handdator

Visa fullständig version : Vänstra ryggsidan är fastlåst (Video)


Physiques
2017-10-06, 20:11
Tja!

Min vänstra sida av ryggen kring hela axel/nacke/skulderblad partiet är jättesteltt och bara att göra en axelpress med vänstra ger motstånd känns också som att det är ”nypt” vid rhomboideus och det ömmar där.

Filmade även och det syns även på film.

Jag är betydligt svagare i vänstra sidan och har svårt att kontrahera ryggmusklerna på vänstersidan i träningen. Även axellyft åt sidan är jobbigt och tar emot det känns som en jävla gröt i vänstersidan.

https://youtu.be/2EaI4bLwM-Q

CoKEmaN
2017-10-07, 22:50
Hej!
Jag tycker det ser ut som om du har bra rörlighet i skulderbladen, men att din vänstra axelled eventuell är lite stramare, vilket gör att din vänstra skuldra rör sig lite annorlunda än höger.
Det finns lite mobiliseringar för axelleden (glenohumeral joint) om du vill försöka dig på själv, alternativt att söka till en sjukgymnast eller liknande för hjälp med diagnostisering och behandling.
Det finns säker mycket andra diagnoser som skulle kunna medföra liknande besvär som du berättar här, muskeldysfunktioner osv.. Men jag hade i alla fall börjat med att kolla den passiva rörligheten i just axelleden.

mvh

Scratch89
2017-10-11, 10:36
Hej!
Jag tycker det ser ut som om du har bra rörlighet i skulderbladen, men att din vänstra axelled eventuell är lite stramare, vilket gör att din vänstra skuldra rör sig lite annorlunda än höger.
Det finns lite mobiliseringar för axelleden (glenohumeral joint) om du vill försöka dig på själv, alternativt att söka till en sjukgymnast eller liknande för hjälp med diagnostisering och behandling.
Det finns säker mycket andra diagnoser som skulle kunna medföra liknande besvär som du berättar här, muskeldysfunktioner osv.. Men jag hade i alla fall börjat med att kolla den passiva rörligheten i just axelleden.

mvh

Jag tycker att vänster skulderblad rör sig sämre än höger.

erks
2017-10-11, 18:33
Skaffa dig en peanut (mobiliseringsverktyg) och mosa allt längs hela bröstryggen, se till att stretcha ut musklerna runt skulderbladet (greppa någonting i ungefär axelhöjd och vrid dig bort, det ska kännas som om du sliter av skulderbladet från ryggen) och töj även i flexion och extension av axelleden.

Hyperion1
2017-10-12, 09:24
Jag tycker att vänster skulderblad rör sig sämre än höger.
Håller med Scratch. Skulle vara intressant att se en film framifrån och från sidan med.

Skulle gissa att du saknar rörlighet för att ta ut full rörlighet över huvudet. Du kan pröva göra samma rörelse som du gör fast stå med ryggen mot en vägg. Ländryggen ska inte släppa från väggen. Pröva då att för händerna upp över huvudet. Gissar att du inte kommer kunna nudda väggen med händerna fullt utsträckta utan att ryggen släpper från väggen.

Physiques
2017-12-03, 20:33
https://www.youtube.com/watch?v=PWXRohBrQs4&list=UU9aNvZt1fcxvRLWju4dlj9w&index=1

Detta har hänt under en natt, vad i helvete???


Torasiska nerven? Det gör inte ont utan det känns däremot bättre och inte lika spänt och stramt som innan.??

Lägger länken här för den som inte kan se: https://youtu.be/PWXRohBrQs4

Scratch89
2017-12-03, 21:43
Det kan absolut vara någon nervpåverkan. Nu ser båda sidorna ut att vara affekterade också.

Har du gjort något för att provocera det? T.ex marklyft med dålig teknik eller burit tunga saker på raka armar och dålig hållning? Sovit i konstiga positioner? Hur mår du i övrigt?

Jag tänker att anledningen till att det inte gör lika ont och inte känns spänt längre är för att du fått mindre tonus i skulderbladsstabiliserande muskler. Det gör mindre ont, men du orkar inte hålla fast skulderbladet längre.

Arne Persson
2017-12-03, 21:50
N. thoracicus longus (sin) som jävlas lite lätt?

Physiques
2017-12-03, 22:26
N. thoracicus longus (sin) som jävlas lite lätt?

Känns som det.. vårdcentralen och be om ett EMG eller vad tror du Arne? Jag har en magnetröntgen på onsdag på vänster axel, räcker det för att se vad som har hänt?


Någon med erfarenheter kring denna diffusa skada?

Scratch89
2017-12-04, 17:25
Du måste vara lite mer specifik i vad du tror har hänt. Hur blev det såhär över en natt, t.ex?