handdator

Visa fullständig version : Vad får du för "biverkningar" av att INTE träna?


MaxTheMarketer
2017-10-15, 19:51
Personligen, efter cirka en vecka, brukar jag känna mig lite "nedstämd" och även känna att jag "inte investerar i min hälsa" vilket kan ge mig en viss ångest, nu när man börjar närma sig 30 och vill bygga upp en "buffert" inför kroppens "oundvikliga ålderdom".

Så, vad brukar du uppleva för slags "biverkningar" om du inte har tränat på en, två eller fler veckor? Träning kan vara styrketräning och/eller konditionsträning.

Det är ju redan klart de positiva effekterna av träning, det är samtidigt intressant att höra om flera har liknande "biverkningar" av att inte träna.

"In essence, not exercising is like taking a depressant. We have the need for exercise, and when this need is not fulfilled, we pay a price." - Tal-Ben Shahar.

Bob90
2017-10-15, 19:55
Känner mig inte som mig själv, mindre stresstålig, sämre sömn, sämre koncentration, blir lite slö och lat när jag inte tränar något.

david80
2017-10-15, 20:43
Får mycket nackvärk och spänningshuvudvärk om jag inte tränar. Behöver inte var gymmande, regelbunden konditionsträning och lite kroppsviktsövningar så slipper jag nästan all värk.

Ozziking
2017-10-15, 20:49
Nedstämdhet, kass sömn och koncentration, slö som en snigel.

Ryggont, höftlåsningar och ömma knän är något jag upplever vid uppbehåll i 3+ dagar

Sen går jag ned i vikt också

Diomedea exulans
2017-10-15, 20:56
Blir deppigare, får nya krämpor.

mattilainen
2017-10-15, 20:56
lättirriterad blir jag.

Illustrerade mannen
2017-10-16, 06:06
Sur, vresig, irriterad och frustrerad!

Hobbes
2017-10-16, 06:12
Sitter på Kolozzeum.

Bärsärk
2017-10-16, 06:12
Allmänt ont i kroppen.

Termy
2017-10-16, 07:20
Galenskap, följt av bråd död.

MackeJuve
2017-10-16, 09:05
Jag skulle eventuellt gå upp lite i vikt då jag har ett helt stillasittande arbete. Utöver det så är det enbart psykiska grejer. Det skulle kännas som att alla muskler hade runnit av mig och jag skulle ifrågasätta hur min vardag ser ut. Skulle få ångest av att jobba hela dagen bara för att sluta och gå hem och sätta mig i soffan. Nu kanske jag skulle göra något annat än detta i.o.m. all tid som frigörs av att inte träna, det är ju faktiskt ett möjligt scenario.

J.V
2017-10-16, 09:15
Gar upp i vikt da jag orkar inte engagera mig i kost utan ater bara pizza eller burgare, blir sa pass slo att jag knappt orkar ga ut med hunden och bara ligger pa soffan istallet, koncentrationssvarigheter, svart att sova, ont i ryggen.

Jocke67
2017-10-16, 09:19
Om jag håller upp ett par veckor med styrketräningen känner jag mig jättemjuk och fin i kroppen. Men det är ju bara en kortsiktig effekt, hinner ju inte på så kort tid tappa de fördelar som träningen ger.

Smklnn
2017-10-16, 09:46
Tränar styrka och promenerar dagligen ute och i trappor.

Psykiska: Nedstämd, lätt irriterad, slö och svag.
Fysiska: Ökad mängd fett på kroppen. Bukfettet ökar. Magen känns konstigare. Blir spänd i muskulaturen och får mer ont i kroppen.

Lagom tung nivå så mår jag som bäst. Jag upplever goda fördelar med tung progressiv styrkelyftsträning.

1x0
2017-10-16, 10:02
Gar upp i vikt da jag orkar inte engagera mig i kost utan ater bara pizza eller burgare, blir sa pass slo att jag knappt orkar ga ut med hunden och bara ligger pa soffan istallet, koncentrationssvarigheter, svart att sova, ont i ryggen.
Skulle tro jag hade blivit likadan. Bara suttit still och ätit massa skräp (gör jag nu med iofs med med måtta och träffar mina makros). Resulterat i kraftig viktuppgång.

