handdator

Visa fullständig version : Frågetråden om Hongkong


The_RobRoy
2017-10-09, 14:00
Jag får frågor lite då och då om Hongkong, både på PM och i olika trådar. Jag tänkte jag samlar informationen här om denna fantastiska stad, som inte är lik något annat på vår planet.

Har bott i Hongkong i ett antal år, skulle kunna skriva en lång uppsats, men skjut istället frågor så svarar jag!

Allt HK relaterat gills, allt ifrån tips till en turist till förståelse om kulturen, historien, politik, eller bara hur det är att leva här.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/18/Hong_Kong_Night_Skyline.jpg

Bob90
2017-10-09, 14:03
Jag får frågor lite då och då om Hongkong, både på PM och i olika trådar. Jag tänkte jag samlar informationen här om denna fantastiska stad, som inte är lik något annat på vår planet.

Har bott i Hongkong i ett antal år, skulle kunna skriva en lång uppsats, men skjut istället frågor så svarar jag!

Allt HK relaterat gills, allt ifrån tips till en turist till förståelse om kulturen, historien, politik, eller bara hur det är att leva här.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/18/Hong_Kong_Night_Skyline.jpg

Flyttar väl över hela min fråga hit då:

Hur är det med språket? Är det "okej" skyltat på engelska och snackar en majoritet av folk man behöver prata med engelska?

Har bara upplevt "Hong Kong" på flygplatsen och där var det såklart bra skyltat och alla pratade perfekt engelska. Men det är liksom en gigantisk flygplats :p

Diomedea exulans
2017-10-09, 14:17
Jag var där tre veckor en gång och tyckte det var himmelriket på jorden. Tröttnar man på det med tiden eller fortsätter det vara lika bra?

xan
2017-10-09, 14:17
Du får gärna berätta mer om ditt arbete i Hongkong. Vad för bank det är, vilka uppgifter, vilka kunder, vad du har för utbildning/bakgrund osv.

Hade även varit intressant att få höra hur du uppfattar att kulturen där skiljer sig från väst.

MasterChief
2017-10-09, 14:33
Får alla plats? Eller är det konstanta köer och proppfulla kollektiva alternativ?

TomasB
2017-10-09, 14:35
Är skatten verkligen 13%? Har man verkligen 13 månadslöner + bonus generellt i bättre yrken? Finns det fortfarande bra med jobb för västerlänningar? Är arbetstiderna ungefär som Sverige eller mer som Singapore?

The_RobRoy
2017-10-09, 14:38
Flyttar väl över hela min fråga hit då:

Hur är det med språket? Är det "okej" skyltat på engelska och snackar en majoritet av folk man behöver prata med engelska?

Har bara upplevt "Hong Kong" på flygplatsen och där var det såklart bra skyltat och alla pratade perfekt engelska. Men det är liksom en gigantisk flygplats :p

Toppen, det var du som fick mig att starta tråden faktiskt.

Yes språket.

De officiella språken i Hongkong är kinesiska och engelska. Så i princip överallt är allt dubbeltextat, med kinesiska tecken och på engelska.

Däremot är det väldigt varierande hur bra lokalbefolkningen pratar engelska. De välutbildade pratar ofta bättre engelska än oss svenskar, dock med en kanske lite starkare brytning. Rör man sig i fattigare områden eller sätter i en taxi, så är det väldigt varierande hur bra nivån på engelska är. Allt ifrån att bara kunna prata enklare meningar till fullt flytande. En förklaring till det är att Hongkong har många nyanlända som vi kallar det fastlandskineser. Alltså de som bor i riktiga Kina och nyligen flyttat till Hongkong för jobb.

En annan förklaring är att Hongkong var en brittisk koloni fram till 1997, vilket innebär att de som är lite äldre och bodde i Hongkong då, naturligt tvingades mer in i engelskan, än det görs idag. Även om skolan fortfarande har engelska på schemat så blir det liksom inte lika viktigt som att prata mandarin, vilket leder in oss på en annan viktig detalj.

I Hongkong pratar kineser Kantonesiska, vilket skiljer sig markant ifrån Mandarin, i talspråk i alla fall. I skrift delar man samma tecken, men Hongkong har behållit original tecken som använts historiskt, medan fastlandskina som pratar Mandarin (som landets officiella språk) har förenklat tecknen något. Men talspråken Kantonesiska och Mandarin är ungefär lika olika som Svenska och Tyska eller något i den stilen.

wintersnowdrift
2017-10-09, 14:49
Får alla plats? Eller är det konstanta köer och proppfulla kollektiva alternativ?

Jag kan svara utifrån hur det var att försöka ta sig upp på Victoria Peak (mycket känt utflyktsmål i Hong Kong) med spårvagn under kinesiskt nyår (dvs Hong Kong-borna är lediga, fast kinesiskt nyår är typ som jul så de med familj inåt landet har ofta åkt dit för firande). Jag har aldrig sett så omfattande köer, men heller aldrig en så enorm ködisciplin. Svenskar, hur kända vi än är för vårt passivt-aggressiva köande, ligger helt i lä. Jag och min kille fattade snabbt att om vi någonsin skulle ta oss upp på berget så fick det bli med apostlahästarna, vilket folk verkade tycka var knäppt med tanke på minerna från spårvagnsresenärerna när vi sprang upp till toppen (var väl typ 3 km, oklart antal höjdmeter men jäkla brant hela vägen).

speakwork
2017-10-09, 14:50
1. Får (kan) man ligga mycket som vit, välvårdad man med ett utseende en eller två poäng över snittet?

2. Hur ... "lätt" är det att få jobb där om man har kandidat i IT/informatik/datavetenskap ?

Bob90
2017-10-09, 14:54
Toppen, det var du som fick mig att starta tråden faktiskt.

Yes språket.

De officiella språken i Hongkong är kinesiska och engelska. Så i princip överallt är allt dubbeltextat, med kinesiska tecken och på engelska.

Däremot är det väldigt varierande hur bra lokalbefolkningen pratar engelska. De välutbildade pratar ofta bättre engelska än oss svenskar, dock med en kanske lite starkare brytning. Rör man sig i fattigare områden eller sätter i en taxi, så är det väldigt varierande hur bra nivån på engelska är. Allt ifrån att bara kunna prata enklare meningar till fullt flytande. En förklaring till det är att Hongkong har många nyanlända som vi kallar det fastlandskineser. Alltså de som bor i riktiga Kina och nyligen flyttat till Hongkong för jobb.

En annan förklaring är att Hongkong var en brittisk koloni fram till 1997, vilket innebär att de som är lite äldre och bodde i Hongkong då, naturligt tvingades mer in i engelskan, än det görs idag. Även om skolan fortfarande har engelska på schemat så blir det liksom inte lika viktigt som att prata mandarin, vilket leder in oss på en annan viktig detalj.

I Hongkong pratar kineser Kantonesiska, vilket skiljer sig markant ifrån Mandarin, i talspråk i alla fall. I skrift delar man samma tecken, men Hongkong har behållit original tecken som använts historiskt, medan fastlandskina som pratar Mandarin (som landets officiella språk) har förenklat tecknen något. Men talspråken Kantonesiska och Mandarin är ungefär lika olika som Svenska och Tyska eller något i den stilen.

Haha, jag både kände mig träffad av trådstarten och misstänkte att jag var "Patient zero" :d
Intressant, då klarar man sig med andra ord utan att kunna någon kinesiska typ.

Tyska och svenska är en bra jämförelse, jag har fått jämförelsen av en kantonesisk vän (som aldrig varit i hong kong) att kantonesiska är ett utdött språk och liknar ungefär gammaldags dalmål. Jag skrattade högt när han drog liknelsen med utdött språk eftersom ca 80 miljoner eller nåt fortfarande talar språket :d

The_RobRoy
2017-10-09, 14:56
Jag var där tre veckor en gång och tyckte det var himmelriket på jorden. Tröttnar man på det med tiden eller fortsätter det vara lika bra?

Ja det vaju en ganska bred fråga, men korta svaret är i princip, nej, jag har inte tröttnat på det, nästan lika bra som mina första månader här. Nu är jag lite osäker på vad du syftade på var himmelriket, men i början när jag kom hit var det ett antal saker som var på en helt ny nivå: Umgänge/socialt liv, naturupplevelser, festande, ekonomisk frihet, möjligheter att resa i regionen och en del annat.

Det som jag kanske lämnat lite bakom mig är festandet. Men det är mest för att man gått vidare i livet och har en stadig partner. T.ex. är en populär aktivitet bland yngre att man hyr en stor motorbåt (vi kallar det Junk) som utgår ifrån Central, sen lastar man på sprit (och mat ibland) och har drar ut en heldag på båten och festar, badar ifrån båten och glassar i solen. När jag just kom till HK tyckte jag detta var en helt fantastisk helgaktivitet (kostade mindre än en utekväll också). Men nu har jag liksom passerat stadiet när man är ute på en motorbåt med 15 bikinibrudar (snyft).

Ni kan googla på det själva, men en av de första videos jag hittade på temat på Youtube:

jh2PQEyaWTM
https://www.youtube.com/watch?v=jh2PQEyaWTM

Bob90
2017-10-09, 15:04
Min stereotyp av storstäder i Kina är ju att det är förorenat och smutsigt.
Är den välriktad eller osann?

Båtlivet ser ju ut att vara överkomligt som singel i sina yngre år :D

wintersnowdrift
2017-10-09, 15:10
Min stereotyp av storstäder i Kina är ju att det är förorenat och smutsigt.
Är den välriktad eller osann?

Båtlivet ser ju ut att vara överkomligt som singel i sina yngre år :D

Hong Kong var jätterent när jag var där! Besökte även Guangzhou och det var lika prickfritt. Beror säkert på vilka kvarter man rör sig i osv men som jag förstår det har städerna i södra Kina inte samma problem med smog som t.ex. Peking och Shanghai. Jag sprang en hel del i Hong Kong, det finns trots trångboddheten fantastiska, citynära grönområden och bl.a. en ca 5 mil lång trailled som går från havet och till tidigare nämnda Victoria Peak.

The_RobRoy
2017-10-09, 15:15
Du får gärna berätta mer om ditt arbete i Hongkong. Vad för bank det är, vilka uppgifter, vilka kunder, vad du har för utbildning/bakgrund osv.

Hade även varit intressant att få höra hur du uppfattar att kulturen där skiljer sig från väst.

Är rätt öppen om vem jag är, är man en läsare här senaste 10 åren har man nog pusslat ihop det mesta om mig, men drar mig ändå för att rakt upp och ner skriva allt här i ett svar. Det hör inte heller riktigt till ämnet så jag väljer istället att svara lite kring finansindustrin generellt.

Även om alla de stora finansföretagen är här i Hongkong, så är det inte lika internationellt som London eller New York. På många avdelningar är de flesta locals eller kan i alla fall prata kantonesiska. Så det pladdras mycket på kanto om man jobbar på någon av storbankerna. Jobbar man inom de mest välbetalda jobben är dock ofta även lokalbefolkningen av sådan sort att de pluggat i UK/USA och där pratas främst engelska. Där är också koncentratione av expats och västerlänningar betydligt större. Fransmän har också verkligen tagit över här senaste 10 åren och senaste jag hörde är att det är mer fransmän i Hongkong än britter, vilket är smått otroligt faktiskt. De beror ju inte bara på finans utan att Frankrike har mycket företag mot lyxindustrin, vin och liknande som säljer som smör här i Hongkong/Kina.

Min uppfattning är att det överlag är det rätt tufft som svensk i Hongkong på de stora bankerna, då svenskar inte är "kända" här på samma sätt som i London. Många blandar mest ihop oss med Schweiz (på allvar) och har inte riktigt koll på vad det innebär att ha pluggat i Sverige osv.

Kulturen är en så enorm fråga, och det finns massor av skillnader. Så du får specificera den lite mer, några särskilda kulturella skillnader du vill att jag går in på? I relationer, på arbetsplatsen, hur folk beter sig på gatorna osv?

The_RobRoy
2017-10-09, 15:22
Får alla plats? Eller är det konstanta köer och proppfulla kollektiva alternativ?

Jag var påväg att skriva att det inte är så farligt, men helt ärligt har jag tappat perspektivet lite. T.ex. när min HK flickvänn hälsade på i Sverige för första gången, vi gick inne i city på någon rätt välbefolkad gata, så sa hon, va lite folk det är på gatorna. Tror vilken svensk som helst hade beskrivit den gatan som rätt hektisk.

Så svaret är nog, ja det är folk överallt, att hitta små smultronställen där det inte är folk och man är för sig själv, är något många västerlänningar värderar och försöker göra åtminstone någon gång i veckan.

Så ja det är köer mest överallt, men man åker så korta distanser (allt är på vertikalen), 5km är en lång distans, så det tar aldrig lång tid. Är det den svalare tiden på året kan man gå nästan överallt. Sen är kollektivtrafiken fantastiskt optimerad för stora människoflöden. HK befolkningen har någon slags stolthet i att ha världens mest effektiva public transport. Det är förövrigt samma bolag som nu sköter driften av tunnelbanan i Stockholm (MTR).

