditionsträning hämmar styrketräningens effekt (finns ungefär hur många trådar som helst om det här).
Dock är jag av åsikten att gemene man bara kan må bra av lite konditionsträning och vill man få mest utav väldigt lite konditionsträning hade jag kört korta intervaller, relativt hårt på antingen en crosstrainer eller löpband med lutning. Kika på HIT-intervaller.

King Grub
2017-10-17, 09:34
i absoluta tal bränner mest fett när du promenerar, utan störst fettförbränning har du kring 60% av maxpuls

Av Vo2Max.