handdator

Visa fullständig version : Påverkar anti-deprissiva muskelbyggnad och prestation?


Zerpent
2017-09-28, 19:26
Hej.

Jag har fått Fluoxetin Mylan mot depression och Atarax mot ångest utskrivet till mig idag. Fluoxetin Mylan är ett SSRI-medel och Atarax är ett hydroxizin-medel. Vet ni om dessa påverkar testosteronhalt, muskelbyggnad, prestation i gymmet eller mina resultat negativt i träningen? Jag har inte börjat ta dom för att jag inte vågar om de skulle sabba min träning. Jag har depression sa läkaren. Men träningen och resultaten är viktiga för mig.

Tack.

Diomedea exulans
2017-09-28, 19:30
Nej, utom att det påverkar träningen positivt, indirekt, för man orkar sköta den bättre om man är gladare.

Aryt
2017-09-28, 19:33
Det har tagit tiotals år att komma fram till att SSRI leder till långvarig, möjligen permanent, sexuell dysfunktion, så jag misstänker att det dröjer ett tag innan någon undersöker dess effekt på gainz.

Depression påverkar givetvis träningen negativt, men SSRI hjälper inte mot depression så det kanske inte är relevant för frågeställningen.

Nej, utom att det påverkar träningen positivt, indirekt, för man orkar sköta den bättre om man är gladare.

Man äter väl SSRI för att få en biologisk sårbarhet och slippa ha en fungerande sexualitet, inte för depression?

Zerpent
2017-09-28, 19:37
Det har tagit tiotals år att komma fram till att SSRI leder till långvarig, möjligen permanent, sexuell dysfunktion, så jag misstänker att det dröjer ett tag innan någon undersöker dess effekt på gainz.

Depression påverkar givetvis träningen negativt, men SSRI hjälper inte mot depression så det kanske inte är relevant för frågeställningen.



Man äter väl SSRI för att få en biologisk sårbarhet och slippa ha en fungerande sexualitet, inte för depression?

SSRI ökar tydligen seratoninet i hjärnan som gör att man får en bättre sinnesstämning om man har depression. Men undra om det kan påverka träningen eller testosteronet negativt och resultaten.

King Grub
2017-09-28, 19:39
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122532

Woodrow
2017-09-28, 19:41
Alltså.. Atarax. Vilket meningslöst skit. Men det kanske biter mer på andra.

Konradsson
2017-09-28, 19:54
Atarax är en antihistamin med central effekt. Den är både sedativ (avslappnande) och hypnotisk (sömninducerande). Den gör dig alltså trött, vilket kan påverka din prestation negativt. Halveringstiden är 14 timmar, så effekten sitter kvar ganska länge.

Atarax har även antikolinergiska biverkningar. Dessa är exempelvis förhöjd vilopuls, förhöjd kroppstemperatur och minskad svettproduktion. Detta kan antagligen vara negativt om du tränar kondition.

Konradsson
2017-09-28, 19:56
Alltså.. Atarax. Vilket meningslöst skit. Men det kanske biter mer på andra.

Atarax har ju åtminstone en klinisk demonstrerbar effekt, till skillnad från SSRI som är övervägande placebo.

Zerpent
2017-09-28, 20:09
Jag skippar nog att ta Atarax. Men jag undrar fortfarande om SSRIs påverkan.

Woodrow
2017-09-28, 20:12
Jag skippar nog att ta Atarax. Men jag undrar fortfarande om SSRIs påverkan.

Bara du inte påverkades av mig. Som sagt kanske det biter på andra. Och ditt psykiska välmående går före optimal träning om du har depsression såklart.

Konradsson
2017-09-28, 20:18
Jag skippar nog att ta Atarax. Men jag undrar fortfarande om SSRIs påverkan.

Jag vet inte vad din läkare har sagt, men generellt brukar Atarax användas för akut effekt, alltså som vid-behovsmedicin. Atarax behöver du inte ta regelbundet eller varje dag. Om du tar det vid enstaka tillfällen kommer det inte spela någon roll för din träning.

SSRI används däremot för kronisk effekt, så den måste du ta regelbundet. Jag är ingen expert på SSRI, men jag hittade en studie som visar att den inte påverkar träningen negativt:
Acute and chronic SSRI intake does not effect strength or high-intensity exercise performance in young adult men.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11441370

Zerpent
2017-09-28, 20:21
Jag vet inte vad din läkare har sagt, men generellt brukar Atarax användas för akut effekt, alltså som vid-behovsmedicin. Atarax behöver du inte ta regelbundet eller varje dag. Om du tar det vid enstaka tillfällen kommer det inte spela någon roll för din träning.

