handdator

Visa fullständig version : Dosering vitamin B3?


Glen
2017-10-09, 07:53
Hej,

Som rubriken lyder tänkte jag kolla om det är nån som har lite djupare koll på dosering av vitamin B3? Har för mig att RDI är 25 mg eller nåt i den stilen och enligt Livsmedelsverket kan dagsdoser över 50 mg ge rodnad, medan ännu högre doser kan ge lever/magproblem (gissningsvis vid långvarig bruk). Samtidigt så verkar doser på 100 och 500 mg inte vara ovanligt om man kollar kosttilskott. Om man jämför med D-vitamin så äter väl dom flesta duktigt över RDI så jag tänker att det kanske är något liknande med detta?

King Grub
2017-10-09, 08:01
Vid 500 mg har man sett hepatit efter ett par månaders bruk. Vid 750 mg har man sett direkta leverskador och gulsot.

Glen
2017-10-09, 08:27
Vid 500 mg har man sett hepatit efter ett par månaders bruk. Vid 750 mg har man sett direkta leverskador och gulsot.

Det lät ju inte direkt optimalt. Men finns det då någon fördel med såna doser? Om man tänker vid enstaka tillfällen, inte regelbundet? Och vad kan man tänka sig att en lagom snittdosering per dag är? RDI eller är det för försiktigt tilltaget?

King Grub
2017-10-09, 09:11
Den optimala dosen för hälsa är inte känd, men det finns inga anledningar att tro att megadoseringar har några fördelar jämfört med ett intag i nivå eller strax över RDI.

Glen
2017-10-09, 09:33
Den optimala dosen för hälsa är inte känd, men det finns inga anledningar att tro att megadoseringar har några fördelar jämfört med ett intag i nivå eller strax över RDI.

Perfekt, tackar