The_RobRoy
2017-10-09, 15:30
Är skatten verkligen 13%? Har man verkligen 13 månadslöner + bonus generellt i bättre yrken? Finns det fortfarande bra med jobb för västerlänningar? Är arbetstiderna ungefär som Sverige eller mer som Singapore?

Nej, skatten är 15%. För det fullständiga svaret så är det skatte-trappa. Grundavdrag för alla, sen olika avdrag beroende på om man har barn etc. Där max-skatten är 17%, men blir totala skatten över 15%, betalar man 15%. Man kan ha ganska hög lön och fortfarande betala typ 10% skatt (i genomsnitt, pga avdragen)

13 månaderslöner är någon grej lokalborna gillar, men i praktiken får du inte mer i lön, utan vissa väljer att dela upp din årslön på 13 månadslöner (du får dubbelt i December). Det är ju ett sätt att få folk att stanna, åtminstone året ut.

Bonuskulturen är MYCKET mer utbredd i Hongkong. HK bor älskar bonus och det delas ut även utanför finansindustrin. Inom finans så är bonusarna också bra jämfört med Sverige, men kanske inte jättemycket bättre än London och New York (däremot får du ju behålla mer av den pga skatten).

Det ska nämnas att pensionsavsättningarna är väldigt dåliga i Hongkong.

Det finns helt OK med jobb för västerlänningar, men vi börjar bli mindre och mindre speciella så att säga. Särskilt den yngre generationen slår oss ordentligt på fingrarna. De är uppväxta här, förstår kulturen och det lokala språket, sen har de pluggat på bästa skolorna i UK/USA och förstår det västerländska också. Och de blir fler och fler med denna bakgrund. Är man mer senior går det fortfarande väldigt bra.

Arbetstiderna är längre än Singapore skulle jag säga, i HK jobbas det långa dagar, det är ett hårt arbetande folk med mycket obetald övertid.

The_RobRoy
2017-10-09, 15:46
1. Får (kan) man ligga mycket som vit, välvårdad man med ett utseende en eller två poäng över snittet?

2. Hur ... "lätt" är det att få jobb där om man har kandidat i IT/informatik/datavetenskap ?

1. Allas upplevelser är olika, men det generella svaret är ett rungande ja! Det är inget man ska sticka under stol med, att det givetvis är en faktor varför många män trivs här. För mig själv gick jag ifrån att vara killen som hade väldigt svårt att överhuvudtaget få ett ligg i Sthlm, till att man kunde ha en ny tjej varje helg (om man ville). För att vara lite mer allvarlig. En anledning till detta är ju tyvärr samma faktor som i Thailand och liknande, de ser dig som en biljett till ett bättre liv. Trots allt är stora delar av lokalbefolkningen väldig fattig. Man bor supertrångt med föräldrarna i en hyreslägenhet ifrån staten, är man inte välutbildad kanske man tjänar 10-12 000 SEK per månad och har noll chanser att förbättra sin situation i livet om man inte träffar en rik man. Och kineskillarna vet ju förstås detta, så de plockar ju normalt någon ifrån samma samhällsklass som de själva, eller i vissa fall någon supersnygg fattig tjej. Vi västerlänningar är ju lite mer öppna till att komma ifrån olika ekonomisk bakgrund.

Med det sagt så är det absolut inte så att västerlänska tjejer inte trivs i HK, utan de njuter också av sådana fördelar som att HK troligtvis är en av de mest säkra storstäder i världen att vistas ute på nätterna. Att någon tjej blir antastad på stan händer i princip aldrig.

2. Att du har en bra utbildning hjälper dig väldigt långt för arbetsvisum. Sen att någon faktiskt vill anställa dig, beror nog mer på din erfarenhet. Mycket cirkulerar kring banking/insurance i HK, så en IT avdelning på ett sådant företag, varför inte!

xan
2017-10-09, 22:14
Toppen, det var du som fick mig att starta tråden faktiskt.

Yes språket.

Går du in för att lära dig Kantonesiska? Vet inte om jag någonsin sett eller hört talas om en västerlänning som helt bemästrat ett asiatiskt språk. :D

Bob90
2017-10-09, 22:42
Hong Kong var jätterent när jag var där! Besökte även Guangzhou och det var lika prickfritt. Beror säkert på vilka kvarter man rör sig i osv men som jag förstår det har städerna i södra Kina inte samma problem med smog som t.ex. Peking och Shanghai. Jag sprang en hel del i Hong Kong, det finns trots trångboddheten fantastiska, citynära grönområden och bl.a. en ca 5 mil lång trailled som går från havet och till tidigare nämnda Victoria Peak.

Ser man på, ingen "smog" heller alltså?

The_RobRoy
2017-10-10, 02:36
Min stereotyp av storstäder i Kina är ju att det är förorenat och smutsigt.
Är den välriktad eller osann?


Smutsigt som i smutsigt på marken, nej. Mycket renare än Sverige eftersom man aldrig behöver slänga ut grus på vintern. Inne i shoppingsmalls osv så är det ju en helt annan nivå på renlighet (det finns arbetskraft som går runt och putsar överallt). Däremot är det ju väldigt varmt stora delar av året. Sådan värme lockar ju fram mycket dofter ifrån sopor osv.

Sen dehär med luftföroreningar, självklart är det mycket högre än t.ex. Stockholm. HK är en grymt tätbebygd stad med mycket trafik, så det blir endel luftföroreningar därifrån. Sen är också HK en av världens största containerhamnar, så alla stora lastfartyg som kommer in, spyr ut massa skit i luften (och ibland i vattnet). Sen på det så har man också vad vi kallar bakgrundsföroreningar, som blåser in ifrån Kinas fabriker. När alla dessa 3 sammanfaller kan luften bli riktigt dålig i HK. Så dålig att man inte bör vistas ute och särskilt inte köra en löprunda eller liknande.

Det har dock vänt senaste åren, Kina har flyttat mycket av sina värsta fabriker längre ifrån Hongkong och Kina jobbar också hårt med sina luftföroreningar just nu. Så jag ser en klar vändning senaste åren. Men det är cirka 20-30 dagar per år med dålig till riktigt dålig luft. Det brukade vara kanske 30-40 dagar.

The_RobRoy
2017-10-10, 02:45
Går du in för att lära dig Kantonesiska? Vet inte om jag någonsin sett eller hört talas om en västerlänning som helt bemästrat ett asiatiskt språk. :D

Jag har försökt! Till och med gått en kurs i skolan. Till att börja med är jag kass på språk, hade svårt att lära mig tyska i skolan. Men kantonesiska är troligtvis ett av världens svåraste språk för en västerlänning att lära sig. Man är helt lost på att memorera orden, för de påminner inte om något man kan referera till. Sen har varje ord 9 toner där skillnaderna är lika små som:

andén (i flaskan) och anden (en anka). Och sätter du tonen fel, så har det väldigt svårt att gissa vad du säger, för ordet blir ett annat ord eller betyder ingenting. Så de fattar verkligen ingenting om du säger en mening med 5 ord, där du har tonen fel på 4 av orden. Jag har lite halft givit upp, trots att jag har en kinesisk flickvänn.

Däremot att ingen bemästrar kinesiska har du fel, det kryllar av folk som kan mandarin nu för tiden. Har flera vänner som är helt flytande. Det är kombination av att i fastlandskina så måste du nästan lära dig och att det är lättare än kantonesiska.

Antalet vita vuxna som pratar flytande kanto utan stark brytning, jag skulle gissa att det är max hundra personer. Har aldrig stött på någon, min flickvän har hört en kille en gång i kön till Starbucks..

xan
2017-10-10, 08:29
Känner man sig inte väldigt isolerad om man inte kan huvudspråket? I t ex Sverige hade man ju utan problem klarat sig bra med enbart engelska och inget annat, men nog hade man känt sig utanför.

TomasB
2017-10-10, 08:55
Nej, skatten är 15%. För det fullständiga svaret så är det skatte-trappa. Grundavdrag för alla, sen olika avdrag beroende på om man har barn etc. Där max-skatten är 17%, men blir totala skatten över 15%, betalar man 15%. Man kan ha ganska hög lön och fortfarande betala typ 10% skatt (i genomsnitt, pga avdragen)

13 månaderslöner är någon grej lokalborna gillar, men i praktiken får du inte mer i lön, utan vissa väljer att dela upp din årslön på 13 månadslöner (du får dubbelt i December). Det är ju ett sätt att få folk att stanna, åtminstone året ut.

Bonuskulturen är MYCKET mer utbredd i Hongkong. HK bor älskar bonus och det delas ut även utanför finansindustrin. Inom finans så är bonusarna också bra jämfört med Sverige, men kanske inte jättemycket bättre än London och New York (däremot får du ju behålla mer av den pga skatten).

Det ska nämnas att pensionsavsättningarna är väldigt dåliga i Hongkong.

Det finns helt OK med jobb för västerlänningar, men vi börjar bli mindre och mindre speciella så att säga. Särskilt den yngre generationen slår oss ordentligt på fingrarna. De är uppväxta här, förstår kulturen och det lokala språket, sen har de pluggat på bästa skolorna i UK/USA och förstår det västerländska också. Och de blir fler och fler med denna bakgrund. Är man mer senior går det fortfarande väldigt bra.

Arbetstiderna är längre än Singapore skulle jag säga, i HK jobbas det långa dagar, det är ett hårt arbetande folk med mycket obetald övertid.

Coolt, har en idé om att flytta dit. Men jag har två hundar som jag aldrig skulle ens överväga att lämna - tror du det går att få med dem? (fattar att de behöver sitta i karantän).

Förvånad över det där om Singapore. Mina polare där köttar 15h/dag 6 dagar i veckan och har 2 veckors semester per år. Är det VÄRRE i HK?

The_RobRoy
2017-10-10, 09:04
Känner man sig inte väldigt isolerad om man inte kan huvudspråket? I t ex Sverige hade man ju utan problem klarat sig bra med enbart engelska och inget annat, men nog hade man känt sig utanför.

Nej inte direkt, kände mig mer utanför i Sverige där folk aldrig har tid att umgås och att träffa nya vänner när man passerat 30 knappt existerar, om man inte verkligen gör en jätte-effort själv. Som de flesta storstäder är det folk ifrån hela världen som är nya i staden. Är man ny, är man såklart öppen att träffa nya människor, så det är jätte-enkelt att lära känna nya människor. I och med att många har städhjälp, äter ute, eller till och med har fulltids domestic helpers (som bor i ett litet rum och sköter all markservice), så har de flesta mycket fritid att hinna umgås på helgerna. Då dessa helpers även passar barnen, så kan till och med småbarnsföräldrar komma loss en fredag kväll. Nackdelen är att det är svårare att hitta vänner för livet, då de flesta bara är här temporärt. Har gått igenom flera vändor av goda vänner som lämnat för London eller något annat.

De gånger språket irriterar mig är när jag går ut med flickvännens kompisar och käkar middag, så orkar dom inte riktigt snacka hela kvällen på engelska utan växlar över till kinesiska, då sitter man där som ett fån. Därav att jag velat lära mig språket, men det är förbannat svårt!

The_RobRoy
2017-10-10, 09:19
Coolt, har en idé om att flytta dit. Men jag har två hundar som jag aldrig skulle ens överväga att lämna - tror du det går att få med dem? (fattar att de behöver sitta i karantän).

Förvånad över det där om Singapore. Mina polare där köttar 15h/dag 6 dagar i veckan och har 2 veckors semester per år. Är det VÄRRE i HK?

Finns väldigt mycket hundar i Hongkong, så ja det är inga problem. Däremot skulle jag säga att det är tortyr att ta hit en hund som inte klarar värmen bra. Det är trots allt svalt ute, max 4 månader om året. Det är somsagt smidigt att du kan ha en maid som tar hand om allt i hushållet, inklusive rasta hunden medans du jobbar hårt och frugan är ute med tjejkompisarna på afternoon-tea ;).

Jag pratade generellt i Hongkong. För specifika jobb som IB, Mgmt consulting, osv så är det nog mer specifikt för bolaget. Jag tror den typen av jobb, så spelar den generella kulturen i landet mindre roll. Även om du har mer semester, förväntas du väl inte ta ut den osv? Så är det ju i USA i alla fall inom IB. Men för de som jobbar så hårt spelar det ju mindre roll var man bor ur ett trivselperspektiv, viktigare är väl rätt jobb och att maxa intjäning (så låg skatt i HK är fördelaktigt).

TomasB
2017-10-10, 09:41
Finns väldigt mycket hundar i Hongkong, så ja det är inga problem. Däremot skulle jag säga att det är tortyr att ta hit en hund som inte klarar värmen bra. Det är trots allt svalt ute, max 4 månader om året. Det är somsagt smidigt att du kan ha en maid som tar hand om allt i hushållet, inklusive rasta hunden medans du jobbar hårt och frugan är ute med tjejkompisarna på afternoon-tea ;).

Jag pratade generellt i Hongkong. För specifika jobb som IB, Mgmt consulting, osv så är det nog mer specifikt för bolaget. Jag tror den typen av jobb, så spelar den generella kulturen i landet mindre roll. Även om du har mer semester, förväntas du väl inte ta ut den osv? Så är det ju i USA i alla fall inom IB. Men för de som jobbar så hårt spelar det ju mindre roll var man bor ur ett trivselperspektiv, viktigare är väl rätt jobb och att maxa intjäning (så låg skatt i HK är fördelaktigt).

