handdator

Visa fullständig version : Bör man bry sig om syra/bas balans?


sumialic
2017-10-13, 20:06
Är väldigt intresserad av hälsa, men har egentligen sällan mycket tid över att läsa om det så då blir det lite läsning på kolo eller en googling. Igår blev det en sådan googling och kom då över denna sida som skriver om vikten av syra/bas balans:

http://www.halsosidorna.se/Syrabasbalansen.htm

Då jag själv jobbar inom SEO så vet jag allt för väl hur mycket strunt som skrivs på internet bara för att ha möjlighet att ranka högt på google och dra in pengar och därav vänder jag mig till er :)

I en äldre tråd på forumet läste jag lite lätt att kroppen sköter det här själv om man är fullt frisk, men tänkte ändå höra efter och dubbelkontrollera med er. Bör man undvika vitt bröd som enligt sidan är väldigt surt och dricka citronvatten som ska vara väldigt basiskt eller är det här helt onödigt?

Konradsson
2017-10-13, 20:21
Det har funnits spekulation att en alkalisk kost skyddar mot cancer, men det har visat sig vara fel. Vissa studier visar en svag koppling mellan syrabildande kost och benskörhet. Att äta mycket frukt och grönsaker är bra i överlag, men man behöver inte ta extra hänsyn till pH.

Här är en tidigare tråd om ämnet: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=231599

Klein
2017-10-13, 22:18
Hemligheten är att inte äta raffinerad mat så löser det sig av sig självt. Att frukt och grönsaker skulle göra kroppen mer alkalisk och att kött skulle göra den surare är givetvis skitsnack. Däremot påverkar det urinens PH.

Sverker
2017-10-14, 05:43
Äter vi raffinerad mat påverkas kroppens pH. Varför och hur då ?

sumialic
2017-10-14, 10:45
Äter vi raffinerad mat påverkas kroppens pH. Varför och hur då ?

Var det ett konstaterande eller ifrågasättande av Kleins påstående?

Sverker
2017-10-14, 11:08
Det var en fråga. Raffinerad behöver bara betyda att livsmedlet är behandlat på något sätt.

Klein
2017-10-14, 11:55
Äter vi raffinerad mat påverkas kroppens pH. Varför och hur då ?

Kroppen upprätthåller PH tills man närmar sig döden. Problemet är att om maten innehåller tex för lite kalcium och magnesium så kommer kroppen att urlakas på sina egna reserver för att upprätthålla PH i blodet. Vill du även veta varför det är dåligt? *rolleyes*

Sverker
2017-10-14, 12:36
Hur tänkte du nu ?
Varför skulle brist på kalcium och magnesium påverka blodets pH ? Mängden kalcium i blodet är strikt reglerat och magnesium ska finnas i cellerna. Inte simma runt i blodplasman. Båda mineralerna har mycket liten effekt på pH.

kaspen
2017-10-14, 13:52
Hur tänkte du nu ?
Varför skulle brist på kalcium och magnesium påverka blodets pH ? Mängden kalcium i blodet är strikt reglerat och magnesium ska finnas i cellerna. Inte simma runt i blodplasman. Båda mineralerna har mycket liten effekt på pH.

Och skulle det bli brist så buffras det väl från skelettet om jag inte minns fel. PH i blodet ändras inte annat än vid vissa sjukdomar som diabetes och extrem diarré etc.

Sverker
2017-10-14, 15:18
Vilket är en effekt av de sura ketonkropparna och fria fettsyror. Ungefär som mjölksyran när man tränar. Återställs lätt när man kan fylla på med energi ( läs kolhydrater ) igen.