handdator

Visa fullständig version : Akuten/blodprover


Notchy
2017-10-15, 20:19
Har råkat ut för något jag inte önskar någon, Njursten. Har sökt akut 3 gånger på akuten och fått sprutor mot det, varje gång tar dom 3 rör blod, proverna ser bra ut. Men jag har funderat på vad det är för prover dom tar när man kommer till en akutmottagning. Tänkte mest att man kommer låt säga på tisdag, då tas det prover, kommer jag dagen efter ja då tas det prover igen. Brydde mig aldrig om att fråga vad det var för prover. Men är det så att man rutinmässigt tar dom här standardproverna så fort man söker på en akutmottagning. Känns nästan som att går man utanför dörren och in igen så tas det prover. Hur funkar det ?

King Grub
2017-10-15, 20:28
Ett blodprov visar bara status för det ögonblick man tar det. Det visar inte din status nästa dag.

xodd
2017-10-15, 20:28
Har råkat ut för något jag inte önskar någon, Njursten. Har sökt akut 3 gånger på akuten och fått sprutor mot det, varje gång tar dom 3 rör blod, proverna ser bra ut. Men jag har funderat på vad det är för prover dom tar när man kommer till en akutmottagning. Tänkte mest att man kommer låt säga på tisdag, då tas det prover, kommer jag dagen efter ja då tas det prover igen. Brydde mig aldrig om att fråga vad det var för prover. Men är det så att man rutinmässigt tar dom här standardproverna så fort man söker på en akutmottagning. Känns nästan som att går man utanför dörren och in igen så tas det prover. Hur funkar det ?

Sjuksköterskorna följer ofta ett triagesystem. Vanligast i Sverige idag är RETTs, där varje symtom/åkomma säger att det skall tas vissa prover. Väldigt mycket tas på rutin och det tas i många fall för mycket prover, men samtidigt är det bra att ha en bred approach när någon kliver innanför akutens dörrar.

mattilainen
2017-10-15, 20:31
Gissar på dom tar bukrutin, det är förkortat en hel del prover som tas som standard. Brukar vara Hb, lpk, crp, na, k, glukos, aptt, pk. Ibland urinprov.

Är rutinprover. Sedan kan man ju lägga till vid misstanke om andra sjukdomar.

http://akutbuk.internetmedicin.se/hem/klinisk-undersokning/labprover-i-akutskedet