SSRI används däremot för kronisk effekt, så den måste du ta regelbundet. Jag är ingen expert på SSRI, men jag hittade en studie som visar att den inte påverkar träningen negativt:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11441370

Ska kolla länken. Tack.

Aryt
2017-09-29, 10:52
Antagligen kommer din depression att påverka träningsresultaten mer än läkemedlen.

SSRI ökar tydligen seratoninet i hjärnan som gör att man får en bättre sinnesstämning om man har depression. Men undra om det kan påverka träningen eller testosteronet negativt och resultaten.

Det är en oerhört grav och felaktig förenkling som fortsätter att föras fram av läkemedelsföretagen och mindre insatta läkare.
En mer aktuell och verklighetsbaserad förklaringsmodell är att SSRI ger biverkningar som patienten (och ev observatörer) noterar och därför blir bättre via placebo-mekanismer.


Det omfattande forskningsfusket pågår än idag. Läkemedelsbolagen tillåts köra flera prövningar och väljer sedan ut de som visar en helt obetydlig skillnad och skickar in två för godkännande.

1. Kirsch I. Antidepressants and the Placebo Effect. Z Psychol 2014; 222: 128–134.

Jag vet inte vad din läkare har sagt, men generellt brukar Atarax användas för akut effekt, alltså som vid-behovsmedicin. Atarax behöver du inte ta regelbundet eller varje dag. Om du tar det vid enstaka tillfällen kommer det inte spela någon roll för din träning.

SSRI används däremot för kronisk effekt, så den måste du ta regelbundet. Jag är ingen expert på SSRI, men jag hittade en studie som visar att den inte påverkar träningen negativt:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11441370

Med förbehållet att det är svårt att hitta ovanliga biverkningar vid små undersökningar

Konradsson
2017-09-29, 13:23
Det är en oerhört grav och felaktig förenkling som fortsätter att föras fram av läkemedelsföretagen och mindre insatta läkare.
En mer aktuell och verklighetsbaserad förklaringsmodell är att SSRI ger biverkningar som patienten (och ev observatörer) noterar och därför blir bättre via placebo-mekanismer.
Nja, en mer rättvis förklaringsmodell är väl att ökningen av monoaminer leder till en långsiktig downstream ökning av neurotrofiner (1 (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26519901)), synaptisk plasticitet (2 (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3025168/)) och neurogenes i hippocampus (3 (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3121947/)). Alla dessa egenskaper korrelerar med sinnestillstånd. Men visst, kortsiktigt är det övervägande placebo.
Med förbehållet att det är svårt att hitta ovanliga biverkningar vid små undersökningar
Den risken föreligger väl alltid. Man behöver inte avfärda små studier helt och hållet.

ARMSTARK
2017-09-29, 14:49
Anti-depressiva mediciner påverkar inte träningsresultaten, ingen jag varit i kontakt med har upplevt den biverkningen. Däremot blir resultaten lidande när man upplever att allting är värdelöst och ingenting är meningsfullt. (Depression)
Mediciners effekt blir ofta ifrågasatta, speciellt anti-depressiva mediciner. Folk tror att bara man tar en tablett så ska asfalten blomma och allting bli bra på en gång, men det är inte nån djävla LSD-tripp läkaren skriver ut, det tar tid att balansera hjärnan. SSRI brukar rekommenderas MINST 6 månader, ibland resten av livet.
Sen ska tilläggas att placebo är den kraftfullaste medicinen man känner till, underskatta inte den, och det finns ingen anledning att förakta den heller, det som funkar det funkar.

Diomedea exulans
2017-09-29, 14:54
SSRI brukar rekommenderas MINST 6 månader, ibland resten av livet.

TACK. Alla möjliga på det här forumet skriver hela tiden "meningen med SSRI är att man bara ska ta dem ett kort tag, tills man orkat styra upp upp livet".

Aryt
2017-09-29, 15:58
Anti-depressiva mediciner påverkar inte träningsresultaten, ingen jag varit i kontakt med har upplevt den biverkningen. Däremot blir resultaten lidande när man upplever att allting är värdelöst och ingenting är meningsfullt. (Depression)
Mediciners effekt blir ofta ifrågasatta, speciellt anti-depressiva mediciner. Folk tror att bara man tar en tablett så ska asfalten blomma och allting bli bra på en gång, men det är inte nån djävla LSD-tripp läkaren skriver ut, det tar tid att balansera hjärnan. SSRI brukar rekommenderas MINST 6 månader, ibland resten av livet.
Sen ska tilläggas att placebo är den kraftfullaste medicinen man känner till, underskatta inte den, och det finns ingen anledning att förakta den heller, det som funkar det funkar.

