handdator

Visa fullständig version : Body Science EAA har glycin som 4:e ingrediens


Flodamannen
2017-10-04, 14:10
Från MM sports hemsida:

Aminosyraprodukt med smak av äpple och päron. Innehåller sötningsmedel.
Nettovikt: 750 gram (75 portioner).
Portionsstorlek: 1 skopa (10 gram).

Användning: Blanda 1 skopa med 3 dl vatten och drick innan träning. Intag ytterligare 1 skopa direkt efter träning.

Ingredienser: l-leucin, l-valin, l-isoleucin, glycin, l-fenylalanin, l-histidin, dl-metionin, l-treonin, l-lysin, surhetsreglerande medel (äppelsyra), aromer, sötningsmedel (aspartam, acesulfam-K), färgämne (klorofyllin), vitamin (pyridoxinhydroklorid). Innehåller en fenylalaninkälla.


Är det inte ett tecken på ett extremt dåligt EAA-tillskott om redan den fjärde aminosyran är den icke-esentiella billiga "fillern" glycin?
Dvs den är mycket vanligare än 5 andra essentiella aminosyror som är med i tillskottet (Är efter de delat grenade dock ).

Noterar att glycin inte finns med i listan över aminosyror för deras XX-variant.

Rent av oärligt av MM-sports?
Jag menar det är en sak med vanliga proteintillskott som tex vassle (och väldigt illa där också).
Men när det gäller EAA i direkt samband med träningen så är ju hela vitsen att alla aminosyror finns en bestämd proportion.
Blir ju inte billigare om man måste ta mer för att komma upp i samma totalmängder av de EAA som ingår jfrt med de dyrare varianterna.

Beemel
2017-10-04, 14:18
Hur kan det vara "oärligt" om det står med i innehållförteckningen?
Oärligt hade varit om de inte hade skrivit ut en korrekt innehållsförteckning.

Min uppfattning är att folk som inte läser innehållsförteckningar och dylikt och/eller inte bemödar sig med att ta reda på vad det är de köper gärna kan bli "blåsta" och betala för skräp.

Så länge sanningen deklarareras tydligt så kan det på intet sätt klassas som oärligt.
Sniket, ja kanske,
Smart ekonomiskt troligen,
På vissa sätt dumt ur PR synpunkt möjligen.
men inte oärligt.

Flodamannen
2017-10-04, 18:14
Hur kan det vara "oärligt" om det står med i innehållförteckningen?
Oärligt hade varit om de inte hade skrivit ut en korrekt innehållsförteckning.

Min uppfattning är att folk som inte läser innehållsförteckningar och dylikt och/eller inte bemödar sig med att ta reda på vad det är de köper gärna kan bli "blåsta" och betala för skräp.

Så länge sanningen deklarareras tydligt så kan det på intet sätt klassas som oärligt.
Sniket, ja kanske,
Smart ekonomiskt troligen,
På vissa sätt dumt ur PR synpunkt möjligen.
men inte oärligt.

Jo, oärligt. Dom lägger inte ut andelen av de ingående aminosyrorna utan bara listar dom (dom talar om mängden Leucine och proportionerna till de andra grenade och man kan bakvägen verkligen ana att det inte alls är den blandning i liknande proportioner som de ursprungliga studierna för sidådär en drgyt 10 år sen (Eller vad det nu är).
Dom ljuger bara till det med "Högkvalitativ aminosyraprodukt innehållande 95 % aminosyror. De grenade aminosyrorna l-leucin, l-valin och l-isoleucin har ett 4-1-1-förhållande – varav leucinhalten ligger på 4 gram"

Nej!
Den är inte högkvalitativ!

Den som köper essentiella aminosyror utgår från att det är en viss blandning av ingående aminosyror. Om man doserar som man bör, så räcker det inte om det ingår en "bastard" som glycin.
Och att det sen inte listas gör det en mer till en gissning.
Det mått dom skickar med ger också ca 15 gram, vilket är alldeles för mycket. I slutändan blir det med 15 g kanske samma effekt som vid lägre intag, men då kan man lika gärna köpa den dyrare (och dessutom spara på några kCal)

Dom kanske följer lagens mått (men tveksamt då man säljer och marknadsför en produkt där det sen är rent skit i den!).
Dom allra, allra flesta har inte koll på det med vilka essentiella aminosyror som gäller. Glycin har dessutom fördelen (för MM sports) att den i namnet är snarlik flera andra aminosyror (Lycin, Glutamin mm), dvs en snabbblick på listan gör att man riskerar att missa det.
Fullt medveten extremt ful "säljtaktik".
Sen har man en XX-variant som är det som egentligen är the real deal (men återigen spetsat med bla citrulin som också är en rätt billig ingrediens numera och har tveksam effekt).
För att inte tala om alla kombinationer av olika andel Leucin (fast det kan vara bra) och ration till de andra BCAA:arna.
Vart går gränsen enligt dig isåfall. Dom skulle ju kunna ha glycin som nummer 1 i ingredienslistan och "komma undan".

Lycklig
2017-10-04, 19:32
Ifall det nu är så att glycin inte platsar på din top 4 aminosyralista vilken hade du hellre velat se där? Ifall du har lust får du även gärna rangordna de olika EAA från bäst till sämst, enligt dig såklart.

Sheogorath
2017-10-04, 19:55
Ifall det nu är så att glycin inte platsar på din top 4 aminosyralista vilken hade du hellre velat se där? Ifall du har lust får du även gärna rangordna de olika EAA från bäst till sämst, enligt dig såklart.

Lysin är en EAA, glycin är det inte. :)

Flodamannen
2017-10-04, 21:41
Ifall det nu är så att glycin inte platsar på din top 4 aminosyralista vilken hade du hellre velat se där? Ifall du har lust får du även gärna rangordna de olika EAA från bäst till sämst, enligt dig såklart.

Korta svaret (TLDR) : Jag vill se de essentiella aminosyrorna.
Glycin är inte en essentiell aminosyra.
Och den här säljs som EAA.
Essentiella aminosyror. Så, rätt så logiskt!
Vill ha samma aminosyraprofil (förhållande i mängd mellan aminosyror) som i ursrpungsstudierna.
Handlar inte om "bäst" aminosyra i någon lista. Handlar om så optimalt som möjligt.
Därav "aminosyraprofil".
Att fjärde plats var en viktig detalj har helt enkelt med att göra att ingredienser redovisas i fallande ordning på hur mycket det är. Det betyder att det var mer glycin (som inte ska vara med alls) än 5 andra essentiella aminosyror.

Längre svar :
Andra aminosyror, inklusive icke-essentiella behövs naturligtvis också. Mycket kan kroppen tillverka själv, men en del kan vara "semi-essentiella".
Det behövs framförallt efter att Leucinet triggat första signalerna till proteinsyntes (och BCAA i allmänhet inklusive Leucinet varit mycket aktivt/förbrukats) och då "elongation" (förlängning av kedjor av aminosyror som bildar protein) sker. Eventuellt kanske enbart de essentiella aminosyrorna utöver BCAA behövs. Räcker med vanlig mat en bit efter träningen för att "vara säker".
EAA före träning, tex. Vissa kör med BCAA. Andra med vassle. Andra tar det efteråt.
Återigen andra tar EAA eller vassle både före och efter, med eller utan kolhydrater osv... Variationerna är många. Studier spretar.
Jag kör med intermittent fasting och där är det viktigt att ta det före träningen i fasteläge.
I teorin.
Sen är frågan hur stor, om någon, skillnaden i praktiken blir (men det är en annan femma).
Det här är bara basic saker för de flesta här inne tror jag.


Eisellt sålde ju "ursprungsformulan" i form av ESA-Pro (Tror jag) för en del år sen och den smakade som kräkmedel. På dom redovisades också andelen av varje aminosyra.
Var direkt kopplade till en väldigt uppmärksammad studie, som jag inte kan dra fram just nu.
Nu är det såna här taktiker som tas till. Plus att man verkligen spikar med BCAA i alldeles för hög grad. 4 gram Leucin tex är total overkill.
2.5 gram eller max 3 räcker för optimal stimulering.
Handlar säkert om kostnadsfråga. Eller övertro på leucin. Tja totala andelen BCAA överhuvudtaget är ju way off jfrt med "ursrpungsformulan".

Sen har man tydligen reviderat det till viss del och frågan är om det har så stor effekt i praktiken. Och att om man helt enkelt bara tar vassle, fast i större mängd (40 gram tex) så kanske man får samma effekt.

Så det spelar kanske inte någon större roll i praktiken om man jämför vassle och EAA. Hastighet i upptag skiljer. Men skapligt vassle har troligen bättre aminosyraprofil än Body science EAA.

Men det är en annan femma!
Marknadsförs det som EAA så ska det vara EAA!

chfl
2017-10-04, 23:41
Är det någon EAA annat än tryptofan som fattas (av förklarliga anledningar) eller vad är det som gör att det inte är en EAA?

Shqypnia
2017-10-04, 23:54
Gör er plånbok en tjänst, skippa allt som heter EEA/BCAA och satsa på hederlig vassleprotein.

Beemel
2017-10-05, 06:39
Jo, oärligt. Dom lägger inte ut andelen av de ingående aminosyrorna utan bara listar dom (dom talar om mängden Leucine och proportionerna till de andra grenade och man kan bakvägen verkligen ana att det inte alls är den blandning i liknande proportioner som de ursprungliga studierna för sidådär en drgyt 10 år sen (Eller vad det nu är).
Dom ljuger bara till det med "Högkvalitativ aminosyraprodukt innehållande 95 % aminosyror. De grenade aminosyrorna l-leucin, l-valin och l-isoleucin har ett 4-1-1-förhållande – varav leucinhalten ligger på 4 gram"

Nej!
Den är inte högkvalitativ!

Den som köper essentiella aminosyror utgår från att det är en viss blandning av ingående aminosyror. Om man doserar som man bör, så räcker det inte om det ingår en "bastard" som glycin.
Och att det sen inte listas gör det en mer till en gissning.
Det mått dom skickar med ger också ca 15 gram, vilket är alldeles för mycket. I slutändan blir det med 15 g kanske samma effekt som vid lägre intag, men då kan man lika gärna köpa den dyrare (och dessutom spara på några kCal)

Dom kanske följer lagens mått (men tveksamt då man säljer och marknadsför en produkt där det sen är rent skit i den!).
Dom allra, allra flesta har inte koll på det med vilka essentiella aminosyror som gäller. Glycin har dessutom fördelen (för MM sports) att den i namnet är snarlik flera andra aminosyror (Lycin, Glutamin mm), dvs en snabbblick på listan gör att man riskerar att missa det.
Fullt medveten extremt ful "säljtaktik".
Sen har man en XX-variant som är det som egentligen är the real deal (men återigen spetsat med bla citrulin som också är en rätt billig ingrediens numera och har tveksam effekt).
För att inte tala om alla kombinationer av olika andel Leucin (fast det kan vara bra) och ration till de andra BCAA:arna.
Vart går gränsen enligt dig isåfall. Dom skulle ju kunna ha glycin som nummer 1 i ingredienslistan och "komma undan".

