handdator

Visa fullständig version : The Emoji Movie - 2017:s viktigaste film?


MaxTheMarketer
2017-10-04, 19:21
IMDB - 2.2/10 (http://www.imdb.com/title/tt4877122/)
Observera titeln: _viktigaste_, inte bästa film!

Denna film är helt fantastiskt ur ett perspektiv, nämligen perspektivet att hela filmen är ett slags meta-skämt som gör narr av dagens ungdomar och alla andra som känner att "man måste vara cool" genom att pyssla med att kommunicera med smartphones.

Disclaimer: ja, jag är delvis emot smartphones-kommunikation för att jag inte fick napp på tinder eller badoo, självklart, jag är inte blind för mitt eget motiverande tänkande.

Det jag älskar med filmen är att det tacklar ett så patetiskt koncept enligt många men ändå något många använder sig av, och något yngre personer (23 & nedåt) uttrycker sig främst med, nämligen, emojis/emoticons.

Filmen tacklar det på ett seriöst sätt och försöker på så vis ta sig själv seriöst med högt produktionsvärde, en schysst cast (T.J. Miller, Sir. Patrick Stewart, osv), och en typisk Hollywood-handling med självfallet feministiska inslag (men det hade jag överseende för i denna film).

Eftersom filmen behandlar emojis på ett sånt seriöst sätt som det gör i denna film så sticker det så många ungdomar i ögonen för som jag ser det; hela filmen blir när "föräldrarna håller på med något ungdomarna håller på med så blir det inte coolt längre när päronen oxå pysslar med det".

Filmen försöker vara hipp, cool och introducerar även en dans som kan bli ett meme som föräldrarna kan börja använda mot sina barn, nämligen "the emoji pop dance" (googla och lär er dansen föräldrar och få era ungar ihjälsolbrända av sina egna generade kinder).

Allt detta, för att knyta ihop säcken, gör filmen till en succé om du är trött (och avis som jag) på alla ungdomar som lever loppan på sina smartphones och knappt längre kan hålla samma långvariga ögonkontakt eller uppmärksamhet som folk kunde för 10 år sen.

Om vi ska se filmen från "en av alla hollywood-filmer som gjorts" och döma den utifrån det så är det självfallet är en riktig skräpfilm. Men jag tycker ändå det är "2017:s viktigaste film" för den får ungdomar att börja inse hur jävla patetiska de är som döljer sig och lever ut sina ungdomliga liv främst genom sina smartphones-skärmar.

Återigen: jag har inte fått ligga ännu på tinder eller badoo så självfallet är jag avis på dem, alltid öppen med mitt eget motiverande tänkande.

Jag rekommenderar varmt denna film och att du ser filmen som det meta-skämt det är; narr av hur dagens pubertala ungdomar lever sina tonårslivsdraman i smartphones än IRL. Om du gillar sådana meta-skämt, så rekommenderar jag filmen, för det är vad du får som "samhällskritisk film", men inget annat banbrytande med den och konceptet är som sagt var urlöjligt även om vissa visualiseringar av vissa appar är rätt fräna att se.

Diskussionsfråga: vad tycker du om filmen och varför tycker du det?

Scratch89
2017-10-04, 20:32
Det låter som om du aldrig har sett en film med symbolik innan.

King Grub
2017-10-04, 20:56
Så länge bajskorvs-emojin är med är jag nöjd. https://emojipedia-us.s3.amazonaws.com/thumbs/120/google/110/pile-of-poo_1f4a9.png

Bob90
2017-10-04, 21:00
Så länge bajskorvs-emojin är med är jag nöjd. https://emojipedia-us.s3.amazonaws.com/thumbs/120/google/110/pile-of-poo_1f4a9.png

Fast det där är ju en chokladglass. Det vet alla Grub.

;-)