TACK. Alla möjliga på det här forumet skriver hela tiden "meningen med SSRI är att man bara ska ta dem ett kort tag, tills man orkat styra upp upp livet".

Undrar lite grand hur den kunskapen har kommit fram. De flesta prövningar är väl typ 8-12 veckor..


Efter 2 veckor kan man med stor säkerhet avgöra om pat kommer att svara.

Szegedi A, Jansen WT, van Willigenburg APP, et al. Early improvement in the first 2 weeks as a predictor of treatment outcome in patients with major depressive disorder: a meta-analysis including 6562 patients. J Clin Psychiatry 2009; 70: 344–353.

Konradsson
2017-09-29, 16:17
Undrar lite grand hur den kunskapen har kommit fram. De flesta prövningar är väl typ 8-12 veckor..


Kliniska prövningar är sällan kortare än 6 månader. Fas 2 är vanligtvis ett år, fas 3 är fyra år. Det är främst i fas 3 man ser en förbättring hos patienter med svår depression. Du kanske syftar på studier. Det är inte samma sak som prövningar.

Frågenarkomanen
2017-09-29, 16:47
Kliniska prövningar är sällan kortare än 6 månader. Fas 2 är vanligtvis ett år, fas 3 är fyra år. Det är främst i fas 3 man ser en förbättring hos patienter med svår depression. Du kanske syftar på studier. Det är inte samma sak som prövningar.

Hur många äter samma medicin kontinuerligt i fyra år? De allra flesta byter hejvilt, och även om medicinen fungerar tenderar människor att tröttna och hoppas på ännu bättre resultat ... enligt min erfarenhet.

Jag kan tänka mig att de som håller på i fyra år dessutom är personer som i övrigt har relativt goda förutsättningar. Slartibartfast här på forumet är ett bra exempel på en sådan.

Frågenarkomanen
2017-09-29, 16:54
Alla ni som påstår att SSRI inte påverkar är väl högst medvetna om att förekomsten av studier på SSRI och t ex muskelproteinsyntes efter styrketräning hos människor är obefintlig/noll? Jag blir gärna motbevisad.

Gällande annan psykofarmaka så sänker i alla fall diazepam MPS kraftigt hos råttor. De sänker dock ångest via helt andra mekanismer än antidepressiva (undantaget eventuellt Brintellix) så det behöver inte säga någonting. Även smärtstillande sänker proteinsyntesen kraftigt.

Aryt
2017-09-29, 17:17
Kliniska prövningar är sällan kortare än 6 månader. Fas 2 är vanligtvis ett år, fas 3 är fyra år. Det är främst i fas 3 man ser en förbättring hos patienter med svår depression. Du kanske syftar på studier. Det är inte samma sak som prövningar.

Med risk för att framstå som knäpp vill jag nog påstå att jag med stor säkerhet har förstått det som att man inte testar en behandlingstid på 4 år inför godkännanden utan själva processen att hitta något tusental voluntärer (som med 50% sannolikhet kommer att utsätta sig själva för risker utan att resultaten någonsin blir publicerade) tar den tiden, medan den aktiva behandlingstiden av den extremt selekterade populationen är någon månad? (100% att man inte gör det efter.)


Kan i min enfald ha använt prövning vs studier felaktigt, har nog tänkt att "testa läkemedel på grupp människor" = clinical trial/prövning (skulle inte kalla en meta-analys av data från dessa efterforskningar för prövning).

Alla ni som påstår att SSRI inte påverkar är väl högst medvetna om att förekomsten av studier på SSRI och t ex muskelproteinsyntes efter styrketräning hos människor är obefintlig/noll? Jag blir gärna motbevisad.

Gällande annan psykofarmaka så sänker i alla fall diazepam MPS kraftigt hos råttor. De sänker dock ångest via helt andra mekanismer än antidepressiva (undantaget eventuellt Brintellix) så det behöver inte säga någonting. Även smärtstillande sänker proteinsyntesen kraftigt.

Konradsson postade en studie tidigare, men den är nog för liten för att detektera något utöver väldigt vanliga effekter.

BZD-påverkan kan man nästan vilt gissa beroende på farmakodynamiken, Rohypnol har använts av många psykiatriker för att begå sexövergrepp inte bara för dess minnesstörande effekt utan även för muskelavslappnande.