Bob90
2017-10-16, 10:22
Jag tappar snarare vikt när jag är inaktiv. Min naturliga form är en tanig(are) räka. Om vi ser på längre period än någon vecka då.

Raschmus
2017-10-16, 10:29
Tycker framförallt att jag blir fulare i spegeln. Ser säkert typ likadan ut men efter 5-6 dagars uppehåll så ser jag axelbred ut som en kobra och midjan bredare än en tunna.

F ö segare och latare.

trädgårdsmöbel
2017-10-16, 11:33
Ont i lederna och självmordstankar.

MaxTheMarketer
2017-10-16, 12:27
Gar upp i vikt da jag orkar inte engagera mig i kost utan ater bara pizza eller burgare, blir sa pass slo att jag knappt orkar ga ut med hunden och bara ligger pa soffan istallet, koncentrationssvarigheter, svart att sova, ont i ryggen.

Det är den onda cirkeln med att inte träna upplever jag.

När jag inte tränat på länge så blir jag också psykiskt otaggad att komma igång igen fast jag vet logiskt att om jag bara kommer igång igen så kommer fördelarna med träningen att få mig att vilja fortsätta.

Det påminner alltså om hur "att inte träna är depressionsinducerande".

dmoller
2017-10-16, 14:06
stela ben, känns som någon hällt cement i dom över natten. allmänt slö

Shqypnia
2017-10-16, 16:51
Min kost är åt helvete när jag inte tränar, mot all logik egentligen då man har råd att äta skräp när man tränar, och inte omvänt.

Chorizo
2017-10-16, 17:01
Blir tjock...

agazza
2017-10-16, 17:04
Sämre kognitiv förmåga.

Spänningsvärkar av olika slag, främst mellan skuldror och nacke.

Sämre sittande kläder.

Det är nog allt.

Decepticon
2017-10-16, 18:23
Den mest påtaglig "bieffekten" av att inte träna är att jag då inte har ont i kroppen. Så fort jag sätter igång så värker och ömmar leder och ligament och jag känner mig sliten och det är konstant, det försvinner inte efter man vant sig vid träning så att säga. Så var det aldrig när jag var yngre så det har säkert med åldern att göra.

Strixen
2017-10-16, 18:24
Ont i lederna och självmordstankar.

När man inte tränar så gör ju lederna INTE ont, jag reagerar tvärt om, tyvärr.

ITK
2017-10-16, 18:36
Om jag inte tränar så sover jag bättre och känner mig fräschare i kroppen och skallen. Jag får även klart mindre ont i kroppen, tex leder och muskelfästen.

Mår bättre utan träning
Ser bättre ut med träning

knooox
2017-10-16, 18:54
Om jag inte tränar så sover jag bättre och känner mig fräschare i kroppen och skallen. Jag får även klart mindre ont i kroppen, tex leder och muskelfästen.

Mår bättre utan träning
Ser bättre ut med träning

Exakt samma här. Sover bättre. Behöver mindre sömn. Kroppen är fräschare.

Undantaget kan vara att jag får problem med ryggen ifall jag inte är aktiv, men det går ju att lösa genom att ha ett aktivt arbete eller promenera en hel del.

Synd bara att man ser ut som en påse skit ifall man inte tränar.

smerk
2017-10-16, 21:23
Får ischiasbesvär, bli deprimerad, blir allmänt lat, trött.

Är det bara några dagar blir man riktigt taggad på träning. Längre än det så blir man mindre och mindre sugen på att gå till gymmet

muddler
2017-10-17, 01:12
Första "symptomen" är helt klart mindre aptit och en ovilja att laga mat överlag eftersom jag inte tycker det finns nått syfte med att käka bra om jag inte tränar. Detta infaller redan efter några dagar utan träning.

Sedan (efter nån vecka) känner jag mig konstant trött, lättretlig och sedan börjar ångesten av att inte använda sitt instrument (kroppen) krypa sig på, här inbillar jag mig även att jag är liten och klen och "värdelös".

