handdator

Visa fullständig version : Jag skall fria - hjälp


MannenMannen
2017-10-13, 08:43
Hej

Jag tänkte bjuda min sambo på en resa i januari och fria till henne. Jag har tänkt på detta jättelänge och försökt komma på hur, var och när.

Jag behöver verkligen lite goda råd för jag kommer f-n inte på ett smack. I min värld var det tillräckligt att slå en promenad, ta en schysst middag, säg något kärleksfullt och genuint och sedan gå ner på knä med en ring jag själv har valt. Jag har i efterhand fått till mig att det är absolut inte aktuellt utan det skall göras på annan ort än hemmavid, det skall vara väl genomtänkt och med en schysst ring. Observera; hon är väldigt "enkel och kravlös" i vanliga fall och väldigt billig i drift. Det låter som jag beskrivit en guldgrävande Cruela Devile men hon är motsatsen. Va fan hon fick ett ryggskydd i julklapp att åka skidor i och hon sa det var romantiskt nog, det säger väl en del... Hon har väl bara målat upp en målbild av hur ett frieri skall se ut och vill att jag för en jäkla gång skull är mer romantisk än att öppna en 300kronors vinare framför Idol och erbjuda ett hångel, vilket jag mer än gärna ställer upp på. Problemet är att min fantasi är urusel och jag har verkligen lagt ner mycket tanketid. Så nu behöver jag er hjälp.

Förutsättningar;
1. Det skall inte ske på hemmaort. Resan skall göras i januari 2018 i max en vecka, gärna färre dagar. Restips?

2. Jag har helt själv tittat ut en ring som jag tror skulle passa henne. Är det rimligt att som klumpig man själv bestämma ringen även om magkänslan är rätt? Vad är ett rimligt pris? Jag har innan hört att tre månadslöner är rimligt men det låter ju överjävlamycket. Innan någon svarar att det får du basera på din ekonomi så tjänar jag 36tkr brutto men har massa avdrag så netto är knappt 19tkr. Jag sparar 8-9tkr varje månad. Är en ring för 30tkr rimligt om själva vigselringen är planerad att kosta typ hälften?

3. När jag väl gjort det "enkla" och köpt en ring samt bokat resan. Hur f-n skall jag göra själva frieriet? Jag har kollat Proposalvideos på Youtube och allt är så jävla fjolligt. Massa hen-karlar som tänder massa ljus eller spelar upp en musikvideo på en biograf när han ber sin svärfar om dotterns hand. Inte riktigt min kopp.

4. Jag har tills nu hållt detta helt för mig själv (förutom några smyckesexpediter). Borde jag blanda in något syskon till mig eller henne för goda råd? Än så länge känns det som att det vore en ganska romantisk bedrift om jag ensam kunde planerat resa, ring och frieri (med eran anonyma hjälp dock). Vanligtvis hjälper min syster eller svärmor mig med att köpa julklappar, födelsedagspresenter och sånt (förutom ryggskyddet, det var min egna idé...). Så det vore skoj att reda ut detta utan deras vetskap. Vad tycker ni?




Jag vet inte om detta är något regelbrott men jag är för övrigt aktiv på brädan med ett annat konto men eftersom jag inte är anonym där så gjorde jag ett konto just för denna frågan, hoppas det är ok.



tl;dr: Jag som man vill fria till min kvinna på ett resmål i januari; hjälp mig med tips så är du världsbäst!

Tack på förhand!

Dreas
2017-10-13, 09:09
Fria inte med en ring, låt henne välja den. Jag friade med ett halsband. Du kan fria med en stol, pyjamas på ett barn eller lite vad som.

Trodde att man skulle fria med ring men jag fick tips och trix från gifta vänner :)

tumme
2017-10-13, 09:11
2. Den regeln är idioti, antagligen skapad av säljare. Hitta en ring du tror hon skulle gilla, är hennes stil stora stenar och så, eller kanske något mer simpelt stilrent?

3. Gör något du är någorlunda bekväm med. Om du tycker det är tramsigt kommer nog hon också göra det. Du kan ha en "simpel" kväll med bra mat etc sedan gå till någon fin plats och fråga där.

Men vad vet jag. Jag är ganska lik dig verkar det som, ganska långt ifrån "film" romantisk.

King Grub
2017-10-13, 09:18
Jag vet inte om detta är något regelbrott men jag är för övrigt aktiv på brädan med ett annat konto men eftersom jag inte är anonym där så gjorde jag ett konto just för denna frågan, hoppas det är ok.

Okej för den här gången, men ett tips till alla är att fråga innan man gör något som strider mot reglerna, om man inte vill ha både det nya konton och huvudkontot avstängda. Det är inte tillåtet att ha fler än ett konto, och det här kommer att stängas av och tas bort om någon dag. Så om några fler funderar på att göra samma sak och starta nya konton för att kunna ställa en anonym fråga: gör det inte. Vi tillåter det här en gång och utnyttjar det till den här lilla informationstillfället.

rememberence
2017-10-13, 09:19
Jag är lite i samma sits som dig, dock har jag turen att vi ska åka på en resa i Asien som avslutas med 3 nätter på en exotisk paradis-ö, så det är ju perfekt.

Dock är jag fast på din andra fråga...ringen, vad är rimligt? Vad förväntas?

Jag antar att det är själva grejen som är viktigast, att uttrycka sin vilja att spendera resten av sitt liv med personen.

Snubben
2017-10-13, 09:21
Jävlar, ni satsar hårt. Jag friade vid frukostbordet, sen gick vi och började titta på ringar. Massa krav och dylikt känns.. Konstigt.

Ringen ät en svår fråga, vi valde att gå och titta tillsammans. Då båda är snåla till naturen så började vi titta på billiga ringar men man inser snabbt att detta är något man ska bära resten av sitt liv, då blir det dyrare ringar men vi känner att det var värt det efteråt.

Att jag skulle ha köp en ring i förväg? Det hade aldrig funkat.

MannenMannen
2017-10-13, 09:29
Fria inte med en ring, låt henne välja den. Jag friade med ett halsband. Du kan fria med en stol, pyjamas på ett barn eller lite vad som.

Trodde att man skulle fria med ring men jag fick tips och trix från gifta vänner :)

Tack för tipset men jag tror att hon gärna har en ring framför sig när jag friar (förutsatt att jag inte tabbat mig totalt när jag valt ring)

2. Den regeln är idioti, antagligen skapad av säljare. Hitta en ring du tror hon skulle gilla, är hennes stil stora stenar och så, eller kanske något mer simpelt stilrent?