Konradsson
2017-09-29, 17:53
Med risk för att framstå som knäpp vill jag nog påstå att jag med stor säkerhet har förstått det som att man inte testar en behandlingstid på 4 år inför godkännanden utan själva processen att hitta något tusental voluntärer (som med 50% sannolikhet kommer att utsätta sig själva för risker utan att resultaten någonsin blir publicerade) tar den tiden, medan den aktiva behandlingstiden av den extremt selekterade populationen är någon månad? (100% att man inte gör det efter.)
Du har fel. Jag vågar nästan påstå att din uppfattning är helt knäpp. Hur kan du tro att det bara krävs någon månad för att godkänna ett läkemedel?
Phase III research uses patients with similar demographic traits and tests them for a duration of two to five years.
https://www.accordclinical.com/clinical-study/types-of-clinical-trials/phase-iii-clinical-trials/

Gällande annan psykofarmaka så sänker i alla fall diazepam MPS kraftigt hos råttor. De sänker dock ångest via helt andra mekanismer än antidepressiva (undantaget eventuellt Brintellix) så det behöver inte säga någonting. Även smärtstillande sänker proteinsyntesen kraftigt.
Diazepam är en bensodiazepin. Det är en helt annan grupp läkemedel. De har inte mycket gemensamt med SSRI. Brintellix är SSRI. Den enda likheten är väl att båda korsar blod-hjärnbarriären.

Aryt
2017-09-29, 20:35
Du har fel. Jag vågar nästan påstå att din uppfattning är helt knäpp. Hur kan du tro att det bara krävs någon månad för att godkänna ett läkemedel?

https://www.accordclinical.com/clinical-study/types-of-clinical-trials/phase-iii-clinical-trials/


Fast jag är 95% säker att för fas-3 prövningar av cytostatika så följer man "verkliga" tidsfönster. (Få som skulle tolerera 4 års Taxan- eller Cisplatin-behandling.)

Processen tar givetvis flera år, men själva behandlingstiden för den enskilda patienten är väl "rimlig" dvs. någon månad?


En av anledningarna till att jag är tveksam till hur säkra läkemedelsgodkännanden är är att även i moderna tider står det att finna aparta exempel
How is it possible that medications with such weak efficacy
data were approved by the FDA? The answer lies in an
understanding of the approval criteria used by the FDA.
The FDA requires two adequately conducted clinical trials
showing a significant difference between drug and placebo.
But there is a loophole: There is no limit to the number of
trials that can be conducted in search of these two significant trials. Trials showing negative results simply do not
count. Furthermore, the clinical significance of the findings
is not considered. All that matters is that the results are statistically significant.

The most egregious example of the implementation of
this criterion is provided by the FDA’s approval of
vilazodone in 2011. Seven controlled efficacy trials were
conducted. The first five failed to show any significant differences on any measure of depression, and the mean drugplacebo difference in these studies was less than 1/2 point on
the HAM-D, and in two of the three trials, the direction of
the difference actually favored the placebo. The company
ran two more studies and managed to obtain small but significant drug-placebo differences (1.70 points). The mean
drug-placebo difference across the seven studies was 1.01
HAM-D points. This was sufficient for the FDA to grant
approval, and the information approved by the FDA for
informing doctors and patients reads, ‘‘The efficacy of
VIIBRYD was established in two 8-week, randomized,
double-blind, placebo-controlled trials.’’ No mention is
made of the five failed trials that preceded the two successful ones

+ att högt uppsatta FDA-chefer har försökt dölja de negativa studierna.

Kirsch I. Antidepressants and the Placebo Effect. Z Psychol 2014; 222: 128–134.

Konradsson
2017-09-30, 10:10
Fast jag är 95% säker att för fas-3 prövningar av cytostatika så följer man "verkliga" tidsfönster. (Få som skulle tolerera 4 års Taxan- eller Cisplatin-behandling.)


Ja, cytostatika är ett specialfall. Det är ju cellgift. Det har svåra biverkningar.

trädgårdsmöbel
2017-09-30, 10:49
Alltså.. Atarax. Vilket meningslöst skit. Men det kanske biter mer på andra.

Dissa inte Atarax. Den är skitbra, fast inte mot det du fått den för. Testa den om du har allergiska problem, antingen själv eller i kombination med clarityn. Jag är pälsdjursallergisk och pollenargisk och från att inte kunna vistas i samma rum som en hund i mer än en kvart kan jag passa en hund i två dagar tack vare Atarax. Det är en fantastisk medicin den där Atarax.