Den som säger att träning inte är beroendeframkallande ljuger :d

Mats J
2017-10-17, 13:51
Om jag inte tränar så sover jag bättre och känner mig fräschare i kroppen och skallen. Jag får även klart mindre ont i kroppen, tex leder och muskelfästen.

Mår bättre utan träning
Ser bättre ut med träning

Exakt detta för mig också!

trädgårdsmöbel
2017-10-17, 14:21
När man inte tränar så gör ju lederna INTE ont, jag reagerar tvärt om, tyvärr.

:) Jag har ont i lederna i vilket fall som helst, förut hade jag idén om att träningsvärken maskerade den vanliga ledsmärtan men jag lutar nog åt att jag faktiskt har mer ont av att inte träna. Så länge jag tränar väldigt mycket, helst dagligen, utan att gå till överdrift med vare sig vikt eller antal reps (dvs inga segtunga 1-2:or ej heller överdrivet malande med 20+ reps utan nånstans mittemellan) så mår kroppen (och knoppen) rätt bra.

Diomedea exulans
2017-10-17, 14:28
:) Jag har ont i lederna i vilket fall som helst, förut hade jag idén om att träningsvärken maskerade den vanliga ledsmärtan men jag lutar nog åt att jag faktiskt har mer ont av att inte träna. Så länge jag tränar väldigt mycket, helst dagligen, utan att gå till överdrift med vare sig vikt eller antal reps (dvs inga segtunga 1-2:or ej heller överdrivet malande med 20+ reps utan nånstans mittemellan) så mår kroppen (och knoppen) rätt bra.

Jag får mest ont av att träna, men det blir en annan sorts smärta om jag inte tränar. Ont på andra ställen. Jag tror att jag när jag tränar får ont i senor, ligament och diskar, medan jag om jag inte tränar får ont i stela muskler.

Tote
2017-10-17, 14:42
Min kost är åt helvete när jag inte tränar, mot all logik egentligen då man har råd att äta skräp när man tränar, och inte omvänt.

Det är egentligen inte så ologiskt. Träning ger ett slags belöning och det gör skräpmat också. Det är lättare att känna sig tillfredsställd med bra mat om man har tränat.

HenrikJ
2017-10-17, 15:34
Det är egentligen inte så ologiskt. Träning ger ett slags belöning och det gör skräpmat också. Det är lättare att känna sig tillfredsställd med bra mat om man har tränat.

För mig har det mer att göra med att när jag tränar/jobbar hårt/presterar något annat så har jag något slags duktighet/flow att upprätthålla. Om jag däremot börjar tumma på något tänker jag "äh, jag kan lika gärna slarva med det här också, det gör inte så stor skillnad".

Diomedea exulans
2017-10-17, 16:43
För mig har det mer att göra med att när jag tränar/jobbar hårt/presterar något annat så har jag något slags duktighet/flow att upprätthålla. Om jag däremot börjar tumma på något tänker jag "äh, jag kan lika gärna slarva med det här också, det gör inte så stor skillnad".

Jag tänker "det är viktigt med 2 g protein/kg kv" när jag tränar. När jag inte tränar kan jag lika gärna byta ut hälften av protein-kalorierna mot fett och kolhydrater --> det känns mer logiskt att låta sig äta onyttigt.

Chorizo
2017-10-17, 17:21
Jag tänker "det är viktigt med 2 g protein/kg kv" när jag tränar. När jag inte tränar kan jag lika gärna byta ut hälften av protein-kalorierna mot fett och kolhydrater --> det känns mer logiskt att låta sig äta onyttigt.

Det han skrev

MaxTheMarketer
2017-10-17, 21:24
En biverkning många verkar dela här är just att när man INTE tränar så blir det angeläget att upprätthålla en dålig kost för "varför vara nyttig om man ändå inte tränar".

