handdator

Visa fullständig version : Frågan viktigare än "vad är livets mening?"


MaxTheMarketer
2017-09-25, 19:43
Tjena!

Jag har en fråga som vi måste samla alla matematiker, fysiker, kockar och insiders för att svara på, nämligen:

hur många kalorier innehåller en pizza?

Med pizza så menar jag de typiska man hittar på pizzerior runtom i Sverige. Jag menar INTE amerikanska pizzor ("pan pizzor") och jag menar en vuxenpizza med diameter på ca 30 cm?

Ingredienser som står för majoriteten av kalorierna:
- mjölet (hur många dl finns i en vanlig vuxenpizza?)
- olja (hur mkt olja användes på pizzan?)
- tomatsåsen (användes någon kaloririk olja i den?)
- osten (hur många gram ost brukar användas i en vanlig vuxenpizza?)
- skinkan (hur sannolikt är det att skinkan innehåller socker?)

Vi skippar andra ingredienser som exempelvis kebab, champinjoner, ananas och liknande saker man kan ha på, för de flesta tillför inte så många extra kalorier.

Finns det någon eller några "insiders" här som jobbar eller har jobbat eller vet någon som jobbat eller jobbar på pizzerior där vi kan få fram uppskattningsvisa siffror för dessa ingredienser ovan?

Nu löser vi livets största mysterium: hur många kalorier innehåller en vuxenpizza? Jag tippar på färre än 3000 kcal.

EDIT: Jag frågar därför jag brukar äta pizza rätt ofta, och ibland bara en pizza under dagen och sedan inget mer och sen promenerar jag en mil eller längre och vips så verkar jag inte ha påverkats något signifikant i vikten även om jag vet att detta ska ses över tid, och visst har jag gått upp cirka 4-6 kg på 5 år sen jag började på universitetet 2008 då jag käka pizza rätt ofta.

Captainwide
2017-09-25, 19:47
De flesta gissningar brukar landa runt en 2000 - 2500 för en pizza som är "mer" än Vesuvio/ Hawaii.

Rickard
2017-09-25, 19:47
Baboom, tror inte han är så aktiv längre gjorde en ordentlig undersökning en gång i tiden.

http://andreazengstrom.blogspot.se/2009/06/hur-mycket-innehaller-en-pizza.html?m=1

StarkaUlf
2017-09-25, 19:48
http://andreazengstrom.blogspot.se/2009/06/hur-mycket-innehaller-en-pizza.html

FrankNewton
2017-09-25, 19:50
Barnpizza ca 700-800 kalorier, vuxen pizza kanske 1200 kalorier.

Captainwide
2017-09-25, 19:50
Jaha? Här har man levt en lögn..

StarkaUlf
2017-09-25, 19:58
Jaha? Här har man levt en lögn..

Du hade kunnat äta två pizzor istället för en.

svenbanan
2017-09-25, 20:00
Om ni ska klura ut hur många kalorier en pizza innehåller så är det enklaste att baka en och hålla koll på hur mycket av de olika ingredienserna ni stoppar i.

50g vetemjöl mer eller mindre är 170kcal och 1msk olivolja mer eller mindre är 120kcal och 50g ost är 180kcal. Nästan garanterat att två pizzor som ligger bredvid varandra kan se i princip likadana ut men den ena har mer av alla dessa saker, medans den andra har mer tomat och svamp (så de väger lika mycket). Då kan den ena pizzan innehålla 400kcal mer utan att den ser "värre" ut.

MaxTheMarketer
2017-09-25, 20:01
Aha, vad skulle hände om vi då lägger till champinjoner, räkor, tonfisk, ananas, kebab, lök, paprika och kyckling? :D

svenbanan
2017-09-25, 20:02
Aha, vad skulle hände om vi då lägger till champinjoner, räkor, tonfisk, ananas, kebab, lök, paprika och kyckling? :D

Att den kommer smaka apa är väl det första som man lär märka!

ApexProcyon
2017-09-25, 20:02
Du hade kunnat äta två pizzor istället för en.

Jag har vandrat på sanningens smala stig med en pizza i varje hand i många år nu. Synd bara att pizza är så salt, det är jobbigt att dricka vatten resten av kvällen.

I grunden är pizza bröd och ost, ser inget fel med den maten alls.

xan
2017-09-25, 20:51
Jag har vandrat på sanningens smala stig med en pizza i varje hand i många år nu. Synd bara att pizza är så salt, det är jobbigt att dricka vatten resten av kvällen.

I grunden är pizza bröd och ost, ser inget fel med den maten alls.

För mycket av det bara. Som att äta en måltid enbart med ett berg av ostmackor och en skinkbit på toppen.

StarkaUlf
2017-09-25, 20:56
Som att äta en måltid enbart med ett berg av ostmackor och en skinkbit på toppen.

:em:

anvihl
2017-09-26, 08:11
De flesta gissningar brukar landa runt en 2000 - 2500 för en pizza som är "mer" än Vesuvio/ Hawaii.

ALDRIG! Polare som äger pizzeria, vi har flertalet gånger räknat ut näringsvärden på hans pizzor och t.ex hans kebabpizza var ~1300-1500kcal beroende på kött, med sås inräknat. Enklare varianter typ Vesuvio ~1000kcal.

shut teh face
2017-09-26, 09:11
Jag brukar räkna 1500 på en vanlig, vesuvio typ
2000 på de med sås och kött typ

Vissa kebabpizzor har dock så in i helv med kött och där räknar jag 2500.


:)

Old Nick
2017-09-26, 09:27
ALDRIG! Polare som äger pizzeria, vi har flertalet gånger räknat ut näringsvärden på hans pizzor och t.ex hans kebabpizza var ~1300-1500kcal beroende på kött, med sås inräknat. Enklare varianter typ Vesuvio ~1000kcal.

Jag har alltid tyckt att 2000 låter otroligt mycket. Speciellt i relation till hur dåligt det mättar.

Det kan ju hända att uträkningen någon gjorde en gång i tiden innefattade bröd, pizzasallad och cola. Sen är det väl skillnad på ingredienserna som används. Ibland när man köper en vesuvio kan den vara knaprig och relativt torr. Nästa gång, när man köper från ett annat ställe, är den så oljig att kartongen är helt indränkt i flott när man kommer hem.

ApexProcyon
2017-09-26, 09:48
Jag skulle gissa på att alla överdrivna uppskattningar grundar sig i att det är säkrare att räkna för högt än för lågt från ett dietperspektiv. Då knappt någon räknat på riktigt så är det den enda orsaken jag kan se till gissningar som skjuter för högt, sedan upprepas det av tillräckligt många för att uppfattas som "rimligt". Dukar man upp en måltid på 2000 kcal framför ögonen så ser man hur orimlig den uppskattningen av kalorierna i pizza är.

Billys pizza däremot, där har vi en godbit som badat i fett. :)

Shqypnia
2017-09-26, 10:03
Jag äter alltid bara kebabpizza och även om utbudet skiljer sig åt räknar jag allt ca 1500 kcal.

Det är bara en pizza, det är inte svart materia.

ARMSTARK
2017-09-26, 10:57
Vill bara påpeka att varken meningen med livet eller en pizzas kalori innehåll är den viktigaste frågan utan:
"Vad tar du i bänkpress?" är utan tvekan den viktigaste frågan!