handdator

Visa fullständig version : Tycker du att säkerheten för betalningar på nätet känns god?


yia
2017-10-14, 12:22
Nätet berikas hela tiden med fler och fler olika produkter och tjänster. Man kan köpa allt från appar till biobiljetter, och varor från jordens alla hörn och många vill lagra våra kortuppgifter. Trots det la Swedbank nyligen ned det så kallade e-kortet, och säkerhetsintresset hos banker och betalföretag rörande kortuppgifter verkar generellt sett vara ganska lågt.

Det är tyvärr inte bara ljushuvuden på Darknet eller konsumenter av polsk dvärgporr som riskerar att råka illa ut. Det sker med jämna mellanrum intrång även mot stora tjänsteleverantörer och e-handelssajter, så som hänt med t.ex. PSN, JP Morgan, Carrefour, J.C. Penney o.s.v där känsliga uppgifter riskerar att hamna på villovägar. I Sverige ökade ID-kapningarna med 70 procent förra året, vilket visar på ett generellt problem som växer.

Så tycker ni att säkerheten för betalningar på nätet känns tillfredställande? Och varför kan man inte år 2017 ha ett system där alla inte behöver ha all din kortinformation.

Bob90
2017-10-14, 12:34
Jag litar inte på någon eller något, ännu mindre internetbetalning :p

Men man får ju bara anta att det är säkert.

timpaz
2017-10-14, 12:43
Vi kommer nog att få skåda några riktiga härdsmältor innan det börjar förbättras. Tänk IT-skandalen gånger 20.

C h r i s
2017-10-14, 12:49
Säkerheten är god, så länge man som konsument har lite vett i skallen, den absoluta majoriteten av allt obehörigt på ens egna kort är självförvållat.

Källa: jobbat på bank med just detta

micke81
2017-10-14, 14:18
Anser att handlande på distans i allmänhet och betalning som sker utan kontanta medel i synnerhet är osäkra och detta på längre sikt,spåren av information som lämnas omkring oss är sannerligen något som kan komma att bli gigantiska problem över tid.

svenbanan
2017-10-14, 14:23
Vi kommer nog att få skåda några riktiga härdsmältor innan det börjar förbättras. Tänk IT-skandalen gånger 20.

Vilken IT-skandal då?

Bob90
2017-10-14, 14:25
Vilken IT-skandal då?
Skulle tippa på att han menar Transportstyrelsens "IT-skandal".

baktung
2017-10-14, 15:14
Tillräckligt god i så måtto att alla jag gjort affärer med har fullföljt dealen och skickat varorna om jag bara sett till att använda en betaltjänst. Blev lurad på en tusenlapp en gång efter en direktöverföring så det har jag slutat med.

Vad gäller betalningar i allmänhet så känns det åtminstone tryggt att det brukar vara möjligt att få tillbaka pengar av banken om man råkar ut för scam. Det fick åtminstone jag efter att ha betalat en vara på en fejksida.

Aryt
2017-10-14, 15:37
Förstår inte vad Swedbank tänkte, verkar inte finnas så många alternativ.

20-23 siffror som byts ut var 4 fjärde år (varav 8 inte är slumpade), kanske inte det bästa systemet.

2-faktorautentisering som krav borde ha införts.

spoon
2017-10-14, 15:41
Har någon någonsin lyckats bryta igenom säkerheten för att logga in på internetbanken? Jag har inte sett några exempel på det.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

timpaz
2017-10-14, 15:53
Har någon någonsin lyckats bryta igenom säkerheten för att logga in på internetbanken? Jag har inte sett några exempel på det.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Jag är inte bekymrad över att en och annan privatperson blir utsatt för brott av bedragare. Det är på system och företagsnivå jag inte riktigt känner mig trygg. Vad händer vid större attacker mot både mjuk- och hårdvara och hur kommer data hanteras vid stora samhällskriser.

Diomedea exulans
2017-10-14, 16:28
Jag är blålögd som en katolsk skolflicka och köper vitt och brett online utan att oroa mig ett jota.

dream_theater_
2017-10-14, 16:42
Utan tvekan tillräckligt säkert för att jag inte ska fundera två gånger på att handla online.

Folk som råkar illa ut, som chris säger, är folk utan vett med korta dåliga lösenord (och samma till allt).

Skulle det bli systemfel där en bank läcker pengar råkar knappast konsumenten illa ut.

Kryss
2017-10-14, 18:02
Jovars, borde ha köpt saker från nätet i kring 20 år nu och tycker det finns många bra lösningar hos handlarna.

Fick dock kortet kapat för ett år sedan, men jag tror snarare att det blev skimmat när jag var i spanien - än från ett köp online.

xan
2017-10-14, 18:05
Vad händer om någon får tag på alla ens bankuppgifter och tömmer kontot? Täcks det av försäkring?

svenbanan
2017-10-14, 18:31
Vad händer om någon får tag på alla ens bankuppgifter och tömmer kontot? Täcks det av försäkring?

Det beror nog på hur de fått tag på uppgifterna (dvs om du varit aktsam nog) och vilken försäkring du har.

Tomten
2017-10-14, 18:44
Vad händer om någon får tag på alla ens bankuppgifter och tömmer kontot? Täcks det av försäkring?

Hur tänker du att de ska logga in på kontot? Bank ID är ju inte direkt bara att logga in på med ett personnummer och kontonummer.

Idag krävs det nästan att någon stjäl din identitet (och lurar folk på banken) före de kan komma åt hela ditt konto, alternativt att de lyckas få tag på din mobiltelefon och på något sätt listar ut din personliga PIN eller fejkar ditt fingeravtryck.

MaxTheMarketer
2017-10-14, 20:25
En lustig sak som hände mig för flera år sedan var att jag hade sett att cirka 2 lax hade dragits från mitt konto kopplat till mitt betalkort.

Jag anmälde till polisen och banken lyckades få tillbaka mina pengar. Det visade sig att någon hade köpt tvättmedel för 2 lax på mitt kort från någon tvättmedelsaffär i London. :D

Sedan dess har jag bara överfört det jag ska använda till kortet och har aldrig alla pengar på kontot kopplat till betalkortet. Vettig åtgärd alla borde köra på.

svenbanan
2017-10-14, 22:22
En lustig sak som hände mig för flera år sedan var att jag hade sett att cirka 2 lax hade dragits från mitt konto kopplat till mitt betalkort.

Jag anmälde till polisen och banken lyckades få tillbaka mina pengar. Det visade sig att någon hade köpt tvättmedel för 2 lax på mitt kort från någon tvättmedelsaffär i London. :D

Sedan dess har jag bara överfört det jag ska använda till kortet och har aldrig alla pengar på kontot kopplat till betalkortet. Vettig åtgärd alla borde köra på.

Det var nog inte så att du fick tillbaka dina pengar för att banken lyckades få tillbaka pengarna från bedragaren.

Ifall någon använder ditt visakortsnummer och gör ett köp så får du tillbaka pengarna rätt enkelt från banken. Det är typ deras garanti som gör att folk vill använda dessa kort.

MaxTheMarketer
2017-10-14, 22:27
Det var nog inte så att du fick tillbaka dina pengar för att banken lyckades få tillbaka pengarna från bedragaren.

Ifall någon använder ditt visakortsnummer och gör ett köp så får du tillbaka pengarna rätt enkelt från banken. Det är typ deras garanti som gör att folk vill använda dessa kort.

(4:e cidern påbörjad)

Aha, makes sense. Ja, så länge jag fick cash tebax så fortsätter jag använda deras tjänster. Men är som sagt var försiktigare nu.