handdator

Visa fullständig version : Tjock och Protein?


Ruzzerion
2017-10-01, 10:08
Tjena jag är en tjockis med love handles som börjat ta tag i att få bort allt detta och bygga muskler. Jag väger 105kg.

Jag tänkte fråga er om protein. Bör man som ett fetto undvika protein tills man fått bort mycket av fettet? Eller skall man ta protein från början ändå? Jag vill ju bli stor och få ordentliga muskler. Men vill helst inte bli super bred framförallt inte på midjan.

Tack på förhand.

Diomedea exulans
2017-10-01, 10:14
Käka massor protein, men undvik proteindrinkar eftersom flytande föda mättar sämre än fast.

Shqypnia
2017-10-01, 12:51
Vart har du ens hört att du ska undvika protein? Om något så är protein mer viktigt under en viktnedgång. Lycka till med viktnedgången - men läs gärna runt lite om nutrition.

Kif
2017-10-01, 14:33
Jag misstänker att det är proteinshake av modell vassle som ts funderar över. Jag funderar på samma sak. Det är snabbt protein som bryts ned och lagras i kroppens depåer enligt vad jag läst. Så om man dricker det utan att utnyttja det så lagras det som 'fläsk' eller blir det muskler tillslut? Att äta ägg och tonfisk till måltiderna är såklart bra, men hur är det med vassle som mellanmål eller utfyllnad av dagliga proteinbehovet?

Sverker
2017-10-01, 14:42
Jag skulle vilja lagra proteinet i mina depåer;).
Mina depåer är min muskelmassa. Det är enbart de få gram protein som kan byggas in i kroppen som lagras. De andra 98 % av proteinet blir till energi.

Proteinet i kosten är viktigt. Under viktnedgång främst för att spara kroppens muskelmassa men också viktigt för att det ger mättnadskänsla och lite att tugga på.

Treman
2017-10-01, 16:51
Personligen hade jag fixat vikten först, och muskler när väl övervikten är hanterad.

xan
2017-10-01, 17:00
Midjan blir inte bred av träning.

Personligen hade jag fixat vikten först, och muskler när väl övervikten är hanterad.

Tränar man inte under viktnedgången kommer antagligen både fett och muskler försvinna.

knooox
2017-10-01, 18:05
Treman menar nog att hen hade fokuserat på kaloriunderskott framför överskott. Tur är ju att tjocka nybörjare bygger muskler även på underskott.

gyros
2017-10-01, 19:20
Treman menar nog att hen hade fokuserat på kaloriunderskott framför överskott. Tur är ju att tjocka nybörjare bygger muskler även på underskott.

Han menar nog kaloriunderskott framför muskeltillväxt. Men du kanske menade det :d

Jag tycker frågan är berättigad. Jag brukar generellt sett förespråka styrketräning samt sund viktnedgång men om det är någon gång enkom kaloriunderskott kan vara att föredra är väl om man är fet och inte har särskilt mycket muskler att bevara. Eller?

xan
2017-10-01, 19:28
Varför skulle endast underskott vara att föredra? Om man är helt otränad och överviktig så lär man inte tappa så mycket muskler nej, men om det långsiktiga målet är att bygga muskler också så finns det ingen poäng med att vänta med styrketräningen.

knooox
2017-10-01, 19:59
Ja, givetvis bör man styrketräna. Jag trodde hen menade styrketräning + viktnedgång före fokus på att bygga muskler. Eller det kanske var jag som missförstod.

Ruzzerion
2017-10-01, 22:23
Ja alltså som jag förstått så som fet behöver jag inte protein i början då jag redan har mycket att ta av.

King Grub
2017-10-02, 02:38
Nej, kroppsfettet kan inte användas till muskeluppbyggnad.

Agitator
2017-10-02, 03:00
Nej, kroppsfettet kan inte användas till muskeluppbyggnad.

Mitt yttre jag just nu (knubbis).


https://media1.giphy.com/media/ieW5dfu5bWoP6/giphy.gif


Alltid jobbigt att läsa sanningen från Gud. Även fast mitt inre jag alltid veta sanningen.

AlexGBG
2017-10-02, 03:19
Mitt yttre jag just nu (knubbis).


https://media1.giphy.com/media/ieW5dfu5bWoP6/giphy.gif


Alltid jobbigt att läsa sanningen från Gud. Även fast mitt inre jag alltid veta sanningen.



Dock, du kan ju använda kroppsfettet till energi, och det protein du äter till muskeluppbyggnad och ligga på underskott ändå ;)

Pepz
2017-10-02, 08:00
Ja alltså som jag förstått så som fet behöver jag inte protein i början då jag redan har mycket att ta av.

du behöver både protein och fett även om du är överviktig.
även kolhydrater kan vara bra

Ta hjälp med kosten. Du bör inte utesluta något specifikt.
Skippa proteinpulver men proteinrika livsmedel såsom kött, kyckling, fisk, keso, kvarg etc bör vara stapelvara i din kost

Treman
2017-10-02, 08:01
Jag tror fortfarande att ta hand om övervikten känns som prio 1 för trådstartaren.