Skoen
2017-10-18, 13:08
Jag måste träna regelbundet annars blir jag deprimerad. Sen sover jag dåligt och äter sämre. Så det blir lätt en spiral neråt.
Det går sen utöver min omgivning.

timpaz
2017-10-18, 13:21
Ser inte meningen med livet om jag inte har en någorlunda stark och tränad kropp.

Diomedea exulans
2017-10-18, 13:26
Ser inte meningen med livet om jag inte har en någorlunda stark och tränad kropp.

Vad ska du göra när du blir gammal gube?

King Grub
2017-10-18, 13:35
Ålder är inget hinder för en stark kropp så länge man får vara hel och frisk.

ceejay
2017-10-18, 14:01
Jag blir fräsch, snabb och mindre sliten. Oftast är jag trött och seg i tunga perioder.

waspen123
2017-10-19, 10:05
Känner mig seg, tjock(are), mer irritera(n)d(e), slö och får världens abstinens.

Bjorneman
2017-10-20, 18:45
Börjar kröka varje helg och så fort jag är ledig och det funkar inte. Äter bara skräp.

frys
2017-10-20, 19:57
inte tränat på 5 dagar pga sjukdom. 20% styrka borta samt att att hålla i en stång känns som första gången. svajigt o ostabilt som fan.

Kroppen ser exakt likadan ut efter 1 eller 3 veckor off. Styrkan är verkligen det som spårar ut direkt xD

waspen123
2017-10-20, 20:16
inte tränat på 5 dagar pga sjukdom. 20% styrka borta samt att att hålla i en stång känns som första gången. svajigt o ostabilt som fan.

Kroppen ser exakt likadan ut efter 1 eller 3 veckor off. Styrkan är verkligen det som spårar ut direkt xD

Så pass? Upp till 3-4v tappar jag mest bara form och typ vanan i övningarna, mest bänken. Styrkan är oftast back and improved bara nått pass efteråt.

leo1
2017-10-21, 00:32
Utan träning korkar snoken igen vilket leder till enorma problem med bihålorna.

Löpning fungerar bäst. Tydligen pga adrenalin som kommer in i kroppen och drar ihop blodkärlen i snoken enligt överläkaren på öron-näsa-lögnhalsmottagningen.

Rikard Jansson
2017-10-21, 07:30
Blir mer energisk och sover bättre. Eller ja, egentligen sover jag väl sämre, för jag sover bara 6-7 timmar per natt och behöver inte mer, när det vanligtvis krävs 13 timmar för att jag ska känna mig utvilad.

frys
2017-10-21, 08:38
Så pass? Upp till 3-4v tappar jag mest bara form och typ vanan i övningarna, mest bänken. Styrkan är oftast back and improved bara nått pass efteråt.

Kroppen är jättekänslig för att inte köra helt "perfekta"(tillräckligt med träning) pass hela tiden. En gång var jag sjuk kanske 3-4 veckor i bronkit o då hade jag tappat typ 30kg bänk, 40kg böj o 60-70kg mark. Efter 3 månader tog jag nya pbs men tog några veckor o komma tillbaks

Får återkomma hur lång tid det tar innan jag blir lika stark igen :P - blir att köra rullande 2-dagars halvkropp för att speeda upp det lite.

spoonchest
2017-10-21, 09:05
Ryggont, dålig sömn, slöhet

waspen123
2017-10-21, 12:07
Kroppen är jättekänslig för att inte köra helt "perfekta"(tillräckligt med träning) pass hela tiden. En gång var jag sjuk kanske 3-4 veckor i bronkit o då hade jag tappat typ 30kg bänk, 40kg böj o 60-70kg mark. Efter 3 månader tog jag nya pbs men tog några veckor o komma tillbaks

Får återkomma hur lång tid det tar innan jag blir lika stark igen :P - blir att köra rullande 2-dagars halvkropp för att speeda upp det lite.

Jo efter körtelfebern (fick/kunde inte träna på ca 3mån) tog det typ en månad innan man var tillbaks. Positiva med det dock var att jag samtidigt som jag kom tillbaka till gymmet bytte över till bredare grepp i bänken vilket då var mycket enklare att vänja sig vid än när man var van o träna :d !