handdator

Visa fullständig version : Träna Psoas eller ej?


Scrubby
2017-09-30, 09:56
Jag är en gammal gymmare som sadlat om till löpning de senaste åren, springer idag upp emot 60 km/veckan. Jag har fått lite problem med höften den senaste tiden, det gör ont/knäpper när jag lyfter mitt vänstra knä upp till bröstet. Det kommer även en smygande irriterande smärta efter 30 min löpning eller så. Jag har lyckats lokalisera smärtan mer till psoas än rectus femoris (tror jag). Har googlat och sett att det finns lite olika benämningar så som "snapping hip syndrome" och grejer men jag tycker det känns mer som att mitt knäppande har kommit för att saker är irriterad och inte tvärt om. Har nog aldrig haft en knäppande ont höftböjare, det borde jag nog ha märkt efter alla år på gymmet.

Jag har testat hemma och utföra Thomas test för att se om psoas och rectus femoris är tighta och mycket riktigt så var jag grymt tight på båda sidor. Det har blivit mycket bättre idag dock, har i princip godkänd rörlighet enligt testet nu.

Är dock lite fundersam över varför smärtan inte ger sig, det var nästan en månad sedan det började komma och jag har försökt att helt uppehålla med träningen (vilket bara gjorde det värre) och att köra väldigt konservativt med rehabliteringsövningar för att stärka upp hela området och få god rörlighet. Något jag dock har märkt är att jag är ganska svag i just höftböjarmuskeln. Jag har börjat köra plankan i 1-2 min x 3 set och om jag lyfter på ett ben som i länken nedan så gör det i princip ont där inne var psoas sitter. Sen om det är den muskeln eller någon annan där inne vet jag inte men jag känner mig väldigt svag i just den positionen. Det här känner jag alltså på båda sidorna, även den friska.

http://www.dintraning.se/ovningsbild.php?bild=Planka-ett-ben.jpg.png

Har ni några tips på hur man kan behandla detta problem? Mer vila? Mer övningar? Är det kanske rent av dumt att göra övningar som involverar höftbörjarna om det redan är irriterat där?