handdator

Visa fullständig version : Varför cykelpendlar inte du till ditt jobb?


Bärsärk
2017-10-03, 19:47
www.svtplay.se/video/15285233/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-27-magasin-vardagsmotion

Själv promenerar jag i 25 minuter till mitt yrke.

Petoria
2017-10-03, 19:49
Det gör jag. 15 min enkel resa.

C.E.J.
2017-10-03, 19:51
På tok för långt samt vill inte bli rånmördad. #wmcg

Jockefoten
2017-10-03, 19:53
Det är bekvämt med bilen. Fast jag har lite dåligt samvete över det.

Shqypnia
2017-10-03, 19:54
Jag kör bil ibland, annars försöker jag gå (35 min) eller cykla (15 min) så ofta jag kan. Men det är väldigt enkelt att bli bortskämt med bilen med.

Bärsärk
2017-10-03, 19:54
Det är bekvämt med bilen. Fast jag har lite dåligt samvete över det.

Jag kör bil ibland, annars försöker jag gå (35 min) eller cykla (15 min) så ofta jag kan. Men det är väldigt enkelt att bli bortskämt med bilen med.

Skärpning båda två!

Shqypnia
2017-10-03, 19:56
Skärpning båda två!

Haha till mitt försvar brukar jag ta bilen när jag slutar sent (efter midnatt).

agazza
2017-10-03, 19:56
För att det är CP KUL att köra motorcykel som en dåre fram och tillbaka, även fast det är knappa milen.

Varför skulle jag cykla? Det är jätteobekvämt och kortar ned min livslängd

Ricken13
2017-10-03, 19:59
Därför att det blir väldigt opraktiskt att cykla mellan köket och kontorsstolen.

Diomedea exulans
2017-10-03, 20:00
Min cykel är stulen.

Bob90
2017-10-03, 20:00
Pga skador.
Annars brukar jag alltid cykla. Nu blir det tunnelbana eller på sin höjd promenad istället.

När jag cyklade regelbundet så hände det att jag gick eller tog tunnelbanan om jag inte ville bli minsta svettig, inför ett möte eller om jag skulle till något direkt efter jobbet som man ville vara extra fräsch inför eller i finkläder.

Termy
2017-10-03, 20:03
Mer bang for the bucks tids- och effektmässigt att köra till gymmet och använda den tiden på crosstrainern (och sedan vidare träning).

blåvitt
2017-10-03, 20:07
Cyklar överallt om jag inte ska storhandla/transportera utrustning/det skulle ta mer än 2h att cykla dit/jag ska till fastlandet (bron har cykelförbud)

Hanse
2017-10-03, 20:07
Jag promenerar på tre minuter.

Blomkål
2017-10-03, 20:21
Det gör jag redan. Två min enkel väg.

Kryss
2017-10-03, 20:29
Cyklar ~2ggr/vecka under sommaren, de ~13km enkel väg tar ungefär lika lång tid som att resa kollektivt. Lurar på en till cykel för att kunna/vilja cykla i sämre väder också.

Hade cyklat mycket oftare om cykelvägarna hade varit bättre. Som det är idag är det mängder med farliga överfarter, bilister som inte följer lagen och utsätter en för livsfara, och dåligt underhållna cykelvägar. Med bättre cykelbanor --> högre säkerhet hade det varit enkelt.

Wibba
2017-10-03, 20:38
Jag är en latmask. Tar 8-10 min för mig att cykla till jobbet. Brukar faktiskt cykla på sommaren förutsatt att det inte regnar/ska regna på eftermiddagen.

Annat var det före jag hade körkortet. Då var det bara cykla trots -28...

Yes
2017-10-03, 20:52
För jag är ingen jävla självhatande miljöpartist vars kognitiva dissonans får mig att godhetsknarka mina egna fisar.

Därför cyklar jag inte.

Bailah
2017-10-03, 21:01
Jag cyklar 2,6mil fram och tillbaka till jobb varje dag.

Andy.da.wohoo
2017-10-03, 21:26
Det är för långt med 9 mil för att cykla, tyvärr.

caelus
2017-10-03, 21:29
Skulle ta för lång tid för mig att cykla till/från jobbet. Tar ca. 1,5 timme enkel resa att åka kommunalt, gissningsvis minst dubbla tiden att cykla. Men jag har tänkt tanken att testa någon gång.

