handdator

Visa fullständig version : Alla röker - utom du


Skorpio76
2017-10-01, 10:38
Känner du igen dig i följande situation? Du ska gå och ta en fika med ett gäng kompisar och alla de andra röker utom du. När ni har suttit och snackat om ditt och datt en stund tycker rökarna att det är dags att ta sig ett bloss på pinnen. Eftersom du är den enda som inte röker blir du sittande ensam kvar. Hur roligt är det?

Bob90
2017-10-01, 10:42
Känner du igen dig i följande situation? Du ska gå och ta en fika med ett gäng kompisar och alla de andra röker utom du. När ni har suttit och snackat om ditt och datt en stund tycker rökarna att det är dags att ta sig ett bloss på pinnen. Eftersom du är den enda som inte röker blir du sittande ensam kvar. Hur roligt är det?

Följer med ut och ställer mig så jag inte får röken på mig. Problem solved.

trädgårdsmöbel
2017-10-01, 11:22
Är jag själv 13år gammal och mitt fikasällskap 15-16 åriga tjejer så tar jag och försöker röka själv. I nutid så kan jag roa mig med mobilen eller helt enkelt följa med och sidoröka.

Shqypnia
2017-10-01, 12:45
Man kan gå ut med de, de lär väl inte tvinga in en cigarett i munnen på dig..

StarkaUlf
2017-10-01, 12:48
Sitter kvar, någon måste ju vakta platserna.

stridis
2017-10-01, 12:55
Känner du igen dig i följande situation?

Vänner i plural? Nej.

https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fletreraria.files.wordpress.com%2F2 012%2F02%2Fforever-alone-guy-painting.jpg&f=1

Bob90
2017-10-01, 12:58
Vänner i plural? Nej.


Det stod bara "med ett gäng kompisar", det kanske inte ens är dina kompisar :d
Man kanske bara går dit som ohängd för att söka mänsklig kontakt *cry*

stridis
2017-10-01, 13:08
Det stod bara "med ett gäng kompisar", det kanske inte ens är dina kompisar :d
Man kanske bara går dit som ohängd för att söka mänsklig kontakt *cry*

Tänkte jag inte på, du är en vis man.

Ja situationen kräver social anpassning eller så blir det trist.

Alexton
2017-10-01, 15:27
Jag är en vuxen man med förmågan att underhålla mig själv i de 5 minuter som krävs för att rökarna ska få sin fix.

trädgårdsmöbel
2017-10-01, 15:44
:) För att sätta sprätt på frågan så borde det handla om en tjej (eller kille) du vill stöta på, och går du inte med ut och röker så vinner en annan snubbe (eller tjej) "mark" hos den du vill stöta på.

Att inte gå med ut och röka kan alltså fälla avgörandet vem hon/han kommer falla för, eller åtminstone spela stor roll för det.

Dessutom skall tänka sig att man är 16, inte vuxen för stt förstå situationens allvar bättre :D.

King Grub
2017-10-01, 15:53
Om hon röker kan han gärna få vinna hur mycket mark som möjligt.

Woodrow
2017-10-01, 16:02
Hade nog gjort samma som Bob90. Och jag bryr mig inte om mina vänner eller partner skulle röka, att inte vilja vara med någon bara för att hen röker är bara löjligt och ytligt.

ApexProcyon
2017-10-01, 16:10
Hade nog gjort samma som Bob90. Och jag bryr mig inte om mina vänner eller partner skulle röka, att inte vilja vara med någon bara för att hen röker är bara löjligt och ytligt.

Jag skulle nog ha lättare för att finna en smått överviktig kvinna attraktiv än en rökande kvinna.

När jag tänker efter så skulle jag ha mer överseende för ett moderat och kontrollerat bruk av somliga droger än vad jag skulle ha för rökning.

trädgårdsmöbel
2017-10-01, 16:12
Om hon röker kan han gärna få vinna hur mycket mark som möjligt.

Men här är du inte längre gammal och vis. Gå tillbaks mentalt till 16årsåldern och omvärdera situationen:D

Diomedea exulans
2017-10-01, 16:16
Jag hade stirrat rökarna stint i ögonen och sagt:

"Tobaksrökningens effekter på hälsan är ett ämne som länge varit föremål för vetenskaplig forskning och debatt.

I början av 1960-talet sammanställdes resultaten från vetenskapliga studier som visade att rökning kan orsaka lungcancer. Resultaten sammanfattades i statliga rapporter och det slogs fast att rökning hade skadliga effekter på människans hälsa. Detta kom att markera en avgörande vändning gällande den allmänna synen på tobaksrökning och hälsa, eftersom man nu hade starka vetenskapliga bevis för rökningens skadliga effekter, något som förut saknats.