Våra åsikter går tydligt isär runt definitionen på oärlighet.

Även definitionen på kvalitet är allt som oftast olika om man frågar en tillverkare och om man frågar en kund.
Kunden förväntar sig att få maximalt med produkt för sina pengar.
Tillverkaren förväntar sig att få maximalt med pengar för sin produkt.

Om du tycker detta exempel är något "extremt fult" så kan du skatta dig lycklig för då är din värld allt bra fin. =)

Gällande risken att "dom allra flesta" misstar sig när de läser innehållsförteckningen, så hänvisar jag till mitt tidigare inlägg.

Gränsen för mig går om de har en direkt felaktig innehållsförteckning.

Slutligen, du vet att företag endast har ett endas syfte, och det är att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Målet är att tillverka en produkt som är så billig som möjlig att producera och sälja den så dyrt som möjligt i maximala volymer. Det är från producentens sida alltid en balansgång mellan att optimera sina vinster och tillhandahålla en produkt som är "tillräckligt bra" (i förhållande till tillverkningskostnad) för att sälja.
Att göra optimera "kvaliteten" utöver vad som är "tillräckligt" (för att sälja tillräckligt mycket) ger mindre lönsamhet, och är där med inget som företag brukar syssla med.
Det är så världen ser ut.
Kundens makt i detta, är valet att låta bli att köpa produkten. Gör folk det så kommer tillverkaren tvingas välja på att ändra sig eller försvinna.

Så om produkten inte smeker din optinoja medhårs, så är det väl bara att låta bli att köpa den? Att gasta om att tillverkaren är oärlig när de trots allt följer spelets regler tycker jag doftar lite lätt av dramaqueen.

ITK
2017-10-05, 10:37
Tycker det är bra att TS tar upp detta. Har själv köpt produkten vid flera tillfällen och då det kommer från en tillverkare som jag "litar på" så har jag bara förutsatt att det är en bra produkt. Nu kommer jag garanterat att göra en närmare jämförelse inför nästa köp.

exevision
2017-10-05, 10:40
Glycin har ju sina fördelar i vissa situationer.

chfl
2017-10-05, 10:46
Glycin har ju sina fördelar i vissa situationer.

Ja, jag ser inget direkt problem med att tillsätta glycin i sig så länge det inte är för att späda ut produkten. Personligen tycker jag att mängden leucin är mer problematisk än tillsatt glycin.

vicarious
2017-10-05, 13:57
Hur kan det vara "oärligt" om det står med i innehållförteckningen?
Oärligt hade varit om de inte hade skrivit ut en korrekt innehållsförteckning.

Min uppfattning är att folk som inte läser innehållsförteckningar och dylikt och/eller inte bemödar sig med att ta reda på vad det är de köper gärna kan bli "blåsta" och betala för skräp.

Så länge sanningen deklarareras tydligt så kan det på intet sätt klassas som oärligt.
Sniket, ja kanske,
Smart ekonomiskt troligen,
På vissa sätt dumt ur PR synpunkt möjligen.
men inte oärligt.

+1. Finns mängder av liknande produkter på tillskott och livsmedelsmarknaden. Spikat vassleprotein eller proteinbars fulla med kollagen är två exempel. Som konsument är man tvungen att vara uppmärksam. Litar man blint på tillverkarna får man tyvärr skylla sig själv om man blir "blåst".

Gör er plånbok en tjänst, skippa allt som heter EEA/BCAA och satsa på hederlig vassleprotein.

+1.

Flodamannen
2017-10-05, 17:59
Våra åsikter går tydligt isär runt definitionen på oärlighet.

Även definitionen på kvalitet är allt som oftast olika om man frågar en tillverkare och om man frågar en kund.
Kunden förväntar sig att få maximalt med produkt för sina pengar.
Tillverkaren förväntar sig att få maximalt med pengar för sin produkt.

Om du tycker detta exempel är något "extremt fult" så kan du skatta dig lycklig för då är din värld allt bra fin. =)

Gällande risken att "dom allra flesta" misstar sig när de läser innehållsförteckningen, så hänvisar jag till mitt tidigare inlägg.

Gränsen för mig går om de har en direkt felaktig innehållsförteckning.

Slutligen, du vet att företag endast har ett endas syfte, och det är att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Målet är att tillverka en produkt som är så billig som möjlig att producera och sälja den så dyrt som möjligt i maximala volymer. Det är från producentens sida alltid en balansgång mellan att optimera sina vinster och tillhandahålla en produkt som är "tillräckligt bra" (i förhållande till tillverkningskostnad) för att sälja.
Att göra optimera "kvaliteten" utöver vad som är "tillräckligt" (för att sälja tillräckligt mycket) ger mindre lönsamhet, och är där med inget som företag brukar syssla med.
Det är så världen ser ut.
Kundens makt i detta, är valet att låta bli att köpa produkten. Gör folk det så kommer tillverkaren tvingas välja på att ändra sig eller försvinna.

Så om produkten inte smeker din optinoja medhårs, så är det väl bara att låta bli att köpa den? Att gasta om att tillverkaren är oärlig när de trots allt följer spelets regler tycker jag doftar lite lätt av dramaqueen.

Det är inte optinoja jag lider av.
Det är "Vill inte slänga pengarna i sjön"-noja.
En ganska bar "noja" som man också brukar kalla för "sparsam".

Håller förstås med dig om att för företagen så handlar det mycket om vinstoptimering.
Och att dom tar till alla trick som finns och ändå följer reglerna. Dom redovisar inte för att dom är schyssta. Dom gör det för att reglerna tvingar dom till det.
Så du kan inte säga att det var något som var utmärkande bra för dom att glycinet redovisades, när det ändå måste ske.

Men det finns en annan extremt viktig faktor och det är good-will. Förtroende.
Sånt kan rubbas av såna här saker.
Glycin vet många att det varit och är en extrembillig aminosyra som använts för att pressa priset och har dessutom en söt smak.
Sen är väl stödet från undersökningar på glycinets eventuella effekt mycket svagt.
Perfekt läge att det lyfts fram och på något sätt fås att framstå som något positivt så att mer skit kan säljas till oss konsumenter.

Föresten du skrev:

Även definitionen på kvalitet är allt som oftast olika om man frågar en tillverkare och om man frågar en kund.
Kunden förväntar sig att få maximalt med produkt för sina pengar.
Tillverkaren förväntar sig att få maximalt med pengar för sin produkt.

Låter som att du skulle kunna vara lite partisk i målet. Jobbar du åt någon kosttillskotttillverkare? Eller det kanske bara var rent allmänt.

Tycker bara att det är helt fantastiskt att du och fler här direkt tar ett företag i försvar då det är så uppenbart att det är bra att man tar upp sånt här.

Du attackerar mig för att påpeka det här när det är, som någon annan skrev, bra att det kommer fram.

Varför är MM sports så fantastiska?

Glycinet fins där.
Det ska inte göra det om det är hög kvalitet som påstås.

Var och en får bedömma själv om det jag skrivit framstår som optinoja och att man ska bara vara cynisk och lägga sig platt för att dom tummar på kvalitet.

Eller så kan man ta till sig det.
Hur som helst, finns så många andra alternativ från många andra företag.
Det är ändå en öppen marknad.

Flodamannen
2017-10-05, 18:10
Är det någon EAA annat än tryptofan som fattas (av förklarliga anledningar) eller vad är det som gör att det inte är en EAA?

Att glycin ingår i rätt stor mängd.
Och att det är väldigt mycket BCAA.
Väldigt lite av de övriga ingående EEA-aminosyrorna återstår.
Glycin+de övriga 5 aminosyrorna tillsammans ger endast 3.5 gram för BS.
Att jämföras med ESA Pro (som såldes efter de första intressanta studierna en gång i tiden och som används som något slags referens) som ger (justerat till de 9.5 gram aminosyror som BS har) 4.275 gram.
Då ingår glycin i de 3.5 grammen för BS. Det måste vara minst 3.5/6=0.58 gram glycin. 2.92 gram. Fast det är troligen klart mindre! 6 st då även glycin är med.
Det betyder att Esa Pro har klart mer än 46% mer av dessa 5 aminosyror.
En betydande skillnad!
(BS=Body Science)

Flodamannen
2017-10-05, 18:15
Ja, jag ser inget direkt problem med att tillsätta glycin i sig så länge det inte är för att späda ut produkten. Personligen tycker jag att mängden leucin är mer problematisk än tillsatt glycin.

Absolut på båda!

Alldeles för mycket BCAA överhuvudtaget.
Och 4 gram Leucin är total overkill. Räcker med 2.5-3 gram. Max.
En hint om att dom spätt ut med glycin är att deras EAA-XX innehåller inte glycin. Och dessutom så har den fenylalanin som ingerdiens nummer två och ej någon annan BCAA.
Dom får EAA-XX att framstå som något extra genom lite extra citrulin, något B-vitamin och kanske något annat oviktigt.
Men i själva verket är det den som borde vara "startpunkten" för tillräckligt bra EAA.

Beemel
2017-10-05, 19:06
Det är inte optinoja jag lider av.
Det är "Vill inte slänga pengarna i sjön"-noja.
En ganska bar "noja" som man också brukar kalla för "sparsam".

Håller förstås med dig om att för företagen så handlar det mycket om vinstoptimering.
Och att dom tar till alla trick som finns och ändå följer reglerna. Dom redovisar inte för att dom är schyssta. Dom gör det för att reglerna tvingar dom till det.
Så du kan inte säga att det var något som var utmärkande bra för dom att glycinet redovisades, när det ändå måste ske.

Men det finns en annan extremt viktig faktor och det är good-will. Förtroende.
Sånt kan rubbas av såna här saker.
Glycin vet många att det varit och är en extrembillig aminosyra som använts för att pressa priset och har dessutom en söt smak.
Sen är väl stödet från undersökningar på glycinets eventuella effekt mycket svagt.
Perfekt läge att det lyfts fram och på något sätt fås att framstå som något positivt så att mer skit kan säljas till oss konsumenter.

Föresten du skrev:



Låter som att du skulle kunna vara lite partisk i målet. Jobbar du åt någon kosttillskotttillverkare? Eller det kanske bara var rent allmänt.

Tycker bara att det är helt fantastiskt att du och fler här direkt tar ett företag i försvar då det är så uppenbart att det är bra att man tar upp sånt här.

Du attackerar mig för att påpeka det här när det är, som någon annan skrev, bra att det kommer fram.

