handdator

Visa fullständig version : Är du nöjd med din lön?


Sidor : [1] 2

eulalia
2017-09-24, 23:36
Själv är jag sjukt missnöjd😡! Jag är bättre på att jobba än vad jag är på att snacka och löneförhandla*facepalm*.

The_RobRoy
2017-09-25, 02:26
Har jobbat på samma firma hela karriären och har trots det varit nöjd med lönen helatiden. Ibland har man hamnat lite efter, men det har rättat till sig. Nu när jag blivit befodrad till en mer senior roll har jag för första gången varit riktigt missnöjd med min lön hela detta år. Vi får se om det rättar till sig nästa år, men det blir nog svårt (behöver 15-20% löneförhöjning för att hamna mer marknadsmässigt, vilket typ aldrig händer).

anvihl
2017-09-25, 03:12
Ja, har tillräckligt med självinsikt för att förstå vad jag förtjänar och inte förtjänar och tjänar inte på något vis sämre än andra i samma branscher, sammantaget helt nöjd, kan leva hur jag vill.

Jorgen
2017-09-25, 04:30
Vi jobbar på ackord så det kan skifta en hel del upp och ner under året tyvärr. Och lönerna i min bransch har inte hängt med löneutvecklingen på samma vis som i andra branscher.

Men överlag så är jag ganska nöjd. Alla vill väl tjäna mer än vad dom gör. :)

Beemel
2017-09-25, 04:35
Jag väger min "frihet", att slippa extremt stort ansvar samt att ha ett ganska omväxlande jobb högre än pengar och är därför nöjd med den lön jag har för det jobb jag gör.
Ligger någonstans runt medianlön för den utbildning jag har (ingenjör)
Har ett relativt slappt jobb (jmfr med tidigare arbeten).
Jobbar mina åtta timmar och behöver sällan göra mer än så för att prestera vad som krävs av mig.
Jobbar aldrig övertid om det inte beordras och därmed betalas bra för det.

ceejay
2017-09-25, 05:20
Mja, är outbildad så kan väl inte förvänta mig så mycket mer. Skiftjobb.

Illustrerade mannen
2017-09-25, 05:47
Ja.

Mantus
2017-09-25, 06:09
Ja, men jag har behövt byta arbete varje gång jag ska få upp den substantiellt

shut teh face
2017-09-25, 06:12
Nej, inte längre. Skulle behövt byta tjänst men inte blivit av.

spoon
2017-09-25, 07:05
Verkligen inte. Att flytta från Norge till Småland innebar lägre lön sämre rättigheter samt mer och hårdare arbete. Dom lägre levnadskostnaderna väger inte upp.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Snubben
2017-09-25, 07:10
Utifrån min arbetsinsats, ja. Utifrån mitt ansvarsområde, nej.

Diomedea exulans
2017-09-25, 07:39
Är sjukt nöjd med min CSN, lägger väl undan i snitt 3000 i månaden.

The_RobRoy
2017-09-25, 07:41
Utifrån min arbetsinsats, ja. Utifrån mitt ansvarsområde, nej.

Låter som du minskat arbetsinsatsen för att matcha att dom inte betalar dig för ditt ansvarsområde..

forslund
2017-09-25, 07:45
Ja, jag är nöjd. Har rejält med ansvar på kontoret men får också en bra lön för mitt arbete.
För mig som inte har varken villa eller barn samtidigt som jag har järnkoll på utgifter ger det ordentligt med pengar över varje månad.

timoat
2017-09-25, 07:53
Aldrig, det ska man ju inte vara. Sikta högre! Nöjd är det sämsta för tillväxt.