3. Gör något du är någorlunda bekväm med. Om du tycker det är tramsigt kommer nog hon också göra det. Du kan ha en "simpel" kväll med bra mat etc sedan gå till någon fin plats och fråga där.

Men vad vet jag. Jag är ganska lik dig verkar det som, ganska långt ifrån "film" romantisk.

Jag är inne på en helt ren ring i vittguld (alla hennes andra smycken är silver eller vittguld) fast med en "rejälare" sten. Samma ring finns med småstenar på själva ringen, är väl snarare om jag skulle ta den istället. I min värld skulle jag tro den är ganska så klassisk eller standard i sitt utseende.

Då är just frågan; var är denna fina platsen? Skall man åka till New York, Warsawa eller Jerusalem för detta smultronställe? Tack för bra input för övrigt.

Okej för den här gången, men ett tips till alla är att fråga innan man gör något som strider mot reglerna, om man inte vill ha både det nya konton och huvudkontot avstängda. Det är inte tillåtet att ha fler än ett konto, och det här kommer att stängas av och tas bort om någon dag. Så om några fler funderar på att göra samma sak och starta nya konton för att kunna ställa en anonym fråga: gör det inte. Vi tillåter det här en gång och utnyttjar det till den här lilla informationstillfället.

Jag misstänkte det. Tack för dispensen. Jag hade uppskattat om tråden fick ligga kvar även om du stänger ner MannenMannen.

Jag är lite i samma sits som dig, dock har jag turen att vi ska åka på en resa i Asien som avslutas med 3 nätter på en exotisk paradis-ö, så det är ju perfekt.

Dock är jag fast på din andra fråga...ringen, vad är rimligt? Vad förväntas?

Jag antar att det är själva grejen som är viktigast, att uttrycka sin vilja att spendera resten av sitt liv med personen.

Smidigt läge. Men du har ju ändå kvar att bestämma dig; gör du det på stranden, över en middag, tänder du tusen "fjoll-ljus" eller hur och var skall du bete dig?

Det där med att det är själva grejen som är viktigast kan ju jag som man hålla med dig om. Inte säker på att honan delar den uppfattningen. Inte min i alla fall.

Jävlar, ni satsar hårt. Jag friade vid frukostbordet, sen gick vi och började titta på ringar. Massa krav och dylikt känns.. Konstigt.

Jag håller med men som sagt; vet inte om min kvinna är unik eller om de flesta hondjuren delar hennes uppfattning.

Kan du dra någon prisparallell? Antingen i antalet kronor eller en procentuelldel av din inkomst eller liknande? Tycker du att min preliminära budget är för låg eller tvärtom?

Snubben
2017-10-13, 09:42
Jag håller med men som sagt; vet inte om min kvinna är unik eller om de flesta hondjuren delar hennes uppfattning.

Kan du dra någon prisparallell? Antingen i antalet kronor eller en procentuelldel av din inkomst eller liknande? Tycker du att min preliminära budget är för låg eller tvärtom?

Unik eller inte, tror däremot det finns en skapad bild om hur ett riktigt frieri går till - som i mitt tycke är konstigt. Men om man drömmer om detta så är.det inte fel..

Våra förlovningsringar slutade på.. Ca 35 000:- De kunde blitt dyrare men vi hittade två stycken som passade och så blev det.

Dreas
2017-10-13, 09:44
Tack för tipset men jag tror att hon gärna har en ring framför sig när jag friar (förutsatt att jag inte tabbat mig totalt när jag valt ring)Välj annars en generell, billig ring och gå sen och välj något hon vill ha :)

Matsa
2017-10-13, 09:44
Jag köpte en tillfällig ring som var avsedd för just frierier, den är justerbar så att den passar alla fingrar. Jag fick den från ett ställe i Stockholm som heter Smid, så efteråt åkte vi dit och valde ringar ihop och gjorde en trevlig weekend av det. Vi körde på lite enklare förlovningsringar och lade mer krut på vigselringen.

Jag är lite i samma sits som dig, dock har jag turen att vi ska åka på en resa i Asien som avslutas med 3 nätter på en exotisk paradis-ö, så det är ju perfekt.

Dock är jag fast på din andra fråga...ringen, vad är rimligt? Vad förväntas?

Jag antar att det är själva grejen som är viktigast, att uttrycka sin vilja att spendera resten av sitt liv med personen.

Asienresor är av erfarenhet bra att fria på! Visserligen hade jag tänkt fria på en weekendresa inrikes men det blev skjutet i sank två gånger, första gången blev frugan (eller sambon som hon ju var då) sjuk och andra gången fick hon för sig att ändra planerna och göra något annat. Fan vad frustrerad jag var just då men såhär i efterhand är det ett rätt komiskt minne. Eftersom vi hade börjat planera en japanresa gav jag upp och väntade tills dess. Jag styrde upp en dag där vi åkte till en liten stad i bergen och badade i en varm källa, sedan gick vi till en fin park och där tyckte jag att läget var så bra som det kan bli.

Jävlar, ni satsar hårt. Jag friade vid frukostbordet, sen gick vi och började titta på ringar. Massa krav och dylikt känns.. Konstigt.

Det tycker jag egentligen är klockrent, jag har alltid tyckt att folk gör för stor affär av detta trots att jag själv ansträngde mig rätt mycket när jag friade. Jag gillar dock att smussla med överraskningar så det var nog lika mycket för mitt eget nöjes skull som hennes. Förmodligen mer för mitt nöje, faktiskt. Flera veckor innan så började jag skämta och gå ned på knä med en dramatisk uppsyn precis länge nog för att hon skulle ana oråd, då knöt jag skorna och låtsades som ingenting. När jag väl friade på riktigt tog det ett bra tag innan hon förstod att jag menade allvar, precis som planerat. :D

shadowfire
2017-10-13, 10:04
1) Lägg pengarna på en förlängd semester istället, så ni kan vara i Asien vilket är nästan bäst den årstid du föreslår om du vill ha det härliga och mysiga med sol, värme och allt därtill.

2) Jag hade hellre beslutat om ringar ihop med min partner på hemmaplan efter frieriet och provat ut exakt rätt storlek och utformning gemensamt. Jag har hört vänner och bekanta som råkat köpa helt fel ring mot för den ring som deras partner har drömt om och så har det nästan blivit tjafs runt det. Ska man lägga femsiffrigt belopp på något så var två om det beslutet. Hade tveklöst valt något mer symboliskt, ungefär som Dreas beskrev.

