handdator

Visa fullständig version : Lätt period - upplägg?


Roedspetta
2017-09-30, 15:37
Efter två månaders målmedveten träning med ett över- och underkropps-program känner jag mig riktigt sliten och sargad. Jag funderar på att lägga en eller två veckor med lättare träning för återhämtningens skull.

Vad tror ni om det?
Hur ska denna period se ut?

Samma vikter med lägre volym?
Lägre vikter och lägre volym?
Sänka frekvensen?

Vill ju ändå underhålla de fina resultat jag fått.

ceejay
2017-09-30, 16:24
Ta en vecka, kör samma sorts program men minska intensiteten till 70-75% av det vanliga och volymen till 60%.

Så tränar du på 100kg i en övning så gå ned till 70-75 kg en vecka. Kör du 5 set minska till 3 set, exempelvis.

z_bumbi
2017-09-30, 18:21
Hur ser träningen ut nu?
Vilka ändringar tänker du eventuellt göra till perioden efter?

Roedspetta
2017-09-30, 18:43
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170930/0160ea29cdc4be9939ffec226871cfd6.jpg

Ungefär enligt detta kör jag. Försöker öka vikterna varje vecka vilket har gått bra hittills.

Hade tänkt fortsätta enligt detta schema även efter viloperioden.

Jag tränar måndag, tisdag, torsdag och fredag.

z_bumbi
2017-10-03, 11:47
Om du är så sliten så är två veckors lugnare träning antagligen en bra start men sen bör du kolla över hur du tränar i övrigt. Viloveckor, lugna perioder eller vad man vill kalla det är helst något som man inte behöver känna sig sargad för att använda sig av utan att man använder dem för att slippa känna sig så sliten, låta kroppen återhämta sig osv. Visst missar de flesta någon gång och i vissa fall tar man problemen senare för nå ett kortsiktigt mål men sker det via linjära ökningar under två månaders tid så skulle jag fundera på vad som är fel i upplägget.

Roedspetta
2017-10-04, 15:51
Om du är så sliten så är två veckors lugnare träning antagligen en bra start men sen bör du kolla över hur du tränar i övrigt. Viloveckor, lugna perioder eller vad man vill kalla det är helst något som man inte behöver känna sig sargad för att använda sig av utan att man använder dem för att slippa känna sig så sliten, låta kroppen återhämta sig osv. Visst missar de flesta någon gång och i vissa fall tar man problemen senare för nå ett kortsiktigt mål men sker det via linjära ökningar under två månaders tid så skulle jag fundera på vad som är fel i upplägget.


Det ska tilläggas att jag har haft en stressig tid på arbetet under dessa månader, och i livet i övrigt. Antar att det sammantaget blivit väl mycket.

Senaste passen har bara känts slitsamma och jag har känt mig allmänt svag. Därför planerar jag in en lugnare period, och behöver tips på hur hur man gör detta på ett "smart" sätt.

Min förhoppning är att därefter kunna fortsätta öka, utan att för dens skulle behöva släpa mig till gymmet. Tycker att det är väldigt roligt, så motivationen är det inget fel på.