Minikubik
2017-09-25, 07:56
Njae, sett till min arbetsroll tjänar jag rätt men min arbetsroll har inte varit det den ska och därmed tjänar jag mindre samt haft sämre förmåner. Blir väl bättre vad det lider

Mats J
2017-09-25, 08:54
Motför andra i motsvarande tjänst 10-15000 för lite, men är ändå nöjd då lönen är ok och jag har väldigt fritt jobb och trivs bra på arbetsplatsen. Sedan är jag extremt ointresserad av pengar och karriär, tjänar tillräckligt för att inte behöva fundera och snåla och det räcker för mig.

xodd
2017-09-25, 08:59
Nej, i dagsläget inte speciellt nöjd med min lön. Utför samma arbete som folk med betydligt högre lön än vad jag har, men så ser strukturen ut inom yrket. Löneutvecklingen är dock påtaglig inom närmsta åren.

Kräket
2017-09-25, 09:06
Motför andra i motsvarande tjänst 10-15000 för lite, men är ändå nöjd då lönen är ok och jag har väldigt fritt jobb och trivs bra på arbetsplatsen. Sedan är jag extremt ointresserad av pengar och karriär, tjänar tillräckligt för att inte behöva fundera och snåla och det räcker för mig.

Lite samma sak för mig. Har hört folk dubbla lönen genom att gå till bemanningsbranschen. Dessutom arbetar jag väldigt hårt inom mitt jobb. Chefer brukar säga att jag är som två medarbetare.

Jag jobbar dock inom det offentliga, och då förväntas man lägga sig kring den heliga medelmåttans kapacitet.

Problemet är att jag trivs väldigt bra på min arbetsplats. Jag har nära till jobbet, fritt på jobbet och stort inflytande. Så jag har ett dilemma, för ibland undrar jag hur det kommer kännas om 5 år när jag är ordentligt akterseglad lönemässigt av yngre förmågor...

trädgårdsmöbel
2017-09-25, 09:56
Jag tjänar dåligt, men bra mycket mer än jag förtjänar. Är inte nöjd ändå, jag vill ha mer.

hahavaffan
2017-09-25, 10:03
På mitt nuvarande nej, vilket var en av anledningen till att jag sade upp mig. På mitt kommande jobb är jag nöjd.

feyin
2017-09-25, 10:17
Ja

eulalia
2017-09-25, 12:05
Dom flesta verkar väl vara nöjda eller tycka att deras lönenivå iaf är någorlunda rimlig. Jag har stångat huvudet i väggen en längre tid utan att lyckas öka min lön till en rimlig lägsta nivå. Jag brukar "skämta" om att ju mer jag lär mig desto mindre tjänar jag och det är faktiskt sant, min lönekurva pekar faktiskt nedåt. Nu har jag lessnat och de enda kvarvarande sätten att få upp lönen verkar vara att ta hjälp från facket eller att byta jobb.

Petoria
2017-09-25, 12:06
Väldigt nöjd med tanke på hur länge jag jobbat, bra möjligheter att få ökad lön och bonusar också.

xan
2017-09-25, 12:21
Motför andra i motsvarande tjänst 10-15000 för lite, men är ändå nöjd då lönen är ok och jag har väldigt fritt jobb och trivs bra på arbetsplatsen. Sedan är jag extremt ointresserad av pengar och karriär, tjänar tillräckligt för att inte behöva fundera och snåla och det räcker för mig.

15K för lite? Vad arbetar du med?

leo1
2017-09-25, 12:38
Vi jobbar på ackord så det kan skifta en hel del upp och ner under året tyvärr. Och lönerna i min bransch har inte hängt med löneutvecklingen på samma vis som i andra branscher.

Men överlag så är jag ganska nöjd. Alla vill väl tjäna mer än vad dom gör. :)

Jag blir nyfiken när du jobbar på ackord. Jag har jobbat på 2 olika lager där det är ackord och det ser helt olika ut.

På det ena lagret kunde man jobba på och ta rätt mycket pauser men det var huvudsaken att man klarade ackorden.

På det andra lagret blir vi jagade med blåslampa över hela dagen för att komma så högt som möjligt på ackorden.

Hur går det till på ditt jobb? Förlåt för off topic.

Jag är nöjd med min lön. Jag är överbetald men det är med hälsan som insats.

Ladugårdsdörr
2017-09-25, 12:56
Man får va nöjd, även om det gått stadigt nedöver de senaste tio åren. När jag började så var det "ta med skidorna imorgon, vi tar en fredag i fjällen!", numera är det så mycket besparingar att vi inte längre får ha personlig papperskorg...