3) Gör inget du inte känner dig bekväm med. Framför allt blunda för allt amerikanskt dravel och bacheleortrams. Däremot är det väl kul om det är någon överraskning, men gör något som du tror passar henne och som hon uppskattar. Halva grejjen är väl just att det ska vara en överraskning. Flera restauranger i t.ex. Thailand har paviljonger som man kan få boka middagar på, med lite extra utsikt, lite mer avskiljt övriga restaurangen och så får man egen servitör mm. Ingen större kostnad kring heller. Betala en fotograf om du vill ha lite romantiska bilder från solnedgången efter att hon har tackat ja så har ni bilder för massor med likes och hjärtan på facebook/instagram ;)

4) Jag tycker du ska köra ditt eget race. Inför själva bröllopet, om det blir ett sådant och hur det ska utformas, då kan man ta hjälp av släkten för mer utformning. Lägg krutet på en mysig semester istället och unna er lite gott tillsammans. Släpp prestationskraven på själva frieriet :)

Lycka till!

xan
2017-10-13, 10:16
Fria inte med en ring, låt henne välja den. Jag friade med ett halsband. Du kan fria med en stol, pyjamas på ett barn eller lite vad som.

Trodde att man skulle fria med ring men jag fick tips och trix från gifta vänner :)

Gå ned på knä och ta fram ett halsband? :D

Tror faktist många är svaga för den traditionella bilden av mannen som går ned på knä med en ring. Kan inte erbjuda några konkreta tips men sådana här tillfällen är saker som kommer definiera ditt liv och som du kommer se tillbaka på med glädje när du ligger på dödsbädden, så gå all-in och se till att allt blir perfekt. Inget fel med lite prestationskrav, tanken som räknas om allt inte skulle bli exakt som man vill.

dream_theater_
2017-10-13, 10:31
"vill du ha en liten grej, stoppa fem kronor i mig"-ring kan väl aldrig gå fel?

För att vara lite seriös så håller jag med Snubben. Orka vara sååå seriös. Jag tycker inte om den här uppumpade romantiska skiten.

The_RobRoy
2017-10-13, 10:46
Känner igen mycket av tankarna. Jag bestämde mig för att hålla helt tyst och arrangera allt utan att någon visste.

Däremot så bör ni väl ha pratat om giftemål i allmäna termer tidigare? Rekommenderar inte att fråga utan att ämnet någonsin diskuteras. Om man vill överraska och köpa ringen i föreväg, skulle jag använda ett sådant diskussions-tillfälle för att i allmäna ordalag pejla in vad för typ av ring hon alltid drömt om.

Min tjej sa Cartier. Började titta på ringar och insåg att även en diamant som är pyttenliten kostar bra mycket pengar. Inne i Cartier butiken och jag insåg att det är helt orimligt att köpa något fint där inne, helt galna mark-ups mot vad diamanten egentligen kostar.

Så det blev att här i HK hitta en guldsmed som kunde kopiera ring-designen, det gick på cirka 5000kr i Platinum. Sen valde jag en sten separat som fästes i ringen. Det är rätt mycket att sätta sig in i bara att välja diamant. Jag la ungefär 2.5 månadslön, vilket med höga löner här i HK är en rätt ansenlig summa.

Sen frieriet gjordes på ett lyxigt hotelrum efter att vi ätit en fin middag. Jag gjorde det på rummet för att jag vet att hon inte ville ha den situationen och 40 pers som tittar på oss. Vilket med facit i hand var tur, då det blev lite chock när jag fråga.

Jag tror på att hitta en plats som känns rätt för er. Skit i allt krystat med ljus osv som inte verkar va din grej, utan det som känns rätt. Sen om du inte får bra koll på vad hon gillar för ring, så kör en temporär ring och så väljer ni ut en tillsammans.

Petoria
2017-10-13, 10:47
Jag friade genom att gå ned på knä med en ring när vi gick på en promenad genom en park. Sen middag efteråt. Visste inte att det behövde vara så komplicerat, hon blev glad i alla fall :D

Dreas
2017-10-13, 10:51
Gå ned på knä och ta fram ett halsband? :D

Tror faktist många är svaga för den traditionella bilden av mannen som går ned på knä med en ring. Kan inte erbjuda några konkreta tips men sådana här tillfällen är saker som kommer definiera ditt liv och som du kommer se tillbaka på med glädje när du ligger på dödsbädden, så gå all-in och se till att allt blir perfekt. Inget fel med lite prestationskrav, tanken som räknas om allt inte skulle bli exakt som man vill.Hade fortfarande asken så det var rätt traditionellt.

Det är tydligen en hel vetskap kring detta.

Jag friade på en strand i Australien och använde vår sovande lillkille som lockbete. Ett minne för livet :)

wintersnowdrift
2017-10-13, 11:00
Min kille friade superspontant när vi låg och guppade på varsin SUP-bräda i medelhavet på semestern i somras. Direkt efteråt gick vi och käkade crêpes :D. Sen kollade vi ut ringar tillsammans hemma i Sverige igen. Enligt svensk tradition har båda parterna en förlovningsring men bara kvinnan en vigselring, så vi körde på en ring var i detta läge. Min kille betalade men gav typ 20 % av en månadslön för båda ringarna, och det tyckte jag var rätt mkt pengar ändå, haha. Ser mycket hellre att han/vi lägger pengar på framtida viktiga grejer som typ inköp av häst, service av traktorn, måla om huset etc. Jag är som ni förstår fruktansvärt romantiskt lagd :)

Anyhow: det faktum att personen man vill dela livet med visar att hen också vill det genom att fria tycker jag fyller romantikkvoten med råge. Jag har noll förståelse för diverse krav på förlovningsringens pris eller att frieriet måste vara extra allt - huvudsaken är väl att ni båda befinner er i ett läge där ni är avslappnade och kan njuta av varandra?

