handdator

Visa fullständig version : Symptom när man tränar med för hög volym


Jocke67
2017-10-15, 21:29
Pratas ju mycket här på forumet om volym (antal set per muskelgrupp och vecka etc) och att kroppen bara tål en viss volym. Ni som tränar mycket, hur märker ni om ni tränar för hög volym? Jag menar alltså inte rena skador (som man naturligtvis också riskerar att få om man tränar för mycket och för tungt) utan andra "symptom".

Själv har jag fram till nyligen bara tränat upp till tre pass per vecka vilket gör att volymen blir rätt låg. Men senaste månaderna har jag ökat till ca 6 pass/v. Har gått bra fram till sista veckan då jag börjar känna mig sliten främst i triceps. Tränar dem varannat pass 6-9 set ) vilket get 20-25 set/vecka (utöver bröst- och axelövningar). Det som händer är att jag börjar känna nån slags värk I musklerna. Inte så att det gör direkt ont, mer en obehagskänsla och det tar emot att träna tex tung bänkpress. Är detta ett tecken på att man nått (eller överstigit) den maximala träningsvolymen som muskeln tål?

Hade lite samma känsla med värk i benmuskletna för några år sedan då jag tränade "plyo" spänstträning (hoppövningar ner från plint) och denna typ av träning ska ju slita väldigt hårt på musklerna (även om jag inte körde jättehög volym).

drkrupp
2017-10-15, 22:01
Öm och "sliten" är lite diffusa men rimliga symptom men orkeslös är en tydligare indikator skulle jag tro. Eller helt enkelt att man inte klarar av samma vikter som tidigare i veckan/månaden, eller samma mängd träning. För nedtränad helt enkelt.

Bob90
2017-10-15, 22:03
Svagare och ont i lederna är klassiska tecken för mig.

baktung
2017-10-15, 23:05
Jag känner mig mer viktlös när jag är nedtränad. Som att jag tappat en massa vikt. Dålig kontakt med musklerna, liksom inget bett när jag spänner. Maxstyrkan kan nästan vara intakt men repsstyrkan finns inte där. Kraften försvinner helt efter ett par reps.

Märkligt nog känner jag mig mer skadefri när jag är nedtränad eller övertränad, som att den konstanta träningen skyddar mot skador. Men samtidigt alltså som att jag saknar kontakt med musklerna.

Mjukare i kroppen. Slappare. Dåligt tryck i musklerna.

koncept
2017-10-16, 10:23
Jag har kört några styrkelyftsprogram med hög frekvens och hög volym (4-5 helkroppspass per vecka, varje lyft 3-5 ggr per vecka). Efter ett tag börjar jag känna mig gubbig och allmänt trött. Kroppen värker lite varstans och jag blir långsam och slö. T.ex. kan jag känna mig så stel att det tar emot att böja sig fram för att knyta skorna. Vissa muskler och leder kan börja värka. För mig har det främst varit underarmar och musklerna i ländryggen, knäna och armbågarna. De gånger jag har böjt varje pass har låren varit konstant stumma första veckorna innan kroppen vänjer sig. Vikter känns tyngre, men oftast rör sig stången nästan lika fort som vanligt. Så träningen upplevs tyngre än vad den är. Jag kan också bli likgiltig inför träningen om jag kör väldigt ofta och mycket. Min erfarenhet är dock att om man inte blir skadad och inte kör för tungt så kan man öka väldigt bra. Mina bästa styrkeökningar har kommit från sådana träningsprogram.

FilipLindstr
2017-10-16, 10:28
Sömnbrist är det absolut vanligaste för mig.

Annars, när träningen inte är lika kul, när jag konstant går runt med lite sämre humör, när min aptit börjar försvinna är också hyfsat tydliga tecken.

Personligen är det svårt för mig att koppla ledinflammation med överträning. Det har nog en liten korrelation med dåliga och ogenomtänkta träningsdosen för mig, men jag brukar alltid ha en period med mer eller mindre ledinflammation under långa träningsperioder, särskilt tidigt i perioderna, och särskilt när jag slarvat med tekniken litegrann.

1x0
2017-10-16, 10:46
Trött men kan inte sova (sömnproblem)
Hungrig/galen aptit men känner inte smak av maten/blir inte nöjd/mätt
Alla lyft känns skittunga, grindiga, men ser lätta ut på filmklippen
Ont i kroppen, skador
Dålig motivation; svårt att ta tag i saker (handla, träna, städa osv), kan inte tagga till inför ett lyft
Dåligt självförtroende
Lättirriterad
Svårt att få pump och kontakt i musklerna

Detta behöver inte vara av för hög volym heller. Utan av för hög intensitet (för tunga lyft). Av hög volym tycker jag sömnen kan bli bättre, men av för mycket tunga lyft (hög intensitet) går jag på helvarv och klarar inte sova. Haha hade jag gjort en styrkelyftstävling på kvällen - garanterat att jag inte kunnat somna på natten.

Edit. Nu gick jag offtopic (?) när jag blandade in intensitet!

Själv har jag fram till nyligen bara tränat upp till tre pass per vecka vilket gör att volymen blir rätt låg. Men senaste månaderna har jag ökat till ca 6 pass/v. Har gått bra fram till sista veckan då jag börjar känna mig sliten främst i triceps. Tränar dem varannat pass 6-9 set ) vilket get 20-25 set/vecka (utöver bröst- och axelövningar). Det som händer är att jag börjar känna nån slags värk I musklerna. Inte så att det gör direkt ont, mer en obehagskänsla och det tar emot att träna tex tung bänkpress. Är detta ett tecken på att man nått (eller överstigit) den maximala träningsvolymen som muskeln tål?
Ja. 20-25 set tricepsisolation när du kör andra pressövningar är för mycket.