Bob90
2017-09-25, 13:06
Nu är jag ju student och får ingen lön, men när jag jobbade var jag sjukt onöjd med lönen. Kände mig (och blev) ständigt utnyttjad, överarbetad och underbetald. Låg ca 30% under marknadsmässiga, jobbade över utan ersättning och förmåner utöver friskvårdsbidrag. Levde kvar på bra samarbete med kollegan och majoriteten av "kunderna" (jobbade inte inom köp/sälj) var bra och schyssta.

Sen stack kollegan, jag blev kvar själv med ca 220% arbetsbörda, de ville inte tillsätta en ersättningskollega, jag bytte uppdrag ca 1-2 månader efter och fick en ännu sämre lön :naughty:

Tog tjänstledigt snarast möjligt och började plugga nu i höst. Fan ta allihopa :devil: :d

Mats J
2017-09-25, 13:47
Jag jobbar dock inom det offentliga, och då förväntas man lägga sig kring den heliga medelmåttans kapacitet.


Känner igen det där, och det kan vara jäkligt surt att prestera bra men utan att det verkligen visar sig I lönesamtalet. Gått så långt att det anses på mitt jobb att ända sättet att "höja lönen" är att göra allt mindre för samma lön. Och 9 av 10 gör verkligen inte mer än absolut nödvändigt.

Mats J
2017-09-25, 13:54
15K för lite? Vad arbetar du med?

Projektledare IT, 45 år gammal, jobbat 20 år inom samma firma. Personer med min erfarenhet och ålder har oftast ca 10000-15000 mer. Sökte på skoj ett nytt jobb I fjol och när jag fläskade på med ett lönekrav som låg 12000 över min dåvarande lön var det "OK, ja det ligger inom spannet vi tänkt" trots att det var inom ett statligt företag.

markusswe
2017-09-25, 14:07
Jobbar på beting och har ungefär 8-10h smittid i veckan. Utslaget på hur mycket jag faktiskt är på arbetet så får jag vara nöjd med min lön. Värderar fritid och frihet högt.

pepplez
2017-09-25, 14:27
Får jag väl ändå säga. Har efter 2 år i arbetslivet högre lön än båda mina föräldrar som har 25+ år i respektive branch. Mycket frihet men också mycket ansvar.

xan
2017-09-25, 15:15
Projektledare IT, 45 år gammal, jobbat 20 år inom samma firma. Personer med min erfarenhet och ålder har oftast ca 10000-15000 mer. Sökte på skoj ett nytt jobb I fjol och när jag fläskade på med ett lönekrav som låg 12000 över min dåvarande lön var det "OK, ja det ligger inom spannet vi tänkt" trots att det var inom ett statligt företag.

Så varför stannar du? Du kan säkert hitta en annan bra och fri arbetsplats. Om du inte alls bryr dig om pengar kan du väl lägga in det på banken eller ge bort till barn/familj/välgörenhet. :confused:

C.E.J.
2017-09-25, 16:51
Absolut.

tossefar
2017-09-25, 16:58
Dom flesta verkar väl vara nöjda eller tycka att deras lönenivå iaf är någorlunda rimlig. Jag har stångat huvudet i väggen en längre tid utan att lyckas öka min lön till en rimlig lägsta nivå. Jag brukar "skämta" om att ju mer jag lär mig desto mindre tjänar jag och det är faktiskt sant, min lönekurva pekar faktiskt nedåt. Nu har jag lessnat och de enda kvarvarande sätten att få upp lönen verkar vara att ta hjälp från facket eller att byta jobb.

Vad baserar du ditt lönekrav på? Har du lägre än snittet bland dina kollegor med liknande arbetsuppgifter? Har du lägre än snittet för din utbildningnivå?

dream_theater_
2017-09-25, 17:01
Jag sätter min lön själv, och är nöjd med den!

eulalia
2017-09-25, 17:19
Vad baserar du ditt lönekrav på? Har du lägre än snittet bland dina kollegor med liknande arbetsuppgifter? Har du lägre än snittet för din utbildningnivå?