Stuffer
2017-10-13, 12:05
Jag friade helt utan ring. Min fästmö är väldigt noga/petig/velig när det gäller ringen så hade jag valt ringen själv hade det garanterat blivit fel ring :P
Jag friade under semestern och sedan när vi kom hem igen så ägnades flera veckor åt att besöka alla guldsmeder i staden minst två gånger och prova allt som fanns innan hon kom till ett beslut.
Ett alternativ kan ju vara att köpa en billig enkel ring att använda vid själva frieriet för symbolikens skull och sedan välja "rätt" ring tillsammans.
Angående resmål så kanske det finns någon resa som ni gjort tillsammans tidigare som var väldigt lyckad som ni kan upprepa och göra en nostalgisk grej av det?
Vi åkte tillbaka till den stad där vi semestrade tillsammans första gången och där vi då ett par på riktigt. I vårt fall så väntade jag så pass länge som till nära inpå vår 10-årsdag innan jag friade. Åkte alltså tillbaka till samma stad som för 10 år sedan, åt och drack gott på samma mysiga restaurang som då, promenerade i samma mysiga hamnområde/marina och avslutade med att jag friade. Inget förberett tal utan det var rätt pang på frågan.

Jag tror mycket på att verkligen göra något personligt av frieriet. Alltså titta mer på er tid tillsammans, hennes intressen, era gemensamma intressen etc. för att hitta guldkorn och idéer där. Att härma något youtube-proposal blir ju mest att försöka kopiera någon annans liv. Mina tankar bara :)

MannenMannen
2017-10-13, 12:14
Unik eller inte, tror däremot det finns en skapad bild om hur ett riktigt frieri går till - som i mitt tycke är konstigt. Men om man drömmer om detta så är.det inte fel..

Våra förlovningsringar slutade på.. Ca 35 000:- De kunde blitt dyrare men vi hittade två stycken som passade och så blev det.

Jag delar din uppfattning men i just detta ärende så skall jag försöka anpassa mig så gott det går för hur sambon vill ha det.

35pix för två ringar låter ju nästan som jag tänkt mig (lämnar ju budget på typ 5tkr till min ring vilket kanske är något i underkant).

Välj annars en generell, billig ring och gå sen och välj något hon vill ha : )

Den tanken har slagit mig många gånger. Det kanske blir att jag gör på det viset men det hade ju varit förbaskat roligt att välja DEN ringen och att den skulle lyckas bli "rätt" om man säger så. Får som sagt lura lite. Det är typ en sån här fråga som hade varit gött att rådfråga syrran eller liknande. I alla fall någon kvinna som också känner min sambo.

Jag köpte en tillfällig ring som var avsedd för just frierier, den är justerbar så att den passar alla fingrar. Jag fick den från ett ställe i Stockholm som heter Smid, så efteråt åkte vi dit och valde ringar ihop och gjorde en trevlig weekend av det. Vi körde på lite enklare förlovningsringar och lade mer krut på vigselringen.



Asienresor är av erfarenhet bra att fria på! Visserligen hade jag tänkt fria på en weekendresa inrikes men det blev skjutet i sank två gånger, första gången blev frugan (eller sambon som hon ju var då) sjuk och andra gången fick hon för sig att ändra planerna och göra något annat. Fan vad frustrerad jag var just då men såhär i efterhand är det ett rätt komiskt minne. Eftersom vi hade börjat planera en japanresa gav jag upp och väntade tills dess. Jag styrde upp en dag där vi åkte till en liten stad i bergen och badade i en varm källa, sedan gick vi till en fin park och där tyckte jag att läget var så bra som det kan bli.



Det tycker jag egentligen är klockrent, jag har alltid tyckt att folk gör för stor affär av detta trots att jag själv ansträngde mig rätt mycket när jag friade. Jag gillar dock att smussla med överraskningar så det var nog lika mycket för mitt eget nöjes skull som hennes. Förmodligen mer för mitt nöje, faktiskt. Flera veckor innan så började jag skämta och gå ned på knä med en dramatisk uppsyn precis länge nog för att hon skulle ana oråd, då knöt jag skorna och låtsades som ingenting. När jag väl friade på riktigt tog det ett bra tag innan hon förstod att jag menade allvar, precis som planerat. : D

Förmodligen det bästa alternativet men lutar just nu åt att försöka få till rätt ring direkt. Kanske jag får ångra senare men magkänslan är helt ok för just valet av ring i alla fall. Kul frieri för övrigt från din sida!

1) Lägg pengarna på en förlängd semester istället, så ni kan vara i Asien vilket är nästan bäst den årstid du föreslår om du vill ha det härliga och mysiga med sol, värme och allt därtill.

2) Jag hade hellre beslutat om ringar ihop med min partner på hemmaplan efter frieriet och provat ut exakt rätt storlek och utformning gemensamt. Jag har hört vänner och bekanta som råkat köpa helt fel ring mot för den ring som deras partner har drömt om och så har det nästan blivit tjafs runt det. Ska man lägga femsiffrigt belopp på något så var två om det beslutet. Hade tveklöst valt något mer symboliskt, ungefär som Dreas beskrev.

3) Gör inget du inte känner dig bekväm med. Framför allt blunda för allt amerikanskt dravel och bacheleortrams. Däremot är det väl kul om det är någon överraskning, men gör något som du tror passar henne och som hon uppskattar. Halva grejjen är väl just att det ska vara en överraskning. Flera restauranger i t.ex. Thailand har paviljonger som man kan få boka middagar på, med lite extra utsikt, lite mer avskiljt övriga restaurangen och så får man egen servitör mm. Ingen större kostnad kring heller. Betala en fotograf om du vill ha lite romantiska bilder från solnedgången efter att hon har tackat ja så har ni bilder för massor med likes och hjärtan på facebook/instagram ; )

4) Jag tycker du ska köra ditt eget race. Inför själva bröllopet, om det blir ett sådant och hur det ska utformas, då kan man ta hjälp av släkten för mer utformning. Lägg krutet på en mysig semester istället och unna er lite gott tillsammans. Släpp prestationskraven på själva frieriet : )

Lycka till!

Tack för utförliga svar Shadowfire! Jag kan hålla med dig med Asien men min sambo sa en gång för ett par år sedan med en knapp vinare i omlopp att hon vill inte förlova sig tidigare än 2018, därför fick hon mig att lova att inte fria tidigare än så.

Poängen är att jag har velat gifta mig med henne länge men har velat hålla det löftet. Hon har på senare månader gett fler och fler hintar att deadlinen med 2018 var för hårt tilltagen och att hon gärna hade förlovat sig typ omgående.

Oavsett så klarar jag inte av att hålla mig längre än till januari. Jag måste få på ringjäveln så vi kommer vidare (känner mig som ett romantiskt fruntimmer just i den frågan men har verkligen en genuin längtan att få komma till skott eftersom jag tänkt i de banorna i ett par år). Dessutom kommer hon att vara mellan två jobb den vecka i januari så det passar alldeles ypperligt så sett.

