handdator

Visa fullständig version : Tidpunkt för födointag påverkar kroppsvikt och metabol hälsa


King Grub
2017-09-25, 11:01
Att äta större delen av dagens kaloriintag på kvällen är både kopplat till övervikt och har negativa effekter på metabolismen. Att äta majoriteten av födointaget till frukost och/eller lunch är bäst.

Growing evidence points to an association between timing of food intake and obesity in humans, raising the question if when to eat matters as much as what and how much to eat. Based on the new definition of obesity as a chronobiological disease, an unusual or late meal timing represent a circadian chronodisruption, leading to metabolic impairments. Preliminary data from cross-sectional and experimental studies suggest that changes in meal timing can influence obesity and success of weight loss therapy, independently from total energy intake, dietary composition and estimated energy expenditure. A systematic review of observational and experimental studies in humans was conducted to explore the link between time of food ingestion, obesity and metabolic alterations. Results confirm that eating time is relevant for obesity and metabolism: observational and experimental studies found an association between meal timing, weight gain, hyperglycemia and diabetes mellitus with benefits deriving from an early intake of food in the day in a wide range of individuals. Herein clinical, future perspectives of chronoprevention and chronotherapy of obesity and type 2 diabetes are also provided. In conclusion, meal timing appears as a new potential target in weight control strategies, and therapeutic strategies should consider this contributor in the prevention of obesity.

Pharmacol Res. 2017 Sep 18;125(Pt B):132-141. Timing of food intake: Sounding the alarm about metabolic impairments? A systematic review.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1043661817306540?via%3Dihub

svartakronan
2017-09-25, 11:24
Synd för mig som inte har någon aptit tidigt på dagen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Aimar
2017-09-28, 06:49
Är det samma negativa effekter även om man alltid tränar på kvällen?

Armed Dingo
2017-09-29, 20:56
Typiskt att det är sämst att äta mycket till middag när det är då man har tid, ro och lust att äta mycket mat.

AlexGBG
2017-09-30, 06:17
Typiskt att det är sämst att äta mycket till middag när det är då man har tid, ro och lust att äta mycket mat.

Och att det ar da det ar lamplig tid att bli troett och daest efter maten :(

Treman
2017-09-30, 12:26
Jag som är på min första dag med IF (18/6 hade jag tänkt).

Ny medlem, hej alla! :)

xan
2017-09-30, 12:45
Om jag någon gång i framtiden förstör min perfekta form ska jag komma ihåg detta, men att strunta i stora kvällsmål för att eventuellt få lite bättre metabol hälsa kommer jag inte bry mig om. Kanske tvinga i sig lite extra till frukost och lunch och på så sätt inte ha suget senare på dagen.

Jag som är på min första dag med IF (18/6 hade jag tänkt).

Ny medlem, hej alla! :)

Välkommen hit.

bighulken
2017-10-01, 01:35
Trevligt att höra.......precis det jag utnyttjat senaste året, From 2016!!.......
Rekord invägning, i samband med tävling/invägning, 159kg!!!....

Fått bort ca: 10kg fett, på kroppa!!!......
Äter same mat, å portioner, men ändrat på när.....jag äter det, bara!!!......
Dagens vikt, ca: 149kg........

......Med vänlig hälsning/