Jo, jag ligger väldigt mycket lägre. Både i jämförelse med kollegor med samma kunskapsnivå och i jämförelse med rikssnittet för hela yrkeskåren.

dream_theater_
2017-09-25, 17:19
Jobbar inte du som snickare Jörgen?

Tomas Tryffel
2017-09-26, 11:49
Efter strax över tre år på samma företag brukar jag i snitt få ut 12.5-13k.
80% tjänst inom support, där jag haft en nedåtgående kurva efter att jag lämnade 1st line.

Beemel
2017-09-26, 11:55
Efter strax över tre år på samma företag brukar jag i snitt få ut 12.5-13k.
80% tjänst inom support, där jag haft en nedåtgående kurva efter att jag lämnade 1st line.

Även om det är relativt anonymt så finner jag det uppfriskande med folk som inte är livrädda för att berätta vad de har i lön!

Vinter
2017-09-26, 11:57
Jag jobbade inom bemanning 10 år sedan, tjänade då mer pengar. Men det är ingen situation som är värd de extra pengarna. Att ständigt komma till situationer där man tvingas ta tag i långvariga problem som en outsider är inte alltid roligt.
Jobbade inom IT och nätverk.

Tomas Tryffel
2017-09-26, 12:29
Även om det är relativt anonymt så finner jag det uppfriskande med folk som inte är livrädda för att berätta vad de har i lön!

Jag tycker inte att det är något som känns superprivat direkt, men jag förstår varför vissa kanske tycker att det är känsligt område.
Besparingar och kontosaldon, däremot. Det är en annan sak.

xan
2017-09-26, 14:28
Även om det är relativt anonymt så finner jag det uppfriskande med folk som inte är livrädda för att berätta vad de har i lön!

Rädsla på internet? Gå in i "Berätta någomting äckligt om dig själv"-tråden så ska du få se på grejer. :D

Beemel
2017-09-26, 14:46
Rädsla på internet? Gå in i "Berätta någomting äckligt om dig själv"-tråden så ska du få se på grejer. :D

Jo jag kikade i den. Fanns ingenting där som chockade mig.

Fast det där med lönen är folk väldigt hemliga med även utanför nätet.
Jag tror mer att det är något slags jantelagstänk som ligger bakom.

tjabon
2017-09-26, 19:40
Extremt nöjd! Egenföretagare med teknisk konsultfirma.

Bubblan84
2017-09-26, 20:03
Jag är ganska missnöjd med min lön. Jag var nöjd med lönen när jag började på detta jobba för 11 månader sen. Nu kan jag så otroligt mycket mer, men fick en alldeles för liten löneförhöjning och alla andra på jobbet tjänar betydligt mer än mig. Även fast vi gör samma saker.

kaer
2017-09-27, 07:44
Är i grunden väldigt nöjd med min lön. Men jag bytte arbetsgivare och typ av tjänst i våras och det börjar gå upp för mig att jag nog kunde tagit i lite mer i löneförhandlingen, och att andra med min typ av tjänst nog tjänat lite mer.

Samtidigt har jag en hög lön och trivs med mitt jobb så jag är inte så tjurig över det, det kommer väl om ett par år =)

wintersnowdrift
2017-09-27, 08:44
Jag är väl inte helt nöjd med lönen men mycket nöjd med min arbetssituation och övriga förmåner.

Kimball
2017-09-27, 08:52
Jag är ganska missnöjd med min lön. Jag var nöjd med lönen när jag började på detta jobba för 11 månader sen. Nu kan jag så otroligt mycket mer, men fick en alldeles för liten löneförhöjning och alla andra på jobbet tjänar betydligt mer än mig. Även fast vi gör samma saker.

Sånt där är så jäkla trist att inse när man väl börjat. Har själv fått uppleva det vid 2 tillfällen, svårt att "komma ikapp" de som gör samma sak med lönen också såvida inte företaget ger ordentliga höjningar till de som förtjänar det (vilket verkar väldigt sällsynt på större företag men mer vanligt hos mindre, föga förvånande).