Gå ned på knä och ta fram ett halsband? :D

Tror faktist många är svaga för den traditionella bilden av mannen som går ned på knä med en ring. Kan inte erbjuda några konkreta tips men sådana här tillfällen är saker som kommer definiera ditt liv och som du kommer se tillbaka på med glädje när du ligger på dödsbädden, så gå all-in och se till att allt blir perfekt. Inget fel med lite prestationskrav, tanken som räknas om allt inte skulle bli exakt som man vill.

Du har säkert rätt i det, xan. Jag behöver bara få ett par fina idéer om resmål och plats. Hade jag varit multimiljonär hade jag väl köpt en apachehelikopter, hoppat fallskärm från den, landat i en bassäng med rosenblad, där står Bon Jovi och kör Bed of Roses, ner på knä faller jag och fyrverkerier smäller på av ett värde av en mindre stad, sedan åker vi samma helikopter till Paris där jag inrett Eiffeltornet till ett hotelrum. Men eftersom jag har begränsad budget tänker jag något marginellt enklare.

För övrigt håller jag med dig. Som sagt, bara min fantasi som är begränsad.

"vill du ha en liten grej, stoppa fem kronor i mig"-ring kan väl aldrig gå fel?

För att vara lite seriös så håller jag med Snubben. Orka vara sååå seriös. Jag tycker inte om den här uppumpade romantiska skiten.

Jag kan vara villig att hålla med dig men nu är det ju (mig veterligen) inte dig jag ska fria till. Min sambo råkar ju i detta fallet gilla den uppumpade romantiska skiten, därför jag ber om råd.

Känner igen mycket av tankarna. Jag bestämde mig för att hålla helt tyst och arrangera allt utan att någon visste.

Däremot så bör ni väl ha pratat om giftemål i allmäna termer tidigare? Rekommenderar inte att fråga utan att ämnet någonsin diskuteras. Om man vill överraska och köpa ringen i föreväg, skulle jag använda ett sådant diskussions-tillfälle för att i allmäna ordalag pejla in vad för typ av ring hon alltid drömt om.

Min tjej sa Cartier. Började titta på ringar och insåg att även en diamant som är pyttenliten kostar bra mycket pengar. Inne i Cartier butiken och jag insåg att det är helt orimligt att köpa något fint där inne, helt galna mark-ups mot vad diamanten egentligen kostar.

Så det blev att här i HK hitta en guldsmed som kunde kopiera ring-designen, det gick på cirka 5000kr i Platinum. Sen valde jag en sten separat som fästes i ringen. Det är rätt mycket att sätta sig in i bara att välja diamant. Jag la ungefär 2.5 månadslön, vilket med höga löner här i HK är en rätt ansenlig summa.

Sen frieriet gjordes på ett lyxigt hotelrum efter att vi ätit en fin middag. Jag gjorde det på rummet för att jag vet att hon inte ville ha den situationen och 40 pers som tittar på oss. Vilket med facit i hand var tur, då det blev lite chock när jag fråga.

Jag tror på att hitta en plats som känns rätt för er. Skit i allt krystat med ljus osv som inte verkar va din grej, utan det som känns rätt. Sen om du inte får bra koll på vad hon gillar för ring, så kör en temporär ring och så väljer ni ut en tillsammans.

Tack! Jag har noterat hos guldsmedarna att flera av dom erbjuder att försöka kopiera märkesringar. Kanske kan vara en god idé för det skiljde rätt mycket i pris. Lägger fortfarande gärna samma budget men kan då få en ännu bättre ring.

Jag friade genom att gå ned på knä med en ring när vi gick på en promenad genom en park. Sen middag efteråt. Visste inte att det behövde vara så komplicerat, hon blev glad i alla fall :D

Hade det varit mig du friade till hade jag också blivit glad. Får nog försöka se ett annorlunda scenario.

Hennes kompis blev friad till på Trolltunga i Norge. Det var tydligen jävligt nice.



Min kille friade superspontant när vi låg och guppade på varsin SUP-bräda i medelhavet på semestern i somras. Direkt efteråt gick vi och käkade crêpes :D. Sen kollade vi ut ringar tillsammans hemma i Sverige igen. Enligt svensk tradition har båda parterna en förlovningsring men bara kvinnan en vigselring, så vi körde på en ring var i detta läge. Min kille betalade men gav typ 20 % av en månadslön för båda ringarna, och det tyckte jag var rätt mkt pengar ändå, haha. Ser mycket hellre att han/vi lägger pengar på framtida viktiga grejer som typ inköp av häst, service av traktorn, måla om huset etc. Jag är som ni förstår fruktansvärt romantiskt lagd :)

Anyhow: det faktum att personen man vill dela livet med visar att hen också vill det genom att fria tycker jag fyller romantikkvoten med råge. Jag har noll förståelse för diverse krav på förlovningsringens pris eller att frieriet måste vara extra allt - huvudsaken är väl att ni båda befinner er i ett läge där ni är avslappnade och kan njuta av varandra?

Jag tror min sambo hade uppskattat lite uppståndelse och romantik och tjafs men just ringens pris tror jag att hon skiter i. Det var mer från min sida en pejling om jag var helt uppåt väggarna eller inte. Hade det varit en klocka jag skulle köpa hade jag inte frågat om råd. Är inte så ofta jag köper ringar för kvinnor helt enkelt :) Tack för input för övrigt.

MannenMannen
2017-10-13, 12:16
Jag friade helt utan ring. Min fästmö är väldigt noga/petig/velig när det gäller ringen så hade jag valt ringen själv hade det garanterat blivit fel ring :P
Jag friade under semestern och sedan när vi kom hem igen så ägnades flera veckor åt att besöka alla guldsmeder i staden minst två gånger och prova allt som fanns innan hon kom till ett beslut.
Ett alternativ kan ju vara att köpa en billig enkel ring att använda vid själva frieriet för symbolikens skull och sedan välja "rätt" ring tillsammans.
Angående resmål så kanske det finns någon resa som ni gjort tillsammans tidigare som var väldigt lyckad som ni kan upprepa och göra en nostalgisk grej av det?
Vi åkte tillbaka till den stad där vi semestrade tillsammans första gången och där vi då ett par på riktigt. I vårt fall så väntade jag så pass länge som till nära inpå vår 10-årsdag innan jag friade. Åkte alltså tillbaka till samma stad som för 10 år sedan, åt och drack gott på samma mysiga restaurang som då, promenerade i samma mysiga hamnområde/marina och avslutade med att jag friade. Inget förberett tal utan det var rätt pang på frågan.