Varför är MM sports så fantastiska?

Glycinet fins där.
Det ska inte göra det om det är hög kvalitet som påstås.

Var och en får bedömma själv om det jag skrivit framstår som optinoja och att man ska bara vara cynisk och lägga sig platt för att dom tummar på kvalitet.

Eller så kan man ta till sig det.
Hur som helst, finns så många andra alternativ från många andra företag.
Det är ändå en öppen marknad.

Har gjort min ståndpunkt klar, så jag tänker inte argumentera mer runt detta

Jag jobbar inte för ett kosttillskottföretag jag jobbar som ingenjör på en relativt stor fordonstillverkare.
Jag gillar inte MM sports överhuvudtaget. Handlar inte av dem.
Och jag försvarar därmed inte dem. Jag försvarar grundläggande kapitalism och tror kundens makt är tillräckligt stor för att övervinna företag som tillhandahåller undermåliga produkter.

Den sista meningen i ditt inlägg ovan är precis det jag pratade om gällande kundens makt.

tumme
2017-10-05, 20:13
Är det någon EAA annat än tryptofan som fattas (av förklarliga anledningar) eller vad är det som gör att det inte är en EAA?

Varför är tryptofan inte med?

Sheogorath
2017-10-05, 20:17
Läkemedelsklassat i Sverige

tumme
2017-10-05, 22:19
Tackar. :)

Pepz
2017-10-06, 09:02
Räkna på pris i gram aminosyror och uteslut glycin så får du se om produkten är lurendrejeri.
Att glycin är klassat som filler och fått dålig status är just för att tillverkare har haft det i stor mängd i vassleprotein för att få bättre mätvärden. att det finns i en aminosyreprodukt är fullt rimligt eftersom det är en aminosyra som kanske kan klassas som semi-essentiell? .
många tillsätter till och med glycin i sina drinkar för att de tror på de effekter glycin kan tänkas ha.

EAA är inte en skyddad produkt som måste innehålla någon specifik sammansättning eller mängd, det är heller inte känt vilken sammansättning som skulle vara bäst. alltså är det upp till dig som kund att besluta om vad du stoppar i dig/tror mest på


lurendrejeri är det andra tillverkare som håller på med
exempelvis fitnessguru som anger följande:

One whey isolate
0g fett
0g kolhydrat
87g protein

Det borde vara helt omöjligt att nolla dessa två
speciellt med en proteinhalt på "endast" 87g
fett borde ligga på ca 0,3-0,8g /100 och kolhydrat 3-5g/100
Även den angivna leucinhalten känns orimligt hög

Observera att detta är min tolkning

Flodamannen
2017-10-08, 19:02
Räkna på pris i gram aminosyror och uteslut glycin så får du se om produkten är lurendrejeri.
Att glycin är klassat som filler och fått dålig status är just för att tillverkare har haft det i stor mängd i vassleprotein för att få bättre mätvärden. att det finns i en aminosyreprodukt är fullt rimligt eftersom det är en aminosyra som kanske kan klassas som semi-essentiell? .
många tillsätter till och med glycin i sina drinkar för att de tror på de effekter glycin kan tänkas ha.

EAA är inte en skyddad produkt som måste innehålla någon specifik sammansättning eller mängd, det är heller inte känt vilken sammansättning som skulle vara bäst. alltså är det upp till dig som kund att besluta om vad du stoppar i dig/tror mest på


lurendrejeri är det andra tillverkare som håller på med
exempelvis fitnessguru som anger följande:

One whey isolate
0g fett
0g kolhydrat
87g protein

Det borde vara helt omöjligt att nolla dessa två
speciellt med en proteinhalt på "endast" 87g
fett borde ligga på ca 0,3-0,8g /100 och kolhydrat 3-5g/100
Även den angivna leucinhalten känns orimligt hög

Observera att detta är min tolkning

Att andra tillverkare är dåliga är inte ett bra argument.
Att dom fuskat med att tillsätta glycin, ej heller.
Dom proteinerna säljs inte som essentiella aminosyror.
Denna gör det.
Visst, inte skyddat och man vet ej optimal sammansättning. (Och tryptofan tar vi inte upp eftersom det inte får säljas av svenska butiker.).

Men att räkna pris per gram av EAA(och det bör man kanske göra) så är inte det heller så bra i normalläget för en "kund" (Varför låter alla som försäljare i den här tråden?)
Om man tar den rekommenderade dos som det står på burken i klartext : 10 gram (9.5 g aminosyror), så är faktum att du för det första i stort sett får i dig en glorifierad BCAA-blandning på 6 gram. Av resterande 3.5 gram så är sen glycinet vanligaste ingrediensen

Glycin är bra säger en del.
BS säger jag, då skulle den ingå i alla lite dyrare EAA-blandningar.
Body Science EAA-XX innehåller inte glycin, tex.
Den kostar mer av en viss anledning.
Och studier som gjorts på glycin har väl väldigt liten trovärdighet?
Snackade alldeles nyss med "en man som heter O.W" (ni borde förstå på initialerna vem) och han håller med på den punkten. Menade att om glycin skulle ha ngn effekt så skulle det behövas betydligt mer än de mängder som finns i vissa EAA-tillskott. OM det har ngn effekt alls, vilket var väldigt tveksamt enligt honom...

Visst, tryptofan ingår inte i EAA-tillskott pga förbud (var väl någon förgiftad batch på 90-talet eller så som ledde till dödsfall i bla USA. Och svenskt förbud då).
Men det är faktiskt en annan diskussion.
(Finns ju vissa bra utländska pulver med tryptofan i. My Protein tex. Den naturella smakar så där vidrigt äckligt och får högre trovärdighet bara av det av mig. OBS!!!Högst personlig åsikt!!!!!)

Bakgrunden till det hela är att från början när helt plötsligt EAA-tillskott i from av pulver blev billiga och vissa studier med positiva resultat släpptes så var det ett slags "referens" som var det som de flesta som hade ngn hum använde. En referens som var en aminosyraprofil.
ESA-Pro.
Ni, vet det som smakade kattr-v och som i princip var olösbart.
Sen släppte en del "Alternativ". MM-sport hade just sin billiga variant som hade jäkligt mycket Leucin (och har). Lättlöslig. Ätbar, ja nästan god (Allt som var av typen kräkmedel var att betrakta som gott).
Då skulle det tydligen enligt, återigen, en viss O.W inte ha innehållit glycin.
Nu gör den det!

Jag antar att många resonerar lite i den här stilen.

1. Jag behöver EAA. Ok, bästa priset? Går in på tex MM-sport och ser en dyrare variant och tänke, nja är väl som med kreatin, duger med det billigare pulvret utan det lilla extra som B-vitaminer, Citrulin och annat onödgit "krafs".

2. Har inte stenkoll på vartenda ingrediens i aminosyralistan, utan antar att det är fair play och. Ja, det var ju lite mycket BCAA och framförallt Leucin. Men, men.

3. Tar dosen med 10 gram och bilr lurad(se ovan om kvarvarande EAA efter glycinet).
Jag personligen gör inte det (men få anta att många nog gör det).
Okej, eftersom verkar vara så cyniska, så kanske jag ska formulera om "lurad" till "vilseledd".

(Om man använder skopan som följer med så blir det drygt 15 gram. Visst kan pulver sjunka ihop, men inte f-n så att det ger 50% högre vikt för ett o samma mått. Så dom har nog set till att många indirekt tar en hel skopa).

Visst det protein du uppgav med 0% kolhydrater och fett är ju förstås också bara ett skämt.
Och det finns värre exempel än (Den mycket populära) body science.
Såg tex den här:

Måste slå rekord!
Smak av ....."Sura Colanappar"!
Jo, jo!
innehåller massor med glutamin och glycin. Försvinnande lite av de essentiella (Förutom en stor dos Leucin som vanlig då).

Lätt att bli sur på andra vis av sånt....

Flodamannen
2017-10-08, 20:15
Jag måste kommentera varför alla verkar ta kosttillskott försäljarna i försvar på något sätt.
Fullständigt sanslöst och talande tycker jag att reaktionen är lite som att det rycks på axlarna.
Tycker ärligt synd om de seriösa företag som faktiskt försöker sälja något med "högkvalitativa aminosyror" i .
Tänk, i min vildaste fantasi, trodde jag att vi borde ställa krav på att det vi köper är bra saker.
Men, men de flesta verkar i "god svensk anda" bita ihop och (numera) be till den fantastiska nya guden "marknaden".
Marknaden ja.
Den regleras ofta.
I alla fall många andra marknader.
Se bara vad som händer när ett kosttillskott läkemedelsklassas.
Stenhård kontroll.
Men ni verkar vara luttrade och mottot är "Man får helt skylla sig själv".
NÅgon borde göra en "Hemlige kocken" om kosttillskottbranschen (med gym inriktning i synnerhet).
Borde vara mycket mer reglerat.

Alla s.k testoboosters och bs som det skulle totalstoppas direkt.
Påståenden som har mycket svag bevisföring mm
(Och då har vi inte ens kommit in på Vitae.... ja ni vet vad. Stig Strands livsräddare).

Glycin är bara ett av många sorgebarn inom det som verkar vara en bransch som per automatik väldigt många antar att dom blir scammade av som default.
Är vi som "svenssons" så mjäkiga att vi accepterar det här?

Jag menar du köper en Ratatouille och får en "Råttatouille". Råttan som tittar upp lite näpet ur den är just glycinet för mig.
För övrigt kanske samma råtta som försöken som visade positiv effekt gjordes på? :)
Någon har spikat till det.
Nej säger andra. Den där råttan piffar upp det hela och kan tom ge en ännu bättre konsumentupplevelse. Du var väl inte så dum att du inte tittade på alla vokaler (som å= när du köpte den? Och andra har inte bara råttor i den utan även hamsters, grävlingar etc. Så i jämförelse med dom är det en fantastisk konsumentupplevelse för dig som kund. (det säljarlingot har jag sett lite här och var i tråden).

Fick vi en reglering så kanske det blir som för några år sen med korv. Fick ju inte kallas korv vid för låg kötthalt då. Med alla möjliga namn som typ "korvare", "Corvette"? :smash:

(Sorry för alla stavfel o annat i föregående inlägg. Rafsade iväg det utan kontroll. En länk verkar ha försvunnit/tagits bort också).

Beemel
2017-10-09, 07:05
Tycker ärligt synd om de seriösa företag som faktiskt försöker sälja något med "högkvalitativa aminosyror" i .
Tänk, i min vildaste fantasi, trodde jag att vi borde ställa krav på att det vi köper är bra saker.

Men då är det väl bara för dig att köpa dessa "seriösa företags" produkter då. Det är helt och hållet ditt val som konsument. Problem solved.

