handdator

Visa fullständig version : Hållbarhet på öppnad kyckling - marinerad


steelrich
2017-09-25, 08:43
Hej, brukar köpa färsk kyckling som brukar hålla 7-10 dagar frammåt från dagen jag köpte den.

Om jag nu öppnat den från denna "gasförpackning" och marinerar den med lite kryddor, soja, och vitlök, blir hållbarheten mkt sämre?

Hur långe vägar man ha den i kylen på detta viset?

Alla svar uppskattas! :)

steelrich
2017-09-27, 18:11
Ingen som kan hjälpa mig? :(

Sverker
2017-09-27, 19:36
Vad står det skrivet i olika recept på marinering av kyckling ?
Hur länge behöver du marinera köttet ? Sök på andras erfarenheter i köket.


Hållbarheten är helt beroende på vad du häller på kycklingen. Jag skulle kunna tänka mig ett eller två dygn i kylskåpet och sedan tillagning.

steelrich
2017-09-27, 19:40
Vad står det skrivet i olika recept på marinering av kyckling ?
Hur länge behöver du marinera köttet ? Sök på andras erfarenheter i köket.


Hållbarheten är helt beroende på vad du häller på kycklingen. Jag skulle kunna tänka mig ett eller två dygn i kylskåpet och sedan tillagning.

Så med andra ord förkortas livslängden avsevärt av att ta ur kyckling ur gasförpackningen?


Jag har på grillkrydda, salt viltök, soya och ingefära, ibland lite honung!

xan
2017-09-27, 20:11
Så med andra ord förkortas livslängden avsevärt av att ta ur kyckling ur gasförpackningen?

Det får du nog räkna med, ja.

Står det på paketet att den håller i 10 dagar? Jag brukar inte ha otillagat kött/fisk/fågel i kylskåpet mer än 1-2 dagar som Sverker sade. Sedan kanske ytterligare 3 dagar när den är tillagad.

steelrich
2017-09-27, 20:36
Det får du nog räkna med, ja.

Står det på paketet att den håller i 10 dagar? Jag brukar inte ha otillagat kött/fisk/fågel i kylskåpet mer än 1-2 dagar som Sverker sade. Sedan kanske ytterligare 3 dagar när den är tillagad.

jap, när jag köper kyckligen så är bäst före datumet 5-10 dagar frammåt.

King Grub
2017-09-27, 20:50
Allmänna rekommendationer är väl att tillaga den samma dag man öppnar förpackningen.

steelrich
2017-09-27, 20:53
Okok, tack för era svar! :)