Men om man skall dra igång båda:
Intermittent fasting (16/8 eller 18/6) 1600-1700 kcal om dagen gissningsvis.
40% protein. Kyckling broccoli ris/pot etc. Ingen dålig mat.
1 timme rask promenad varje dag. gym 3 ggr/ veckan.

Då lär det hända grejor. :)

King Grub
2017-10-02, 08:05
Jag tror fortfarande att ta hand om övervikten känns som prio 1 för trådstartaren.

Ja, men styrketräning måste vara en betydande del av ett sådant upplägg, annars tappar man muskelmassa och försämrar utgångsläget för framtida kvalitativ tillväxt avsevärt.

Pepz
2017-10-02, 08:13
Jag tror fortfarande att ta hand om övervikten känns som prio 1 för trådstartaren.


ser du ett motsatsförhållande?

Treman
2017-10-02, 08:20
ser du ett motsatsförhållande?

Nej, igentligen inte.
Bara ur ett personligt perspektiv, där jag personligen tycker det är trevligare att bygga muskler från en normalbyggd kropp, än en överviktig kropp.
Finns ju en risk att trådstartaren rent kroppsligt blir större än han är nu.

Hur som, det blir nog bra. Det viktigaste är att komma igång. :)

J.V
2017-10-02, 08:25
Nej, igentligen inte.
Bara ur ett personligt perspektiv, där jag personligen tycker det är trevligare att bygga muskler från en normalbyggd kropp, än en överviktig kropp.
Finns ju en risk att trådstartaren rent kroppsligt blir större än han är nu.

Hur som, det blir nog bra. Det viktigaste är att komma igång.Han kommer inte bli storre om kosten skots.

Han kommer daremot slippa se ut som en smalfet pase skridskor nar han har gatt ner i vikt.

Diomedea exulans
2017-10-02, 10:57
Finns ju en risk att trådstartaren rent kroppsligt blir större än han är nu.

Det finns det väl inte?

King Grub
2017-10-02, 11:00
Nope. Inte om man inte räknar katastrofalt fel kalorimässigt och överäter istället för underäter.

gyros
2017-10-02, 15:06
ser du ett motsatsförhållande?

Han skrev ju prioritet. Det behöver inte nödvändigtvis innebära antingen eller.
Jag tror alla i tråden är överens om att all styrketräning är positiv i sammanhanget.
Frågan handlar väl snarare om hur stort underskottet bör vara?
Vad tycker du själv är rimlig takt för någon som är kraftigt överviktig?

King Grub
2017-10-02, 15:36
Psyket begränsar. Hur hungrig man orkar vara.

Sheikah
2017-10-02, 16:36
Psyket begränsar. Hur hungrig man orkar vara.

Pratade med en psykolog en gång som sa att allt är känslor. Till och med hunger är bara en känsla. Tänkte på det och testade. Åt inte på 28 timmar ungefär, sen blev jag skakig och såg ut som the grudge, så jag åt.

Pepz
2017-10-09, 08:58
Han skrev ju prioritet. Det behöver inte nödvändigtvis innebära antingen eller.
Jag tror alla i tråden är överens om att all styrketräning är positiv i sammanhanget.
Frågan handlar väl snarare om hur stort underskottet bör vara?
Vad tycker du själv är rimlig takt för någon som är kraftigt överviktig?


ett lagom underskott.
Lagom är perfekt ord eftersom det kommer att vara extremt individuellt vad en klarar av att hålla länge.

Att fokusera på att bygga muskler och bli stark trots stort underskott är positivt på alla sätt. framför allt det psykiska - allt komer inte bara kretsa kring vågen/fettförbränning och kosten utan en (förhoppningsvis) roligare parameter tas med.

Don H
2017-10-12, 00:45
Pratade med en psykolog en gång som sa att allt är känslor. Till och med hunger är bara en känsla. Tänkte på det och testade. Åt inte på 28 timmar ungefär, sen blev jag skakig och såg ut som the grudge, så jag åt.

Pudelns kärna,,, oavsett vem du talat
med så spelar det ingen roll. Hunger är bara erkänna. så om du tro /orkar att du vill kan gå ner i vikt så måste du svälta och vara hungrig

Don H
2017-10-12, 00:50
Pudelns kärna,,, oavsett vem du talat
med så spelar det ingen roll. Hunger är bara erkänna. så om du tro /orkar att du vill kan gå ner i vikt så måste du svälta och vara hungrig

Tillägg till det,,,,,,varför tror folk, konstant, att man kan "va fit" utan att offra något?????

Detta är min största fråga???????
Fåfänga?
Mindervärdeskomplex?
Liten K*K?
Liten Fit***A



???????????????????

z_bumbi
2017-10-12, 11:23
Pudelns kärna,,, oavsett vem du talat
med så spelar det ingen roll. Hunger är bara erkänna. så om du tro /orkar att du vill kan gå ner i vikt så måste du svälta och vara hungrig

Inte fan ska man svälta och det finns ett ganska stort antal som inte behöver vara hungriga vid viktminskning.