Määng
2017-10-16, 10:51
Mer än 80% av de saker ni nämner är saker jag lider av varje dag bara av att leva.

Lennix
2017-10-16, 10:57
Kroppen värker lite varstans och jag blir långsam och slö. T.ex. kan jag känna mig så stel att det tar emot att böja sig fram för att knyta skorna. Vissa muskler och leder kan börja värka. För mig har det främst varit underarmar och musklerna i ländryggen, knäna och armbågarna. De gånger jag har böjt varje pass har låren varit konstant stumma första veckorna innan kroppen vänjer sig.

Är det inte såhär det skall kännas när man tränar styrkelyfts inspirerat? xD

Det du beskriver har jag känt konstant sedan jag började med baslyft och mitt första program som var stronglift och har det fortfarande nu när jag tränar enligt madcow...

MackeJuve
2017-10-16, 12:29
Halvt OT men när jag gick från att bänkpressa två ggr/vecka till en runda Smolov JR så blev jag extremt öm i bröstkorgen. När det var som värst kunde jag inte föra ned stången som jag brukade utan blev tvungen att träffa bröstet på ett alternativt ställe. Detta var resultatet av att gå från en okej volym till en hög volym, utan någon mellanfas.

StarkaUlf
2017-10-16, 12:35
Jag känner mig mer viktlös när jag är nedtränad. Som att jag tappat en massa vikt.

Måste ju gå bra att fara ut och springa då iallafall?

baktung
2017-10-16, 13:07
Måste ju gå bra att fara ut och springa då iallafall?

Tror inte det. Springer inte. Det är mer känslan i kroppen. Som att endast den absolut innersta delen av musklerna jobbar och att resten runtomkring är vakuum. När armarna börjar kännas tyngre/närvarande igen vet jag att jag är återhämtad.

En annan sak jag drabbas av på gränsen till överträning är allmän nervositet i armar och ben. Då får jag svårare att slappna av och blir kissnödig oftare. Jag får inga synliga skakningar men det känns som att nerverna fladdrar som grenar i en storm.

Anders The Peak
2017-10-16, 13:34
Jag tror att det bästa sättet för att känna att man är på rätt spår träningsmässigt är att musklerna svarar med pump och tryck så fort man lyfter
vikterna på gymmet. När det tappas är det troligen något som inte är bra med träningen, tränar för ofta, för stor volym eller någon infektion som är på gång.

dmoller
2017-10-16, 14:09
För mig går lederna åt helvete så fort jag blir ambitiös med volymen. armbågarna säger hej då först, följt av axlarna.

panzerpig
2017-10-16, 16:31
Kan inte påstå att det är skillnad om jag kör hög volym mot om jag kör för hög frekvens eller för mycket till fail på hur kroppen känns: ont i leder, tappar styrka och tappar pump.
Nu när volymträning är inne kan jag tipsa om Mike israetels artiklar. Han skriver vettigt om det. Kolla denna sammanfattning:
https://www.reddit.com/r/Fitness/comments/5ped95/table_of_dr_mike_israetels_latestdetailed_mrv/

MV – Maintenance Volume – maintain current level of muscular size
MEV – Minimum Effective Volume – least you can do to grow
MAV – Maximum Adaptive Volume – range to make best gains
MRV – Maximum Recoverable Volume- most you can do and still recover (i.e. if you cannot repeat same performance next session, you are above MRV)

koncept
2017-10-16, 19:11
Är det inte såhär det skall kännas när man tränar styrkelyfts inspirerat? xD

Det du beskriver har jag känt konstant sedan jag började med baslyft och mitt första program som var stronglift och har det fortfarande nu när jag tränar enligt madcow...

När man ökar träningsmängden eller gör någon drastisk ändring i träningen reagerar kroppen, men efter ett tag vänjer den sig. Första veckorna efter att jag gick från 3 till 4 och sen 5 pass per vecka så kändes det skit, men sen blev det det nya normala tillståndet. Med det sagt så vill du fortsätta pusha dig (i rimlig mängd) så kroppen måste anpassa sig.

Chorizo
2017-10-16, 21:01
tinnitus

muddler
2017-10-17, 01:27
Halvt OT men när jag gick från att bänkpressa två ggr/vecka till en runda Smolov JR så blev jag extremt öm i bröstkorgen. När det var som värst kunde jag inte föra ned stången som jag brukade utan blev tvungen att träffa bröstet på ett alternativt ställe. Detta var resultatet av att gå från en okej volym till en hög volym, utan någon mellanfas.

Haha exakt så blev det för mig också! :d Har aldrig varit så sliten i korgen någonsin, jag avbröt faktiskt på sista veckan för jag liksom du hade svårt att ens få ner stången till bröstet samt knappt haka av den från ställningen längre.

Stoltz
2017-10-17, 10:07
Kondition har alltid varit det som slår ut mig hårdast, men nyligen när jag gick från 3-4 helkroppspass i veckan till varje muskelgrupp en gång i veckan fick jag smaka på något nytt. Efter tre dagar, Bröst, Rygg, Axlar, så vaknade jag helt frossig, kramp i varje muskel, total kroppslig svaghet och enormt ont i benen.

Jag var definitivt en slagen man, och hade försökt överkompensera min sänkning i frekvens med mer volym per pass. Det behövdes definitivt en anpassningsfas som jag helt skippade, smart nog :D