Tobaksrök innehåller, förutom nikotin som är beroendeframkallande, mer än 4 000 olika kemiska ämnen, varav flera är cancerframkallande eller skadliga på andra sätt, till exempel genom att de är giftiga, kvävande eller allergiframkallande. Minst 250 av de kända ämnena i tobaksrök är konstaterat skadliga och mer än 50 är cancerframkallande.

Tobaksrökning är en betydande orsak till för tidig död och har associerats med förhöjd risk för närmare 40 olika sjukdomar, bland annat med förhöjd risk för många cancerformer och hjärt- och kärlsjukdomar, däribland stroke, men även för astma, lunginflammation och kroniskt obstruktiv lungsjukdom, KOL. Många sjukdomar som associeras med rökning är sådana sjukdomar som inte drabbar direkt, utan det är först efter ett antal år som sjukdomarna uppkommer. Sjukdomarna brukar normalt uppkomma efter 10-40 år. Världshälsoorganisationen, WHO, beräknar att omkring 6 miljoner människor dör i förtid varje år på grund av tobak. Av dessa dör mer än 5 miljoner som en direkt följd av det egna tobaksbruket, medan mer än 600 000 dör som en följd av passiv rökning. Av dem som dör av passiv rökning beräknas tjugoåtta procent vara barn. I genomsnitt lever icke-rökare 5-10 år längre än rökare.

Ämnet nikotin som finns i tobak är ett beroendeframkallande ämne som kan definieras som en drog. Nikotin påverkar människans nervsystem genom att binda till specifika receptorer, bland annat i hjärnan, vilket orsakar en frisättning av flera signalsubstanser, bland annat dopamin. Dopaminet medverkar bland annat i känslor och hjärnans belöningssystem. När dopaminet frisätts i hjärnans belöningssystem skapar detta en känsla av ökat välbefinnande och man känner sig bättre till mods. Denna verkan kallas för nikotinkick. Men efter ett tag vänjer sig receptorerna vid nikotinet och dosen måste då ökas för att man ska få samma verkan. För att inte få abstinensbesvär måste den som utvecklat ett tobaksberoende också röka ofta.

Det finns två olika sorters beroende, nämligen fysiologiskt- och psykologiskt beroende. Det fysiologiska beroendet innebär att man får abstinensbesvär och känner ett sug. Abstinensbesvär är att man blir irriterad, hungrig eller får svårt att koncentrera sig. Det psykologiska beroendet kan yttra sig genom att man känner tomhet och saknad och genom att man lätt blir irriterad om man inte får i sig nikotin. Man kan också känna ett behov av att röka i vissa lägen och sociala sammanhang.

Enligt WHO finns det mer än en miljard människor i världen som röker varje dag, varav nära åttio procent lever i låg- och medelinkomstländer. Tobaksrökning har negativa samhällsekonomiska konsekvenser i form av till exempel ökade sjukvårdskostnader och produktionsbortfall. Även privatekonomiska konsekvenser, mest kännbara i låginkomstländer, kan uppstå då tobaksbruket till exempel kan leda till förtida död för fadern eller modern i en familj, vilket drabbar hela den efterlevande familjens försörjning.

Under de senaste årtiondena har en allt större del av tobaksodlingen flyttat till låginkomstländer, där arbetskraften och därmed produktionskostnaderna är billigare, vilket ökar vinsten för tobaksbolagen. Men eftersom fattiga bönder i låginkomstländer har mindre avancerad teknisk utrustning än vad bönder i rikare länder har, så försämras de fattiga böndernas hälsa och den omgivande miljön ännu mer av den bekämpningsmedel- och gödselkrävande tobaksodlingen än de gör i rika länder. Tobaksplantan är nämligen känslig för skadeinsekter och sjukdomar, varför mycket bekämpningsmedel vanligen används i odlingarna. Skyddsutrustningen för dem som arbetar inom tobaksodlingen i fattiga länder är också ofta bristfällig och risken att tobaksarbetarna utsätts för skadliga kemikalier är därför hög. Tobaksarbetare som hanterar tobaksblad utan tillräcklig skyddsutrustning riskerar att drabbas av green tobacco sickness, en form av nikotinförgiftning som beror på att nikotinet från tobaksbladen absorberas genom huden.

Förutom att tobaksodlingen försämrar miljön och allvarligt kan skada odlarna och deras familjers hälsa, kan den ha negativ påverkan på den biologiska mångfalden, bland annat eftersom den kan leda till skogsskövling och jorderosion då träden huggs ner för att få torkved till tobaksbladen. Giftanvändningen kan även leda till att vattentäkter kan förstöras."