Jag tror mycket på att verkligen göra något personligt av frieriet. Alltså titta mer på er tid tillsammans, hennes intressen, era gemensamma intressen etc. för att hitta guldkorn och idéer där. Att härma något youtube-proposal blir ju mest att försöka kopiera någon annans liv. Mina tankar bara :)

Håller med dig med det sistnämnda. Var mer för att få igång fantasin lite.

Hela ditt upplägg låter bra. Jag behöver dock ett råd med just DET stället. Skall det vara i Empire State Building, Christianias andra vagn eller korv med mos i Vellinge?

Stuffer
2017-10-13, 12:27
Håller med dig med det sistnämnda. Var mer för att få igång fantasin lite.

Hela ditt upplägg låter bra. Jag behöver dock ett råd med just DET stället. Skall det vara i Empire State Building, Christianias andra vagn eller korv med mos i Vellinge?

Det tycker jag mest handlar om hur din tjej är som person och vad du tror att hon skulle uppskatta mest. Man ska inte hänga upp sig vid vad andra tycker. Det ska ju vara hennes dag. Baserat på hur er historia och hennes förväntningar ser ut så kan en korv med mos i Vellinge mycket väl vara mer romantiskt och uppskattat än Empire State Building.

Sen beror det kanske på om du vill att hon ska ana nånting eller om det ska bli en riktig överraskning. Gör man det för klyschigt och opersonligt så kommer hon förmodligen att ana ugglor i mossen rätt tidigt

Tuniz
2017-10-13, 13:19
När det kommer till ring så är smaken väldigt olika så där tycker jag att om du vill köpa en egen till henne, kolla in hennes andra ringar och se vad för typ / stil hon gillar.

Du säger hon har mycket silver / vitt guld, bra! Du är en bit på vägen.

När det kommer till pris på ringen så är "3 månadslöner" så jäkla amerikaniserat. Där ska det läggas rejält med pengar samt så stor diamant som möjligt. Vanligtvis så tummar många på kvalitén på diamanten för att komma upp i storlek där borta men ska man ha en fin stor diamant så blir det dyrt.
Jag rekommenderar att du satsar på en top weselton VVS / VS, det är bland de renaste och finaste diamanterna, det är dom som "gnistrar" mest också.

Du säger hon är rätt enkel av sig? Är du verkligen säker på hon vill ha en stor sten i ringen?

Vad jobbar hon med? är det risk att stenen är "i vägen" om den sticker upp för mycket? använder hon vantar ofta?
Sådana saker kan göra en ring med större upphöjd sten klumpig, då är det bättre att satsa på en enklare med försänkta diamanter i ringen.

Min fru hade en lite annorlunda önskan som jag också tyckte var fräck då hon gärna vill ha en ring med stor diamant men också kunna använda sina ringar utan att dom känns klumpiga i jobbet / på vintern när hon har vantar och det var att ha totalt 3 ringar.
Hon har 2 st tunnare förlovningsringar med nedsänkta diamanter samt 1 vigselring med nedsänkta diamanter på sidorna och en 3.8 ct svart diamant. Ser otroligt läckert ut.
Hennes ringar gjordes på Halberstadts i Danmark. Väldigt kompetenta guldsmeder som jag varmt kan rekommendera.

när hon vill vara "smidig" så tar hon endast de 2 tunnare ringarna (som då blir vigsel samt förlovningsring) och vid finare tillfällen / när hon vill klä upp sig så har hon ringen med den svarta diamanten i mitten. På så vis omges den svarta diamanten av massa vita och ser väldigt estetiskt snygg ut.

Jag matchade detta med en specialbeställd ring från en guldsmed i USA med svarta diamanter i min och vitguld i kanterna och rödguld i mitten.

Nu blev våra ringar väldigt dyra men vi ansåg att hellre lägga pengarna på ringarna, som man har hela livet, än på bröllopsfesten som endast varar 1 dag. Vi ångrar inte vårat beslut.

En annan sak om du ska överraska med en ring, se till att få till rätt storlek! mät flera av hennes ringar med ett skjutmått så den blir korrekt.

När det kommer till resor / frieriet överlåter jag det till någon annan. Jag var också rätt oromantisk på den biten.
Efter vi vart på ett jourjobb hon var med på kom jag med förslaget "Så, vad sägs om att kolla på lite förlovningsringar?" :D

chfl
2017-10-13, 14:03
Verkar mycket mer winning om du låter henne fria till dig istället.

wintersnowdrift
2017-10-13, 14:48
Jag tror min sambo hade uppskattat lite uppståndelse och romantik och tjafs men just ringens pris tror jag att hon skiter i. Det var mer från min sida en pejling om jag var helt uppåt väggarna eller inte. Hade det varit en klocka jag skulle köpa hade jag inte frågat om råd. Är inte så ofta jag köper ringar för kvinnor helt enkelt :) Tack för input för övrigt.

I TS tycker jag att den här meningen är den absolut finaste:

Än så länge känns det som att det vore en ganska romantisk bedrift om jag ensam kunde planerat resa, ring och frieri (med eran anonyma hjälp dock).


JA, det är en romantisk bedrift om du planerar en resa och ett frieri för henne utefter bästa förmåga :). MYCKET mer romantiskt än om du kör copy-paste på ett perfekt frieriupplägg du hittar på Youtube. Du känner henne (och dig själv!) bäst och vet vad som är speciellt och fint och bra i ert förhållande.

En semester tror jag spontant är en bra idé just för att man då (förhoppningsvis) är mindre stressad och deppig än en vanlig regnig tisdag i november (även om ett frieri såklart kan vara ett perfekt tillfälle att hotta upp en vanlig tisdag också). Men just rosenblad och tända ljus och en ring för tre månadslöner osv tror jag faktiskt är egalt för de flesta. Jag tycker att du verkar asgullig som lägger ner så mycket tankemöda för att göra henne glad, men slå inte knut på dig själv - har hon alla hästar hemma så säger hon JA även om frieriet inte följer Youtubemanualerna.

shadowfire
2017-10-13, 17:04
Oavsett så klarar jag inte av att hålla mig längre än till januari. Jag måste få på ringjäveln så vi kommer vidare (känner mig som ett romantiskt fruntimmer just i den frågan men har verkligen en genuin längtan att få komma till skott eftersom jag tänkt i de banorna i ett par år). Dessutom kommer hon att vara mellan två jobb den vecka i januari så det passar alldeles ypperligt så sett.


