handdator

Visa fullständig version : Orsak till fail i knäböj?


Fergie8
2017-09-29, 17:08
Jag började träna i somras första gången i mitt liv med SL5x5 och nu har jag kommit till en nivå i knäböj då jag börjat faila. Men eftersom jag är nybörjare så vet jag inte varför och hur jag ska göra för att gå vidare.

Vid 80 kg började det bli mera utmanande än tidigare
Vid 82,5 kg hade jag riktigt stela ben och höfter men klarade alla 5 set
Vid 85 kg gjorde sig stelheten påmind igen och jag failade med serien 5/5/2/5/0. Föll ihop oväntat på sista. Benen bar inte.
Vid 85 kg nästa försök klarade jag alla set men i set 4 kämpade jag mer än någonsin

Nu har jag försökt med 87,5 kg två gånger.
Första försöket 5/5/4/1/0. I set 3 blev jag för anfådd, missade med andningen och buk trycket på sista så kom inte upp. I set 4 lutade jag dels för långt fram och dels började höfterna värka vilket var orsaken till fail. I set 5 hade jag ingen kraft i höfterna att bromsa upp på väg ner så jag föll ihop på rackets säkerhets balk när jag började sänka.
Andra försöket 5/4/2/0/0. I både set 2 och 3 vinglade jag till i bottenläget och stången slog i balken. Trodde failen berodde på vinglandet som gjorde mig i obalans så jag inte kom upp. Jag sänkte balken till set 4 för att tillåta lite mera vinglande utan att slå i, men när jag skulle böja så bar höfterna inte alls och jag föll ihop igen. Provade inte alls set 5 för vill inte slita ut kroppen.

Jag känner ju att vikten är utmanande. Men ben musklerna har mera att ge och jag känner att jag skulle kunna klara 5-10 kg till. Problemet är att höfterna inte bär (på väg ner).
Så min fråga är varför man failar i böj?
Är det vanligt att faila pga. stela höfter på väg ner istället för att musklerna inte orkar upp?
Har jag alltså nått min max nivå?
Eller borde min nivå vara högre? Kan jag prestera mer tex. genom att stretcha och töja?
Hur tränar man höfterna för att orka hålla emot på väg ner?