Strixen
2017-10-01, 18:56
I dagsläget känner jag inte någon som röker. På jobbet kommer städare, de röker med jag känner dem inte. Verkar bara vara unga tjejer, utlänningar eller white trash som röker. Lek med telefonen. Jag rökte lite för 20 år sedan men i dag måste man vara idiot om man röker.

Woodrow
2017-10-01, 18:59
I dagsläget känner jag inte någon som röker. På jobbet kommer städare, de röker med jag känner dem inte. Verkar bara vara unga tjejer, utlänningar eller white trash som röker. Lek med telefonen. Jag rökte lite för 20 år sedan men i dag måste man vara idiot om man röker.

Jag vet inte jag. Träningsmänniskor lägger galet mycket timmar på gymmet och hälsohets. Detta kanske kan uppfattas som idioti. Vissa kanske bara tycker det är lite mysigt och gott att ta en cigg ibland, man behöver inte vara så dömande och kalla folk för idioter.

dream_theater_
2017-10-01, 19:20
Nej jag umgås inte med white trash

Diomedea exulans
2017-10-01, 19:24
Nej jag umgås inte med white trash

Hur fan lyckas du undgå det?

timoat
2017-10-01, 19:25
Jag följer med ut om. Jag är på fest. Jag skulle inte kunna vara tillsammans med en rökare.

dream_theater_
2017-10-01, 19:27
Hur fan lyckas du undgå det?

Haha ja ingen aning. Ingen röker i min bekantskapskrets. Möjligtvis att någon tar en pinne på fest... Men det måste ha varit flera år sedan.

ApexProcyon
2017-10-01, 19:27
Nej jag umgås inte med white trash

Med tanke på den höga andelen ickesvenskar som röker; är du konsekvent och ser på och antyder dessa som brunt skräp?

King Grub
2017-10-01, 19:37
Men här är du inte längre gammal och vis. Gå tillbaks mentalt till 16årsåldern och omvärdera situationen:D

Nej. Rökning går helt bort.

Agitator
2017-10-01, 20:55
Vad glad att du är den som inte röker.

Vem fan vill vara den som röker. Sämsta beslut man någonsin få för sig att ta i livet. Fullständigt idiotiskt.

baktung
2017-10-01, 22:13
Om hon röker kan han gärna få vinna hur mycket mark som möjligt.

Och om hon snusar får hon gärna fortsätta hålla sig på behörigt avstånd.

trädgårdsmöbel
2017-10-01, 22:31
När ni kallar rökning diverse okvädningsord så ser ni nån fet kärring i mysbyxor som hostar och bolmar under köksfläkten framför er. Rökning behöver inte alls vara så, tänk er lite retro 50-tal, vit amerikansk övre medelklass eller rentav överklass. Tänk er sexiga sminkade kvinnor i cocktailklänningar, med en drink i ena handen och en cigarett i andra, som omväxlande lyfts upp och sugs på mellan målade läppar. Musik från en juke box, och där står din husläkare och se, han bolmar han med, med en cognac till.

Du själv är ung och cool, har brylcremé i håret, en cigg bakom örat och en till tänd i käften, ett paket i bröstfickan på skjortan, du tänder varje cigg med en cool bensinslukande zippo-tändare, och ikväll dricker du iskall pilsner till.

Decepticon
2017-10-01, 22:52
När ni kallar rökning diverse okvädningsord så ser ni nån fet kärring i mysbyxor som hostar och bolmar under köksfläkten framför er. Rökning behöver inte alls vara så, tänk er lite retro 50-tal, vit amerikansk övre medelklass eller rentav överklass. Tänk er sexiga sminkade kvinnor i cocktailklänningar, med en drink i ena handen och en cigarett i andra, som omväxlande lyfts upp och sugs på mellan målade läppar. Musik från en juke box, och där står din husläkare och se, han bolmar han med, med en cognac till.

Du själv är ung och cool, har brylcremé i håret, en cigg bakom örat och en till tänd i käften, ett paket i bröstfickan på skjortan, du tänder varje cigg med en cool bensinslukande zippo-tändare, och ikväll dricker du iskall pilsner till.
Fast så kan du inte resonera. Nu lever vi här och nu och vet bättre. Det är nog 15 år sedan jag feströkte och 25 år sedan jag rökte och ingen i min bekantskapskrets röker längre. Även om det kan se coolt ut på film så skulle jag ha svårt att hänga med rökare, det är så jävla dumt.