Mina hundar trivs som bäst i Italien på somrarna. Men iofs, då kan de bada också, det blir kanske svårare i HK?

Är lyckligtvis inte inom IB, däremot konsult. Men du har en poäng, helt klart. Men man får helt enkelt tumma på det där med privatliv för att maxa intäkterna en period.

Nästa fråga: Är det fortfarande vanligt med att bolagen står för bostad. Om jag förstått saken rätt så är det mindre vanligt nu (säger mina vänner, som dock bara bott där ett tag). Och givet kostnaderna för att bo....well...

shut teh face
2017-10-10, 10:00
Lite fördomar du kanske kan svara på.. :-)
Är det tydliga hierarkier på arbetsplatsen? Inte särskilt högt i tak?
Chefen har AC på kontoret medan de andra måste svettas? Cheferna är idioter och du måste lyssna på dem fastän de är .. dumma i huvudet?

Petoria
2017-10-10, 10:10
Finns det någon möjlighet att bli medborgare eller är alla som bor där, även under längre tid, bara där på arbetsvisum?

The_RobRoy
2017-10-10, 10:26
Mina hundar trivs som bäst i Italien på somrarna. Men iofs, då kan de bada också, det blir kanske svårare i HK?

Är lyckligtvis inte inom IB, däremot konsult. Men du har en poäng, helt klart. Men man får helt enkelt tumma på det där med privatliv för att maxa intäkterna en period.

Nästa fråga: Är det fortfarande vanligt med att bolagen står för bostad. Om jag förstått saken rätt så är det mindre vanligt nu (säger mina vänner, som dock bara bott där ett tag). Och givet kostnaderna för att bo....well...

Då ska det inte vara några problem rent temperaturmässigt. Man kan välja att bosätta sig nära en strand, då kan dom springa där varje dag.

Det är inte alls lika vanligt med housing allowance längre, särskilt för yngre. De som är seniora som företaget verkligen vill ha över, där betalar företagen fortfarande feta paket. Men för yngre så är antingen housing allowance låg, eller vilket är mer normalt, så får man lösa den biten själv. En stor bit i allowance för en familj är skolgången för barnen också.

Kostnaderna för att bo kan vara allt ifrån helt OK till astronomiska i HK, det finns knappt någon övre gräns. Det är inte direkt som Sverige att om du har 50 MSEK så kan du köpa i princip vad som helst. I denhär stan så känner sig även rika människor ibland "fattiga". Men vad det kostar att köpa spelar ju mindre roll för dig, då du ska hyra. Hyresmarknaden är väldigt likvid, det finns god tillgång och prissättningen är väldigt marknadsstyrd. Just nu när räntorna är låga och det varit en lång period med minskade housing allowances så är hyrespriserna relativt låga jämfört med vad det kostar att köpa. Hyresnivån är ungefär jämförbar med Manhattan. Problemet är ju dock att med 2 hundar vill man ha yta.

Jämför med Singapore får du dock mycket mindre för pengarna. Kollegor som jobbat i båda städerna säger att det är stor skillnad i standard vad du får för samma belopp i Singapore och HK.

Det finns dock alternativ om man kan tåla 45 min commute till jobbet (45 min anses långt, de flesta har 15-20 min). Man kan då hyra ett halvt hus, där man har 2 våningsplan cirka 65 m^2 per våningsplan + en lika stor rooftop. Där har man gott om plats för 2 hundar. Sådant går att hitta för cirka 30 000kr/mån i hyra, vilket är högst överkomligt i HK.

På HK-ön för att få en känsla för hyreskostnad, som enkel tumregel för en genomsnittlägenhet på (standard något sämre än Sverige): 500kr/m^2 per månad. Som exempel, 50m^2 kostar (50*500) 25 000 att hyra per månad.

AlexGBG
2017-10-10, 10:28
Blir det koloträff i HK om jag kommer på en långweekend? :D

Kommer en långhelg nu om ett par veckor, och har funderingar på att åka någonstans.

TOR biljetter för under 2000kr gör ju det hela lite lockande.

Vad kostar ett någorlunda anständigt hotell i HK? Och var ska man bo?

Går du in för att lära dig Kantonesiska? Vet inte om jag någonsin sett eller hört talas om en västerlänning som helt bemästrat ett asiatiskt språk. :D

Jag har ett par vänner som pratar, skriver och läser Thai flytande

AlexGBG
2017-10-10, 10:30
Blir det koloträff i HK om jag kommer på en långweekend? :D

Kommer en långhelg nu om ett par veckor, och har funderingar på att åka någonstans.

TOR biljetter för under 2000kr gör ju det hela lite lockande.

Vad kostar ett någorlunda anständigt hotell i HK? Och var ska man bo?

Går du in för att lära dig Kantonesiska? Vet inte om jag någonsin sett eller hört talas om en västerlänning som helt bemästrat ett asiatiskt språk. :D

Jag har ett par vänner som pratar, skriver och läser Thai flytande, dom har dock pluggat i princip heltid i några år.

Petoria
2017-10-10, 10:34
Går du in för att lära dig Kantonesiska? Vet inte om jag någonsin sett eller hört talas om en västerlänning som helt bemästrat ett asiatiskt språk. :D

Antar att du menar östasiatiska nu. Indonesiska och Malaysiska är väldigt enkla språk. Sen finns det massvis med expats som kan flytande Mandarin, Japanska, Koreanska etc.

The_RobRoy
2017-10-10, 10:43
Lite fördomar du kanske kan svara på.. :-)
Är det tydliga hierarkier på arbetsplatsen? Inte särskilt högt i tak?
Chefen har AC på kontoret medan de andra måste svettas? Cheferna är idioter och du måste lyssna på dem fastän de är .. dumma i huvudet?

I kinesisk kultur är chefen verkligen chef, som du säkert förstår existerar inte svenskt konsensus här (det existerar ju knappt i Danmark). Och ja, man respekterar hierarkier och sin plats i hierarkin mycket mer. Men samtidigt är HK bor brittisk influerade och har en heldel västerländskt i sig. Jag skulle säga att de förstår båda delarna hyffsat bra, men en viss tilt mot det kinesiska.

Men på stora internationella företag skulle jag säga att det inte är särskilt annorlunda mot att jobba i London. Dom funkar mest som kulturen är inom företaget, snarare än hur det är i HK generellt.

The_RobRoy
2017-10-10, 10:44
Finns det någon möjlighet att bli medborgare eller är alla som bor där, även under längre tid, bara där på arbetsvisum?

Betalar du skatt här (arbetar) i 7 år så är du välkommen att stanna för gott och kan hämta ut ett HK pass.

Diomedea exulans
2017-10-10, 17:40
Ja det vaju en ganska bred fråga, men korta svaret är i princip, nej, jag har inte tröttnat på det, nästan lika bra som mina första månader här. Nu är jag lite osäker på vad du syftade på var himmelriket, men i början när jag kom hit var det ett antal saker som var på en helt ny nivå: Umgänge/socialt liv, naturupplevelser, festande, ekonomisk frihet, möjligheter att resa i regionen och en del annat.


Ja, det var ju snudd på trollvarning på vagheten i min fråga, jag ska gå in lite djupare på vad jag menade.

Till att börja med älskade jag, som jag nog redan nämnt, den positiva rasismen. Att alla i min ålder ville prata med en för att man hade rosa hy, brunt hår, gröna ögon och smal näsa tyckte jag, som den uppmärksamhetshora jag är, var helt fantastiskt. Kan förstå om andra hatar det, dock. T ex såna som bara vill bli omtyckta för sin personlighet.

För det andra älskade de min humor där borta. Av någon anledning hade jag extremt lätt för att få Hongkongborna att skratta. När jag tänker efter känns det fel att säga att de älskade "min" humor, för de skrattade ofta åt sånt som jag själv tyckte var tråkigt. Lite svårt att beskriva den, men om man tittar på någon komedi av Stephen Chow så får man en känsla för den. Lite simpel och barnslig.

För det tredje så är man barn mycket längre i Hongkong än i Sverige. Jag var 17 när jag var där, och en 17-åring i Sverige förväntas ha gått igenom en fjortisperiod där man haft massor sex, gjort uppror mot alla auktoritetsfigurer, rökt, knarkat och supit massor, och i allmänhet varit en skithög. Vid 17 förväntas man väl ha lugnat ner sig lite, men man har fortfarande sin värdighet att tänka på. En 17-åring i Hongkong är fortfarande ett barn. De flesta har aldrig pussat någon, aldrig smakat alkohol, och deras rebelliskhet sträcker sig på sin höjd till att de vill vara uppe sent om de är lediga dagen efter. En oerhörd frihet för en svensk 17-åring.

För det fjärde var folk i allmänhet schyssta. Bland svenska tonåringar råder en kultur där folk ser upp till en om man är elak på ett coolt sätt. Ingen skulle någonsin bli utfryst för att vara elak, men däremot för att man är töntig. I Hongkong är det tvärtom. En skolmobbare skulle bli utrfyst av de andra eleverna. Där är det den elaka som ses som dum i huvudet. Jag pratar inte här om stereotyp sydostasiatisk artighet, med leenden, bugningar och lågmäldhet, utan vanlig godhet.

För det femte gillar jag renheten som wintersnowdrift pratade om. Ingen på Hong Kong Island rökte. Folk var i allmänhet "uppsnofsade", hela och rena. Det var rent på gator och torg. Jag såg EN tiggare på tre veckor. De tre dagar jag åkte till fastlands-Kina var skillnaden som natt och dag. Den uppsvällda råtta som låg på rygg och flöt i en damm har etsat sig fast på min hornhinna.

Punkt sex hänger ihop med femman, men det är den oerhörda skönheten i staden. Innan jag åkte dit hade jag läst att man rev alla hus som var äldre än 100 år. "Så barbariskt!", tänkte jag. Men när jag väl var där och såg alla nybyggnationer ångrade jag mig, för de var sjukt snygga. Skylinen är fantastisk, speciellt på natten när den blossar upp i ett himlastormande ljusspel.

För det sjunde tycker jag den gamla kulturen som fortfarande finns där är cool. Speciellt att Bruce Lee är husgud och alla känner en kung-fu-mästare. Hade jag bott i Hongkong hade jag nog tränat Wing Chun som en dåre.

Frågenarkomanen
2017-10-10, 18:13
1. Allas upplevelser är olika, men det generella svaret är ett rungande ja! Det är inget man ska sticka under stol med, att det givetvis är en faktor varför många män trivs här. För mig själv gick jag ifrån att vara killen som hade väldigt svårt att överhuvudtaget få ett ligg i Sthlm, till att man kunde ha en ny tjej varje helg (om man ville). För att vara lite mer allvarlig. En anledning till detta är ju tyvärr samma faktor som i Thailand och liknande, de ser dig som en biljett till ett bättre liv. Trots allt är stora delar av lokalbefolkningen väldig fattig. Man bor supertrångt med föräldrarna i en hyreslägenhet ifrån staten, är man inte välutbildad kanske man tjänar 10-12 000 SEK per månad och har noll chanser att förbättra sin situation i livet om man inte träffar en rik man. Och kineskillarna vet ju förstås detta, så de plockar ju normalt någon ifrån samma samhällsklass som de själva, eller i vissa fall någon supersnygg fattig tjej. Vi västerlänningar är ju lite mer öppna till att komma ifrån olika ekonomisk bakgrund.

Med det sagt så är det absolut inte så att västerlänska tjejer inte trivs i HK, utan de njuter också av sådana fördelar som att HK troligtvis är en av de mest säkra storstäder i världen att vistas ute på nätterna. Att någon tjej blir antastad på stan händer i princip aldrig.

2. Att du har en bra utbildning hjälper dig väldigt långt för arbetsvisum. Sen att någon faktiskt vill anställa dig, beror nog mer på din erfarenhet. Mycket cirkulerar kring banking/insurance i HK, så en IT avdelning på ett sådant företag, varför inte!

HK är dyrare än Sverige, antar jag? Annars är ju 10-12 K med 15 % skatt riktigt bra på en global nivå.

Petoria
2017-10-10, 18:37
HK är dyrare än Sverige, antar jag? Annars är ju 10-12 K med 15 % skatt riktigt bra på en global nivå.

Räcker till en halv månadshyra ungefär. Jag känner 30-åringar i HK med bra jobb som inte kan flytta hemifrån.

Diomedea exulans
2017-10-10, 19:00
Räcker till en halv månadshyra ungefär. Jag känner 30-åringar i HK med bra jobb som inte kan flytta hemifrån.

Då får man väl 5000 över till annat om jag inte räknar fel, borde väl räcka till mat och andra omkostnader?

MasterChief
2017-10-10, 19:13
Då får man väl 5000 över till annat om jag inte räknar fel, borde väl räcka till mat och andra omkostnader?

Halv månadshyra...Man ligger då 10 000 back per månad med 5 000 i omkostnader.

xan
2017-10-10, 19:14
Räcker till en halv månadshyra ungefär. Jag känner 30-åringar i HK med bra jobb som inte kan flytta hemifrån.

dat 15% tax

Diomedea exulans
2017-10-10, 19:16
Halv månadshyra...Man ligger då 10 000 back per månad med 5 000 i omkostnader.