Marknaden är verkligheten, det handlar om tillgång och efterfrågan. Skulle inte folk köpa skräp skulle ingen tillverka det.
Men så länge majoriteten av människorna är ignoranta får, som bildar sig en uppfattning om "kvalitet" genom fitnessprofiler på instagram så kommer skräp fortsätta säljas.

Så, skräpprodukter kommer fortsätta säljas. Men det är därmed inte sagt att just du behöver köpa dem om du inte vill.
På vilket vis förstör det för dig att andra köper skräp. Om du nu är medveten om vad som är skräp och noggrann med att hålla koll på vad du köper, samt att det finns alternativ, som du anser som bättre, tillgängliga.
Då berörs du i väldigt liten utsträckning av att andra individer "luras" att köpa skräp?

Eller är din mission att rädda alla lurade själar?

Flodamannen
2017-10-09, 08:41
Men då är det väl bara för dig att köpa dessa "seriösa företags" produkter då. Det är helt och hållet ditt val som konsument. Problem solved.

Marknaden är verkligheten, det handlar om tillgång och efterfrågan.Skulle inte folk köpa skräp skulle ingen tillverka det.
Men så länge majoriteten av människorna är ignoranta får, som bildar sig en uppfattning om "kvalitet" genom fitnessprofiler på instagram så kommer skräp fortsätta säljas.

Så, skräpprodukter kommer fortsätta säljas. Men det är därmed inte sagt att just du behöver köpa dem om du inte vill.
På vilket vis förstör det för dig att andra köper skräp. Om du nu är medveten om vad som är skräp och noggrann med att hålla koll på vad du köper, samt att det finns alternativ, som du anser som bättre, tillgängliga.
Då berörs du i väldigt liten utsträckning av att andra individer "luras" att köpa skräp?

Eller är din mission att rädda alla lurade själar?

Det handlar om att folk inte är ens är medvetna om att dom köper skräp.
Dom du kallar ignoranta får (och jag kan nästan hålla med dig) gör att fokus hamnar på ignoranta fårs favoritprodukter.
Dom masstillverkas och därigenom kan priset pressas (pga stora volymer) osv.
Hade fokus från början varit på mer kvalitet (fokus både från konsument/kund med krav och därigenom mer press på kosttillskotttillverkarna) så skulle de produkter med bättre kvalitet kunna tillverkas i större volymer och därmed priserna på dom pressas.
Visst, högre pris än innan per "kvalitetsgram" (dum definiton, men du förtår nog).
Men, ok, å andra sidan så finns det säkert i en del excelark runt om en optimal nivå av den där produkten som folk tror har 80/20-effekten inbakad i sigm, dvs 80% av "kvalitet/prestanda" för 20% av priset.
Och dom drar "kanske" in en bättre vinst så här.
Men det skulle nog ändå kunna finnas en 80/20-produkt (80/20 är naturligtvis bara ett talesätt. Har man läst några av Tim Ferris böcker så vet man vad jag talar om).
Jag menar en billig sak som faktiskt är "användbar".

Och är man riktigt cynisk, så skulle man kunna dra paralleller till reklamblockering som jag tycker det är en självklarhet att använda.Det är bara det att det återigen är (cyniskt från mig) en fårskock som antingen inte vet eller inte kan hantera reklamblockerare som ublock origin.
Websidorna får in pengar och vi som blockerar kan fortsätta surfa "gratis".
Och, ja, jag är god nog att släppa på reklam för sidor som visar lite "fair play".
Men det är inte enbart mot reklam, utan det skyddar också dig som person att blockera mot s.k "malwaretising".
På samma sätt också med kosttillskott, tyvärr kanske då.

Men håll med om att kostillskottbranschen verkar vara extra smutsig i jämförelse med andra branscher?
Det här med sponsring har ju varit ett sorgligt kapitel i sig...

Pepz
2017-10-09, 08:52
Glycin är bra säger en del.
BS säger jag, då skulle den ingå i alla lite dyrare EAA-blandningar.
Varför? bara för att nått kanske är bra måste den inte ingå överallt?


Och studier som gjorts på glycin har väl väldigt liten trovärdighet?
Snackade alldeles nyss med "en man som heter O.W" (ni borde förstå på initialerna vem) och han håller med på den punkten. Menade att om glycin skulle ha ngn effekt så skulle det behövas betydligt mer än de mängder som finns i vissa EAA-tillskott. OM det har ngn effekt alls, vilket var väldigt tveksamt enligt honom...

vet inte vem O.W är men är villig att hålla med honom.
men min personliga åsikt ändrar inte att vissa gillar glycin, (folk köper ju fortfarande glutamin)


1. Jag behöver EAA. Ok, bästa priset? Går in på tex MM-sport och ser en dyrare variant och tänke, nja är väl som med kreatin, duger med det billigare pulvret utan det lilla extra som B-vitaminer, Citrulin och annat onödgit "krafs".

2. Har inte stenkoll på vartenda ingrediens i aminosyralistan, utan antar att det är fair play och. Ja, det var ju lite mycket BCAA och framförallt Leucin. Men, men.

3. Tar dosen med 10 gram och bilr lurad(se ovan om kvarvarande EAA efter glycinet).
Jag personligen gör inte det (men få anta att många nog gör det).
Okej, eftersom verkar vara så cyniska, så kanske jag ska formulera om "lurad" till "vilseledd".

1 jag behöver korv Ok, bästa priset? Går in på tex ICA och ser en dyrare variant och tänke, nja är väl som med lövbiff, duger med det billigare utan det lilla extra som eko, hög kötthalt och annat "krafs".

2. Har inte stenkoll på vartenda ingrediens i ingredienslistan, utan antar att det är fair play och. Ja, det var ju lite mycket potatismjöl och vatten men, men

3. Tar en portion på 200g och blir lurad (se kvarvarande mängd protein efter potatismjöl och vatten)
Jag personligen gör inte det (men få anta att många nog gör det).
Okej, eftersom verkar vara så cyniska, så kanske jag ska formulera om "lurad" till "vilseledd".

:d





Min åsikt är att protein är överlägset EAA oavsett sammansättning.

Men eftersom den bästa sammansättningen inte är känd varken av tillverkare eller kund så borde tillverkarna ha fria händer och kunden styra vad den vill ha genom köp.

Beemel
2017-10-09, 12:00
Min åsikt är att protein är överlägset EAA oavsett sammansättning.

^^This.

Enda anledning till att jag personligen överhuvudtaget köper EAA är att jag inte gillar att blanda proteinpulver med vatten och att jag är för lat för att släpa med mig något mjölksubstitut till och ha det stående på jobbet (den plats där jag oftast använder protein/aminos.

Då tycker jag EAA är en ok kompromiss, jag får i mig lite extra aminosyror på ett enkelt sätt.
Jag bryr mig och andra sidan inte så mycket om vad det kostar per gram då jag inte använder så himla mycket att det blir någon större utgift även om det skulle vara skitdyrt (vilket det med min ekonomiska måttstock inte är, även om jag köper de dyrare varianterna).

Men i alla andra fall så föredrar jag också proteinpulver. Eller ännu hellre riktig lagad mat!

Sverker
2017-10-09, 16:54
Flodamannen !

Jag tror mer att problemet ligger i att många, inklusive mig själv, inte vet VILKA aminosyror som ett bra EAA ska innehålla.
BCAA verkar vara billigt att tillverka idag. En stor andel BCAA är lätt att blanda i men behövs det verkligen mängderna som finns i många burkar. Borde inte mängderna motsvarande vassleprotein ?
Jag antar att någonstans kring 35 % med minst hälften leucin är bästa produkten. Skicka på lika mycket lysin som leucin. Främst för att de flesta proteinerna har den proportionen. Samma sak med fenylalaninet. En spännande aromatisk aminosyra som har lång livslängd i blodet. En rejäl dos är säkert motiverat. In med mätbara mängder treonin och histidin. Sorgebarnet verkar vara methioninet. Varför DL-methionin när det enbart går att bygga in L-varianten ? D-varianten blir bara en dyr metyl-givare.

Arginin och glycin skickas säkert med i samma påse för att trigga tillväxthormonet. Vill jag ha en pump-produkt köper jag arginin/citrulin/ornitin.

Vilka mängder använde Tipton i sina studier ?

Flodamannen
2017-10-09, 22:38
Flodamannen !

Jag tror mer att problemet ligger i att många, inklusive mig själv, inte vet VILKA aminosyror som ett bra EAA ska innehålla.
BCAA verkar vara billigt att tillverka idag. En stor andel BCAA är lätt att blanda i men behövs det verkligen mängderna som finns i många burkar. Borde inte mängderna motsvarande vassleprotein ?
Jag antar att någonstans kring 35 % med minst hälften leucin är bästa produkten. Skicka på lika mycket lysin som leucin. Främst för att de flesta proteinerna har den proportionen. Samma sak med fenylalaninet. En spännande aromatisk aminosyra som har lång livslängd i blodet. En rejäl dos är säkert motiverat. In med mätbara mängder treonin och histidin. Sorgebarnet verkar vara methioninet. Varför DL-methionin när det enbart går att bygga in L-varianten ? D-varianten blir bara en dyr metyl-givare.

Arginin och glycin skickas säkert med i samma påse för att trigga tillväxthormonet. Vill jag ha en pump-produkt köper jag arginin/citrulin/ornitin.

Vilka mängder använde Tipton i sina studier ?

Från studien 2001 (Börsheim är med också)

Table 2.
Amino acid composition of drink
Amino Acid % of Total AAs Grams in EAA Drink

Histidine 10.9 0.6540
Isoleucine 10.1 0.6060
Leucine 18.6 1.1160
Lysine 15.5 0.9300
Methionine 3.1 0.1860
Phenylalanine 15.5 0.9300
Threonine 14.7 0.8820
Valine 11.5 0.6900
Total 99.9 5.994
AA, amino acid; EAA, essential amino acids. Composition is based on a 70-kg person. Drink was given at 1 and 2 h after completion of exercise.

http://ajpendo.physiology.org/content/283/4/E648
Den tilltrasade tabellen inkopierad här kan öppnas/kolappsas upp i det länkade dokumentet.

Observera : Inget tryptofan där! Ändå effekt!
Dessutom, låg mängd leucin.

Nej, det går förstås inte att säga någonting säkert.

Läste också något annat intressant i en Tiptons/Wolfe studie från 2004:
"The response of net muscle protein balance to two doses of 6 g each of essential amino acids
(Borsheim et al., 2002) was about double that of two
doses of 6 g each of mixed amino acids (Miller et al.,
2003). "
Alltså i en mix där icke-essentiella amiosyror ingick (glycin är icke eller i bästa fall semi-essentiell) så var effekten hälften så stor.
Börjar man blanda in glycin i en mix som gör att andra essentiella aminosyror får en väldigt låg mängd (än just framförallt Leucin med 4 gram som ligger långt över de 2.5-3 gram som behövs för att trigga igång m-Tor) och alltså vid den rekommenderade dosen vid 9.5 gram eaa (10 g dos) kommer att hamna lågt som jag skrev tidigare.