Om hon uppskattar sol, värme och den typen av resor, så hade jag nog i varje fall försökt hitta något sådant. Dock är det ju så att du måste iväg en distans när det är just januari. Hade ju åtminstone försökt att få loss 10 dagar till en "sol- och värmeresa" dock.

Du hade för all del kunnat göra något fräckt på nyårsafton/nyårsdagen annars, en minut över tolvslaget. Det hade på ett sätt varit ballt om du sagt att du tog löftet på allvar och väntade åtminstone en minut in på 2018 :D

Även där då så tänker jag att det skulle vara om ni firar nyår själva någonstans, så att det ändå blir ett litet upplägg med hotell/boende på annan ort osv så man kommer ifrån vardagen. Då kan du lägga pengar och krut sedan på båda ringar och bröllop.

xan
2017-10-13, 17:10
Lol på att lägga 3 månadslöner på en ring. Är det inte mycket bättre att lägga dom pengarna på resan, maten, boendet osv i samband med frieriet? Timingen och miljön när man frågar gör mycket större skillnad än att ha den mest exklusiva ring man kan hitta.

Dreas
2017-10-13, 19:39
Lol på att lägga 3 månadslöner på en ring. Är det inte mycket bättre att lägga dom pengarna på resan, maten, boendet osv i samband med frieriet? Timingen och miljön när man frågar gör mycket större skillnad än att ha den mest exklusiva ring man kan hitta.Tjejen ska ha den hela livet och ska såklart vara nöjd med den. Inom rimliga gränser för ens inkomster då såklart. Vi kommer nog lägga ungefär 1/4 av vår totala budget på ringar :)

MaxTheMarketer
2017-10-13, 19:53
Viktig disclaimer: är ogift och singel, men har själv varit mycket "romantisk" i tidigare förhållanden (skrivit egna kärleksdikter som jag läst upp för henne, sjungit för henne i sängen osv).

För det första måste du ta reda på vad hon är för slags kvinna: är hon en kvinna som gillar det där over-the-top som du ser på alla youtube-klipp eller är hon mer en kvinna som föredrar det simpla och som tänker mer "det är tanken som räknas"?

När du vet det så vet du vad du mer eller mindre måste göra. Om hon gillar over-the-top och kanske till och med förväntar sig det, ja, du har du mycket att stå i. Om hon däremot gillar det simpla och tycker om att du har tagit dig tiden och ansträngningen till att fria under omständigheter som hon tycker om bäst, ja då ska du göra det.

Exempel är att du kan vara på hennes favoritplats tillsammans med dig samtidigt som hennes favorit musik spelas upp samtidigt som du ger henne hennes favoritmat eller favoritgodis samtidigt som du läser upp dina känslor för henne och sedan går du ned på knä (ok, hela detta kan kännas over-the-top beroende på vad det är för något och hur mycket det då kommer att kosta dig).

Här kan du då planera in något resemål (hennes favoritplats), någon middag (hennes favoritmat), någon musik (hennes favoritartist?) som spelas upp och sedan friar du. Och sedan vad jag läst från andra så är det nog bäst att bara symboliskt fria och sedan välja ut en lämplig ring när ni har möjlighet till det.

Det viktigaste, imho (men obs. disclaimer), är att du gör det personligt för henne och att hon känner det. Vem som helst kan slänga 30 lax på en rekommenderad ring som du googlat fram på nätet.

Men bara Du kan "skräddarsy" så att frieriet blir personligt som om "bara du visste vad hon verkligen tycker om allra mest". Det känns ju oxå inte mer än rätt att du gör det (vet vad hon gillar mest och bäst) om du vill kommunicera att du vill ägna dig resten av ditt liv med henne, eller hur? ;)

Angel
2017-10-13, 22:57
Jag har blivit friad till en gång och det var i Jardin du Luxembourg i Paris.
För min del så var det nog den absolut mest ultimata platsen.

MannenMannen
2017-10-17, 09:09
Tack alla för goda råd, ni har varit kanon och jättesnälla! Jag vill förtydliga; det är jag ensam som skall fatta beslutet såklart. Det är bara att fantasin är svag. Angels förslag med Jardin du Luxembourg i Paris är ett kanontips som kan få igång tankeknölarna något. Ni övriga har också kommit med fin input.

Jag kommer köra på någon resa i Januari 5-7 dagar, på ett uttänkt ställe med den ringen jag sedan innan tittat ut. Jag kommer säg till henne så snart jag bokat att hon skall få en resa och vilket datum men inte vart vi skall åka.

De resmål jag just nu lutar åt är New York, Dubai, Moskva eller Jerusalem men är väldigt öppen för förslag gällande andra resmål.



Wintersnowdrift: Tack! Jag är tämligen säker att hon säger ja även om jag friar hemma i kalsonger med en kebabpizza, jag vill bara försöka få det lite najsigt just denna gången.


Tack igen för all hjälp men fyll gärna på om ni har något att tillägga.

Raschmus
2019-08-16, 09:12
Vill bara inflika att hon sa ja på en takterass i Dubai och vi gifter oss om två veckor!

Angel
2019-08-16, 09:18
Jag har blivit friad till en gång och det var i Paris

Raschmus
2019-08-16, 09:19
Jag har blivit friad till en gång och det var i Paris

Gissar Jardin du Luxembourg?

Snubben
2019-08-16, 09:19
Vill bara inflika att hon sa ja på en takterass i Dubai och vi gifter oss om två veckor!

Vad kul för dig/er! Grsttis :)

Stoltz
2019-08-16, 09:23
Vill bara inflika att hon sa ja på en takterass i Dubai och vi gifter oss om två veckor!

Grattis! :D

wintersnowdrift
2019-08-16, 09:27
Vill bara inflika att hon sa ja på en takterass i Dubai och vi gifter oss om två veckor!

Grattis!

Jag gifte mig för två veckor sedan. Typiskt bra och fin dag :) Kämpar dock fortfarande med att säga "min man" istället för "min sambo" hehe.

hahavaffan
2019-08-16, 09:30
Jag är lite i samma sits som dig, dock har jag turen att vi ska åka på en resa i Asien som avslutas med 3 nätter på en exotisk paradis-ö, så det är ju perfekt.

Dock är jag fast på din andra fråga...ringen, vad är rimligt? Vad förväntas?