Jaa. *facepalm* Jag läste att halva lönen räcker till månadshyran.

wintersnowdrift
2017-10-10, 19:19
Ja, det var ju snudd på trollvarning på vagheten i min fråga, jag ska gå in lite djupare på vad jag menade.

Till att börja med älskade jag, som jag nog redan nämnt, den positiva rasismen. Att alla i min ålder ville prata med en för att man hade rosa hy, brunt hår, gröna ögon och smal näsa tyckte jag, som den uppmärksamhetshora jag är, var helt fantastiskt. Kan förstå om andra hatar det, dock. T ex såna som bara vill bli omtyckta för sin personlighet.

För det andra älskade de min humor där borta. Av någon anledning hade jag extremt lätt för att få Hongkongborna att skratta. När jag tänker efter känns det fel att säga att de älskade "min" humor, för de skrattade ofta åt sånt som jag själv tyckte var tråkigt. Lite svårt att beskriva den, men om man tittar på någon komedi av Stephen Chow så får man en känsla för den. Lite simpel och barnslig.

För det tredje så är man barn mycket längre i Hongkong än i Sverige. Jag var 17 när jag var där, och en 17-åring i Sverige förväntas ha gått igenom en fjortisperiod där man haft massor sex, gjort uppror mot alla auktoritetsfigurer, rökt, knarkat och supit massor, och i allmänhet varit en skithög. Vid 17 förväntas man väl ha lugnat ner sig lite, men man har fortfarande sin värdighet att tänka på. En 17-åring i Hongkong är fortfarande ett barn. De flesta har aldrig pussat någon, aldrig smakat alkohol, och deras rebelliskhet sträcker sig på sin höjd till att de vill vara uppe sent om de är lediga dagen efter. En oerhörd frihet för en svensk 17-åring.

För det fjärde var folk i allmänhet schyssta. Bland svenska tonåringar råder en kultur där folk ser upp till en om man är elak på ett coolt sätt. Ingen skulle någonsin bli utfryst för att vara elak, men däremot för att man är töntig. I Hongkong är det tvärtom. En skolmobbare skulle bli utrfyst av de andra eleverna. Där är det den elaka som ses som dum i huvudet. Jag pratar inte här om stereotyp sydostasiatisk artighet, med leenden, bugningar och lågmäldhet, utan vanlig godhet.

För det femte gillar jag renheten som wintersnowdrift pratade om. Ingen på Hong Kong Island rökte. Folk var i allmänhet "uppsnofsade", hela och rena. Det var rent på gator och torg. Jag såg EN tiggare på tre veckor. De tre dagar jag åkte till fastlands-Kina var skillnaden som natt och dag. Den uppsvällda råtta som låg på rygg och flöt i en damm har etsat sig fast på min hornhinna.

Punkt sex hänger ihop med femman, men det är den oerhörda skönheten i staden. Innan jag åkte dit hade jag läst att man rev alla hus som var äldre än 100 år. "Så barbariskt!", tänkte jag. Men när jag väl var där och såg alla nybyggnationer ångrade jag mig, för de var sjukt snygga. Skylinen är fantastisk, speciellt på natten när den blossar upp i ett himlastormande ljusspel.

För det sjunde tycker jag den gamla kulturen som fortfarande finns där är cool. Speciellt att Bruce Lee är husgud och alla känner en kung-fu-mästare. Hade jag bott i Hongkong hade jag nog tränat Wing Chun som en dåre.

Att västerlänningar är populära samt "barnsligheten" du nämner gäller nog Kina generellt. Min sambo var utbytesstudent i Shanghai i ett år och han har precis som du och RobRoy beskrivit en omedelbar switch från nörd i Sverige till alfahanne i Kina. Tiden på universitetet blir i princip kinesernas tonår eftersom det krävs så fruktansvärt mycket plugg för att komma in på högre utbildningar och pressen från mamma och pappa är ofta hård. Väl "inne" sas kan många andas ut lite mer. De flesta bor på universitetsområdet i könsuppdelade dorms med tillhörande vakt (fast enligt min sambos gick det rätt lätt att smuggla in tjejer på rummet över natten) så sexdebuten kan man göra då :).

Jag registrerade även ovanligt öppen och kärvänlig bromance i Hong Kong. Typ unga killar som håller varandra i handen osv. I Kina finns officiellt ingen homosexualitet, så "no homo"-markeringar är därmed överflödiga.

Frågenarkomanen
2017-10-10, 19:55
Räcker till en halv månadshyra ungefär. Jag känner 30-åringar i HK med bra jobb som inte kan flytta hemifrån.

Halv månadshyra...Man ligger då 10 000 back per månad med 5 000 i omkostnader.

Då får man väl 5000 över till annat om jag inte räknar fel, borde väl räcka till mat och andra omkostnader?

Jaa. *facepalm* Jag läste att halva lönen räcker till månadshyran.

Vadå, så hyran hos de fattiga ligger på typ 20-24 K?

The_RobRoy
2017-10-11, 05:17
Blir det koloträff i HK om jag kommer på en långweekend? :D

Kommer en långhelg nu om ett par veckor, och har funderingar på att åka någonstans.

TOR biljetter för under 2000kr gör ju det hela lite lockande.

Vad kostar ett någorlunda anständigt hotell i HK? Och var ska man bo?



Jag har ett par vänner som pratar, skriver och läser Thai flytande, dom har dock pluggat i princip heltid i några år.

Det går kanske att ordna :)

Hotell är billigt i jämförelse med hur dyrt det är att hyra. Men det varierar också mycket med beläggning. Vill man bo på lyxigare hotell men spendera mindre, väljer endel att bo på Kowloon sidan. Jag tycker man ska bo på HK-ön och isåfall ta ett lite sämre hotell. Men runt 1000kr/natt så bör du hitta rätt mycket. Har en personlig favorit i termer av pris/läge ratio, Garden View ovanför central. Går ofta att få ett rum runt 800k/natt, men även deras prissättning går upp och ner lite.

Lärde mig nyligen att Thai också har (4?) toner.

The_RobRoy
2017-10-11, 05:46
Ja, det var ju snudd på trollvarning på vagheten i min fråga, jag ska gå in lite djupare på vad jag menade.

Till att börja med älskade jag, som jag nog redan nämnt, den positiva rasismen. Att alla i min ålder ville prata med en för att man hade rosa hy, brunt hår, gröna ögon och smal näsa tyckte jag, som den uppmärksamhetshora jag är, var helt fantastiskt. Kan förstå om andra hatar det, dock. T ex såna som bara vill bli omtyckta för sin personlighet.

För det andra älskade de min humor där borta. Av någon anledning hade jag extremt lätt för att få Hongkongborna att skratta. När jag tänker efter känns det fel att säga att de älskade "min" humor, för de skrattade ofta åt sånt som jag själv tyckte var tråkigt. Lite svårt att beskriva den, men om man tittar på någon komedi av Stephen Chow så får man en känsla för den. Lite simpel och barnslig.

För det tredje så är man barn mycket längre i Hongkong än i Sverige. Jag var 17 när jag var där, och en 17-åring i Sverige förväntas ha gått igenom en fjortisperiod där man haft massor sex, gjort uppror mot alla auktoritetsfigurer, rökt, knarkat och supit massor, och i allmänhet varit en skithög. Vid 17 förväntas man väl ha lugnat ner sig lite, men man har fortfarande sin värdighet att tänka på. En 17-åring i Hongkong är fortfarande ett barn. De flesta har aldrig pussat någon, aldrig smakat alkohol, och deras rebelliskhet sträcker sig på sin höjd till att de vill vara uppe sent om de är lediga dagen efter. En oerhörd frihet för en svensk 17-åring.

För det fjärde var folk i allmänhet schyssta. Bland svenska tonåringar råder en kultur där folk ser upp till en om man är elak på ett coolt sätt. Ingen skulle någonsin bli utfryst för att vara elak, men däremot för att man är töntig. I Hongkong är det tvärtom. En skolmobbare skulle bli utrfyst av de andra eleverna. Där är det den elaka som ses som dum i huvudet. Jag pratar inte här om stereotyp sydostasiatisk artighet, med leenden, bugningar och lågmäldhet, utan vanlig godhet.

För det femte gillar jag renheten som wintersnowdrift pratade om. Ingen på Hong Kong Island rökte. Folk var i allmänhet "uppsnofsade", hela och rena. Det var rent på gator och torg. Jag såg EN tiggare på tre veckor. De tre dagar jag åkte till fastlands-Kina var skillnaden som natt och dag. Den uppsvällda råtta som låg på rygg och flöt i en damm har etsat sig fast på min hornhinna.

Punkt sex hänger ihop med femman, men det är den oerhörda skönheten i staden. Innan jag åkte dit hade jag läst att man rev alla hus som var äldre än 100 år. "Så barbariskt!", tänkte jag. Men när jag väl var där och såg alla nybyggnationer ångrade jag mig, för de var sjukt snygga. Skylinen är fantastisk, speciellt på natten när den blossar upp i ett himlastormande ljusspel.

För det sjunde tycker jag den gamla kulturen som fortfarande finns där är cool. Speciellt att Bruce Lee är husgud och alla känner en kung-fu-mästare. Hade jag bott i Hongkong hade jag nog tränat Wing Chun som en dåre.

Wow vilken insikt efter bara 3 veckor i Hongkong som ung!?

Håller med i princip allt du beskriver och du sätter fingret på flera viktiga skillnader mot Sverige. Något du inte nämner är klimatet, som är varmt året runt. Den kallare delen av året är ungefär som svensk sommar.

Jag tycker din fjärde punkt är en viktig skillnad, som även kopplar samman med wintersnowdrifts korrekta kommentar om "switch från nörd i Sverige till alfahanne i Kina".

Som jag upplever det beror detta åtminstone delvis på den enorma respekt man har för kunskap och de som utbildad sig till något svårt/viktigt. Det genomsyrar hela kulturen, allt ifrån barnuppfostran, till vilka man ser upp till som ung, vilka som är coola i klassen och i slutändan vilka killar/tjejer som är mest attraktiva för en partner. Jag tror det är just detta som gör att mer nördiga (och oftast välutbildade) i Sverige är de som trivs absolut bäst här i Hongkong. För att göra det mer peronsligt. Jag kände personligen ofta frustration när tjejen i Sverige föredrog byggarbetaren som var bättre på att snacka ute på nattklubben, framför nörden RobRoy som läst till civilingenjör. Jag kände ju att jag var en bra stabil trevlig kille. Men i Sverige kom man inte fram i konkurensen. Här i Hongkong är inte ens byggarbetaren på nattklubben och om han var där, så hade 9 av 10 tjejer föredragit civilingenjörs killen.

Men helt ärligt får man leta rätt länge för att hitta någon som avskyr Hongkong. Även vänner jag har med enklare jobb med dålig lön har tyckt att det är ett fantastiskt äventyr att komma hit. Även med sämre lön stannar en heldel här för gott, särskilt om man kommer ifrån ett fattigare land. De är normalt två saker som får en att avsky Hongkong: man klarar inte mycket folk runt omkring sig, man är van att bo på landet i lugn och ro, samt om man inte klarar av värme.

The_RobRoy
2017-10-11, 06:01
HK är dyrare än Sverige, antar jag? Annars är ju 10-12 K med 15 % skatt riktigt bra på en global nivå.

Räcker till en halv månadshyra ungefär. Jag känner 30-åringar i HK med bra jobb som inte kan flytta hemifrån.

Då får man väl 5000 över till annat om jag inte räknar fel, borde väl räcka till mat och andra omkostnader?

Halv månadshyra...Man ligger då 10 000 back per månad med 5 000 i omkostnader.

Vadå, så hyran hos de fattiga ligger på typ 20-24 K?

Hold your horses now..

Ja 10-12k är ju bra ur ett globalt perspektiv, men HK-bor identifierar sig nog mer med att försöka nå upp till västerländsk nivå, snarare än att de är nöjda att tjäna mer än man gör i Thailand. Sen som du säger HK är dyrt. Men det är komplex fråga, HK kan också vara väldigt billigt. Hur de fungerar för de med låg inkomst är att staten tillhandahåller ett enkelt litet boende, som man får hyra väldigt billigt (2-3000kr/mån). Många bor så hela sitt liv och klarar sig fint på de 7-8k man har över. På en sådan lön betalar man heller ingen skatt i HK och har tillgång till sjukvård som är något sämre i kvalité än den Svenska (om jag förstått det rätt - ingen egen erfarenhet). Sen är det mesta andra billigt, äter man Kinamat, så är mat mycket billigare än Sverige. Public transport är billigare än Sverige. Äta ute är MYCKET billigare än Sverige. Elektricitet är dock dyrare och det kan ju behövas till ACn..

Kraven för att få en sådan lägenhet är att man har en väldigt låg lön, så fort man tjänar mer kvalificerar man inte. Och köerna är långa att få en bostad (förståss), så man behöver i princip vara i nöd att få en lägenhet (typ att man blivit gravid).