Detta oavsett om man vet den perfekta mixen. Det är möjligt att det finns andra optimala blandningar, men poängen är från början att man just krämat in något som de flesta VET är "ett billigt trick", som ofta används.

Flodamannen
2017-10-09, 23:52
Varför? bara för att nått kanske är bra måste den inte ingå överallt?




vet inte vem O.W är men är villig att hålla med honom.
men min personliga åsikt ändrar inte att vissa gillar glycin, (folk köper ju fortfarande glutamin)


1 jag behöver korv Ok, bästa priset? Går in på tex ICA och ser en dyrare variant och tänke, nja är väl som med lövbiff, duger med det billigare utan det lilla extra som eko, hög kötthalt och annat "krafs".

2. Har inte stenkoll på vartenda ingrediens i ingredienslistan, utan antar att det är fair play och. Ja, det var ju lite mycket potatismjöl och vatten men, men

3. Tar en portion på 200g och blir lurad (se kvarvarande mängd protein efter potatismjöl och vatten)
Jag personligen gör inte det (men få anta att många nog gör det).
Okej, eftersom verkar vara så cyniska, så kanske jag ska formulera om "lurad" till "vilseledd".

:d





Min åsikt är att protein är överlägset EAA oavsett sammansättning.

Men eftersom den bästa sammansättningen inte är känd varken av tillverkare eller kund så borde tillverkarna ha fria händer och kunden styra vad den vill ha genom köp.

Bästa sammansättningen är inte känd, men det finns en studie som är lite av det som man tittade på när EAA i pulverform blev överkommligt, typ runt 2005-2006 (ESA Pro på den tiden):
http://ajpendo.physiology.org/content/283/4/E648

I den kan du läsa både sammansättningen och effekterna av just den sammansättningen.
Finns flera studier. Men som sagt i andra inlägg. Poängen är inte sammansättningen i sig. Poängen är att glycin inte är essentiell och så rikligt förekommande.

Analogin med korv håller inte av den enkla anledningen:

1 jag behöver korv Ok, bästa priset? Går in på tex ICA och ser en dyrare variant och tänke, nja är väl som med lövbiff, duger med det billigare utan det lilla extra som eko, hög kötthalt och annat "krafs".
Men, vänta, den riktigt billiga saken där som ser ut som en prinskorv? Den borde duga. Men... Den heter "prinsare". Hmm är det här en korv egentligen. (Enligt regelverket får inte prinskorv med lägre kötthalt än 45% kallas för prinskorv. Andra korvar andra "Gränsvärden" på kötthalt)


2. Har inte stenkoll på vartenda ingrediens i ingredienslistan, utan antar att det är fair play och. Ja, det var ju lite mycket potatismjöl och vatten men, men.... men jag kunde inte köpa den billiga skiten utan köper en mellanbillig prinskorv. Det ligger lite "prinsare" där borta som mest ser ut som "Hej kom och hjälp mig". Jag vet av namnet att det inte är riktig prinskorv

3. Nu blir det "gött" med riktig "prinskörv". Tar en rejäl tugga och är nöjd!

Innan regleringen på vad som fick kallas korv, så kunde vad skit som helst (nästan bokstavligt talat) krämas in i korven.

Korv är också en dålig jämförelse, eftersom man förväntar sig att det är en salig mix av diverse inälvor, potatismjöl (som du skrev) och bindväv, förutom en viss mängd kött(av ofta okända olika djur i plural). Man är inte ute efter kvalitet på näringsämnen i syfte för någon fysiologisk effekt!

Hellre det här:

1. Du går förbi en pizzeria. Nu skulle det sitta fint med en "Quattro Staggioni" slår det dig plötsligt.

2. Du vet att kvaliteten kan skilja från Pizzeria till Pizzeria, men den där Tony verkar kunna sin sak.

3. Du får in en "Quat tro Staggioni". Du tror att det är en Staggioni men det är så lite räkor och skinka och någon har slängt på en råtta mitt i pizzan.
Vad är det här för Quattro frågar du?

"Det är våran egen Quat tro Staggioni. Bara du tror att råttan ger en liten extra effekt så blir den godare. Någon av våra underleverantörer av pizzamjöl råkar också ha forskat på råttans effekt på Quattro Staggioni och kommit fram till att den är bra. Så länge man tror på vad han säger alltså!"

Råttan=Glycinet (för den som missat det).

Nej, nu börjar det nästan spåra ur. Läser man tillbaka i tråden så är det så mycket djurliknelser. Fårskockar, råttor, möss, korv (många djur!!!), hamstrar. Snart en hel j-vla bondgård.:smash:

Konradsson
2017-10-10, 02:02
Samma sak med fenylalaninet. En spännande aromatisk aminosyra som har lång livslängd i blodet. En rejäl dos är säkert motiverat.
Finns inte risk att fenylalanin omvandlas till fenyletylamin som är centralstimulerande? Eller är det kanske effekten man är ute efter i träningssammanhang?
Sorgebarnet verkar vara methioninet. Varför DL-methionin när det enbart går att bygga in L-varianten ? D-varianten blir bara en dyr metyl-givare.
L-met ökar nivåerna av homocystein, som korrelerar med olika hjärt-kärlsjukdomar. Generellt borde man väl vara försiktig med att störa kroppens metyleringsprocesser.

Pepz
2017-10-10, 08:30
Bästa sammansättningen är inte känd, men det finns en studie som är lite av det som man tittade på när EAA i pulverform blev överkommligt, typ runt 2005-2006 (ESA Pro på den tiden):
http://ajpendo.physiology.org/content/283/4/E648

I den kan du läsa både sammansättningen och effekterna av just den sammansättningen.
Finns flera studier. Men som sagt i andra inlägg. Poängen är inte sammansättningen i sig. Poängen är att glycin inte är essentiell och så rikligt förekommande.


Jag har läst den, och läst många studier som släppts under de 15 åren som följde. Jag vidhåller att den "bästa" sammansättningen inte är känd.
Och att EAA som produkt är inte skyddad så tillverkarna har relativt fria händer - kunden får bestämma vad denne vill köpa
Så länge det är deklarerat på produkten så kan det aldrig vara lurendrejeri/oärligt som du ville få det till.

Finns heller inget, anser jag, som visar aminosyrors överlägsenhet gentemot protein från mat. Så jag sticker ut hakan och säger att ingen går miste om några som helst ökningar även om de varit ovetandes om glycinet

lång text

du förstod säkert min poäng oavsett om analogin haltade

Kudos till dig som värnar så om att alla ska få köpa den produkten som du anser vara bäst.

kämpa på! :hbang:

Ram Dass
2017-10-10, 16:31
Som vegan har jag köpt denna produkt för att få lite advekat intag av en riklig mängd EAA, 20g åt gången.

Efter ha läst detta blir jag dock lite besviken på produkten, men i slutändan kanske det inte gör någon skillnad som Pepz påstår.

Samtidigt tycker jag inte om att man som MMsports, som det verkar, medvetet spär ut produkten. Jag trodde jag köpte alla de 8a lagliga EAA och inget annat.

Är det någon som kan rekommendera den billigaste EAA-produkten med 3:1:1 ration utan "fillers"?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

exevision
2017-10-10, 16:42
Det går ju fortfarande att få tag i Esapro V2. GV blev ju vitaminverket.
Även EAA FX. Men den har kanske lite väl mycket leucin?

Ram Dass
2017-10-10, 16:53
Det går ju fortfarande att få tag i Esapro V2. GV blev ju vitaminverket.
Även EAA FX. Men den har kanske lite väl mycket leucin?Esapro kom inte ens upp i 2:1:1 ratio och hade 20% betain i sig. Vad nu den AAn är bra för?

EAA FX hade över 50% leucin i sig, så det blir väl ännu mer overkill och på bekostnad av de andra aminosyrornaba om man gissar att 2,5g-3g är tillräckligt.

Så jag letar vidare. :)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Ram Dass
2017-10-10, 17:00
Titta denna hade tom. tryptofan i sig. [emoji16]

300 kr/kg dessutom.

Vad tror vi om denna?https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171010/1295f2f3edfb477fafaa74c3515045cc.jpg

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Flodamannen
2017-10-10, 17:47
Om du ska köpa EAA ändå, ta en titt på myproteins EAA.
Innehåller också tryptofan och är allmänt bra ansedd. Fast lite väl mycket Leucin kanske..
Välj "smaklösa" (natural tror jag) för mest "bang for the buck".

Eller smaklös å smaklös... Fruktansvärt bitter smak. Bra tecken tycker jag!

Tyvärr så är den "Out of stock" just nu. På svenska sidan så dyker den inte ens upp i sökresultaten.

Anledningen till att jag startade tråden är att jag hade (nästan) slut på mitt
myprotein EAA. Det var efter ett träningsuppehåll och behövde snabbt hitta något alternativ i smidig butik i Sverige.
Såg Body Science vanliga billiga EAA.
Såg glycin.
Såg rött.

chfl
2017-10-10, 18:00
Den där innehållsförteckningen går inte ihop, nåt är fel. Jämför "ingredienser" mot "nutritional info". Känns inte särskilt pålitligt.

Ram Dass
2017-10-10, 18:04
Den där innehållsförteckningen går inte ihop, nåt är fel. Jämför "ingredienser" mot "nutritional info". Känns inte särskilt pålitligt.Jag mejlade åf. och bad om datablad för alla smaker. Åk. när jag får svar. :)

Flodamannen
2017-10-10, 18:08
Jag har läst den, och läst många studier som släppts under de 15 åren som följde. Jag vidhåller att den "bästa" sammansättningen inte är känd.
Och att EAA som produkt är inte skyddad så tillverkarna har relativt fria händer - kunden får bestämma vad denne vill köpa
Så länge det är deklarerat på produkten så kan det aldrig vara lurendrejeri/oärligt som du ville få det till.

Finns heller inget, anser jag, som visar aminosyrors överlägsenhet gentemot protein från mat. Så jag sticker ut hakan och säger att ingen går miste om några som helst ökningar även om de varit ovetandes om glycinet



du förstod säkert min poäng oavsett om analogin haltade

Kudos till dig som värnar så om att alla ska få köpa den produkten som du anser vara bäst.

kämpa på! :hbang:

Förstod din poäng helt och hållet. Min analogi haltade och gick på kryckor ännu värre, ser jag!

Självklart finns det massvis med nyare studier och metastudier har väl också visat att det är svårt att säga något annat än att vassle duger i nästan alla fall.
Var inte poängen för mig dock.
Jag pekade på innehållet i en produkt. Inte att produktkategorin i sig är bortkastade pengar.