ITK
2017-10-03, 22:19
Tar bilen överallt, även till gymmet som ligger mindre än 1km bort. Skulle ärligt talat aldrig ens komma på tanken att cykla eller gå dit.

Lipservice
2017-10-03, 22:32
Lämnar barn på förskola och jobbet ligger på andra sidan i staden. Så skulle behöva ta 10min ledigt varje dag om jag inte tog bilen. Cyklar/går de dagar jag inte lämnar.

xan
2017-10-03, 22:38
För jag är ingen jävla självhatande miljöpartist vars kognitiva dissonans får mig att godhetsknarka mina egna fisar.

Därför cyklar jag inte.

http://i.imgur.com/cJp49DO.gif

shadowfire
2017-10-03, 23:32
För att jag avskyr att eftersvettas i skjorta och kostym.

blåvitt
2017-10-03, 23:47
För jag är ingen jävla självhatande miljöpartist vars kognitiva dissonans får mig att godhetsknarka mina egna fisar.

Därför cyklar jag inte.

Du borde verkligen chilla lite, som du håller på kommer du få en hjärtattack innan 50. Köp en cykel vetja, det är bra för pumpen.

spoon
2017-10-04, 06:59
Det är höstrusk ute och det finns rövvärmare i bilen.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

svenbanan
2017-10-04, 07:06
Det är höstrusk ute och det finns rövvärmare i bilen.

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Slut på undanflykter!

https://www.licensbanken.se/sv/licens/the-mcewen-saddle/


;)

spoon
2017-10-04, 07:07
Jäklar!

Skickat från min D5803 via Tapatalk

mela
2017-10-04, 07:07
Jag har 2 barn som ska hämtas/lämnas innan/efter skolan. Har bara 7km till skolan via förskolan men det är för mycket jobb att släpa alla mina grejer, deras grejer och dem med cykelnvagn osv.


Plus detta:

För att jag avskyr att eftersvettas i skjorta

thenut
2017-10-04, 07:37
Bekvämlighet. Jag har två barn att lämna, och sen ca 1.5mil på mestadels landsväg till jobbet, vilket suger... Men nog skulle jag kunna göra det om jag verkligen ville...

AlexGBG
2017-10-04, 07:41
Därför:

2c6MUspgehg

Dock, jag promenerar alltid hem, och ibland till jobbet. 45 min enkel väg.

shut teh face
2017-10-04, 07:47
Det gör jag - snart. :-)

MackeJuve
2017-10-04, 07:49
Jag har typ gett upp cykling helt och börjat gå istället. Främst eftersom att cykeln hade en tendens till att förstöra skrevet på mina jeans. Sedan jag slutade att cykla behöver jag inte köpa nya i tid och otid. Jag försöker även att uppnå 10.000 steg/dag, något som blir bra mycket lättare om jag går de två kilometerna till jobbet istället för att cykla.

Stuffer
2017-10-04, 07:57
Jag cyklar nästan varje dag. Har ca 3 km enkel väg till kontoret. Tidsmässigt så sparar jag några minuter på det varje dag då kontoret ligger vid stadens stora torg och vi inte har några parkeringar. Tar jag bil så måste jag snirkla mig upp i ett parkeringshus eller cirkulera på smågatorna och leta parkering och sedan promenera sista hundra metrarna till kontoret. Med cykeln så är det raka spåret ända in i hissen.
Sparar ca 800:-/månad i parkeringsavgifter också.
Slänger på dubbdäck och vintercyklar också så länge det inte är allt för slaskigt.
Här försöker staden att profilera sig som en cykelvänlig stad så därför plogas och sandas cykelbanorna långt före de tar tag i de vanliga gatorna

ARMSTARK
2017-10-04, 08:15
Har 40 minuters backig cyckling till jobbet och vill inte komma fram dyngsvettig. Ett alternativ vore att cyckla på bilvägarna som de där neonfärgade cyklisterna med Super-Mario-svamp-hjälmar, det tar halva tiden, men jag hatar dem så mycket att jag vägrar bli en av dem.