Bob90
2017-10-01, 22:57
Enda i min "bekantskap" som röker är en en släkting som rökt hela sitt liv.

svenbanan
2017-10-01, 23:17
Jag skulle följt med ut bett om en tagg. YOLO!!!

baktung
2017-10-01, 23:24
Fast så kan du inte resonera. Nu lever vi här och nu och vet bättre. Det är nog 15 år sedan jag feströkte och 25 år sedan jag rökte och ingen i min bekantskapskrets röker längre. Även om det kan se coolt ut på film så skulle jag ha svårt att hänga med rökare, det är så jävla dumt.

Fast så kan du inte heller resonera. Döma ut personer som röker och inte kunna umgås med dem? Många har tagit ett dumt beslut tidigt i livet och blivit beroende. Det är lätt att tänka att man alltid kan sluta imorgon eller nästa vecka och att det inte gör någon skillnad när man ändå redan rökt ett decennium. Många faktorer som gör det svårt att sluta även om man vuxit upp och blivit klokare.

Om du bara syftade på att det är svårt att vara i närheten av rökare som praktiserar sitt rökande så håller jag förstås med.

ApexProcyon
2017-10-01, 23:26
Jag skulle följt med ut bett om en tagg. YOLO!!!

Det där är en miljonidé - skapa ett märke för cigg och snus som heter YOLO som det står stort över hela asken/dosan.

https://res.cloudinary.com/teepublic/image/private/s--8yWStLlu--/t_Preview/b_rgb:ffffff,c_limit,f_jpg,h_630,q_90,w_630/v1446178414/production/designs/103772_0.jpg

svenbanan
2017-10-01, 23:27
Jag är ett geni!!!

Kan man sätta YOLO ettiketten över den där "socialstyrelsen varnar" texten också, så blir det ännu bättre!

svenbanan
2017-10-01, 23:29
Men snus smakar fan, så det blir ingen YOLO-snus.

Rökning är däremot ballt, så det är jag för.

http://media.breitbart.com/media/2015/12/Bill-Clinton-cigar-3.jpg

timoat
2017-10-02, 00:08
När ni kallar rökning diverse okvädningsord så ser ni nån fet kärring i mysbyxor som hostar och bolmar under köksfläkten framför er. Rökning behöver inte alls vara så, tänk er lite retro 50-tal, vit amerikansk övre medelklass eller rentav överklass. Tänk er sexiga sminkade kvinnor i cocktailklänningar, med en drink i ena handen och en cigarett i andra, som omväxlande lyfts upp och sugs på mellan målade läppar. Musik från en juke box, och där står din husläkare och se, han bolmar han med, med en cognac till.

Du själv är ung och cool, har brylcremé i håret, en cigg bakom örat och en till tänd i käften, ett paket i bröstfickan på skjortan, du tänder varje cigg med en cool bensinslukande zippo-tändare, och ikväll dricker du iskall pilsner till.

Det kanske ser coolt ut, men det är lukten jag hatar, och andedräkten, fy fan. Och kläder och håret. Går fetbort.

ApexProcyon
2017-10-02, 00:17
Rökning är däremot ballt, så det är jag för.

[IG]http://media.breitbart.com/media/2015/12/Bill-Clinton-cigar-3.jpg[/IMG]

Att röka pipa är det mest sofistikerade man kan ägna sig åt. Det är min stora sorg i livet att piprökning är lika dåligt som cigaretter när det kommer till kritan.

http://www.azquotes.com/picture-quotes/quote-i-am-in-fact-a-hobbit-in-all-but-size-i-like-gardens-trees-and-unmechanized-farmlands-j-r-r-tolkien-45-71-07.jpg

Agitator
2017-10-02, 02:01
Fast så kan du inte heller resonera. Döma ut personer som röker och inte kunna umgås med dem? Många har tagit ett dumt beslut tidigt i livet och blivit beroende. Det är lätt att tänka att man alltid kan sluta imorgon eller nästa vecka och att det inte gör någon skillnad när man ändå redan rökt ett decennium. Många faktorer som gör det svårt att sluta även om man vuxit upp och blivit klokare.

Om du bara syftade på att det är svårt att vara i närheten av rökare som praktiserar sitt rökande så håller jag förstås med.

Kan man dömma folk utifrån åsikter med mera så kan du ge dig fan på att man även dömmer folk för något idiotisk som rökning.

När du ser pundare eller grova alkoholister på samhällets lägsta stege så dömmer du inte heller?

baktung
2017-10-02, 12:11
Kan man dömma folk utifrån åsikter med mera så kan du ge dig fan på att man även dömmer folk för något idiotisk som rökning.

