handdator

Visa fullständig version : Köp av ställning för chins


Hattifnatt89
2017-09-30, 21:26
Hej!

Ville bara kolla om någon har erfarenhet av liknande pryl som den jag tänkte köpa. Tror ni den verkar vettig för ändamålet? Kostade ju inte så värst mycket, hurdan kvalité kan man vänta sig tro?

http://www.gorillasports.se/chin-up-pull-up-stallning-115kg/p/529

Vill gärna träna chins hemma och tycker denna lösning verkar smidig.
Har tidigare testat en sådan som man fäster i dörrkarmen men har ramlat ned i golvet ett par gånger för mycket nu och det är inte roligt längre.....

Dovahkiin
2017-09-30, 22:28
Hej!

Ville bara kolla om någon har erfarenhet av liknande pryl som den jag tänkte köpa. Tror ni den verkar vettig för ändamålet? Kostade ju inte så värst mycket, hurdan kvalité kan man vänta sig tro?

http://www.gorillasports.se/chin-up-pull-up-stallning-115kg/p/529

Vill gärna träna chins hemma och tycker denna lösning verkar smidig.
Har tidigare testat en sådan som man fäster i dörrkarmen men har ramlat ned i golvet ett par gånger för mycket nu och det är inte roligt längre.....
Om du har en chinsstång man skruvar fast fästen för i dörrkarmen, sen expanderar fast stången i de fästena så har jag svårt att se hu det kan ramla ner utan att man först lyckas slita loss hela dörrkarmen. Däremot har de flesta ändå en rätt försiktig maxvikt specad, men det handlar nog mer om juridiska skydd för företagen än vad utrustningen rent klarar att belastas. Plus den stora okända faktorn hur stabil dörrkarm man har. Kör själv en sån stång iaf, och den skulle inte gå att dra ner utan att hela dörrkarmen rök.

Hattifnatt89
2017-10-01, 00:02
Om du har en chinsstång man skruvar fast fästen för i dörrkarmen, sen expanderar fast stången i de fästena så har jag svårt att se hu det kan ramla ner utan att man först lyckas slita loss hela dörrkarmen. Däremot har de flesta ändå en rätt försiktig maxvikt specad, men det handlar nog mer om juridiska skydd för företagen än vad utrustningen rent klarar att belastas. Plus den stora okända faktorn hur stabil dörrkarm man har. Kör själv en sån stång iaf, och den skulle inte gå att dra ner utan att hela dörrkarmen rök.

Den jag haft innan var ingen sådan som man skruvade fast, får tyvärr inte göra några sådana ingrepp för min hyresvärd (dåligt jag vet....).

Därför jag kollat lite på denna typen av ställning istället :)

Arnoldski
2017-10-01, 21:20
Jag drar upp min skivstångsställning i högsta läget och sätter stången på plats. Sen hänger jag i den och gör chins. Har jag knäna böjda så räcker det, då går knäna precis ned till golvet. Jag är 1,80 så är man lång går det väl inte, men för mig är det ett utrymmessnålt bra alternativ.

svenbanan
2017-10-01, 23:25
Den jag haft innan var ingen sådan som man skruvade fast, får tyvärr inte göra några sådana ingrepp för min hyresvärd (dåligt jag vet....).

Därför jag kollat lite på denna typen av ställning istället :)

Det finns ju en variant av dörrtrapets (chinstång för dörrkarm) som är som en duschdraperistång. Man skruvar de två delarna så den expanderar utåt och klämmer fast sig i dörrkarmen.

Man kan om man vill skruva fast två hylsor i dörrkarmen som stången sedan sitter i, så blir den helt supersolid. Men man behöver inte dessa hylsor, skruvar man bara ut stången tillräckligt mycket så sitter den som berget ändå.

Det finns även en annan sort som man hänger ovanpå dörrkarmen och som klämmer fast sig mha tyngdkraften då man hänger i den. Jag har inte själv provat en sådan men de verkar orkså helt okej.

Dessa varianter kostar ju typ 150 spänn och tar i princip ingen plats.