Som svar på trådtopic: Jag har inte tillräckligt i lön för de kunskaper jag har, kollegor tjänar nästan lika mycket men har oerhört mindre såväl kunskap som ansvar. Så jag borde byta. Samtidigt är det lite för "bekvämt" att gå till jobbet, för jag ställs aldrig inför något jag inte vet hur jag ska hantera = "enkla" arbetsdagar + flexmöjligheter som gör att man ofta kan komma iväg runt 15, men samtidigt utmanas jag inte alls, vilket börjar störa mig mer och mer. Har dock ingen annan att skylla på än mig själv då jag har lite svårt att sätta ord på allt jag kan. Work in progress helt enkelt.

ARMSTARK
2017-09-27, 09:05
Både och, jag vet att andra företag betalar mer för samma jobb, men samtidigt har jag jobbat här sedan 1700-talet så ett byte känns lite märkligt. Sen bryr jag mig egentligen inte ens om pengar, jag har så jag klarar mig. Men visst, kastade de pengarna på mig skulle jag ta emot dem.

agazza
2017-09-27, 09:19
Nej inte precis just detta kvartal.

Men jag löneförhandlar aldrig heller.

Marknaden får reglera det där, jag brukar bara vara tydlig med att jag förväntar mig att det är chefens expertisområde att värdesätta mig enligt marknaden.

Ifall han inte värdesätter mig på rätt sätt, eller helt enkelt lägre än marknaden då går jag vidare, eftersom jag är felplacerad, men i en ärlig dialog och hanterbar överlämning

Det jag gör är att se till att producera och leverera.

Det finns så många som förväntar sig värderingen först och insatsen sen. Dessa människor kommer aldrig någonstans.

Frantic
2017-09-27, 09:31
Jag har en låg lön men det beror på att jag valt ett yrke där lönen är låg helt enkelt. Min lönetrappa är obefintlig och den kommer aldrig att höjas under de kommande 30 åren om man bortser från den årliga standardhöjningen på drygt 500:-. Mitt arbete väger dock upp den låga lönen med råge.

Shqypnia
2017-09-27, 09:34
Nej, dessutom jobbar jag endast 75% just nu.

C.E.J.
2017-09-27, 17:27
Många verkar missnöjda främst pga att deras kollegor som "gör samma saker" tjänar mer. Borde inte nöjdheten svara mot hur väl lönen kan betala för ens livsstil?

nisse1976
2017-09-27, 18:44
Många verkar missnöjda främst pga att deras kollegor som "gör samma saker" tjänar mer. Borde inte nöjdheten svara mot hur väl lönen kan betala för ens livsstil?

Klart man måste jämföra sig med folk som sysslar med samma sak.
Messi kan ju inte vara nöjd om han får 50 lax i månaden.

Kryss
2017-09-27, 20:31
Många verkar missnöjda främst pga att deras kollegor som "gör samma saker" tjänar mer. Borde inte nöjdheten svara mot hur väl lönen kan betala för ens livsstil?

Om någon som levererar likvärdigt eller sämre, och har högre lön än mig, så värderar ju arbetsgivaren min insats lägre. Det är negativt för mig i alla fall.

Pengarna handlar inte heller för mig om att underhålla nuvarande livsstil, utan att spara för framtiden och ex kunna gå i pension tidigare. Det kan väl räknas till en livsstil också, men då finns det ingen "övre gräns" direkt.

dmoller
2017-09-27, 20:54
Ja, väldigt.

Men jag jobbar ju inte heller.

C.E.J.
2017-09-27, 21:41
så värderar ju arbetsgivaren min insats lägre.

Det är inte säkert, du kanske är ovärderlig men kass på att löneförhandla, klart bossen tar tillfället i akt att begränsa utgifter.

Det är negativt för mig i alla fall.

Varför, "du vet väl om att du är värdefull"?