Så de flesta unga bor kvar med sina föräldrar, och måste köpa på den öppna marknaden. Har man tur har föräldrarna köpt en bostad när dom fortfarande var billiga, eller hyr dom ligger man sämre till. Sen får man sitta hemma tills man är 30+ och spara som en dåre, hoppas att ens framtida fru gör samma sak, slå sina påsar ihop. Hoppas att föräldrarna kan chippa in med lite pengar och sen köper man något (oftast något väldigt litet), då kontaninsatsen är 40% och en lägenhet går på åtminstone 7-8 msek om en familj ska få plats. Då bor man ändå långt ifrån centrum. Lägenheter för familjer i bättre lägen kostar 15-20 msek (that kontantinsats för att köpa), då pratar vi ändå absolut inget lyxigt. Utan 60-80 kvadratmeter i en random skyskrapa en bit bort ifrån Central på HK ön.

wintersnowdrift
2017-10-11, 09:01
Wow vilken insikt efter bara 3 veckor i Hongkong som ung!?

Håller med i princip allt du beskriver och du sätter fingret på flera viktiga skillnader mot Sverige. Något du inte nämner är klimatet, som är varmt året runt. Den kallare delen av året är ungefär som svensk sommar.

Jag tycker din fjärde punkt är en viktig skillnad, som även kopplar samman med wintersnowdrifts korrekta kommentar om "switch från nörd i Sverige till alfahanne i Kina".

Som jag upplever det beror detta åtminstone delvis på den enorma respekt man har för kunskap och de som utbildad sig till något svårt/viktigt. Det genomsyrar hela kulturen, allt ifrån barnuppfostran, till vilka man ser upp till som ung, vilka som är coola i klassen och i slutändan vilka killar/tjejer som är mest attraktiva för en partner. Jag tror det är just detta som gör att mer nördiga (och oftast välutbildade) i Sverige är de som trivs absolut bäst här i Hongkong. För att göra det mer peronsligt. Jag kände personligen ofta frustration när tjejen i Sverige föredrog byggarbetaren som var bättre på att snacka ute på nattklubben, framför nörden RobRoy som läst till civilingenjör. Jag kände ju att jag var en bra stabil trevlig kille. Men i Sverige kom man inte fram i konkurensen. Här i Hongkong är inte ens byggarbetaren på nattklubben och om han var där, så hade 9 av 10 tjejer föredragit civilingenjörs killen.

Men helt ärligt får man leta rätt länge för att hitta någon som avskyr Hongkong. Även vänner jag har med enklare jobb med dålig lön har tyckt att det är ett fantastiskt äventyr att komma hit. Även med sämre lön stannar en heldel här för gott, särskilt om man kommer ifrån ett fattigare land. De är normalt två saker som får en att avsky Hongkong: man klarar inte mycket folk runt omkring sig, man är van att bo på landet i lugn och ro, samt om man inte klarar av värme.

På temat relationer över kulturella gränser har vi även det högst intressanta fenomenet att man relativt ofta spottar ett par med en västerländsk man och en asiatisk kvinna, men sällan det omvända. Dels har vi såklart fenomenet du nämnde där mindre bemedlade kvinnor ser en västerländsk man som en väg till ett ekonomiskt bättre liv, men även bortsett det - i förhållanden där parterna är relativt jämlika - så tycks överrepresentationen i mina ögon vara slående. Vad ser du omkring dig i HK?

Jag köper inte helt förklaringen att svenska/västerländska kvinnor primärt är intresserade av snacksaliga byggarbetare (särskilt som den enda gemensamma nämnaren hos alla män jag någonsin varit förälskad i eller ens attraherad av är att de är nördar), däremot känns det som att det finns en (statusmässig?) begränsande faktor som gör att västerländska kvinnor inte attraheras av asiatiska män, hur (framgångs)rika de än är. Är jag fördomsfull och okunnig, eller ligger det en uppäten hund någonstans?

Petoria
2017-10-11, 09:13
På temat relationer över kulturella gränser har vi även det högst intressanta fenomenet att man relativt ofta spottar ett par med en västerländsk man och en asiatisk kvinna, men sällan det omvända. Dels har vi såklart fenomenet du nämnde där mindre bemedlade kvinnor ser en västerländsk man som en väg till ett ekonomiskt bättre liv, men även bortsett det - i förhållanden där parterna är relativt jämlika - så tycks överrepresentationen i mina ögon vara slående. Vad ser du omkring dig i HK?

Jag köper inte helt förklaringen att svenska/västerländska kvinnor primärt är intresserade av snacksaliga byggarbetare (särskilt som den enda gemensamma nämnaren hos alla män jag någonsin varit förälskad i eller ens attraherad av är att de är nördar), däremot känns det som att det finns en (statusmässig?) begränsande faktor som gör att västerländska kvinnor inte attraheras av asiatiska män, hur (framgångs)rika de än är. Är jag fördomsfull och okunnig, eller ligger det en uppäten hund någonstans?

Enligt min erfarenhet är det även betydligt vanligare med västerländska män som bosätter sig i HK och andra asiatiska länder under en längre tid jämfört med västerländska kvinnor. Då är det inte så konstigt att man ser fler förhållanden med västerländska män och asiatiska kvinnor, än det omvända.

wintersnowdrift
2017-10-11, 09:22
Enligt min erfarenhet är det även betydligt vanligare med västerländska män som bosätter sig i HK och andra asiatiska länder under en längre tid jämfört med västerländska kvinnor. Då är det inte så konstigt att man ser fler förhållanden med västerländska män och asiatiska kvinnor, än det omvända.

Jag har bara anekdotiska exempel att komma med så jag kan mycket väl vara ute och cykla, men av det gäng som åkte som utbytesstudenter till Shanghai samtidigt som min sambo t.ex. skaffade nära nog samtliga killar kinesiska flickvänner, medan ingen av tjejerna skaffade en kinesisk pojkvän.

Jag har haft många kinesiska studiekamrater och kollegor (dvs kineser som pluggar/jobbar i Sverige) och det är likadant där - tjejerna har svenska pojkvänner, killarna är singlar eller har kinesiska flickvänner. Jag kanske ska luska lite i om det finns någon statistik/forskning på ämnet i länder med större mix av västerländsk och asiatisk befolkning, t.ex. UK och USA.

Mantus
2017-10-11, 09:46
Jag har bara anekdotiska exempel att komma med så jag kan mycket väl vara ute och cykla, men av det gäng som åkte som utbytesstudenter till Shanghai samtidigt som min sambo t.ex. skaffade nära nog samtliga killar kinesiska flickvänner, medan ingen av tjejerna skaffade en kinesisk pojkvän.

Jag har haft många kinesiska studiekamrater och kollegor (dvs kineser som pluggar/jobbar i Sverige) och det är likadant där - tjejerna har svenska pojkvänner, killarna är singlar eller har kinesiska flickvänner. Jag kanske ska luska lite i om det finns någon statistik/forskning på ämnet i länder med större mix av västerländsk och asiatisk befolkning, t.ex. UK och USA.

Av de tjejer jag känt (de har i samtliga fall studerat humaniora) som åkt till Kina/Japan för studier så har drygt hälften (två stycken) skaffat sig pojkvänner på plats under tiden.
Det är lätt att spekulera kring varför inte fler gör det men det blir ju just spekulationer. Hittar du statistik så delge, det vore intressant.

trädgårdsmöbel
2017-10-11, 10:17
Vill kvinnor i Hongkong helst slippa jobba och spendera dagarna med att shoppa för maken/pojkvännens pengar och socialisera med väninnor i samma sits?

Är de så extrema gold-diggers i Hongkong som en Kinesisk invandrarbekant hävdar?

delta_mats
2017-10-11, 10:39
Tränar man på gym där borta? Hur ser gymmen ut?
Hur ser man generellt på träning och hälsa?

Diomedea exulans
2017-10-11, 10:48
Jag har försökt! Till och med gått en kurs i skolan. Till att börja med är jag kass på språk, hade svårt att lära mig tyska i skolan. Men kantonesiska är troligtvis ett av världens svåraste språk för en västerlänning att lära sig. Man är helt lost på att memorera orden, för de påminner inte om något man kan referera till. Sen har varje ord 9 toner där skillnaderna är lika små som:

andén (i flaskan) och anden (en anka). Och sätter du tonen fel, så har det väldigt svårt att gissa vad du säger, för ordet blir ett annat ord eller betyder ingenting. Så de fattar verkligen ingenting om du säger en mening med 5 ord, där du har tonen fel på 4 av orden. Jag har lite halft givit upp, trots att jag har en kinesisk flickvänn.

Däremot att ingen bemästrar kinesiska har du fel, det kryllar av folk som kan mandarin nu för tiden. Har flera vänner som är helt flytande. Det är kombination av att i fastlandskina så måste du nästan lära dig och att det är lättare än kantonesiska.

Det var extremt svårt för mig att lära mig uttala kantonesiska. Några hongkongpolare gick runt i typ 10 minuter en gång och försökte lära mig säga "jag är svensk". Det lät för mina öron som "ngo hai soydinian". Sen gick vi hem till en av dem, och jag försökte säga det till deras föräldrar. De stod bara som frågetecken. Däremot blev jag rätt okej på att säga "pizza", som uttalas "pa peng".

Det var mycket lättare för mig att lära mig skrivtecknen. Knepet var att tänka matematiskt, memorera hur många streck det skulle vara åt vardera håll, och av vilken typ. Under en bussresa satt jag och memorerade hela den kantonesiska texten för "please do not talk to the bus driver while the bus is driving". Glömde den efter en dag, men ändå. ;)

Antalet vita vuxna som pratar flytande kanto utan stark brytning, jag skulle gissa att det är max hundra personer. Har aldrig stött på någon, min flickvän har hört en kille en gång i kön till Starbucks..
En Hongkong-kompis till mig stötte på en äldre herre i Macau som pratade perfekt kantonesiska. Har för mig hon sa att han sa att han hade bott där i 20 år.

Wow vilken insikt efter bara 3 veckor i Hongkong som ung!?

Jag hade ingen svensktalande att umgås med, det fick mig att assimileras väldigt snabbt! Kände mig mer hemma där efter ett par dagar än vad jag gjort någon annanstans.

Något du inte nämner är klimatet, som är varmt året runt. Den kallare delen av året är ungefär som svensk sommar.


Ja, klimatet är härligt. Lite jobbigt med fuktigheten och att vädret växlar så ofta. Fast klimat är inte så viktigt för mig, jag bryr mig mer om människorna.

Övrigt kul fakta: Två dagar innan jag skulle åka hem kom en herre fram till mig i ett köpcenter och erbjöd mig fotomodelljobb. Jag tackade nej eftersom jag skulle hem och börja trean på gymnasiet kort därefter. Utan tvekan det dummaste beslutet i mitt liv. Jag gick ut gymnasiet, men det har jag inte haft något för (och har aldrig mer blivit erbjuden modelljobb). Ibland när jag känner för att vara bitter tänker jag på hur livet hade kunnat bli om jag skitit i gymnasiet och stannat i Hongkong. Värdfamiljen hade kort dessförinnan sagt "du får stanna här hur länge du vill!"

Klein
2017-10-11, 11:02
Jag har haft många kinesiska studiekamrater och kollegor (dvs kineser som pluggar/jobbar i Sverige) och det är likadant där - tjejerna har svenska pojkvänner, killarna är singlar eller har kinesiska flickvänner. Jag kanske ska luska lite i om det finns någon statistik/forskning på ämnet i länder med större mix av västerländsk och asiatisk befolkning, t.ex. UK och USA.

Tjejer är ju väldigt petiga. Killar inte lika petiga. Så inte så konstigt att den ena konstellationen är vanligare än den andra.

http://www.nedhardy.com/wp-content/uploads/images/2013/april/asian_girls_makeup/asian_girls_with_and_without_makeup_3.jpg

Svarta killar är för övrigt ett big no no för i princip alla kinesiska tjejer.

Diomedea exulans
2017-10-11, 11:42
På temat relationer över kulturella gränser har vi även det högst intressanta fenomenet att man relativt ofta spottar ett par med en västerländsk man och en asiatisk kvinna, men sällan det omvända. Dels har vi såklart fenomenet du nämnde där mindre bemedlade kvinnor ser en västerländsk man som en väg till ett ekonomiskt bättre liv, men även bortsett det - i förhållanden där parterna är relativt jämlika - så tycks överrepresentationen i mina ögon vara slående. Vad ser du omkring dig i HK?

Jag köper inte helt förklaringen att svenska/västerländska kvinnor primärt är intresserade av snacksaliga byggarbetare (särskilt som den enda gemensamma nämnaren hos alla män jag någonsin varit förälskad i eller ens attraherad av är att de är nördar), däremot känns det som att det finns en (statusmässig?) begränsande faktor som gör att västerländska kvinnor inte attraheras av asiatiska män, hur (framgångs)rika de än är. Är jag fördomsfull och okunnig, eller ligger det en uppäten hund någonstans?

Två tänkbara teorier:
- "Asian chicks" framställs ofta som sexiga i västerländsk media. Det är mer ovanligt med "Asian hunks". Folk blir påverkade av media.
- Asiater är lite mer "feminina". Lite kortare i rocken, ljusare i rösten, mindre grova ansiktsdrag, och mindre bullriga. Det kanske gör deras kvinnor mer attraktiva och män mindre attraktiva.