När du ser pundare eller grova alkoholister på samhällets lägsta stege så dömmer du inte heller?
Döma och döma. Någon mer eller mindre medveten bedömning gör man förstås alltid och rökning ger väl ett intuitivt minus när det kommer till första intrycket.

Självklart vill jag inte umgås med pundare eller alkoholister. Men det känns mer synd om dom och deras tragiska sits än att jag betraktar människan bakom ödet som en idiot. Sen ger det mig inte alltid mer att umgås med personer som råkar sköta sig klanderfritt men en viss grad av dekorum bör man rimligen uppfylla för att vara socialt gångbar.

Rökning kan jag alltså ha överseende med och ger alltid folk en chans men tyngre beroenden än så får man helst ta sig ur innan man får en chans.

MackeJuve
2017-10-02, 12:37
Fast så kan du inte resonera. Nu lever vi här och nu och vet bättre. Det är nog 15 år sedan jag feströkte och 25 år sedan jag rökte och ingen i min bekantskapskrets röker längre. Även om det kan se coolt ut på film så skulle jag ha svårt att hänga med rökare, det är så jävla dumt.

Måste bara fråga eftersom att jag blir så nyfiken: menar du det du skriver om att du har svårt för att hänga med rökare?

Min nyfikenhet grundar sig att jag inte kunde bry mig mindre om detsamma.

Taurus
2017-10-02, 17:35
Fastnar du för cigaretter då har du verkligen valt bajsbrun ut av färgpaletten helt enkelt och har inte provat mycket annat. Inget för mig.

Sedan har jag vart den enda med bil och körkort i en familj med tre rökande kärringar. Man ska stanna överallt.

Dom ansvarsfulla rökarna "lånar" mina skor och trampar ner de till toffelform.

Nej tack, min erfarenhet är att det är dräggigt.

dream_theater_
2017-10-02, 17:43
Med tanke på den höga andelen ickesvenskar som röker; är du konsekvent och ser på och antyder dessa som brunt skräp?

Jag tror inte du förstår innebörden av white trash.

ApexProcyon
2017-10-02, 17:59
Jag tror inte du förstår innebörden av white trash.

Upplys mig, förklara varför vita som lever på ett visst sätt får ett extremt negativt epitet som andra folkslag slipper vid uppvisning av samma livsstil.

dream_theater_
2017-10-02, 18:16
Upplys mig, förklara varför vita som lever på ett visst sätt får ett extremt negativt epitet som andra folkslag slipper vid uppvisning av samma livsstil.

Är det inte jobbigt att försöka göra sig missförstådd?

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=white%20trash

skattefusk
2017-10-02, 20:58
Känner du igen dig i följande situation? Du ska gå och ta en fika med ett gäng kompisar och alla de andra röker utom du. När ni har suttit och snackat om ditt och datt en stund tycker rökarna att det är dags att ta sig ett bloss på pinnen. Eftersom du är den enda som inte röker blir du sittande ensam kvar. Hur roligt är det?

Här är det tvärt om. Är det någon som är med som ska ut och röka blir denna ensam med att göra det. Oftast är det ingen som röker.

Agitator
2017-10-02, 21:09
Måste bara fråga eftersom att jag blir så nyfiken: menar du det du skriver om att du har svårt för att hänga med rökare?

Min nyfikenhet grundar sig att jag inte kunde bry mig mindre om detsamma.

Tveeggat svärd det där. Som ickerökare kommer man ju inte direkt börja umgås med rökare som första preferens. Men det är olika för alla beroende på vad man har för bakgrund mot det hela.

För mig själv så innebär rökning och alkohol i större mängder bara tragiskt misslyckande i livet och inget jag är intresserad av beblanda mig med eftersom jag har sett sådant hela min uppväxt.

Men inte som att man vägrar att vara vänn med folk för att de har lite laster i livet.
Men skulle aldrig vara ihop med någon som dricker eller röker.

Määng
2017-10-02, 21:15
Har inte hänt mig på typ 10 år. Röker ens folk längre?

trädgårdsmöbel
2017-10-02, 21:31
Nu kommer nån rackare reporta mig för att jag postar cigarettreklam, men vadfan, det är ett skämt. Kolla vid 55 sek (men gärna hela)
https://youtu.be/D-y_N4u0uRQ

svenbanan
2017-10-02, 23:22
Nu kommer nån rackare reporta mig för att jag postar cigarettreklam, men vadfan, det är ett skämt. Kolla vid 55 sek (men gärna hela)
https://youtu.be/D-y_N4u0uRQ

Jag fattar inte? Vad var det för speciellt vid 55sek?

skattefusk
2017-10-03, 07:29
https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/20987509_259414467899184_3674944266666246144_n.jpg