Dreas
2017-10-04, 08:17
Bussen går alldeles perfekt. Snabbare än bilen dörr till dörr.

dream_theater_
2017-10-04, 08:27
Du borde verkligen chilla lite, som du håller på kommer du få en hjärtattack innan 50. Köp en cykel vetja, det är bra för pumpen.

Alltså ja. Jag förstår inte ditt hat mot miljöpartiet YES. Det är ju inte så att de försöker göra världen till en sämre plats för någon individ.

Shqypnia
2017-10-04, 08:48
Det mest patetiska är alla som kör till gymmet för att gå på gåbandet...

Zekewarg
2017-10-04, 08:58
För att jag hatar att cykla (alltid gjort).
Men! Efter att ha köpt en elcykel cyklar jag varje dag (10min)förutom när jag går (30min),
Tar exakt lika lång tid som med bilen får frisk luft åker nog billigare och roligare än med bil slippa köer osv.sen är det väl bra för miljön med
Fort går det. Flyger fram :)

Yes
2017-10-04, 09:06
Du borde verkligen chilla lite, som du håller på kommer du få en hjärtattack innan 50. Köp en cykel vetja, det är bra för pumpen.
Nej. Jag är inte typen som boffar min egen rövluft och njuter av hur ekologiskt den luktar. Här ska inte åkas någon soussemoped.

dream_theater_
2017-10-04, 09:13
Nej. Jag är inte typen som boffar min egen rövluft och njuter av hur ekologiskt den luktar. Här ska inte åkas någon soussemoped.

du kollar för mycket på south park

Yes
2017-10-04, 09:16
du kollar för mycket på south park
Faktiskt inte.

Grahn
2017-10-04, 09:27
Alltså ja. Jag förstår inte ditt hat mot miljöpartiet YES. Det är ju inte så att de försöker göra världen till en sämre plats för någon individ.

Hanlon's razor bör tillämpas rikligt!

Snobbe
2017-10-04, 09:27
Dusch på jobbet så det är riktigt nice att cykla till jobbet på morgonen. Ibland är man för trött eller för kasst väder såklart.

Carolinew
2017-10-04, 09:29
För att jag blir svettig hur jag än gör *gah!* Finns ingen dusch och även om det skulle göra det så kan jag inte tvätta håret varje dag ändå. Och att ha kundmöten med svettigt hår är liksom inget alternativ :d Har dryga milen till jobbet/skolan. Visst man kan ju cykla lååångsamt men då tar det alldeles för lång tid. Vintertid är det ju inte så kul heller att cykla på oplogade landsvägar där man blir omkörd i 90 km/h.

Synd, för annars gillar jag att cykla och jag hade gärna sluppit kostnaden för en bil.

Yes
2017-10-04, 09:30
Alltså ja. Jag förstår inte ditt hat mot miljöpartiet YES. Det är ju inte så att de försöker göra världen till en sämre plats för någon individ.
Sant, de diskriminerar inte i sitt hat mot mänskligheten.

Illustrerade mannen
2017-10-04, 10:16
Cyklar alltid till jobbet! Alla årstider, oavsett väder. Har iofs inte särskilt långt, endast ca 6 km. Blir aningens ifrågasatt då det är extremt ruskväder eller svinkallt, men mest med glimten i ögat (kanske eftersom jag är chef på bygget...).

Beemel
2017-10-04, 11:14
För att jag är rädd om mitt liv.
35km relativt dålig/smal/kurvig 70 väg med mycket tung trafik och alla kör som galningar.
Det är knappt så jag vill köra den med bil.

Nelli
2017-10-04, 17:21
Cykelpendlar, oftast 3 mil om dagen, under sommaren kan det bli 6 mil vissa dagar. Men det är lite mycket totalt att göra varje dag :)
Lite lyxigt men har en bra arbetsplats som har cykelparkering inomhus med lås, dusch och förvarings möjlighet för kläder mm. Men cyklar inte när det börjar närma sig nollan eller neråt... Fryslort. Imponerad av de som fixar minusgrader.

