handdator

Visa fullständig version : Kommer "sociala medier" att "påskynda" Tredje Världskriget?


MaxTheMarketer
2017-10-11, 00:05
Disclaimer, "Aftonbladet-rubrik": min Confirmation Bias smeker mig en hel del med detta fynd och jag har bara fått det svårare med tjejer sedan sociala medier exploderade, så självfallet är jag emot sociala medier.

En ny internationell studie som studerade slumpmässigt utvalda i USA, Storbritannien, Spanien och Belgien visade på att människors tillit till varandra påverkas mer av politisk ideologi än religion, ras och kön:
https://www.eurekalert.org/pub_releases/2017-10/uotb-dot100417.php

Alltså, om du tycker om ett parti och du vet att en annan person tycker om ett annat parti så är det mer sannolikt att du kommer att misstro denna person mer oavsett om personen är svart, vit, man, kvinna, muslim eller kristen. (ateism studerades inte)

Här går det att lyssna på spekulationer kring hur sociala medier kan förklara varför politisk ideologier skapar större hat mellan människor än religion, ras och kön gör (typ 1 timme in):
http://www.theskepticsguide.org/podcast/sgu/639

Med "sociala medier" så räknar jag in Facebook, Twitter och YouTube's kommentarsfält i videoklipp. På alla dessa tre största plattformar så kan du lätt hamna i en "ekokammare" där du bara får se, höra och läsa från folk som delar samma politiska ideologi som du.

(För du blir ändå uthängd, hatad eller raderad från deras vänlista och flöde om du uttrycker en åsikt från ett annat parti, vilket du är välkommen att testa själv om du ändå inte bryr dig så mycket om dina "sociala media-vänner".)

Och vad är det mesta man ser nuförtiden på sociala medier? Precis, politisk aktivism, vare sig den är rigorös och seriös eller gnällig och wannabe-aktig.

Så, hur kopplar jag detta då till "Tredje Världskriget"? Kmr någon att posta något inlägg som får någon annan att skicka iväg missiler? Nej. Inte så simpelt. (trots allt trams så händer ju inget mellan Nordkorea och USA)

Snarare är det långsamt och mer att folk blir radikaliserade i sina politiska ideologier och att ineffektiva personer får komma till makt som i sin tur får bägaren att tippa över hos det ena eller andra landet.

Personligen anser jag sociala medier vara ett misslyckat experiment precis som en viss politik i Sverige. Låt din egen politiska ideologi nu få bestämma vad det är jag menar! ;)

P.S. I efterhand så tror jag inte riktigt på att sociala medier kmr påskynda Tredje Världskriget, ville mest få igång en diskussion om hur vissa sociala medier har gjort världen mer ont än gott pga. min personliga beef med den.

Armed Dingo
2017-10-11, 03:20
Vet inte någon av mina vänner som bryr sig om sociala medier längre. Förutom någon enstaka här o där, kanske. Vet eller bryr mig för lite för att veta. Är 27 år.

Vet faktiskt inte vad du menar med sociala medier. Om du läser kommentarer på youtubeklipp, eller känner att du verkligen vill dela något på facebook men vet inte om det är "ok", så skulle jag tro att problemet egentligen bottnar i att du kanske har väldigt lite för dig. Det är sådana personer som verkar tro att sociala medier betyder något. Ingen bryr sig ett skit om sociala medier egentligen. Men vi tycker det är konstigt med folk som gör det.

Försöker förtydliga:
Begreppet "sociala medier" är bara ett samlingsord för möjligheten att kommunicera på internet.

Om du är ungdom och inte förstår sociala medier så är det du som inte förstår ungdomlig kommunikation över huvudtaget. Kommunikation blir inte annorlunda för att den är på nätet.

Anledningen till att ingen/få i min vännerkrets använder sociala medier längre är inte för att det är på nätet, utan för att den typen av kommunikation inte längre är önskvärd.

Armed Dingo
2017-10-11, 03:33
Kan inte radera ovan inlägg längre. Det borde raderas. Skulle inte ha skrivit något alls. Sociala medier är ett för tråkigt samtalsämne för att ens diskutera.

rooz
2017-10-11, 05:28
TLDR: Får inte knula, skyller på insta & twitter.

Grahn
2017-10-11, 06:15
Sociala medier har gjort det lättare att kommunicera men svårare att kommunicera. Brukade man inte påstå att vi skulle få fred på jorden bara alla kunde prata med varandra? Well that shit didnt work did it?.....

anvihl
2017-10-11, 07:42
Ja. Rysk psyops har ju redan påverkat väldigt många på det här forumet.

ARMSTARK
2017-10-11, 07:49
Ja. Rysk psyops har ju redan påverkat väldigt många på det här forumet.

Haha, kolla amerikanska valet, det var massor av personer (inte bara här) som svalde smutskastningen av Hillary med hull och hår. Det är inte så lätt som man tror att vara objektiv när man inte har tillräckligt med fakta eller hjärnceller.

micke81
2017-10-12, 18:30
Sociala medier är troligtvis en del av tredje världskriget. Påverkansoperationervia sociala medier upplever många dagligen utan att ha en aning om att det är just det som puttar dem i olika riktningar.

kaer
2017-10-12, 22:29
Ryssarnas uppförande i Dota kommer påskynda krig. Oklart om dota är ett socialt medium.

ApexProcyon
2017-10-12, 22:38
Ryssarnas uppförande i Dota kommer påskynda krig. Oklart om dota är ett socialt medium.

Rysk närvaro i valfritt onlinespel är ett hot mot världsfreden.