handdator

Visa fullständig version : CLEAR MUSCLE Trainhard program


Rock5teady
2017-09-27, 12:44
Jag och min polare ska ge oss in på detta programmet, han ska ta clear Muscle medans jag kommer gå på Myprotiens HMB pulver form i 16 veckor som programmet är gjord för... Vi båda är helt hypade men vi kommer ge järnet!

Men desto mer vi gick in och anyliserade programmet så insåg vi att det var många frågetecken som vi inte förstod, och tänkte jag kunde ta hjälp från er på kolo...

Här har ni programmet ; http://www.muscletech.com/trainhard/

Min första fråga är ; 60 second timed restRM – Rep max (to failure)
Menas detta att varje set ska tas till failure? Eller är det varje sista set som tas till failure?

Marklyft 3 gånger i veckan? Kan detta verkligen vara nyttigt??

På onsdagar är det bara tre övningar, mark,böj,bröst vilket är basövningar vilket jag köper kan vara riktigt bra, men vad vi inte fattar är att vi ska bara köra 40% 5×5 av 1RM med 3min vila?????
Det vi säga om jag tar 90 i bänk, så ska jag ta 36kg 5×5 med 3 min vila? Varför?

Jag vet att många av er är skeptiska över HMB eller över clear muscle, men detta är nåt vi vill testa och se, så snälla Inga negativa kommentarer :)

King Grub
2017-09-27, 12:52
Programmet är inte "gjort för" MyProteins HMB. MyProtein säljer kalciumbundet HMB, medan det HMB som användes i studien var fritt HMB.

För övrigt fick deltagarna i den HMB-studien steroidökningar, så något med den stämmer inte.

Scorpionida
2017-09-27, 13:00
Intressant fråga! Det låter onekligen lite det! Själv kör jag alltid med en intensitet på 75-85%. O precis som du sa, är 3 min vila också. Ser fram emot ifall nån har en bra förklaring också, det låter verkligen som mkt mkt mkt lite vikt. 60% intensitet är väl siffran jag har hört kastats omkring där den understa gränsen för styrkeökningar går. Men kanske för muskeltillväxt?

Ni kan ju göra dem superrlångsamt för ökad intensitet, men då är det hu inte samma program längre...

Rock5teady
2017-09-27, 13:51
Intressant fråga! Det låter onekligen lite det! Själv kör jag alltid med en intensitet på 75-85%. O precis som du sa, är 3 min vila också. Ser fram emot ifall nån har en bra förklaring också, det låter verkligen som mkt mkt mkt lite vikt. 60% intensitet är väl siffran jag har hört kastats omkring där den understa gränsen för styrkeökningar går. Men kanske för muskeltillväxt?

Ni kan ju göra dem superrlångsamt för ökad intensitet, men då är det hu inte samma program längre...


Ja, det är vad jag oxå tycker...

Men tittar man på nästa veckas program så går det till 50% 1RM med 3 min vila och ökar för varje vecka... men 3 min kvarstår.

Rock5teady
2017-09-27, 13:54
Programmet är inte "gjort för" MyProteins HMB. MyProtein säljer kalciumbundet HMB, medan det HMB som användes i studien var fritt HMB.

För övrigt fick deltagarna i den HMB-studien steroidökningar, så något med den stämmer inte.

Vi vet det redan Grub, det var inte det jag frågade om som du ser i inlägget jag skickade.

King Grub
2017-09-27, 13:56
"jag kommer gå på Myprotiens HMB pulver form i 16 veckor som programmet är gjord för"

VOLT
2017-09-27, 14:07
60 second timed restRM – Rep max (to failure) = kör varje set till failure

Tror dock musklerna lär få mycket stryk på så kort vila.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Ozziking
2017-09-27, 14:53
Programmet är inte "gjort för" MyProteins HMB. MyProtein säljer kalciumbundet HMB, medan det HMB som användes i studien var fritt HMB.

För övrigt fick deltagarna i den HMB-studien steroidökningar, så något med den stämmer inte.

Vart får man tag på fritt hmb? Är kalciumbundet HMB verkningslöst?

VOLT
2017-09-27, 15:01
Vart får man tag på fritt hmb? Är kalciumbundet HMB verkningslöst?Tror mer tvärtom, finns inte tillräckliga bevis på att FA HMB skulle vara mer effektivt än CA HMB...



Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

StarkaUlf
2017-09-27, 15:02
Vart får man tag på fritt hmb? Är kalciumbundet HMB verkningslöst?

Enda märket som säljer det är MuscleTech . Produkten heter "Clear Muscle". Men det är svindyrt.

Kalciumbundet HMB fungerar säkert bra också.

DieErste
2017-09-27, 16:51
Det är väl klarlagt att Wilsons hade förfalskade data i studien?

King Grub
2017-09-27, 17:07
Nej, det har dom bara sagt på någon svensk podcast utan bevis. Dom sade också att han hade fått sparken från universitetet, vilket har förnekats som lögn och förtal.

Det har däremot publicerats ett brev där man ber om förklaringar.

https://nutritionandmetabolism.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12986-017-0201-7

Jocke67
2017-09-27, 17:11
Passet där man kör 5x5 @40% kallas ju "power" så jag gissar att det är nån slags explosivitets-träning?