Tack för länken, kul att få inte statistik på att det är bra.

wintersnowdrift
2017-10-04, 17:41
Cyklar i regel 1-2 ggr i veckan oavsett årstid. Jobbar även mycket hemifrån och har som mål att ta bilen till jobbet max 3 ggr/vecka och det blir oftast mycket mindre än så. Den kortaste vägen är 25 km enkel resa till jobbet, men på sommaren om det är fint väder cyklar jag gärna längre och kan då cykla uppemot 45 km enkel resa. Beroende på vägval och väglag tar det oftast mellan 45 min och 1 h 40 min att cykla enkel väg vilket med returresan blir en riktigt bra träningsdag. Duschar och byter alltid om vid cykelpendling. Jag har cyklat i riktigt ruskväder och på vintern med mintemperatur på -21 grader (det tog lite tid då jag fick bromsa utför för att undvika fartvind, annars gick det jättebra).

Kommer snart flytta och då ha ca 10 mil till jobbet. Lär cykla den sträckan också vad det lider men kanske inte t.o.r. på samma dag annat än i undantagsfall. Älskar verkligen cykelpendling och särskilt på morgonen. Att komma nytränad till jobbet och ha andats frisk luft i en dryg timme när man dimper ner på kontoret är verkligen den bästa starten på en arbetsdag.

Bärsärk
2017-10-04, 17:55
Cyklar alltid till jobbet! Alla årstider, oavsett väder. Har iofs inte särskilt långt, endast ca 6 km. Blir aningens ifrågasatt då det är extremt ruskväder eller svinkallt, men mest med glimten i ögat (kanske eftersom jag är chef på bygget...).

Folk är sjukt gnälliga när det kommer till väder.

En bra jacka, och ett par bra byxor och sen ett par rejäla handskar så klarar man av i princip alla väder.

Fryser du så finns de alltid en varmare/bättre jacka att köpa. Det går verkligen inte att använda väder som en ursäkt...

Många här som säger att dusch inte finns på ert företag, men är inte det något som står i arbetsmiljölagarna? Att de måste finnas omklädningsrum och dusch att tillgå?

Eversmooth
2017-10-04, 17:59
Jag borde göra det någon dag i veckan under sommarhalvåret, har 25 km enkel. Men denna sommaren har jag börjat cykla i cykelklubb och snittar 15-20 mil /vecka redan.

Min ursäkt är främst att det tar för mycket tid, under vinterhalvåret är jag för bekväm för att cykelpendla.

forslund
2017-10-04, 18:30
Att komma nytränad till jobbet och ha andats frisk luft i en dryg timme när man dimper ner på kontoret är verkligen den bästa starten på en arbetsdag.

Den känslan är oslagbar! Sprang 8 km i morse och kom till jobbet full med energi som räcker hela dagen. Oväntat hur bra det får en att må, faktiskt.
Nu har jag bara 15 minuter promenad till jobbet som jag går t/r varje dag, men springer åtminstone två gånger innan jobbet under vardagarna.

anvihl
2017-10-04, 18:49
Jag blir plaskvåt av svett av att bara tvätta, att cykla 2 mil till jobbet är helt otänkbart av den anledningen. Finns ingen möjlighet till dusch heller.

r3mpuh
2017-10-04, 18:50
Jag har inte orkat skruva på pedalerna ännu.

Määng
2017-10-04, 19:10
Ids int.

Bubblan84
2017-10-04, 19:45
Cykeln står ännu hos exet och varannan vecka ska lillen lämnas på förskola på andra sidan stan.

A.Steinbach
2017-10-04, 19:48
25-30 min enkel resa i stort sett varje dag och året runt sedan ett goretex-ställ inköptes förra hösten. Bra vardagsmotion.

MasterChief
2017-10-04, 19:57
För då skulle min chaufför bli sysslolös.

dream_theater_
2017-10-04, 20:07
Är det vad du kallar din mor MC? :D

MasterChief
2017-10-04, 20:14
Är det vad du kallar din mor MC? :D

:em:

Angel
2017-10-04, 20:26
Den känslan är oslagbar! Sprang 8 km i morse och kom till jobbet full med energi som räcker hela dagen. Oväntat hur bra det får en att må, faktiskt.
Nu har jag bara 15 minuter promenad till jobbet som jag går t/r varje dag, men springer åtminstone två gånger innan jobbet under vardagarna.