Konradsson
2017-09-30, 11:18
Dissa inte Atarax. Den är skitbra, fast inte mot det du fått den för. Testa den om du har allergiska problem, antingen själv eller i kombination med clarityn. Jag är pälsdjursallergisk och pollenargisk och från att inte kunna vistas i samma rum som en hund i mer än en kvart kan jag passa en hund i två dagar tack vare Atarax. Det är en fantastisk medicin den där Atarax.

Det skulle jag bestrida. Första generationens antihistaminer (exempelvis Atarax) är väldigt oselektiva, har ofta central effekt och starka antikolinergika biverkningar. De är långt ifrån optimala läkemedel mot allergi. De har i stor mån ersatts av andra generationens antihistaminer (exempelvis Clarityn och Acura).

Woodrow
2017-09-30, 11:27
Dissa inte Atarax. Den är skitbra, fast inte mot det du fått den för. Testa den om du har allergiska problem, antingen själv eller i kombination med clarityn. Jag är pälsdjursallergisk och pollenargisk och från att inte kunna vistas i samma rum som en hund i mer än en kvart kan jag passa en hund i två dagar tack vare Atarax. Det är en fantastisk medicin den där Atarax.

Jag fick den utskriven mot panikångest. Så det blir stora dissen. Det enda som fungerar lite lite lite smått är väl lergigan, biter i någon halvtimma när ett lite skönt lugn infinner sig och jag till och med säger till mig själv "men spänn av, det löser sig!", men sen släpper det. Men bra att det hjälper dig. Det är ju från början allergimedicin om jag inte missminner mig. :)

Aryt
2017-09-30, 11:43
Ja, cytostatika är ett specialfall. Det är ju cellgift. Det har svåra biverkningar.

Hittade FDA-riktlinjer https://www.fda.gov/downloads/Drugs/GuidanceComplianceRegulatoryInformation/Guidances/ucm071299.pdf (s 14) som förespråkar 3-6 månaders behandlingsduration på Fas3-studier för antidepressiva, men kan vara upp till ett år.

trädgårdsmöbel
2017-09-30, 11:59
Det skulle jag bestrida. Första generationens antihistaminer (exempelvis Atarax) är väldigt oselektiva, har ofta central effekt och starka antikolinergika biverkningar. De är långt ifrån optimala läkemedel mot allergi. De har i stor mån ersatts av andra generationens antihistaminer (exempelvis Clarityn och Acura).

Har du ens prövat den mot allergi själv? Eftersom du uttrycker dig som du gör "central effekt" "antikolinergika biverkningar" gissar jag att du är läkare. Jag betvivlar inte din kunskap, men som sagt: Pröva själv mot allergi (Om du har någon allergi). Den är bättre än Clarityn.

Konradsson
2017-09-30, 12:11
Hittade FDA-riktlinjer https://www.fda.gov/downloads/Drugs/GuidanceComplianceRegulatoryInformation/Guidances/ucm071299.pdf (s 14) som förespråkar 3-6 månaders behandlingsduration på Fas3-studier för antidepressiva, men kan vara upp till ett år.

Det låter rimligt. Läkemedelsbolagen vill antagligen göra studierna så långa som möjligt. Det ligger ju i deras intresse att ha mycket dokumentation. Ju längre behandlingstiden är, desto högre chans att läkemedlet blir godkänt. Sen måste man göra en kostnad-nytta-analys, då prövningar är väldigt dyra.

Konradsson
2017-09-30, 12:14
Har du ens prövat den mot allergi själv? Eftersom du uttrycker dig som du gör "central effekt" "antikolinergika biverkningar" gissar jag att du är läkare. Jag betvivlar inte din kunskap, men som sagt: Pröva själv mot allergi (Om du har någon allergi). Den är bättre än Clarityn.

Nej, jag har inte prövat den själv. Jag betvivlar inte effekten. Jag påstår att den inte är optimal mot allergi på grund av dess biverkningar. Andra generationens histaminer är att föredra.

ARMSTARK
2017-09-30, 12:55
Jag fick den utskriven mot panikångest. Så det blir stora dissen. Det enda som fungerar lite lite lite smått är väl lergigan, biter i någon halvtimma när ett lite skönt lugn infinner sig och jag till och med säger till mig själv "men spänn av, det löser sig!", men sen släpper det. Men bra att det hjälper dig. Det är ju från början allergimedicin om jag inte missminner mig. :)

Som du skriver var Attarax en allergimedicin från början, det som hände var att folk som använde den berättade för sina läkare att de kände sig avslappnade, hade lättare att somna och hade mindre ångest. Det var tillräckligt många som upplevde den effekten för att man skulle börja skriva ut den mot lätt ångest. Tyvärr fungerar den inte på alla.