handdator

Visa fullständig version : Ris och hudcancer


King Grub
2017-09-28, 11:06
BACKGROUND:

Rice contains arsenic, a known skin carcinogen. Rice intake has been associated with arsenic-related skin lesions in South Asia, but its association with skin cancers is as yet unknown.

OBJECTIVES:

We aimed to investigate whether rice intake contributes to urinary arsenic concentration and risk of squamous cell carcinoma (SCC) of the skin in a U.S. population.

METHODS:

Rice consumption was assessed using a food frequency questionnaire administered as part of a population-based case-control study of 487 SCC cases and 462 age- and gender-matched controls. Arsenic concentration in household tap water and urine samples were measured using inductively coupled mass spectrometry (ICP-MS) and high-resolution ICP-MS, respectively. Odds ratios (OR) for SCC associated with the frequency of rice consumption were estimated using logistic regression, with adjustment for age, gender, and caloric intake.

RESULTS:

Those who reported any rice consumption had higher urinary arsenic concentrations than those who did not consume rice, and the association was most pronounced among those with <1μg/L arsenic in their household water (19.2% increase in total urinary arsenic, 95% CI: 5.0, 35.3%). Any rice consumption was associated with a 1.5-fold (95% CI: 1.1, 2.0) higher odds of SCC compared with those who reported no rice consumption, and the relation appeared to be largely among those with <1μg/L water arsenic.

CONCLUSION:

Rice consumption may be related to the occurrence of SCC in the United States, especially among those with relatively low drinking water arsenic exposure.

Environ Health Perspect. 2017 Sep 7;125(9):097005. Rice Consumption and Squamous Cell Carcinoma of the Skin in a United States Population.

conundrum
2017-09-28, 20:34
Environ Health Perspect. 2017 Sep 7;125(9):097005. Rice Consumption and Squamous Cell Carcinoma of the Skin in a United States Population.Hur är det med risprotein och arsenik?

Sent from my Le X829 using Tapatalk

smerk
2017-09-28, 20:44
åt precis ett paket riskakor

-squat-
2017-09-28, 21:51
Hur är det med risprotein och arsenik?

Sent from my Le X829 using Tapatalk

sannolikt mindre arsenik än i "helt" ris, men förmodligen inte helt utan arsenik.

xan
2017-09-28, 23:21
åt precis ett paket riskakor

Kommer på begravningen.

Bärsärk
2017-09-29, 06:05
Helvete köpte precis en säck med 5 kg ris på LIDL.

Börjar skriva på mitt testamente.

Sk1llz
2017-09-29, 06:18
Livsmedelsverket skriver följande

Ett sätt att minska mängden arsenik är att koka riset med stort överskott av vatten som sedan hälls bort. Då kan arsenikinnehållet i riset minska med mer än hälften.

Fullkornsris innehåller ofta högre halter arsenik än vitt ris. Det beror på att arsenik framför allt ansamlas i risets skal, som det finns kvar mer av i fullkornsprodukter. Vi rekommenderar i vanliga fall att man ska välja fullkornsprodukter, men när det gäller just ris är det bra att inte alltid välja fullkornsris.

JacobHeitmann
2017-09-29, 06:50
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7289170&postcount=15
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7292702&postcount=35

Bulta
2017-09-29, 07:04
Förutom att det tycks minska mängden arsenik i riset av att koka i ett överflöd av vatten är det också en bra metod att få till ett fint resultat på riset. Fungerar sämre om man vill åt klibbigt ris, förstås.

Skölj riset, koka upp välsaltat vatten, i med riset och rör runt så alla riskorn inte fastnar på botten. Koka på medelvärme i runt 6-8 min. Riset ska ha en liten kärna kvar. Sila då riset och skaka ordentligt så man blir av med överflödigt vatten. Tillbaka i kastrullen med lock på och låt gå ca 5 min till på mycket låg värme. Ånga av och fluffla riset med en gaffel och servera.

xan
2017-09-29, 12:09
Helvete köpte precis en säck med 5 kg ris på LIDL.

Börjar skriva på mitt testamente.

Tack för dina bidrag till Kolozzeum. Vi ses på andra sidan.

exevision
2017-09-29, 12:16
åt precis ett paket riskakor

Köp majskakor nästa gång?

King Grub
2017-09-29, 12:16
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814616303260

exevision
2017-09-29, 12:19
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814616303260

Oj då. Så majskakor är inte så mycket bättre?

Grahn
2017-09-29, 12:21
Småjobbigt att glutenfritt bröd ofta är ris och/eller majs.

xan
2017-09-29, 12:24
Vafan, majs finns i allt. Hoppas inte arseniken hänger med i t ex high-fructose corn syrup. *grr*

Detta har inte uppmärksammats av Livsmedelsverket?

exevision
2017-09-29, 12:36
Hur kommer det sig då att majsvälling inte har arsenik?
http://www.testfakta.se/sites/default/files/_BINARY_85376.pdf

z_bumbi
2017-09-29, 20:27
Mängden arsenik beror på var växterna har odlats så kör man med majs från jordar som inte har lika mycket arsenik tillgängligt så blir det ett ickeproblem. Det finns teorier om att även hur man odlar kan ha inverkan men det är inget jag har kikat mer på.

camarade
2017-10-12, 01:45
Livnärde mig på italienskt ris från ICA för några år sedan. Läste om arsenik och tänkte "det där gäller säkert bara USA". Läser på lite mer och inser att italienskt ris har typ högst arsenikhalter av alla.

Minns att jag åt ris när jag läste det, stannade upp med skeden i munnen sådär dramatiskt som på film.

Fotnot: jag lever fortfarande.

Don H
2017-10-12, 02:38
Livnärde mig på italienskt ris från ICA för några år sedan. Läste om arsenik och tänkte "det där gäller säkert bara USA". Läser på lite mer och inser att italienskt ris har typ högst arsenikhalter av alla.

Minns att jag åt ris när jag läste det, stannade upp med skeden i munnen sådär dramatiskt som på film.

Fotnot: jag lever fortfarande.

Lever på ,,typ ris till frulle/lunch/middag,,,,, mina alternativ är typ enbart :pork belly. mmmm typ %fett,,,,, känns det som,

Ohhh, uhhh. sorry om jag knycktr tråden,,,,,

rice is da shit, else you die,,,,,, för en del av oss.. Annars så kan man ju spela allan med carbs som man vill och gilla det. Snälla Posta beskrivligt hur det smakar,,,,,


Ohhh, Btw, kom ihåg, när jag var hungrig,, these were the days,,, Hunger är bara en känsla inte ett stadie. Var kungenen över känslan och du vinner över stadied:-)

Klein
2017-10-12, 02:45
Jag förstår verkligen inte varför tränande människor trycker i sig så mycket ris. Det är ju mindre näringsrikt än vete och dessutom uppenbarligen giftigt.

Monkey see monkey do.

-squat-
2017-10-12, 20:20
Jag förstår verkligen inte varför tränande människor trycker i sig så mycket ris. Det är ju mindre näringsrikt än vete och dessutom uppenbarligen giftigt.

Monkey see monkey do.

Sant. dock gott med asiatisk mat.