Wain
2017-10-11, 12:01
Längd och inkomst är nog två stora faktorer varför Västerländska kvinnor väljer bort Asiater.

Eller kanske:

https://danjswade.files.wordpress.com/2011/03/exportmap.png

:D

Yes
2017-10-11, 17:41
Såklart. Allt handlar om penitz.

Sååå... det är lättraggat i HK säger ni? ;)

wintersnowdrift
2017-10-11, 18:04
Venezuela, here I come (pun intended).

Edit: eller vänta, det räcker ju att dra till Ungern! Vilken genetisk mutation har gjort att den ungerska medelpenisen utkonkurrerar övriga Europa?

Yes
2017-10-11, 18:11
Gulasch. Ungersk Gulasch.

trädgårdsmöbel
2017-10-11, 18:21
Venezuela, here I come (pun intended).

Edit: eller vänta, det räcker ju att dra till Ungern! Vilken genetisk mutation har gjort att den ungerska medelpenisen utkonkurrerar övriga Europa?

De härstammar från ett folkslag som heter Magyar (Vilket numera är ett annat namn för det ungerska språket, men det tror jag bara; orka googla). Detta folkslag var rätt fula och elaka om jag inte missminner mig, så att ha stor penis kan ju vart en slags kompensation för bristande utseende, en förkärlek att slå zigenare med piskor och döda folk genom att penetrera deras anus med vässade träpålar. Ingen vill förmodlingen para sig med en sådan om inte penisen är exceptionellt stor :)

MasterChief
2017-10-11, 18:24
Längd och inkomst är nog två stora faktorer varför Västerländska kvinnor väljer bort Asiater.

Eller kanske:

https://danjswade.files.wordpress.com/2011/03/exportmap.png

:D

Jag skulle vilja se en sådan graf med sliddjup för respektive land. Orka med schlappfettor. Gärna bröststorlek och höftstorlek också när de ändå håller på och mäter. Blir jag miljardär kommer jag bekosta undersökningen själv och sedan annonsera resultatet på varje reklamskylt i hela Sverige. Och när fittstimmen börjar kränktgråta kommer jag gå över till direktreklam med utskick varje dag i tio års tid till samtliga hushåll i Sverige.

Yes
2017-10-11, 18:27
Jag skulle vilja se en sådan graf med sliddjup för respektive land. Orka med schlappfettor. Gärna bröststorlek och höftstorlek också när de ändå håller på och mäter. Blir jag miljardär kommer jag bekosta undersökningen själv och sedan annonsera resultatet på varje reklamskylt i hela Sverige. Och när fittstimmen börjar kränktgråta kommer jag gå över till direktreklam med utskick varje dag i tio års tid till samtliga hushåll i Sverige.
Jag är beredd att betala mycket bara för att få se reaktionerna på en sådan undersökning.

ApexProcyon
2017-10-11, 18:28
Jag är beredd att betala mycket bara för att få se reaktionerna på en sådan undersökning.

"Undersökningen sponsras av Världens Största Kyk®"

Frågenarkomanen
2017-10-11, 18:32
På temat relationer över kulturella gränser har vi även det högst intressanta fenomenet att man relativt ofta spottar ett par med en västerländsk man och en asiatisk kvinna, men sällan det omvända. Dels har vi såklart fenomenet du nämnde där mindre bemedlade kvinnor ser en västerländsk man som en väg till ett ekonomiskt bättre liv, men även bortsett det - i förhållanden där parterna är relativt jämlika - så tycks överrepresentationen i mina ögon vara slående. Vad ser du omkring dig i HK?

Jag köper inte helt förklaringen att svenska/västerländska kvinnor primärt är intresserade av snacksaliga byggarbetare (särskilt som den enda gemensamma nämnaren hos alla män jag någonsin varit förälskad i eller ens attraherad av är att de är nördar), däremot känns det som att det finns en (statusmässig?) begränsande faktor som gör att västerländska kvinnor inte attraheras av asiatiska män, hur (framgångs)rika de än är. Är jag fördomsfull och okunnig, eller ligger det en uppäten hund någonstans?

Utöver längd och penisstorlek finns det andra biologiska faktorer som gör östasiatiska män mindre attraktiva än vita eller svarta. Östasiater har lägre testosteron än européer, och blir därför mindre attraktiva för vita kvinnor. Vi har ju trots allt inte utvecklats evolutionärt särskilt mycket på 2000 år (med skaplig säkerhetsmarginal), och då var det generellt viktigt för kvinnor att ha en testosteronstinn man. I jägare-samlare-samhällen var det ännu viktigare.

Petoria
2017-10-11, 18:32
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2016/08/18/00/375907C700000578-3746109-image-a-6_1471477687649.jpg

Vet inte hur tillförlitligt, men men.

Yes
2017-10-11, 18:36
Jag tror att det är biologiskt. Östasiater har lägre testosteron än européer, och blir därför mindre attraktiva för vita kvinnor. Vi har ju trots allt inte utvecklats evolutionärt särskilt mycket på 2000 år (med skaplig säkerhetsmarginal), och då var det generellt viktigt för kvinnor att ha en testosteronstinn man. I jägare-samlare-samhällen var det ännu viktigare.
Var det? Människans evolution borde snarare peka åt att intelligens är det i särklass viktigaste.

MasterChief
2017-10-11, 18:36
Förlåt Robroy för kapningen. Tillbaka till fantatiska HongKong.

De finns uppenbarligen fanatiska audiofiler i HK. De trycker in utrustning för 3 miljoner på 20 kvm. Känner du någon eller är det en subkultur som endast initerade känner till?

http://www.theaudiobeat.com/visits/pics/hong_kong_1.jpg

timpaz
2017-10-11, 18:37
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2016/08/18/00/375907C700000578-3746109-image-a-6_1471477687649.jpg

Vet inte hur tillförlitligt, men men.

lol skulle jag vilja säga enligt mina ringa erfarenheter.

Vad kontrar man med om en tjej lite drygt frågar hur stor kewken är i syfte att trycka ner mannen? Hur djup är din? Tillräcklig för dig? Man visar kuken?

Wain
2017-10-11, 18:41
Venezuela, here I come (pun intended).

Edit: eller vänta, det räcker ju att dra till Ungern! Vilken genetisk mutation har gjort att den ungerska medelpenisen utkonkurrerar övriga Europa?

Skulle ev. kunna bero på datans relativt låga pålitlighet. Har för mig att senast en liknande karta disskuterades så kom det fram att datan kommer från olika källor, vissa länder är baserade på självrapporterad längd medans andra är mer kliniskt mätta.

Yes
2017-10-11, 18:42
Förlåt Robroy för kapningen. Tillbaka till fantatiska HongKong.

De finns uppenbarligen fanatiska audiofiler i HK. De trycker in utrustning för 3 miljoner på 20 kvm. Känner du någon eller är det en subkultur som endast initerade känner till?

http://www.theaudiobeat.com/visits/pics/hong_kong_1.jpg
Ja, är RobRoy audiofil och hurvaudiofilt är isåfall Hong Kong?

Låt oss utöka frågan till teknik. Vad pröjsar jag för en Nikon D750 i HK?

MasterChief
2017-10-11, 18:45
lol skulle jag vilja säga enligt mina ringa erfarenheter.

Vad kontrar man med om en tjej lite drygt frågar hur stor kewken är i syfte att trycka ner mannen? Hur djup är din? Tillräcklig för dig? Man visar kuken?

"Hade du varit snyggare hade du kanske fått se den."

"Den är faktiskt perfekt, jag blir tillfredställd varje gång."

Eller kanske bara: "Är du dum i huvudet?"

ApexProcyon
2017-10-11, 18:46
lol skulle jag vilja säga enligt mina ringa erfarenheter.

Vad kontrar man med om en tjej lite drygt frågar hur stor kewken är i syfte att trycka ner mannen? Hur djup är din? Tillräcklig för dig? Man visar kuken?

Låter som ett osannolikt och/eller ovanligt scenario. Hör det till vanligheterna att få den "frågan"?

För att svara på din fråga så vet jag inte varför man ska bry sig, det säger mer om tjejens intellektuella och sociala tillkortakommanden än något annat. Hugg efter det istället om du måste ge tillbakakaka.

Edit: Ännu en tråd som kukar ur.

MasterChief
2017-10-11, 19:38
Låter som ett osannolikt och/eller ovanligt scenario. Hör det till vanligheterna att få den "frågan"?

För att svara på din fråga så vet jag inte varför man ska bry sig, det säger mer om tjejens intellektuella och sociala tillkortakommanden än något annat. Hugg efter det istället om du måste ge tillbakakaka.

Edit: Ännu en tråd som kukar ur.

Minen på Robroy när han öppnar upp tråden när han sitter på jobbet om några timmar. :D

Yip_man
2017-10-11, 20:10
kommer landa i HK den 28:e okt och lämna den 31:a till Shanghai, jobbar 31:a.

Vad ska jag göra för att se så mycket som möjligt lörd/sönd? stora buddor har jag sett nog av men tempel mat och kultur är skoj, samt att gå vilse i små gränder..

beachen, the peak (dag eller kväll)???

bor på Crowne Plaza Kowloon East hotel

xan
2017-10-11, 21:47
Har lite frågor om min katt. Är det normalt att den tappar hår runt öronen?

timpaz
2017-10-11, 22:05
Har lite frågor om min katt. Är det normalt att den tappar hår runt öronen?

lustigt namn på en katt.

Klein
2017-10-11, 22:29
Utöver längd och penisstorlek finns det andra biologiska faktorer som gör östasiatiska män mindre attraktiva än vita eller svarta. Östasiater har lägre testosteron än européer, och blir därför mindre attraktiva för vita kvinnor. Vi har ju trots allt inte utvecklats evolutionärt särskilt mycket på 2000 år (med skaplig säkerhetsmarginal), och då var det generellt viktigt för kvinnor att ha en testosteronstinn man. I jägare-samlare-samhällen var det ännu viktigare.

Din teori är felaktig då sydöstasiatiska kvinnor tycker att svarta, som har högst testosteron, är minst attraktiva.

r3mpuh
2017-10-11, 22:36
Jag skulle vilja se en sådan graf med sliddjup för respektive land. Orka med schlappfettor. Gärna bröststorlek och höftstorlek också när de ändå håller på och mäter. Blir jag miljardär kommer jag bekosta undersökningen själv och sedan annonsera resultatet på varje reklamskylt i hela Sverige. Och när fittstimmen börjar kränktgråta kommer jag gå över till direktreklam med utskick varje dag i tio års tid till samtliga hushåll i Sverige.Etnicitetens "sliddjup" borde väl ändå matcha dess penisstorlek? Aka en boliviansk kvinna tordes säga vara en väldigt dålig matchning rent sexuellt för en asiatisk man. EDIT@Och givetvis tvärtom, en sudansk man resulterar troligtvis i en miss-match för en asiatisk kvinna.

xan
2017-10-11, 22:46
Etnicitetens "sliddjup" borde väl ändå matcha dess penisstorlek? Aka en boliviansk kvinna tordes säga vara en väldigt dålig matchning rent sexuellt för en asiatisk man. EDIT@Och givetvis tvärtom, en sudansk man resulterar troligtvis i en miss-match för en asiatisk kvinna.

Att inte bottna är ju dock opti.

Kaalle
2017-10-12, 03:50
Alltså i Asien, känner att jag kan uttala mig med säkerhet angående åtminstone delar av Kina och även Thailand, väldigt skilda kulturer men som har detta gemensamt. Nämligen att det är väldigt mansdominerat, i en större omfattning än i väst och på lite mindre uppenbara sätt ibland kanske. Män har rättigheter och kvinnor har skyldigheter, enkelt och summerat kan man väl säga. En stor del av kvinnors egenvärde ligger i deras utseende, och skönhetsidealen tycker jag är betydligt mer snäva och nitiska än i väst, där samma "regel" givetvis gäller i någon mening såklart. Men även att kvinnor har en partner är väldigt viktigt, och är han inte ful så är han per automatik snygg ungefär, rätt intressant dynamik. Eller så spelar det helt enkelt ingen roll om han är oattraktiv, räcker med att vara snäll ibland typ, och av manligt kön, "han har valt mig" liksom. Detta oavsett socioekonomisk status, även om miljonärer nog klarar sig rätt bra globalt sett. Det är ju i vilket fall en lite separat del och även det en betydande kulturell aspekt i många länder visserligen, mindre kanske i utvecklade länder med bred medelklass typ Japan, Korea. Att en fattig brud från risfälten väljer en västerlänning med relativt sett hög ekonomisk status istället för en halv alkoholiserad taxi chafför av samma etnicitet som gillar att slåss på fyllan är ju inte på grund av västerlänningens fysiska attraktionskraft, men det är ju som sagt uppenbart.

Om du kollar asiatiska par så blir det en rejäl utmaning att hitta en konstellation där mannen är attraktivare än kvinnan, ens marginellt. Vad gäller västerlänningar med asiatiska kvinnor så beror det ju på kultur, i vissa länder är det belagt med stort stigma att vara med en västerlänning, på andra håll är det lite status eller blandat. Så på det stora hela är det rätt meningslöst att glida runt som lång och blond i Asien och tro att man är något, för asiatiska män har garanterat flera brudar att välja mellan, även om du råkar vara het på riktigt. Generellt sett alltså. Hela Asien är kanske att ta i men generellt som sagt.