Jag antar att det är själva grejen som är viktigast, att uttrycka sin vilja att spendera resten av sitt liv med personen.Hur gör man med ring då? Har samma sits men hade aldrig vågat resa med ringen i så fall...

Mental
2019-08-16, 09:42
Hur gör man med ring då? Har samma sits men hade aldrig vågat resa med ringen i så fall...

Stoppa den i innerfickan? Blir du rånad lämnar du plånbok mobiltelefon och ev klocka. Ingen kommer tro att du har en ring i en ask i fickan

Mental
2019-08-16, 09:43
Vill bara inflika att hon sa ja på en takterass i Dubai och vi gifter oss om två veckor!

Grattis!

Jag gifte mig för två veckor sedan. Typiskt bra och fin dag :) Kämpar dock fortfarande med att säga "min man" istället för "min sambo" hehe.

Grattis!

Vi borde ha haft en "tråden för oss som gifter sig eller täcker fria"

StarkaUlf
2019-08-16, 10:11
gissar jardin du luxembourg?

:d

Angel
2019-08-16, 13:11
Gissar Jardin du Luxembourg?

:laugh::laugh:
Fan att man måste dubbelkolla när folk ska börja lyfta gamla trådar

rooz
2019-08-16, 13:31
Min fästmö fick en gammal ring min mor ärvt av mormor. Efter lite ingrepp & repration var den perfekt.

Gifter mig imorgon. Tack kolo för 10 härliga år ihop:ike

ceejay
2019-08-16, 13:37
Min fästmö fick en gammal ring min mor ärvt av mormor. Efter lite ingrepp & repration var den perfekt.

Gifter mig imorgon. Tack kolo för 10 härliga år ihop:ike

pft du kommer inte försvinna *cupid*

Mental
2019-08-16, 13:40
:laugh::laugh:
Fan att man måste dubbelkolla när folk ska börja lyfta gamla trådar

Det är ju därför inläggsiconen visar att du svarat i tråden redan ;)

Lafayette
2019-08-16, 13:48
Vad är poängen med att gifta sig. Det är 2019, klä upp sig i larviga kläder och svära något inför en gud som inte finns. Dessutom skiljer ju sig de flesta.

Mental
2019-08-16, 14:28
Vad är poängen med att gifta sig. Det är 2019, klä upp sig i larviga kläder och svära något inför en gud som inte finns. Dessutom skiljer ju sig de flesta.

Juridiska fördelar, speciellt om man tänkte ha barn.
Gud är valfritt, går utmärkt utan.
Klä upp sig är lika valfritt.
Och man kan ha en sjujäkla fest!
Det är lite som alla hjärtans dag, inte något för alla, sticker i ögonen på incels samt är mycket trevligt för de som ger sig på det.

Stoltz
2019-08-16, 15:07
Grattis!

Jag gifte mig för två veckor sedan. Typiskt bra och fin dag :) Kämpar dock fortfarande med att säga "min man" istället för "min sambo" hehe.
Grattis!!

Min fästmö fick en gammal ring min mor ärvt av mormor. Efter lite ingrepp & repration var den perfekt.

Gifter mig imorgon. Tack kolo för 10 härliga år ihop:ike

Grattis till dig med! Är det personen du träffade på Kolo? Är så jävla o-uppdaterad :d

Aryt
2019-08-16, 15:29
Vad är poängen med att gifta sig. Det är 2019, klä upp sig i larviga kläder och svära något inför en gud som inte finns. Dessutom skiljer ju sig de flesta.

+1
Forskningens definition av äktenskap
"a relationship between one or more men (male or female) in severalty to one or more women that provides those men with a demand-right of sexual access within a domestic group and identifies women who bear the obligation of yielding to the demands of those specific men."

Får den förlegade och felaktiga uppfattningen om att kvinann är underställd mannen att leva vidare, underlättar våld mot kvinnor, begränsar kvinnors fria sexualitet mmm.
Nästan 50% av böcker filmer handlar om att romantisera äktenskap, kvinnor får från barnsben hjärntvättning om det...

rooz
2019-08-16, 17:33
Grattis!!



Grattis till dig med! Är det personen du träffade på Kolo? Är så jävla o-uppdaterad :d

Dessvärre inte, annars hade jag vunnit kolo. Men 2 kolo-kompisar dyker upp på bröllopet *popcorn*

StarkaUlf
2019-08-16, 17:34
Dessvärre inte, annars hade jag vunnit kolo. Men 2 kolo-kompisar dyker upp på bröllopet *popcorn*

Kan inte komma, sorry. Så det blir bara 1.

rooz
2019-08-16, 17:48
Kan inte komma, sorry. Så det blir bara 1.

Jag räknade dig som två*mini

StarkaUlf
2019-08-16, 17:50
Jag räknade dig som två*mini

:laugh:

Grattis och lycka till! *hug*

Ett Orm
2019-08-16, 18:53
Grattis!
Vore kul att ringmärka en liten turturduva någongång.
Får väl göra en Rodman och gifta mig med mig själv.

ceejay
2019-08-16, 19:02
Det svåra är ju att hitta nån man inte tröttnar på och att sluta vilja ligga med alla andra hela tiden.

Aryt
2019-08-16, 20:25
Det svåra är ju att hitta nån man inte tröttnar på och att sluta vilja ligga med alla andra hela tiden.

Är väl bara att bryta upp det?
Och den senare punkten - minst 1 av 4 är ju otrogna, men jag kan väl medge att det säkert blir fler steg.

Sarco
2019-08-16, 20:31
Dessvärre inte, annars hade jag vunnit kolo. Men 2 kolo-kompisar dyker upp på bröllopet *popcorn*

Ett tips för hållbart äktenskap: använd inte ordet "dessvärre" när du säger vem du INTE är gift med :-)

Angel
2019-08-16, 20:53
Ett tips för hållbart äktenskap: använd inte ordet "dessvärre" när du säger vem du INTE är gift med :-)

Hehe tänkte på den med :)

rememberence
2019-09-11, 11:34
Hur gör man med ring då? Har samma sits men hade aldrig vågat resa med ringen i så fall...

Sent svar :)
Jag köpte ett halsband med två ringar som sitter ihop som förlovningspresent istället för ringar (och tur fan var det då storleken hade blivit garanterat fel)
Gick ned på knä i solnedgången på en strand och frågade.

Sedan valde vi ut ringer i efterhand tillsammans.
Hon sade ja och numera är vi gifta dessutom :)