handdator

Visa fullständig version : Skadat nedre bicepsfäste?


Zvezda11
2017-10-01, 01:05
Lite snabb bakgrundsinfo.

33 år man, tränat till och från i cirkus 13 år. Ung och dum körde jag mycket tung träning utan att tänka på framtida skador. För cirka fem år sen hade jag tennisarmbåge som läktes.

Men för tio månader sen fick jag det igen då jag började träna efter 2 års uppehåll. Tränade ännu en gång tungt och gick lite för fort framåt. Efter en lång tid med besök hos en sjukgymnast och rehab verkar tennisarmbågen lagt sig, men misstänker nu att bicepsfästet, den nedre, verkar vara skadad.

Gick tillbaka till sjukgymnasten som inte direkt kunde hitta felet, men hon misstänkte att nedre fästet var skadat, men det var inte hennes territorium så hon visste inte hur en eventuell rehab skulle gå till.

Värken kommer när jag har armen helt utsträckt och samtidigt bär på något, exempelvis påsar från matvaruhandeln. Det lägger sig rätt snabbt efter.

Kan även känna smärta när jag drar ihop underarm mot biceps och spänner åt. På bilden jag bifogat känns det då i det röda området.

Smärta uppkommer även när jag med utsträckt arm supinerar. Dvs roterar underarmen utåt från kroppen så att handflatan pekar uppåt och tummen bort från kropp. Då känns det i det blå området i min bild.

Bor i Göteborg och har varit hos Sportrehab. Sitter nu med tankar om jag ska söka upp någon annan sjukgymnast som har koll på detta (någon ni kan rekommendera) eller ifall dessa symptom känns igen av någon av er och kanske har en lösning (rehabövningar)?

Tack i förhand

Filipb
2017-10-01, 07:07
Har du tränat under tiden det gjort ont?

Jag har haft liknande symptom som dig de senaste 6-8 (?) veckorna, och det har nu börjat bli bättre med betydligt mindre volym för armarna, samt snorstrikt teknik vid dragövningar. M a o hade jag nog spontant sett bara sagt vila
Misstänkte dock bara att min var en klassisk gammal överbelastning, och jag kände av det i den laterala delen (blå cirkeln)

Zvezda11
2017-10-01, 20:17
Har du tränat under tiden det gjort ont?

Jag har haft liknande symptom som dig de senaste 6-8 (?) veckorna, och det har nu börjat bli bättre med betydligt mindre volym för armarna, samt snorstrikt teknik vid dragövningar. M a o hade jag nog spontant sett bara sagt vila
Misstänkte dock bara att min var en klassisk gammal överbelastning, och jag kände av det i den laterala delen (blå cirkeln)

Inte alls tränat på cirka 10 månader, lyfter iofs på jobbet, men det ska nog inte ha någon påverkan på skadan då det inte är tungt och sker inte så ofta. Därför är jag skeptisk till att endast vila kan få det att läka.

Har sneglat lite åt stötvågsbehandlingen, hade det varit något kanske?