The_RobRoy
2017-10-12, 14:06
Minen på Robroy när han öppnar upp tråden när han sitter på jobbet om några timmar. :D

What da fakk, that escalated quickly!

Haha bara roligt, därför man älskar forum, man vet aldrig var en topic tar vägen :d

The_RobRoy
2017-10-12, 14:17
På temat relationer över kulturella gränser har vi även det högst intressanta fenomenet att man relativt ofta spottar ett par med en västerländsk man och en asiatisk kvinna, men sällan det omvända. Dels har vi såklart fenomenet du nämnde där mindre bemedlade kvinnor ser en västerländsk man som en väg till ett ekonomiskt bättre liv, men även bortsett det - i förhållanden där parterna är relativt jämlika - så tycks överrepresentationen i mina ögon vara slående. Vad ser du omkring dig i HK?

Jag köper inte helt förklaringen att svenska/västerländska kvinnor primärt är intresserade av snacksaliga byggarbetare (särskilt som den enda gemensamma nämnaren hos alla män jag någonsin varit förälskad i eller ens attraherad av är att de är nördar), däremot känns det som att det finns en (statusmässig?) begränsande faktor som gör att västerländska kvinnor inte attraheras av asiatiska män, hur (framgångs)rika de än är. Är jag fördomsfull och okunnig, eller ligger det en uppäten hund någonstans?

Jag har bara anekdotiska exempel att komma med så jag kan mycket väl vara ute och cykla, men av det gäng som åkte som utbytesstudenter till Shanghai samtidigt som min sambo t.ex. skaffade nära nog samtliga killar kinesiska flickvänner, medan ingen av tjejerna skaffade en kinesisk pojkvän.

Jag har haft många kinesiska studiekamrater och kollegor (dvs kineser som pluggar/jobbar i Sverige) och det är likadant där - tjejerna har svenska pojkvänner, killarna är singlar eller har kinesiska flickvänner. Jag kanske ska luska lite i om det finns någon statistik/forskning på ämnet i länder med större mix av västerländsk och asiatisk befolkning, t.ex. UK och USA.

Biten med byggarbetaren var ju inte direkt där för att lyfta fram någon absolut sanning. Menar bara att det finns många killar som haft svårt att skaffa flickvän i Sverige, men lyckats väldigt bra i Asien och bland annat Hongkong. Försökte i exemplet lyfta fram en anledning, självklart är förklaringen mer komplex än 1 anledning till varför det är så.

Du har ju givetvis helt rätt i att många västerländska killar har kinesisk flickvän, medans det omvända existerar, men är mycket ovanligare.

Innan det ur-artade i att förklaringen härör till penislängd osv så gavs ju en del bra andra anledningar. T.ex. runt det att kineser är generellt mer feminina och också har kvar mer av könsrollerna i kulturen. Det feminina syns ju mer på killarna så att säga, som vi redan sagt, västerländska nörden blir Alpha i HK, pga denna femininitet. Så där är en anledning att färre västerländska tjejer går igång på kinesiska killar. Sen det omvända, kinesiska killar tycker absolut inte om att flickvännen är större (rent fysiskt) än dom och kanske är såpass dominanta att dom blir netryckta i skorna i förhållandet. Både på det psykologiska planet och typ framgång i karriär och liknande. Det går tillbaka till könsrollerna.

Käkade middag med en ung Mainland-kines kille i förra veckan, frågade just honom vad han tycker om västerländska tjejer och om han kunde tänkt sig att bli ihop med någon. Han sa att de i princip va otänkbart, då han inte skulle känna sig bekväm i ett sånt förhållande. Dom är så stora sa han.. ..och han menade troligtvis inte slidjup

The_RobRoy
2017-10-12, 14:31
Vill kvinnor i Hongkong helst slippa jobba och spendera dagarna med att shoppa för maken/pojkvännens pengar och socialisera med väninnor i samma sits?

Är de så extrema gold-diggers i Hongkong som en Kinesisk invandrarbekant hävdar?

Ja Hongkong är rätt känt för att tjejerna är gold-diggers. Man använder uttrycket Princess Disease. Där man menar att tjejerna är som en liten prinsesssan på ärten som ska ha allt betalt av pojkvännen och de ska mest spendera sin tid på att ta hand om sig själva, må bra och klaga på pojkvännen. Ett exempel på ett sådant förhållande menar folk är när man ser mannen bära runt på flickvännens handväska på stan.

Eftersom saker är så dyrt i Hongkong, så är status symbolerna inte de samma som i Sverige. Sveriges status handlar ju mycket kring ens boende, att man äter ute hur man semestrar och gärna visar upp det på sociala-media flödet. I Hongkong är status mycket mer kring märkesprylar (ingen har råd att bo flott, så ingen mening att ha det som status symbol). Så tjejer jagar väskor långt dyrare än de borde ha råd med. Inte ovanligt att tjejer med en lön på 10k per månad, äger väskor som kostar 30k styck. Och det list goes on med skor och kläder osv, ofta är dessa saker betalade av någon pojkvänn som suttit på pojkrummet och spart.

Sen som överallt så finns ju alla möjliga sorters människor. Finns massor av vettiga tjejer också. Jag brukar säga att HK är paradiset för att hitta en 30ish het kontorstjej som gjort karriär och vid 30 vaknar upp och inser att hon vill hitta en kille och gifta sig. Problemet är att kineskillarna inte gillar domhär tjejerna, dom är till att börja med för gamla. För det andra så är dom för framgångsrika, hur ska han kunna känna sig manlig när hon drar in 80k/mån på JP Morgan, när han själv tjänar 42k. Så dessa tjejer har skitsvårt att hitta kille, vilket ju är helt galet bakvänt mot Sverige, där dessa tjejer är singel ungefär 0.2 sekunder, innan en ny kille snappar upp dom.

Tränar man på gym där borta? Hur ser gymmen ut?
Hur ser man generellt på träning och hälsa?

Som överallt i världen är tränings en växande trend. Byggning är givetvis mycket mindre än i Sverige, men det finns en hel del riktigt imponerande killar och tjejer på de bättre gymmen. Gymkort kostar en förmögenhet, jag pröjsade 36 000kr för 2 år, som är ett premium kort för alla gym + yoga.

Förlåt Robroy för kapningen. Tillbaka till fantatiska HongKong.

De finns uppenbarligen fanatiska audiofiler i HK. De trycker in utrustning för 3 miljoner på 20 kvm. Känner du någon eller är det en subkultur som endast initerade känner till?


Haha, ja hifi är väl en subkultur överallt nu för tiden. Vännerna som är expats har massa bra anläggningar, det är Linn och Martin Logan, vi hade en hifikväll nyligen då vi lyssnade på all utrustning, svinkul! Min flickvän har ett par vackra och hyfsat välljudande Sonus Faber. Jag sålde ju tyvärr NAD M25 + Mentor 8 innan jag flyttade tillbaka till HK :(

Men generellt så har ju inte folk plats så klart, särskilt inte med något biorum osv. Men för de rika, så de finns gott om hifi. När man väl betalat 50-100 MSEK för en bostad, då svider det inte så mycket att lägga 1 MSEK på ljud om man är intresserad. Så det finns nog mycket fin-hifi runt om i HK ändå.

wintersnowdrift
2017-10-12, 14:36
Biten med byggarbetaren var ju inte direkt där för att lyfta fram någon absolut sanning. Menar bara att det finns många killar som haft svårt att skaffa flickvän i Sverige, men lyckats väldigt bra i Asien och bland annat Hongkong. Försökte i exemplet lyfta fram en anledning, självklart är förklaringen mer komplex än 1 anledning till varför det är så.

Du har ju givetvis helt rätt i att många västerländska killar har kinesisk flickvän, medans det omvända existerar, men är mycket ovanligare.

Innan det ur-artade i att förklaringen härör till penislängd osv så gavs ju en del bra andra anledningar. T.ex. runt det att kineser är generellt mer feminina och också har kvar mer av könsrollerna i kulturen. Det feminina syns ju mer på killarna så att säga, som vi redan sagt, västerländska nörden blir Alpha i HK, pga denna femininitet. Så där är en anledning att färre västerländska tjejer går igång på kinesiska killar. Sen det omvända, kinesiska killar tycker absolut inte om att flickvännen är större (rent fysiskt) än dom och kanske är såpass dominanta att dom blir netryckta i skorna i förhållandet. Både på det psykologiska planet och typ framgång i karriär och liknande. Det går tillbaka till könsrollerna.

Käkade middag med en ung Mainland-kines kille i förra veckan, frågade just honom vad han tycker om västerländska tjejer och om han kunde tänkt sig att bli ihop med någon. Han sa att de i princip va otänkbart, då han inte skulle känna sig bekväm i ett sånt förhållande. Dom är så stora sa han.. ..och han menade troligtvis inte slidjup

Jag kände väl på mig att jag var lite väl inskränkt i mina antaganden - i det här fallet genom att anta att det skulle vara västerländska kvinnor som dissar asiatiska män. Det kan naturligtvis, angående fetade, absolut vara tvärt om. Typisk Europacentrerat att utgå från att vi är toppen på näringskedjan liksom. Skäms på mig.

I alla fall - jag kan absolut köpa att iaf del av förklaringen ligger i den aspekten, att västerländska kvinnor helt enkelt inte är så jäkla attraktiva för östasiatiska män.

Wain
2017-10-12, 15:23
Innan det ur-artade i att förklaringen härör till penislängd osv så gavs ju en del bra andra anledningar.

Nu tycker jag du dissar en bra förklaring innan vi fått höra från kvinnorna om deras åsiker av sub 10cm penis.
:D

I övrigt ligger det nog en hel del i att killar från konservativa kulturer har svårt att hantera progressiva kvinnor.

Snobbe
2017-10-12, 20:26
Har du någon koll på hur det ser ut med jobb inom IT för västerlänningar? Finns det sånt eller är det mest inhemskt.

Diomedea exulans
2017-10-12, 20:37
Har du någon koll på hur det ser ut inom skitjobb för västerlänningar? Jag har koll, jag kollade på några sidor igår, och det såg förbannat mörkt ut. Hjälper det om man känner någon på Kolo/några man träffade 3 veckor när man var 17? (Ja, den här tråden gjorde mig taggat att flytta dit igen.)

TranceII
2017-10-12, 20:46
Jag kände väl på mig att jag var lite väl inskränkt i mina antaganden - i det här fallet genom att anta att det skulle vara västerländska kvinnor som dissar asiatiska män. Det kan naturligtvis, angående fetade, absolut vara tvärt om. Typisk Europacentrerat att utgå från att vi är toppen på näringskedjan liksom. Skäms på mig.

I alla fall - jag kan absolut köpa att iaf del av förklaringen ligger i den aspekten, att västerländska kvinnor helt enkelt inte är så jäkla attraktiva för östasiatiska män.

Min upplevelse är att det är ganska vanligt klagomål bland asiatiska män i USA. De blir nekade av vita kvinnor och ses ofta som mindre manliga eller bara oattraktiva. Detta är också något som man kan se reflekteras i Hollywood-filmer där de ofta är underrepresenterade generellt men speciellt om man ser män som skall vara kärleksintresse eller romantiska.

Något som faktiskt "Harold and Kumar goes to White Castle" bröt när du hade en indier och en korean (?) och där den koreanska grabben kämpade och fick (den vita) tjejen i slutet.

Kaalle
2017-10-12, 21:31
Familjaritet är ju en ganska grundläggande psykologisk mekanism som även innefattar attraktion? Eller är det för enkelt?

wintersnowdrift
2017-10-13, 08:00
Min upplevelse är att det är ganska vanligt klagomål bland asiatiska män i USA. De blir nekade av vita kvinnor och ses ofta som mindre manliga eller bara oattraktiva. Detta är också något som man kan se reflekteras i Hollywood-filmer där de ofta är underrepresenterade generellt men speciellt om man ser män som skall vara kärleksintresse eller romantiska.

Något som faktiskt "Harold and Kumar goes to White Castle" bröt när du hade en indier och en korean (?) och där den koreanska grabben kämpade och fick (den vita) tjejen i slutet.

Absolut, det var nog mer det spåret jag var inne på först. Men Asian Americans är å andra sidan ofta integrerade i den amerikanska kulturen och då blir det den inbördes hierarkin snarare än kulturella skillnader som slår, sas.

Familjaritet är ju en ganska grundläggande psykologisk mekanism som även innefattar attraktion? Eller är det för enkelt?

Även exotism kan väl vara en stark attraktionsfaktor?

Kaalle
2017-10-13, 19:15
Absolut, det var nog mer det spåret jag var inne på först. Men Asian Americans är å andra sidan ofta integrerade i den amerikanska kulturen och då blir det den inbördes hierarkin snarare än kulturella skillnader som slår, sas.



Även exotism kan väl vara en stark attraktionsfaktor?

Inte i samma utsträckning, min hela poäng från början var att det är en felbedömning att vita män är idealet. Fråga tusen brudar vad dom föredrar, kultur och språk barriär, "vad ska mormor säga" osv kan vi bortse ifrån, koncentrera oss på ren fysisk attraktion.

