handdator

Visa fullständig version : OHP med kettlebells, fördelar?


ChuckTesta
2017-10-15, 18:46
Sådana där man håller i handtaget och vikten är ovanför handen och inte hängandes vid handleden. Fördelar/nackdelar jämfört med t ex militärpress eller hantelpress utan ryggstöd?

Bob90
2017-10-15, 19:35
Fördel:
Stabilitetsträning i axel och handled
Möjligen lite styrkeökning i underarm/handled

Nackdel:
Du orkar pressa mindre vikt

trädgårdsmöbel
2017-10-16, 11:42
En nackdel är att om man fumlar lite, pressar lite snett eller klantar sig minsta lilla så tycker jag det är svårare att korrigera det med kettlebell än med hantel eller stång.

Dessutom finns ofta Kettlebells inte i så stora storlekar på många gym, och ofta inte i par, att de inte är i par är ok, man kan ju enarmspressa. Jag har aldrig besökt ett gym med större KBs än 32kg, det verkar vara nånslags standardmax, en vikt jag (som inte är nån superatlet) kan enarms-oh-pressa med ett max på 23 reps.

ChuckTesta
2017-10-16, 12:07
En nackdel är att om man fumlar lite, pressar lite snett eller klantar sig minsta lilla så tycker jag det är svårare att korrigera det med kettlebell än med hantel eller stång.

Dessutom finns ofta Kettlebells inte i så stora storlekar på många gym, och ofta inte i par, att de inte är i par är ok, man kan ju enarmspressa. Jag har aldrig besökt ett gym med större KBs än 32kg, det verkar vara nånslags standardmax, en vikt jag (som inte är nån superatlet) kan enarms-oh-pressa med ett max på 23 reps.

Jo jag förstår ju att man tränar stabilitet och sånt, eftersom det är stabiliteten som är det svåra och inte själva pressen. Gymmet jag tränar på nu har kettlebells upp till 40 kg så det räcker ett tag. Men frågan är om det verkligen är någon skillnad mot t ex stående hantelpress eller militörpress. Vinner man något på att träna med kettlebells eller är det egentligen bättre att bara köra hantelpress? Har inte Grub någon studie att posta? :d

dmoller
2017-10-16, 14:07
Fördel: Ser ballt ut att köra OHP med två KBs i taget, gärna toppless

nackdel: inte lika kul som med stång