I den här tråden har det blivit lite som att jag säger:
- "Titta på den här kuben. Det är något fel på den jämfört med andra kuber. Den är lite ihålig."
Och får som svar :
- "Äh. Den där bollen där borta fungerar lika bra eller tom bättre än kubarna. Billigare och du kan ta den på uppstuds"

Visst! Håller helt med att det nog är så.

Men, det finns eventuellt vissa undantag där man även kan ha fördelar av "kuben", dvs EAA.
Tex vid en extrem lågkaloridiet a la 800 kcal. Max amino. Min kCal. (Fast HMB kan eventuellt vara alternativ som tillägg till EAA där.

Eller för en person som är på en IF-diet, tex "lean gains" där man kommer in i lägen där man vill ha så liten påverkan som möjligt på blodsocker, insulin mm, men ändå vill undvika katabolism under perioden från uppvaknande till träning på eftermiddagen. Återigen kan HMB vara alternativ/tillägg. Jag säger OM med mycket stor betoning.
Om man fortfarande är i fasteläge då är en annan fråga. Finns protokoll där Berkham (med BCAA) ger flera doser under fasteperiod vid morgonträning tex.
Det finns personer som tränar och tänker så periodvis.
Och kanske man kan sätta till 5-6 gram vassle till EAA:n(för komplettering med semi-essentiella osv).
OBS!!!!! Inga studier stöder de två föregående exemplen !!!!


Hur som helst. Håller nog helt med dig för 99.9% av fallen. Vassle är och förblir en referens i studier. Ett slags benchmark som är toppen!
Billigt, bra och gott. Sitter med 7-8 kg hemma nu.

Sverker
2017-10-10, 18:30
Från studien 2001 (Börsheim är med också)

Table 2.
Amino acid composition of drink
Amino Acid % of Total AAs Grams in EAA Drink

Histidine 10.9 0.6540
Isoleucine 10.1 0.6060
Leucine 18.6 1.1160
Lysine 15.5 0.9300
Methionine 3.1 0.1860
Phenylalanine 15.5 0.9300
Threonine 14.7 0.8820
Valine 11.5 0.6900
Total 99.9 5.994
AA, amino acid; EAA, essential amino acids. Composition is based on a 70-kg person. Drink was given at 1 and 2 h after completion of exercise.


Verkar vara ungefär som jag skrev. Möjligt att för mycket metionin inte är bra m a p homocysteinet. Värt att fundera på.

Men varför denna trots mot fritt tryptofan ? Det är ett läkemedel. Ska inte finnas som fri aminosyra i någon produkt. Finns protein/peptider med extremt mycket tryptofan ifall man vill ha det.

King Grub
2017-10-10, 18:47
Att den inte "ska" finnas med beror ju inte på någon legitim anledning, av medicinska skäl, utan att det en gång funnits en kontaminerad batch av tryptofan från Japan i USA 1989. Inget annat.

exevision
2017-10-10, 19:17
Esapro kom inte ens upp i 2:1:1 ratio och hade 20% betain i sig. Vad nu den AAn är bra för?

EAA FX hade över 50% leucin i sig, så det blir väl ännu mer overkill och på bekostnad av de andra aminosyrornaba om man gissar att 2,5g-3g är tillräckligt.

Så jag letar vidare. :)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Du kan ju helt enkelt ta mer Esapro för att komma upp i större dos leucin, om det är antal gram leucin du vill åt. Annars kan du ju blanda Esapro och EAA FX.
Angående betain: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=189410

Själv föredrar jag vassle.

Sverker
2017-10-10, 19:42
Att den inte "ska" finnas med beror ju inte på någon legitim anledning, av medicinska skäl, utan att det en gång funnits en kontaminerad batch av tryptofan från Japan i USA 1989. Inget annat.

Inte för att manipulera melatoninet ?

Konradsson
2017-10-10, 22:29
Inte för att manipulera melatoninet ?

Det trodde jag också, men efter lite forskning verkar det som att Grub har rätt. Såhär skriver Läkemedelsboken:
1989 konstaterades att höga doser av L-tryptofan kunde framkalla ett biverkningssyndrom, Eosinofili-Myalgisyndromet, (EMS), med svår muskel- och ledvärk, svullnad av armar och ben, feber, hudutslag och förhöjning av vissa vita blodkroppar (eosinofila neutrofiler). Tillståndet har i enstaka fall lett till döden. Socialstyrelsens läkemedelsavdelning rekommenderade därefter att all förskrivning, försäljning och användning av L-tryptofan skulle upphöra tills vidare. Det stora antalet fall av EMS under 1989 förefaller ha varit relaterade till en speciell framställningsprocess för L-tryptofan.
https://lakemedelsboken.se/?imo=true&nplId=20030804004854

Enligt Wikipedia-artikeln om eosinophilia myalgia syndrome (https://en.wikipedia.org/wiki/Eosinophilia%E2%80%93myalgia_syndrome) så handlar det alltså om kontaminering, inte att tryptofan är farligt i sig.

Att det fortfarande är receptbelagt i Sverige beror antagligen, som du säger, på att det manipulerar serotonin och melatonin. Man kan få tryptofan som extemporeläkemedel i Sverige. Det är då indikerat mot depression och sömnsvårigheter.

Pepz
2017-10-11, 08:04
Som vegan har jag köpt denna produkt för att få lite advekat intag av en riklig mängd EAA, 20g åt gången.

Efter ha läst detta blir jag dock lite besviken på produkten, men i slutändan kanske det inte gör någon skillnad som Pepz påstår.

Samtidigt tycker jag inte om att man som MMsports, som det verkar, medvetet spär ut produkten. Jag trodde jag köpte alla de 8a lagliga EAA och inget annat.

Är det någon som kan rekommendera den billigaste EAA-produkten med 3:1:1 ration utan "fillers"?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

ett tips är då:
lär dig att läsa en innehållsförteckning :naughty:

Ram Dass
2017-10-11, 08:10
ett tips är då:
lär dig att läsa en innehållsförteckning :naughty:Jag brukar generellt alltid läsa innehållsförteckningen på produkter, men jag trodde att man bara fick EAA när man köpte en produkt som heter EAA. Men där trodde jag uppenbarligen fel.

Pepz
2017-10-11, 08:13
Förstod din poäng helt och hållet. Min analogi haltade och gick på kryckor ännu värre, ser jag!

Självklart finns det massvis med nyare studier och metastudier har väl också visat att det är svårt att säga något annat än att vassle duger i nästan alla fall.
Var inte poängen för mig dock.
Jag pekade på innehållet i en produkt. Inte att produktkategorin i sig är bortkastade pengar.

I den här tråden har det blivit lite som att jag säger:
- "Titta på den här kuben. Det är något fel på den jämfört med andra kuber. Den är lite ihålig."
Och får som svar :
- "Äh. Den där bollen där borta fungerar lika bra eller tom bättre än kubarna. Billigare och du kan ta den på uppstuds"

Visst! Håller helt med att det nog är så.

Men, det finns eventuellt vissa undantag där man även kan ha fördelar av "kuben", dvs EAA.
Tex vid en extrem lågkaloridiet a la 800 kcal. Max amino. Min kCal. (Fast HMB kan eventuellt vara alternativ som tillägg till EAA där.

Eller för en person som är på en IF-diet, tex "lean gains" där man kommer in i lägen där man vill ha så liten påverkan som möjligt på blodsocker, insulin mm, men ändå vill undvika katabolism under perioden från uppvaknande till träning på eftermiddagen. Återigen kan HMB vara alternativ/tillägg. Jag säger OM med mycket stor betoning.
Om man fortfarande är i fasteläge då är en annan fråga. Finns protokoll där Berkham (med BCAA) ger flera doser under fasteperiod vid morgonträning tex.
Det finns personer som tränar och tänker så periodvis.
Och kanske man kan sätta till 5-6 gram vassle till EAA:n(för komplettering med semi-essentiella osv).
OBS!!!!! Inga studier stöder de två föregående exemplen !!!!


Hur som helst. Håller nog helt med dig för 99.9% av fallen. Vassle är och förblir en referens i studier. Ett slags benchmark som är toppen!
Billigt, bra och gott. Sitter med 7-8 kg hemma nu.

Ja i extremfall så kan fria aminosyror kanske vara ett bra alternativm, men i dessa fall så är det ofta insatta människor som utför dieten och de har oftast koll på vad de stoppar i sig.

Jag förstår din poäng helt men håller inte med eftersom det inte finns något som helst krav på vilka aminosyror en produkt som heter EAA inte får innehålla.

Att man som ram dass, som är vegan, inte kan läsa en innehållsförteckning och därför känner sig lurad är förvånande.. dessutom står det i produktbeskrivningen på hemsidan
Livsviktiga aminosyror

Body Science EAA innehåller de essentiella aminosyrorna l-leucin, l-valin, l-isoleucin, l-fenylalanin, l-histidin, dl-metionin, l-treonin, l-lysin samt vitamin B6 och den icke-essentiella aminosyran glycin. Aminosyror är de grundläggande byggstenarna i protein, vilket kroppen behöver för att bygga upp och underhålla muskler och skelett. Vissa aminosyror kan kroppen själv framställa genom andra aminosyror, men just de essentiella aminosyrorna måste tillföras genom kosten.

stoppar man i sig saker utan att veta vad det är så får man faktiskt skylla sig själv.



jag tror inte MM har tillsatt glycin som filler, jag tror mig veta att den som tagit fram produkten verkligen tror på glycin som tillskott.

Ram Dass
2017-10-11, 08:38
Jag förstår din poäng helt men håller inte med eftersom det inte finns något som helst krav på vilka aminosyror en produkt som heter EAA inte får innehålla.

Att man som ram dass, som är vegan, inte kan läsa en innehållsförteckning och därför känner sig lurad är förvånande.. dessutom står det i produktbeskrivningen på hemsidan

stoppar man i sig saker utan att veta vad det är så får man faktiskt skylla sig själv.

Jag håller med dig i sak.

Men problemet är väl mer att man har i vissa fall förtroende för vissa varumärken och väljer att förlita sig till vad produkten rent namnmässigt utger sig för att vara.

Iofs gör jag inte det i mat-sammanhang, då en grönsaksbiff likväl innehåller tex. ägg som bindmedel.

Jag har uppenbarligen varit naiv när jag handlat EAA från MMsports och trott att jag fått det dom namngett produkten till och inte andra saker.

Pepz
2017-10-11, 09:12
Jag håller med dig i sak.

Men problemet är väl mer att man har i vissa fall förtroende för vissa varumärken och väljer att förlita sig till vad produkten rent namnmässigt utger sig för att vara.