Fantastisk skillnad på energinivån under dagen beroende på om man cyklat eller åkt kollektivt!

Pepparspray
2017-10-04, 20:51
Det gör jag redan.

supercharge
2017-10-04, 20:51
Jag cykelpendlar, men jag tycker reportaget andas lite väl mycket solskenshistoria, vilket det tyvärr har en tendens att göra numera så fort det angränsar till t.ex. miljöfrågor. Det blir inte särskilt nyanserat när inställningen från början är att absolut allt blir bättre om alla cyklar.

Personligen skulle inte jag vilja ha särskilt mycket fler cyklister för det är redan tjockt som fan i rusningstid. Sedan får man ha respekt för att det i vissa delar är rätt opraktiskt. Man blir svettig om man kör på lite så det ska med ombyte, man kan inte ta med sig särskilt mycket bagage, folk behöver lämna barn i skolan och hämta från fotbollsträningen o.s.v. Det finns en anledning till att människor färdas med bil trots alla skatter, avgifter och kostnader. Det beror inte på att de är dumma i huvudet eller att de inte förstår bättre, som man lite lojt indirekt hävdar när nyanseringen är noll.

Bärsärk
2017-10-04, 20:59
Programet handlar INTE och jag repeterar INTE först och främst om miljön, det är ett program om hälsa och rörelse.

Vi rör på oss alldeles för lite i det här landet, skrämmande lite faktiskt, även fast många av oss har råd och möjlighet att kunna röra på oss mycket mer så gör vi inte det. Då är ju att ta sig till jobbet ett ypperligt tillfälle att faktiskt få det gjort...

Många, och jag menar många, säger "Jag åker bil till jobbet sen cyklar jag 30 minuter när jag kommer hem istället" men av dessa så är de väl kanske 2 av 10 som sen faktiskt sätter sig och cyklar när de kommer hem.

Jag sålde bilen och går till jobbet sen ett par månader tillbaks, tycker jag alltid att det är trevligt varmt och behagligt? Nej. Men jag har ju sålt bilen så vad jag ska göra, för att jag ska röra på mig och för att andra ska röra på sig också så måste man ju typ tvinga sig själv.

dluddeckens
2017-10-05, 07:49
Främst pga dagislämning. Ni med 2 st småbarn vet vad jag menar :)

Men det finns självklart dagar då jag skulle ha möjlighet att ta cykeln..

ARMSTARK
2017-10-05, 08:00
Folk är sjukt gnälliga när det kommer till väder.

En bra jacka, och ett par bra byxor och sen ett par rejäla handskar så klarar man av i princip alla väder.

Fryser du så finns de alltid en varmare/bättre jacka att köpa. Det går verkligen inte att använda väder som en ursäkt...

Många här som säger att dusch inte finns på ert företag, men är inte det något som står i arbetsmiljölagarna? Att de måste finnas omklädningsrum och dusch att tillgå?

Johoodå, medans de kurar ihop sig på sin cyckel i x-minusgrader och snöstorm åker jag förbi med bilen med lite juste musik, värmen på högsta och sörplar på morgonkaffe i termosmugg. Jag BEHÖVER inte ens en ursäkt för att välja.

Bärsärk
2017-10-05, 08:12
Johoodå, medans de kurar ihop sig på sin cyckel i x-minusgrader och snöstorm åker jag förbi med bilen med lite juste musik, värmen på högsta och sörplar på morgonkaffe i termosmugg. Jag BEHÖVER inte ens en ursäkt för att välja.

Finns ingen människa som fryser i en rejäl vinterjacka.

MackeJuve
2017-10-05, 08:26
Finns ingen människa som fryser i en rejäl vinterjacka.

Nej, men finns gott om människor som inte gillar att cykla när det är slaskigt eller halt. Regn är också en legitim ursäkt för att inte cykla. Promenera är en annan femma, det finns det få ursäkter för att inte göra om avståndet till jobbet är mänskligt.

Kimball
2017-10-07, 10:36
Det gör jag alla dagar det inte regnar/snöar eller är sub 5 minus, 15min cykelfärd. Förmodligen det allra bästa som bostadsflytten medförde.

micke81
2017-10-07, 11:12
Vill helst inte förkorta mitt liv mer än absolut nödvändigt.