handdator

Visa fullständig version : Input på mitt inlägg


BaconMaker
2017-10-05, 21:46
Hej,

Jag har ett schema som undrar om någon vänlig själ kunde ge lite konstruktiv kritik på.

Tränar 6 pass i veckan
Cyklar 30 min innan varje pass

Pass 1-3 är 3 set 10-14 rep samt 1 min vila

Pass 4-6 är 4 set runt 20 reps samt 30 SEK vila

Pass 1 Bröst, triceps, Axlar
Pass 2 Rygg, biceps underarmar
Pass 3 Ben
Vila
Pass 4 bröst, triceps, axlar
Pass 5 Rygg, biceps, underarmar
Pass 6 ben

Mage försöker jag köra varannan dag

Låter detta bra eller kan jag förbättra något? Jag kör ca 3 övningar per muskelgrupp, det enda jag klurar på just nu är om det skulle ge nåt extra att köra 4 set istället för 3 pass 1-3? Kör ju uppvärmningset på alla övningar så kanske för mycket?

Jocke67
2017-10-05, 22:10
Väldigt höga reps och kört vila gör att det blir lätta vikter.
Antar att fokus är byggning snarare än styrka? Men trots det skulle jag köra lägre reps och längre vila. Om träningen då tar för lång tid skulle jag minska antalet arm-övningar tex 2xtric och 2xbiceps (och ev 1xunderarmar).

Själv kör jag per muskelgrupp en tyngre basövning ca 3x6 och resterande lite lättare ca 3x8-12. Och vilar efter behov, typiskt 1-2 minuter, ibland lite mer för knäböj och marklyft.

BaconMaker
2017-10-06, 05:49
Väldigt höga reps och kört vila gör att det blir lätta vikter.
Antar att fokus är byggning snarare än styrka? Men trots det skulle jag köra lägre reps och längre vila. Om träningen då tar för lång tid skulle jag minska antalet arm-övningar tex 2xtric och 2xbiceps (och ev 1xunderarmar).

Själv kör jag per muskelgrupp en tyngre basövning ca 3x6 och resterande lite lättare ca 3x8-12. Och vilar efter behov, typiskt 1-2 minuter, ibland lite mer för knäböj och marklyft.

Hej,

Ja hypertrofi pass 1-3 och uthållighet 4-6 tror jag tanken var, träningen får gärna ta lite tid så det är inget problem heller.
Det är mer att jag är osäker på upplägget, jag vill inte lägga på mig massa volym förutom bröst som halkat efter lite pga av skada.

Svårt art skriva på mobilen så ska formulera mig lite bättre så fort jag är vid en dator :)

Jocke67
2017-10-06, 07:05
Vad är syftet med träningen? Har du några mål? Jag är lite skeptisk till att träna uthållighet på det sättet du beskriver med att kärra massor av övningar högreps och kört vila, tycker det finns bättre sätt men det beror lite på vad du är ute efter. Men det känns lite som en kompromiss där du inte effektivt tränar varken styrka, hyperfoli eller uthållighet. Bättre tycker jag att då och då lägga in ett pass eller kanske avsluta ett pass med "riktig" uthållighetsträning. Tex 10x10 eller 20x10 knäböj "på minuten" (set-vilan = 1 min minus tiden att utföra setet).

panzerpig
2017-10-06, 08:26
Om
pass 1 är 3x5-10
pass 2 är 3x15-20
Tror jag det räcker för att få skillnad mellan passen

BaconMaker
2017-10-06, 17:38
Vad är syftet med träningen? Har du några mål? Jag är lite skeptisk till att träna uthållighet på det sättet du beskriver med att kärra massor av övningar högreps och kört vila, tycker det finns bättre sätt men det beror lite på vad du är ute efter. Men det känns lite som en kompromiss där du inte effektivt tränar varken styrka, hyperfoli eller uthållighet. Bättre tycker jag att då och då lägga in ett pass eller kanske avsluta ett pass med "riktig" uthållighetsträning. Tex 10x10 eller 20x10 knäböj "på minuten" (set-vilan = 1 min minus tiden att utföra setet).

Målet är att bättre på formen, brottats i en massa år men slutat och gymmar bara nu samt lite boxning ibland. Vill självklart skulptera mig lite, väger 98-100kg men runt 92kg när jag är lite sommardeffad :)
Så egentligen bara underhålla och bygga på lite fram till nästa sommardeff

Luddigt kanske?:)

BaconMaker
2017-10-06, 17:40
Om
pass 1 är 3x5-10
pass 2 är 3x15-20
Tror jag det räcker för att få skillnad mellan passen

Hej,

Vad blir skillnaden tänkte du? 2 rep mindre på ett pass samt att det blir 4 pass 3x15-20?

panzerpig
2017-10-06, 18:02
Hej,

Vad blir skillnaden tänkte du? 2 rep mindre på ett pass samt att det blir 4 pass 3x15-20?

Nej jag menade att pass 1-3 ska vara lägre reps, mellan 3x5-10 (istf 10-14) 4-6 ligga mellan 3x15-20. För att få större skillnad mellan de olika passen. 14 reps "pass A" och sen 20 reps "pass B" känns för likt. (Plus att högreps i många övnkngar är riktigt jobbigt. Testa 4x20 i knäböj tex).

