handdator

Visa fullständig version : Aspartam och dess säkerhet


King Grub
2017-09-25, 12:30
Aspartame is a synthetic dipeptide artificial sweetener, frequently used in foods, medications, and beverages, notably carbonated and powdered soft drinks. Since 1981, when aspartame was first approved by the US Food and Drug Administration, researchers have debated both its recommended safe dosage (40 mg/kg/d) and its general safety to organ systems. This review examines papers published between 2000 and 2016 on both the safe dosage and higher-than-recommended dosages and presents a concise synthesis of current trends. Data on the safe aspartame dosage are controversial, and the literature suggests there are potential side effects associated with aspartame consumption. Since aspartame consumption is on the rise, the safety of this sweetener should be revisited. Most of the literature available on the safety of aspartame is included in this review. Safety studies are based primarily on animal models, as data from human studies are limited. The existing animal studies and the limited human studies suggest that aspartame and its metabolites, whether consumed in quantities significantly higher than the recommended safe dosage or within recommended safe levels, may disrupt the oxidant/antioxidant balance, induce oxidative stress, and damage cell membrane integrity, potentially affecting a variety of cells and tissues and causing a deregulation of cellular function, ultimately leading to systemic inflammation.

Nutr Rev. 2017 Sep 1;75(9):718-730. Revisiting the safety of aspartame.

Sverker
2017-09-25, 16:51
Tolkar jag detta så är aspartam säkert i området 0 - 30 mg / kg kroppsvikt medan det blir osäkrare när man närmar sig 40 mg / kg...som ändå är extremt många läsk och proteindrinkar.

tomten1
2017-09-25, 17:12
Hur vet vi vilken mängd av aspartam våra läsk- och proteindrinkar innehåller egentligen?

Armed Dingo
2017-09-29, 20:53
Hur vet vi vilken mängd av aspartam våra läsk- och proteindrinkar innehåller egentligen?

Bytte till Naturell/Icke smaksatt för ett par veckor sedan. Jag sitter aldrig och njuter av en shake, snarare tar det fem sekunder och den är svald. Vad spelar det då för roll om den smakar lite sött resonerade jag.

Funkar hur bra som helst. Inget aspartam mer som kanske är ofarligt eller ej. Mindre sötsug också, varför vet jag inte. Och inga problem med att välja smak. Smakar något slags vällingpulver, inga konstigheter.