Iofs gör jag inte det i mat-sammanhang, då en grönsaksbiff likväl innehåller tex. ägg som bindmedel.

Jag har uppenbarligen varit naiv när jag handlat EAA från MMsports och trott att jag fått det dom namngett produkten till och inte andra saker.

extremt naivt att tro att namnet på en pulverburk berättar allt om vad du får i dig...

de EAA produkter på marknaden som endast innehåller EAA + smak är lätträknade.
Kolla gärna runt i diverse webshoppar.
det är betain, beta alanin, dextrin, dextros, maltodextrin, glycin, arginin, glutamin mfl tillsatt av olika anledningar. produkten heter fortfarande EAA.

Till och med på vassleprotein bör man lusläsa IMHO.

Flodamannen
2017-10-11, 21:06
extremt naivt att tro att namnet på en pulverburk berättar allt om vad du får i dig...

de EAA produkter på marknaden som endast innehåller EAA + smak är lätträknade.
Kolla gärna runt i diverse webshoppar.
det är betain, beta alanin, dextrin, dextros, maltodextrin, glycin, arginin, glutamin mfl tillsatt av olika anledningar. produkten heter fortfarande EAA.

Till och med på vassleprotein bör man lusläsa IMHO.

Även om jag kan hålla med dig så tycker det känns lite hårt ändå.

Alla är inte så pålästa.
Alla har inte tid eller intresse.

Antingen så ser man att det är glycin i och väljer något annat.
Annars så bör man veta att

1. Känna till att glycin inte är något man vill ha inblandat (såvida det inte räknas utanför EAA och är i en mycket större mängd. Typ 2:1-förhållande till Leucin. 8 gram i Body Science fall med 4 gram Leucin).

2. Känna till att ingredienser räknas upp i en fallande ordning utifrån mängd (vikt). Räkna bakvägen hur mycket som återstår då man tagit bort de grenade aminosyrorna, som har förhållandet 4:1:1 plus faktumet att det är 4 gram Leucin (den enda aminosyra man uppger mängd för).
Och sen dividera återstående mängd med 6 för att får veta minsta möjliga mängd av glycin som kan finnas och största möjliga mängd av resten av EAA. Jämföra med aminosyreprofiler mot tex undersökningar eller, alternativt, mot konkurrenters existerande redovisade mängder.

3. Kunna mäta upp (med en precisionsvåg som man också måste äga) 10 gram (eller vilken mängd en dos är). BS skopa ger drygt 15 gram. (Visst, det sjunker ihop, men inte ska det vara så mycket).
Alternativt använda skopan och få 50 portioner istället för de 75 som uppges.

Tips till Ram Dass:

Köp enbart saker om mängden för alla viktiga ingredienser listas.
Gör det inte det så kan man misstänka att dom inte är så pigga på att visa vad labanalysen av deras produkt visar (dom kan iofs vilja påstå at det är något dom vill hemlighålla. TM och allt...). Finns som sagt inga krav numera på att alla mängder ska uppräknas (tror ett EU-beslut tog bort det för en del år sen).

Och är du vegan, se till att du får i dig tillräckligt med Leucin. Köper du tex ESA-Pro så behöver du komplettera detta. Alternativt med BCAA.
Anledningen är att det kan vara svårt att komma upp i de 2.5-3 gram Leucin som behövs för tillräcklig aktivering av det man kallar för mTor-pathway så att proteinsyntesen kickas igång för fullt.
Egentligen bäst om du kan överskrida det vid alla dina normala måltider (o ej bara före/efter träning). All-ätare kan lätt komma över dom mängderna (och äter man vassle gör man det förstås).
Du har nog redan annars koll på hur du kompletterar dina aminosyror via din kost på olika sätt (baljväxter+cerealier tex).

Enklast för och bäst dig är förstås vassle, men då du är vegan så är ju det uteslutet.
Hade löst allting!

Det finns schyssta nätbutiker
Ta myprotein istället, tex:
Dom anger:
1. Mängden för varje aminosyra som ingår. Både procentuellt och dessutom i absolut mängd per servering.
2. Dom uppmanar den som köper det att själv väga, då det kan diffa.


"Add your preferred amount of water or fruit juice into our shaker. Then add 15g, shake and consume immediately. Use twice daily - one serving before and after your workout.

Note: We advise that all servings are measured using an accurate set of scales. While we make every attempt to provide an accurate equivalent measure using our Myprotein scoops, these are only approximate and are not a substitute for using a standardised measuring device."

Lite mer, eh jag får inte säga ärligt här (då många indirekt eller direkt har kontakt med mmsport. Plus att dom förstås är sponsorer överallt). Så jag säger väl "bussigt" av dom!

Finns andra som Eiselt också.
Men, visst, mycket skräp ska krängas där ute.

exevision
2017-10-12, 08:19
Självklart läser man innehållsförteckningen.
Samma sak om man köper ny telefon eller dator. Man kollar vad prylen innehåller.
Man går ju inte enbart på namnet.

King Grub
2017-10-12, 08:21
Det gäller bara en försvinnnade liten del av konsumenterna av kosttillskott.

Pepz
2017-10-12, 11:47
1. Känna till att glycin inte är något man vill ha inblandat


du får ändra "man" till "jag" :d

Flodamannen
2017-10-13, 12:13
jag tror inte MM har tillsatt glycin som filler, jag tror mig veta att den som tagit fram produkten verkligen tror på glycin som tillskott.

Om han tror på glycin som tillskott, då kan du väl fråga honom varför det inte finns i deras dyrare EAA-XX?

Jag menar, tror man på att det förbättrar produkten så ska man väl tillsätta det i den dyrare varianten och inte bara i den vanliga billiga EAA?

I alla fall om man är konsekvent!
Plus, självklart, framhålla det som en stor fördel och inte i en bisats säga "dessutom icke-essentiella aminosyran glycin".

Upp till andra att bedöma om glycinet i det här fallet är tillsatt för att :

a) Förbättra en EAA-produkt.
b) Få det att se ut som förbättrat, men i själva verket bara velat sälja något till ett lågt pris och sen hitta argument för varför glycinet finns om någon upptäcker det.

Sen om han tror att glycin är bra, javisst det kanske han gör. Han nämner nog inte mängden. Och det är inte studerat på människor. På djur är det med stora mängder under vissa förhållanden. Antikatabolism, nervsystemet, kollagen mm inblandat.
Dom som kan det här med studier (King Grub tex) skulle nog säga att det har ett "väldigt lågt evidensvärde". Jag som inte arbetar med det och inte har sån utbildning, säger att det verkar finnas lite bevis.
Risk för Bro Science istället för Body Science alltså. "BS" i båda fall i dubbel bemärkelse! (Vill inte svära här)

Bäst att köpa det billigt separat.
Eller varför inte bara äta lite gelatin? Sega råttor nästa!

Pepz
2017-10-13, 14:24
text

Jag har inte argumenterat för huruvida glycin är bra eller dåligt.
Jag har argumenterat för huruvida man kan kalla tillsättandet av glycin för lurendrejeri och oärlighet

men uppenbarligen så räcker det inte med att skriva det i innehållet och i produktinformationen utan en stor varningstext är att föredra för att inte du ska bli krengt *screwy*

Flodamannen
2017-10-13, 15:28
du får ändra "man" till "jag" :d

Eller till "En" ifall någon genusvetare med fokus på könsneutrala pronomen skulle stryka förbi här.
Jag använder "man" mest i allmänhet, men i dessa tider så får man tänka på hur man använder pronomen! Föresten jag gör inte det!
cofffee

Men, ok, jag (som man) har fått uppfattningen att glycin inte är något som i alla fall jag vill ha som stor andel av en aminosyramix utan om jag skulle ha velat haft det, så skulle det ha varit separat.

Orsaker:
1. Finns inga studier på friska människor som visar på effekt.
Det enda som jag kunde hitta som har en koppling är en lustig studie på maratonlöpare från 1999 om arginin skulle ha effekt mot "gastrointestinal bleeding" och "increased intestinal permeability", kort och gott: mag-tarm problem av olika grad som många kan få av ett maraton.

https://www.researchgate.net/publication/12848085_The_Effect_of_Arginine_or_Glycine_Supplem entation_on_Gastrointestinal_Function_Muscle_Injur y_Serum_Amino_Acid_Concentrations_and_Performance_ During_a_Marathon_Run

Glycinet användes först som placebo (kontroll), men det visade sig att antigen så hade argininet en negativ effekt och glycinet en neutral, eller så hade glycinet en positiv effekt på prestationen.
Mängden var hela 10 gram tre gånger om dagen!
Och alla som fick det gjorde sämre ifrån sig.


Sen finns det en del djurstudier, inte heller mycket att hänga i julgranen för friska människor som utför kontinuerlig styrketräning:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12589194
(Inflammation, antikatabolt. Vid olika former av trauman)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16918424
(återigen antiinflammatoriska effekter, leverskador eller andra organ).
Human Effect Matrix:
https://examine.com/supplements/glycine/
Måttlig grad av evidens för kognition, sömnkvalitet (starkaste), trötthet och Schizofrenisympton. Alla kan vara kopplade till nervsystemet och också indirekt till sömnkvalitet!

Sjuka männsikor finns det dock studier på :
Finns en studie på äldre HIV-patienter faktiskt, men tillsammans med Cysteine:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3879663/

"Impaired synthesis contributed to GSH deficiency in the patients and was restored with cysteine plus glycine supplementation. GSH improvement was accompanied by marked improvements in fasted and fed mitochondrial fuel oxidation. Associated benefits included improvements in insulin sensitivity, body composition, anthropometry, muscle strength, and dyslipidemia."
Men dom här är så långt från friska vältränade personer man kan komma.
Intressant att det verkar fungera på att stärka upp antioxidativa processer och att det är antikatabolt, förbättrar insulinkänslighet, body composition mm ändå! Tillsammans MED cystein.

Den här är lite intressant:
http://ajpendo.physiology.org/content/310/11/E970
"We hypothesized that pretreatment with 1 g/kg glycine would reduce inflammation and preserve the anabolic response to leucine (0.5 g/kg) in LPS-treated mice."
Observera att ration mellan glycin och leucin är 2:1. Skule innebära att 8 gram behövs om man har 4 gram Leucin, som en del EAA-tillskott har.
Och det var på möss.
Och dom hade redan problem med anabolic resistance, dvs aminosyrorna(Främst Leucin) triggar inte igång proteinsyntesen. Återigen kan man fråga sig om det går att överföra till friska tränande personer


Visst det finns potential :
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27292783

"To exert its actions, glycine binds to different receptors. The GlyR anion channel is the most studied receptor for glycine. However, there are GlyR-independent mechanisms for glycine cytoprotection and other possible binding molecules of glycine are the NMDA receptor and receptors GlyT1 and GlyT2. Although, in humans, the normal serum level of glycine is approximately 300 μM, increasing glycine intake can lead to blood levels of more than 900 μM that increase its benefic actions"

Trefaldig höjning över normalnivån alltså. Säger ändå ingenting om vi inte ser en effekt på proteinsyntes eller prestation i slutändan.