BaconMaker
2017-10-06, 20:28
Nej jag menade att pass 1-3 ska vara lägre reps, mellan 3x5-10 (istf 10-14) 4-6 ligga mellan 3x15-20. För att få större skillnad mellan de olika passen. 14 reps "pass A" och sen 20 reps "pass B" känns för likt. (Plus att högreps i många övnkngar är riktigt jobbigt. Testa 4x20 i knäböj tex).

Hej,

Tack då är jag med, jag ska testa det du föreslog.
Jag gillar högreps rent allmänt då det ger mig lite av svettningarna och pumpen man fick efter ett bra pass på mattan. Men som sagt jag ska testa ditt förslag ang pass 1-3 och se hur det känns.

Enda frågan är hur långt från fail man bör gå på passen, ska man sluta när man har 1 kvar i sig på tex 1-3 sen fail precis 4-6?

Chorizo
2017-10-06, 21:01
Trevligt inlägg. Kör hårt!

Anders The Peak
2017-10-07, 09:31
Jag tycker nog att de är ett bra program om huvudsyftet är att få en snygg kropp och ser ingen behov av att säga att du behöver göra något som sagt. Kör på och med tiden märker du själv av när du börjar stagnera och då kan en tyngre period vara av värde men själva programupplägget håller.

En variation kan vara:
Pass 1 Biceps, triceps, Axlar
Pass 2 Ben underarmar
Pass 2 Bröst,Rygg
Vila
Pass 1 Biceps, triceps, Axlar
Pass 2 Ben underarmar
Pass 2 Bröst,Rygg

Med prioriotering på de snygga iögonfallande detaljerna på kroppen.

BaconMaker
2017-10-07, 10:43
Jag tycker nog att de är ett bra program om huvudsyftet är att få en snygg kropp och ser ingen behov av att säga att du behöver göra något som sagt. Kör på och med tiden märker du själv av när du börjar stagnera och då kan en tyngre period vara av värde men själva programupplägget håller.

En variation kan vara:
Pass 1 Biceps, triceps, Axlar
Pass 2 Ben underarmar
Pass 2 Bröst,Rygg
Vila
Pass 1 Biceps, triceps, Axlar
Pass 2 Ben underarmar
Pass 2 Bröst,Rygg

Med prioriotering på de snygga iögonfallande detaljerna på kroppen.

Hej och tack för ditt svar!

Jag har ju kört programmet ett tag och tweakat lite allt eftersom, så jag kommer ändra till det som du och Panzerpig föreslog för att få lite bättre variation i träningen.

En dum följdfråga måste dock bli angående att stagnera, jag har tyvärr inte hållit koll på viktökningarna på övningarna då jag mest försökt lyssna på dagsformen och lagt på därefter.
Men kanske borde bli bättre på det för att se när jag stagnerar? För det blir väl svårt för mig att se när jag når nån form av platå annars?

Sen slutligen om jag kör som Panzerpig sa med
pass 1 är 3x5-10
pass 2 är 3x15-20

Räcker det med 3 övningar per muskelgrupp eller kan jag köra 4-5st om jag har tiden ?

Anders The Peak
2017-10-07, 13:32
Vad jag menar med att stagnera det är när det känns som om det inte går att få ut mer av det repsomfång/upplägg som du kör. Känner att du inte svarar på träningen och motivationen tryter.

Då är det dags att ändra repsomfång/vissa övningar och vila mellan set för att få ny stimuli som musklerna kan svara på.

Det är svårt att se utveckling efter 2-3 års träning utan det blir mer en känsla av att antingen känns träningen bra eller mindre bra och sistnämnda fallet krävs det en del självkännedom för att nå erfarenhet när det är dags att ändra på parametrarna. En sak som bör tas med är att ingen kan öka tillväxttakten med att att springa på utan att ha en plan utan det krävs en grundplan och utifrån den görs de små förändringarna för att komma vidare i utvecklingen.

BaconMaker
2017-10-07, 16:01
Vad jag menar med att stagnera det är när det känns som om det inte går att få ut mer av det repsomfång/upplägg som du kör. Känner att du inte svarar på träningen och motivationen tryter.

Då är det dags att ändra repsomfång/vissa övningar och vila mellan set för att få ny stimuli som musklerna kan svara på.

Det är svårt att se utveckling efter 2-3 års träning utan det blir mer en känsla av att antingen känns träningen bra eller mindre bra och sistnämnda fallet krävs det en del självkännedom för att nå erfarenhet när det är dags att ändra på parametrarna. En sak som bör tas med är att ingen kan öka tillväxttakten med att att springa på utan att ha en plan utan det krävs en grundplan och utifrån den görs de små förändringarna för att komma vidare i utvecklingen.

Återigen tack för din tid och dina inlägg!

Eftersom jag fortfarande är relativt ny ännu så har jag nog en bit kvar innan jag når nån platå (tror jag iallfall), och ganska nyligen insett att jag gjort väldigt mycket fel när jag tränat.
Så mitt mål kommande tiden är väl egentligen att träna stenhårt men framförallt försöka lära mig utföra alla övningar så korrekt som möjligt.

Stort tack till alla som bidragit med sin tid och sina tankar, uppskattas verkligen, kommer nog snart tillbaka med nya problem jag stött på under min lilla resa :hbang:

Chorizo
2017-10-07, 20:11
Anders the peak brukar skriva bra inlägg.