The_RobRoy
2017-10-14, 08:06
kommer landa i HK den 28:e okt och lämna den 31:a till Shanghai, jobbar 31:a.

Vad ska jag göra för att se så mycket som möjligt lörd/sönd? stora buddor har jag sett nog av men tempel mat och kultur är skoj, samt att gå vilse i små gränder..

beachen, the peak (dag eller kväll)???

bor på Crowne Plaza Kowloon East hotel

Du bor lite off måste jag säga, ligger ditt jobb i närheten? Framgår inte riktigt om det är första gången i HK? Om ja, två obligatoriska:

1. Ta dig ner till TST Avenue of Stars of titta ut över världens vackraste skyline.

2. Åk upp till Peaken, gå inte in i turisthuset utan gå vid sidan av huset och ta en 15 min promenad på Lugard Road, så får du se HK ifrån vackraste utsiktsplatsen.

Därefter ett par förslag på vad du kan göra:

3. Eftersom du bor rätt långt ifrån City, skulle jag passa på att dra ut och se naturen i Hongkong. Du bor åt det hållet där stränderna är som finast.
Lite beroende på hur äventyrlig du är kan du välja olika alternativ. Absolut finast är om du sätter dig i en taxi och åker hit (Länk till Sai Wan Pavilion (https://www.google.com.hk/maps/dir/Sai+Wan+Pavilion,+Hongkong/Tseung+Kwan+O,+Tong+Tak+St,+3%E8%99%9F%E8%99%9F+Cr owne+Plaza+Hong+Kong+Kowloon+East/@22.3683666,114.2467156,13z/data=!3m2!4b1!5s0x340403f25715ece9:0xb22ccd0f42eda f25!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x340410748df1ad35:0x27943 9cdd2b1c016!2m2!1d114.3601788!2d22.3947978!1m5!1m1 !1s0x340403f2508f3d81:0x51eb61ec799e8db4!2m2!1d114 .2598847!2d22.308444)

Sen går du sista biten till stranden, du kan promenera vidare till ännu finare stränder. Sen bokar du en Speedboat vid restaurangerna vid stranden, tillbaka till Sai Kung, där du kan äta Seafood på restaurangerna. Då har du sett något få turister ser och får en härlig dag på beachen.

Är du mindre äventyrlig, åker du bara till Sai Kung och tittar runt på fiskeby-livet där ute och käkar något gott.

4. Ett enklare beach alternativ är att ta taxin till Shek O på HK-island, väldigt enkelt därifrån du bor.

5. En enkel Hike, som kan avslutas på Shek O är den populära Dragons Back, googla så hittar du en guide.

The_RobRoy
2017-10-14, 08:13
Har du någon koll på hur det ser ut med jobb inom IT för västerlänningar? Finns det sånt eller är det mest inhemskt.

IT-jobb är mest relaterade till finans/försäkring och liknande. Du bör nog ha en hel del erfarenhet ifrån området redan, då bör du kunna hitta något. Även om du är expert på något system kan du komma in som konsult osv. Har inte superkoll, men skulle gissa att du behöver sitta på någon typ av lite unik kompetens. Alternativt att du via kontakter kan komma in, t.ex. något svenskt företag som H&M som behöver IT-folk som kan svenska t.ex. eller något i den stilen.

Har du någon koll på hur det ser ut inom skitjobb för västerlänningar? Jag har koll, jag kollade på några sidor igår, och det såg förbannat mörkt ut. Hjälper det om man känner någon på Kolo/några man träffade 3 veckor när man var 17? (Ja, den här tråden gjorde mig taggat att flytta dit igen.)

Utan åtminstone en 3-årig universitetsutbildning är det rätt kört att komma in. I så fall måste du ha någon special-kompetens. T.ex. kan du vara en extremt välcertifierad PT, Yoga-lärare, Tennis-coach osv. Det är små luckor som dessa som finns om man inte pluggat vidare. Sen måste du få jobbet också, vilket troligtvis kräver att du är här på plats och kan söka.

Yip_man
2017-10-15, 16:15
Du bor lite off måste jag säga, ligger ditt jobb i närheten? Framgår inte riktigt om det är första gången i HK? Om ja, två obligatoriska:

1. Ta dig ner till TST Avenue of Stars of titta ut över världens vackraste skyline.

2. Åk upp till Peaken, gå inte in i turisthuset utan gå vid sidan av huset och ta en 15 min promenad på Lugard Road, så får du se HK ifrån vackraste utsiktsplatsen.

Därefter ett par förslag på vad du kan göra:

3. Eftersom du bor rätt långt ifrån City, skulle jag passa på att dra ut och se naturen i Hongkong. Du bor åt det hållet där stränderna är som finast.
Lite beroende på hur äventyrlig du är kan du välja olika alternativ. Absolut finast är om du sätter dig i en taxi och åker hit (Länk till Sai Wan Pavilion (https://www.google.com.hk/maps/dir/Sai+Wan+Pavilion,+Hongkong/Tseung+Kwan+O,+Tong+Tak+St,+3%E8%99%9F%E8%99%9F+Cr owne+Plaza+Hong+Kong+Kowloon+East/@22.3683666,114.2467156,13z/data=!3m2!4b1!5s0x340403f25715ece9:0xb22ccd0f42eda f25!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x340410748df1ad35:0x27943 9cdd2b1c016!2m2!1d114.3601788!2d22.3947978!1m5!1m1 !1s0x340403f2508f3d81:0x51eb61ec799e8db4!2m2!1d114 .2598847!2d22.308444)

Sen går du sista biten till stranden, du kan promenera vidare till ännu finare stränder. Sen bokar du en Speedboat vid restaurangerna vid stranden, tillbaka till Sai Kung, där du kan äta Seafood på restaurangerna. Då har du sett något få turister ser och får en härlig dag på beachen.

Är du mindre äventyrlig, åker du bara till Sai Kung och tittar runt på fiskeby-livet där ute och käkar något gott.

4. Ett enklare beach alternativ är att ta taxin till Shek O på HK-island, väldigt enkelt därifrån du bor.

5. En enkel Hike, som kan avslutas på Shek O är den populära Dragons Back, googla så hittar du en guide.

Tack för tipsen.

Japp det blir första gången i HK. Ang stället så ligger det antagligen nära vårt konto antar jag. Jag kommer resa med en äventyrlig chef och en mindre rörlig kollega. Lördag när man landar så är man antagligen lite halvmör, så att ta sig "ner till stan" för att sedan avrunda med skylinen på kvällen är kanske ett alternativ den dagen.

hur är tempen om 2v?

kan/vill man ta ett dopp i poolen eller havet?

The_RobRoy
2017-10-15, 16:48
Tack för tipsen.

Japp det blir första gången i HK. Ang stället så ligger det antagligen nära vårt konto antar jag. Jag kommer resa med en äventyrlig chef och en mindre rörlig kollega. Lördag när man landar så är man antagligen lite halvmör, så att ta sig "ner till stan" för att sedan avrunda med skylinen på kvällen är kanske ett alternativ den dagen.

hur är tempen om 2v?

kan/vill man ta ett dopp i poolen eller havet?

Är det soligt hade jag tagit en taxi till Shek O beach och softat där, perfekt temp i luften och vatten för beach om 2 veckor. Skyline och the Peak kan man likväl se på kvällen, nästan häftigare att se på natten. Om jag optimerar det med någon gäst brukar jag gå strax innan solnedgången.

Jag promenerade upp på Peaken igår och tog en liten video. Här är utsikten ifrån Lugard Road på dagtid som jag tipsade om.

https://youtu.be/7a5Mqr4QbU8

7a5Mqr4QbU8

Yip_man
2017-10-16, 21:27
riktigt nice, när är det solnedgång ungefär?

bra ställen att käka på?

Yip_man
2017-11-20, 21:29
Magisk stad,blir till att besöka privat också.Halloween var ju ett jävla ös där :-)

The_RobRoy
2018-03-25, 04:27
Förlåt Robroy för kapningen. Tillbaka till fantatiska HongKong.

De finns uppenbarligen fanatiska audiofiler i HK. De trycker in utrustning för 3 miljoner på 20 kvm. Känner du någon eller är det en subkultur som endast initerade känner till?

http://www.theaudiobeat.com/visits/pics/hong_kong_1.jpg

Svarade aldrig på detta. Vi är faktiskt ett antal svenskar som är rätt inbitna också! Jag hade mina NAD och Dali Mentor 8 grejer över här förrut. Men pga nuvarande boendesituation är allt sålt och kommer börja om igen. Är väldigt nyfiken på nya Dynaudio Contour. Har dock inte lära känna några kineser i denna subkultur, mer än att man snackat med några av dom på mässa.

Tittar man på lokala "hifimagasinet" köp/sälj sida så hittar man dock ganska mumsiga anläggningar (till väldigt bra pris) inklämda i små lägenheter. Så myten är nog rätt sann

T.ex. MBL *drool**drool*: 350k SEK innan prutning får väl anses som ett kap: Full Set of MBL (http://www.review33.com/2ndhand/forum_message.php?topic=65171127090319)

Xtreme-G
2019-11-26, 09:59
Bump!

Hur upplever du de pågående demonstrationerna?

Akerhage
2019-11-26, 10:52
Jag skall mellanlanda i Hongkong 23e december. Är lite halvt nojjigt att flygplatsen kommer stängas fram tills dess. Behöver jag oroa mig?

Macroman
2019-11-26, 15:09
Jag har bara anekdotiska exempel att komma med så jag kan mycket väl vara ute och cykla, men av det gäng som åkte som utbytesstudenter till Shanghai samtidigt som min sambo t.ex. skaffade nära nog samtliga killar kinesiska flickvänner, medan ingen av tjejerna skaffade en kinesisk pojkvän.

Jag har haft många kinesiska studiekamrater och kollegor (dvs kineser som pluggar/jobbar i Sverige) och det är likadant där - tjejerna har svenska pojkvänner, killarna är singlar eller har kinesiska flickvänner. Jag kanske ska luska lite i om det finns någon statistik/forskning på ämnet i länder med större mix av västerländsk och asiatisk befolkning, t.ex. UK och USA.

The very tiny asian D is the answer to your question...

Macroman
2019-11-26, 15:14
Längd och inkomst är nog två stora faktorer varför Västerländska kvinnor väljer bort Asiater.

Eller kanske:

https://danjswade.files.wordpress.com/2011/03/exportmap.png

:D

Haha, de sydamerikanska värdena lär ju vara självrapporterade + 50 % moms...

trädgårdsmöbel
2019-11-26, 15:38
Haha, de sydamerikanska värdena lär ju vara självrapporterade + 50 % moms...

På sina ställen i Colombia har de en tradition av att öva sexuellt på "Burros" (åsnor) och detta sägs "stretcha ut" penisen och göra den längre mfl. positiva effekter. Den här statistiken bekräftar att det verkar fungera.

The_RobRoy
2019-11-27, 01:52
Bump!

Hur upplever du de pågående demonstrationerna?

Det har aldrig varit någon rädsla för att man ska råka illa ut. Utan det har varit mer praktiska transportproblem samt psykologiskt.

Som västerlänning är man inte lika påverkad av den psykologiska biten som de lokala är. Även om majoriteten stödjer protesterna finns det en stor andel som är emot det också, det har skapat mycket splitringar bland vänner och familj. Sådant tynger väldigt mycket på en psykologiskt, så stämningen har inte varit den bästa i staden bland folk i allmänhet. Det gör att man själv i förlägningen blir väldigt trött på situationen.

Överlag känner jag att det vore väldigt skönt om det kan lugna ner sig nu efter detta val som hölls.

The_RobRoy
2019-11-27, 01:53
Jag skall mellanlanda i Hongkong 23e december. Är lite halvt nojjigt att flygplatsen kommer stängas fram tills dess. Behöver jag oroa mig?

Flygplatsen har inte haft problem på länge nu. Mellanlandning har aldrig direkt strulat. Tycker inte du behöver vara orolig alls.

Macroman
2019-11-27, 10:34
På sina ställen i Colombia har de en tradition av att öva sexuellt på "Burros" (åsnor) och detta sägs "stretcha ut" penisen och göra den längre mfl. positiva effekter. Den här statistiken bekräftar att det verkar fungera.


Mm, jo säkert...

Snubben
2019-11-27, 10:40
På sina ställen i Colombia har de en tradition av att öva sexuellt på "Burros" (åsnor) och detta sägs "stretcha ut" penisen och göra den längre mfl. positiva effekter. Den här statistiken bekräftar att det verkar fungera.
https://www.meme-arsenal.com/memes/b6f5d22cbed23b1f1bf8b4fa156ed5a5.jpg

WHITEFOLKS
2019-11-28, 00:25
https://www.meme-arsenal.com/memes/b6f5d22cbed23b1f1bf8b4fa156ed5a5.jpg

_VKWLC87Uzw

trädgårdsmöbel
2019-11-28, 23:55
Mm, jo säkert...

Jag bullshittar inte. Det är en grej i Colombiansk landsbygd det där med Burros.

https://www.youtube.com/watch?v=_VKWLC87Uzw

https://www.vice.com/sv/article/qbzqvv/colombia-donkey-fucking

https://www.imdb.com/title/tt1982102/