Men dom avslutade med "Although at high-doses, glycine may cause toxic effects, further studies are needed to investigate the safe range of usage of this aminoacid and to test the diverse routes of administration
Mer studier om (säker) och effektiv dos och hur den ska göras på bästa sätt alltså!
Och det dom är intresserade av är att bota sjukdomstillstånd!

Och så senaste Musstudien då. Hur mycket motsvarar det egentligen för en normalt tränande person med 1 mmol Glycin per liter? Min känsla är att det är rätt så mycket (någon viskade i mitt öra att det kan vara 20 gram, fast det kan vara jag som hört helt fel eller så var det någon annan studie som öronviskaren talade om)

Viktigast av allt är att OM det har effekt och den effekten är något man vill ha så skulle i alla fall jag välja att äta det separat i form av tex gelatin vilket är extremt billigt. Bonus skulle kunna vara att leder och muskelfästen skulle kanske må lite bättre då också...
http://nutritiondata.self.com/foods-000094000000000000000.html

OBS! OBS! OBS!
Ta det jag skriver med en (näve) nypa salt.
Jag är inte utbildad inom detta och andra i det här forumet har säkert betydligt bättre insikt för att bedöma glycinets vara eller icke-vara!

Konradsson
2017-10-13, 15:59
Måttlig grad av evidens för kognition, sömnkvalitet (starkaste), trötthet och Schizofrenisympton. Alla kan vara kopplade till nervsystemet och också indirekt till sömnkvalitet!
Alla är kopplade till NDMA-receptorn, där glycine och D-serine är allosteriska modulatorer. Detta kan vara både bra och dåligt, beroende på förutsättningar. Men det lär inte påverka träning.

Intressant att det verkar fungera på att stärka upp antioxidativa processer och att det är antikatabolt, förbättrar insulinkänslighet, body composition mm ändå! Tillsammans MED cystein.

Cystein är antioxidativt på grund av dess bidrag till glutation-syntes. Jag har inte hört att glycin är antioxidativt. Det kanske stämmer. Antioxidanter är dock inte nödvändigtvis bra för träning. Tvärtom kan de missgynna konditionsträning, enligt en studie Grub postade (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=231630).

Observera att ration mellan glycin och leucin är 2:1. Skule innebära att 8 gram behövs om man har 4 gram Leucin, som en del EAA-tillskott har.
Och det var på möss.
Och dom hade redan problem med anabolic resistance, dvs aminosyrorna(Främst Leucin) triggar inte igång proteinsyntesen. Återigen kan man fråga sig om det går att överföra till friska tränande personer

Denna studie är väldigt svår att tolka, då leucin mättar LAT-1 transportören. BCAA har en slags förtur till att korsa blod-hjärnbarriären, och kan tränga undan andra aminosyror. Därför vet vi inte glycinets roll.

Men dom avslutade med "Although at high-doses, glycine may cause toxic effects, further studies are needed to investigate the safe range of usage of this aminoacid and to test the diverse routes of administration
Mer studier om (säker) och effektiv dos och hur den ska göras på bästa sätt alltså!

De syftar antagligen på excitotoxicitet vid överaktivitet av NMDA-receptorerna, vilket ses exempelvis i demenssjukdomar. Men då pratar vi enorma mängder glycin. Och tillgången på glutamat är rate-limiting.

Och så senaste Musstudien då. Hur mycket motsvarar det egentligen för en normalt tränande person med 1 mmol Glycin per liter? Min känsla är att det är rätt så mycket (någon viskade i mitt öra att det kan vara 20 gram, fast det kan vara jag som hört helt fel eller så var det någon annan studie som öronviskaren talade om)

Jag vet inte vilken studie du syftar på, men hur kan du omvandla plasmanivåer till dos? Har du koll på biotillgängligheten?

Generellt ska man dela mus-dosen (i mg/kg kroppsvikt) med 12 för att få människo-dosen.

Flodamannen
2017-10-13, 19:17
....

Cystein är antioxidativt på grund av dess bidrag till glutation-syntes. Jag har inte hört att glycin är antioxidativt. Det kanske stämmer. Antioxidanter är dock inte nödvändigtvis bra för träning. Tvärtom kan de missgynna konditionsträning, enligt en studie Grub postade (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=231630).

....

.

Jag vet inte vilken studie du syftar på, men hur kan du omvandla plasmanivåer till dos? Har du koll på biotillgängligheten?

Generellt ska man dela mus-dosen (i mg/kg kroppsvikt) med 12 för att få människo-dosen.

Intressant och tack för responsen.

Ja, man har sen en tid känt till att också nsaid före träning inte är någon bra ide om man vill att de normala inflammatoriska processerna efter ett träningspass ska kunna fortlöpa. Inte bara konditionsträning utan också förstås för styrketräning.
Och då samma sak med många antioxidanter också, som i den studien du länkade till, tex C-vitamin. Speciellt om dom tas för sig i hög dos och inte ingår i naturliga proportioner i vanlig mat. Så nu var det äntligen bevisat också!


Studien som det syftades på med är:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27798331

"C2C12 myoblasts were cultured with 0, 0.25 (physiologic concentration in mouse plasma), 0.5, or 1.0 mmol glycine/L"

Det är ju gjort in vitro.
Det var därför jag ställde frågan (på ett oklart sätt). Hur kan man beräkna mängden för en människa indirekt utifrån den informationen. Går det överhuvudtaget. Jag menar det rör sig om något som inet går att översätta till någon som helst dos antar jag.
Har bara abstracten o inte fulltext...
Jag menar om man vet koncentrationen glycin och om man vet totalvolymen på vävnaden där den ingår/ska ingå så får man ju mängden i mmol och kan sen beräkna vikten. Men totalvolymen är X här.... Fast all info kanske finns i fulltext.

Flodamannen
2017-10-13, 20:05
Jag har inte argumenterat för huruvida glycin är bra eller dåligt.
Jag har argumenterat för huruvida man kan kalla tillsättandet av glycin för lurendrejeri och oärlighet

men uppenbarligen så räcker det inte med att skriva det i innehållet och i produktinformationen utan en stor varningstext är att föredra för att inte du ska bli krengt *screwy*

Jag är med dig.
Det är en rätt oreglerad marknad med kosttillskott.
Borde vara en stor överkryssad GLYCIN med röd text så ingen (utom möjligen Therese Johaug) kan missa det!
Något som vissa andra EAA-tillverkare kanske kunde göra!

Flodamannen
2017-10-13, 20:27
Jag vet inte vilken studie du syftar på, men hur kan du omvandla plasmanivåer till dos? Har du koll på biotillgängligheten?

Generellt ska man dela mus-dosen (i mg/kg kroppsvikt) med 12 för att få människo-dosen.

Bortse från det sista i mitt föregående inlägg(efter du frågade).Väldigt dum fråga som förstås svarar sig själv. Finns ingen dos att jämföra med..

Sverker
2017-10-14, 06:01
Jag är med dig.
Det är en rätt oreglerad marknad med kosttillskott.
Borde vara en stor överkryssad GLYCIN med röd text så ingen (utom möjligen Therese Johaug) kan missa det!
Något som vissa andra EAA-tillverkare kanske kunde göra!

Klart att marknaden för kosttillskott är reglerad. Det är som vilka andra livsmedel som helst.

Jag har inte en förpackning av produkten i mina händer.
Men på hemsidan står det också om produkten
https://www.mmsports.se/Kosttillskott/Aminosyror/EAA/Body-Science-EAA.html
Body Science EAA innehåller de essentiella aminosyrorna l-leucin, l-valin, l-isoleucin, l-fenylalanin, l-histidin, dl-metionin, l-treonin, l-lysin samt vitamin B6 och den icke-essentiella aminosyran glycin.

För mig är det uppenbart att glycin är en råvara till produkten som tydligt märks ut. Finns alltså ingen anledning att påtala Frånvaro av i andra produkt med aminosyror. Typ att Köttfärsen är glutenfri.

Däremot kan glycin vara en smakförstärkare och kräva E-nummer:confused:
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sok-e-nummer/e-640---glycin?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=aminosyror&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a67f9c486-281d-4765-ba72-ba3914739e3b&_t_ip=90.232.129.231&_t_hit.id=Livs_Common_Model_PageTypes_ENumberItemP age/_3a4d0823-c389-4fd8-9e0d-2551d06ead32_sv&_t_hit.pos=13

och
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/ovriga

Flodamannen
2017-10-14, 08:37
Klart att marknaden för kosttillskott är reglerad. Det är som vilka andra livsmedel som helst.

Jag har inte en förpackning av produkten i mina händer.
Men på hemsidan står det också om produkten
https://www.mmsports.se/Kosttillskott/Aminosyror/EAA/Body-Science-EAA.html
Body Science EAA innehåller de essentiella aminosyrorna l-leucin, l-valin, l-isoleucin, l-fenylalanin, l-histidin, dl-metionin, l-treonin, l-lysin samt vitamin B6 och den icke-essentiella aminosyran glycin.

För mig är det uppenbart att glycin är en råvara till produkten som tydligt märks ut. Finns alltså ingen anledning att påtala Frånvaro av i andra produkt med aminosyror. Typ att Köttfärsen är glutenfri.

Däremot kan glycin vara en smakförstärkare och kräva E-nummer:confused:
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sok-e-nummer/e-640---glycin?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=aminosyror&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a67f9c486-281d-4765-ba72-ba3914739e3b&_t_ip=90.232.129.231&_t_hit.id=Livs_Common_Model_PageTypes_ENumberItemP age/_3a4d0823-c389-4fd8-9e0d-2551d06ead32_sv&_t_hit.pos=13

och
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/ovriga

Jasså, E-nummer också! Där ser man på!

Ja, i strikt mening är den reglerad.
Men titta på övriga livsmedel som säljs i matvarubutiker.
Där finns det speciella krav på olika matgrupper för vad en produkt får kallas.
Korv tex måste innehålla en viss kötthalt, beroende på korvsort.

Och dessutom så har kostillskotten ett mer specifikt syfte, vilket i vissa fall kan liknas med van man vill uppnå med tex läkemedel.
Ta glukosamin tex. Det blev hårt kontrollerat när apoteket tog över försälningen (fast det säljs till "djur" fortfarande. Med stort citationstecken).

Så det känns som att det i vissa fall är som i ett gränsland där det borde finnas mer reglering för vad man får kalla en produkt och andelen av ingående ämnen, precis som för många vanliga livsmedel.
Därför skrev jag "Rätt orgeglerad marknad" (i jämförelse).