Rock5teady
2017-09-27, 17:30
"jag kommer gå på Myprotiens HMB pulver form i 16 veckor som programmet är gjord för"


Fan oxå! Skrev fel menade clear muscle programmet, ber om ursäkt Grub.

Rock5teady
2017-09-27, 17:32
Passet där man kör 5x5 @40% kallas ju "power" så jag gissar att det är nån slags explosivitets-träning?

Med 40% 1RM??? Låter ju klent eller?

svenbanan
2017-09-27, 17:33
Med 40% 1RM??? Låter ju klent eller?

"Power" är något man tränar med lägre vikter för att kunna sätta så hög fart på stången som möjligt. 40-50% låter som standard tycker jag...

Rock5teady
2017-09-27, 17:40
"Power" är något man tränar med lägre vikter för att kunna sätta så hög fart på stången som möjligt. 40-50% låter som standard tycker jag...

Oh tack för ditt svar! Hur menar du sätta fart ? Tanke på man kör 5x5 på 30 kg och vilar 3 min, behövs dom 3 min?

Jocke67
2017-09-27, 18:04
"Power" är något man tränar med lägre vikter för att kunna sätta så hög fart på stången som möjligt. 40-50% låter som standard tycker jag...

Precis! Power = effekt = kraft x hastighet.

40-50% känns rimligt för tex knäböj eftersom kroppsvikten gör att total belastningen blir högre (även relativt 1RM). För bänkpress känns det däremot lite väl lätt tycker jag.

svenbanan
2017-09-27, 18:33
Oh tack för ditt svar! Hur menar du sätta fart ? Tanke på man kör 5x5 på 30 kg och vilar 3 min, behövs dom 3 min?

En repetition går snabbt ifall du är fräsch och vikten är låg. Jämför det med ifall vikten är högre. Då blir man mer tvungen att "sega upp stången" och man utvecklar inte lika mycket kraft på kort tid (även fast den totala kraften man genererar är högre) och effekten (eller power på engelska) bli lägre.

Så ifall man vill maximera för effekt (power) så brukar man landa kring 40-50% av 1RM. Ifall man börjar med bara stången och ser hur snabbt man kan göra en repetition (den koncentriska delen av en repetition). Och sedan gradvis ökar på vikten så kommer man komma upp i ungefär samma hastighet på stången. När man kommer upp till 50-60% av 1RM så börjar tempot gå ner. Så därför brukar man stanna på ungefär dessa vikter.

Rock5teady
2017-09-27, 19:26
En repetition går snabbt ifall du är fräsch och vikten är låg. Jämför det med ifall vikten är högre. Då blir man mer tvungen att "sega upp stången" och man utvecklar inte lika mycket kraft på kort tid (även fast den totala kraften man genererar är högre) och effekten (eller power på engelska) bli lägre.

Så ifall man vill maximera för effekt (power) så brukar man landa kring 40-50% av 1RM. Ifall man börjar med bara stången och ser hur snabbt man kan göra en repetition (den koncentriska delen av en repetition). Och sedan gradvis ökar på vikten så kommer man komma upp i ungefär samma hastighet på stången. När man kommer upp till 50-60% av 1RM så börjar tempot gå ner. Så därför brukar man stanna på ungefär dessa vikter.

Tack så hemskt mycket för att du tog din tid och förklarade detta!

Uppskattas!

Rock5teady
2017-09-27, 19:27
60 second timed restRM – Rep max (to failure) = kör varje set till failure

Tror dock musklerna lär få mycket stryk på så kort vila.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Stryk? På vilket sätt?

Rock5teady
2017-09-27, 19:29
Tror mer tvärtom, finns inte tillräckliga bevis på att FA HMB skulle vara mer effektivt än CA HMB...



Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Jag har faktiskt läst att det är fördel med flyttande än pulver, inte stör skillnad men endå.

VOLT
2017-09-27, 19:59
Stryk? På vilket sätt?http://www.trainingscience.net/?page_id=635

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

VOLT
2017-09-27, 20:03
Jag har faktiskt läst att det är fördel med flyttande än pulver, inte stör skillnad men endå.Enda fördelen är att när du tar FA HMB är att upptag inget mer.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Jocke67
2017-09-27, 21:11
Om jag körde det där programmet skulle jag nog byta ut de explosiva marklyften mot frivändningar. Då kan du liksom ta i maximalt hela marklyft-delen av lyftet. Lättare att känna också när du gör rätt och får ordentlig "power" i lyftet (om inte tillräcklig fart så får du inte upp stången till bröstet).

Fredrik A
2017-09-28, 09:17
Här har du mer läsning:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=212319

Rock5teady
2017-09-28, 20:58
Vi körde första passet igår ojojo... jag höll på svimma och min polare höll på spy!! Hahahahah

60 sek vila var inget att leka med fy fan säger jag bara!

Rock5teady
2017-09-28, 21:00
Här har du mer läsning:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=212319

Tack så mycket! Läste och såg att det var inte bara vi som mådde piss i första passet utan det var fler...

Intressant läsning, tack för du delade den!