Pengarna handlar inte heller för mig om att underhålla nuvarande livsstil, utan att spara för framtiden och ex kunna gå i pension tidigare. Det kan väl räknas till en livsstil också, men då finns det ingen "övre gräns" direkt.

Precis, sparande o dyl räknas som livsstil. Men vad menar du med övre gräns? Gates, Buffett etc verkar ha nått sina resp gränser iaf.

EDIT: Gates och Buffett nådde nog sina gränser ganska länge sen, särskilt den senare är ökänt frugal (?).

Ett Orm
2017-09-27, 21:43
Industrijobb, normal lön antar jag. Ligger på runt 20K ut.
Bryr mig iofs väldigt lite om pengar, ibland kollar jag inte ens lönebeskedet öht.
Har rätt låga utgifter och så länge det blir över varje månad är jag nöjd.

DudX
2017-09-27, 22:08
Man tjänar aldrig tillräckligt.
Jobbar som svetsare/svetsansvarig/industrirörmokare/projektledare i Norge. Bor och skattar i Norge så inte så "jättebra" betalt.

chidde
2017-09-27, 22:12
Majoriteten av de som har svarat jamfor sig garna med sina kollegor, vet inte om det ar helt ratt approach? Kanske till en viss liten del imho, men absolut inte mer

Jag jamfor med mig sjalv och vad jag levererar, for att svara pa TS fraga sa tycker jag att jag fortjanar mer saklart, man vill ju inte nervardera sig sjalv

A andra sidan bor man inkluderar andra faktorer ocksa sasom frihet, arbetsuppgifter, auktoritet, tider etc i kalkylen och det har manga harinne faktiskt gjort sa det ar ett mycket halsosamt tankande

De som bara ar missnojda med allt, de bor kanske ta tag i saken och agera for ingen annan kommer gora det at dig

Kryss
2017-09-28, 20:50
Det är inte säkert, du kanske är ovärderlig men kass på att löneförhandla, klart bossen tar tillfället i akt att begränsa utgifter.



Varför, "du vet väl om att du är värdefull"?



Precis, sparande o dyl räknas som livsstil. Men vad menar du med övre gräns? Gates, Buffett etc verkar ha nått sina resp gränser iaf.

EDIT: Gates och Buffett nådde nog sina gränser ganska länge sen, särskilt den senare är ökänt frugal (?).

Hade arbetsgivaren verkligen värderat min insats ser den också betalat för den.

Gällande Gates och Buffet så har jag varken potiential eller intresse av att försöka nå deras framgångar, så den jämförelsen är inte relevant för mig. Vad jag med övre gräns är att om det klassas som en livsstil, så finns det ingen gräns där jag skulle känna att lönen räcker - givet att jag skulle vara i ett läge där min insats var underbetald.

SannedTempos
2017-09-29, 12:53
Jobbar som IT-projektledare och jag är nöjd med min lön. Men lönen spelar mycket mindre roll nu än när jag var yngre. Det är så många andra faktorer som väger tyngre. T.ex. möjlighet att ha mer fritid och tid för mina intressen (träning, baka, bygga på min sommarstuga). Har nyligen "bytt ner mig" ganska ordentligt vad det gäller lön när jag bytte arbetsgivare men det var SÅ värt. Nu har jag mer frihet att strukturera mitt eget arbete och även mer fritid (mindre övertid och stress).

aijou
2017-09-29, 15:05
Jobbar som 3D-Artist.

Jag är inte missnöjd med min lön. Jag är missnöjd med min brist på fritid.

tossefar
2017-09-29, 15:28
Industrijobb, normal lön antar jag. Ligger på runt 20K ut.
Bryr mig iofs väldigt lite om pengar, ibland kollar jag inte ens lönebeskedet öht.
Har rätt låga utgifter och så länge det blir över varje månad är jag nöjd.

Tycker att man får ta hänsyn till ålder också. Att få ut 20k som 20-åring är ju något man klarar sig riktigt bra på. Kanske inte lika kul vid 30 år...

anvihl
2017-09-29, 15:42
Tycker att man får ta hänsyn till ålder också. Att få ut 20k som 20-åring är ju något man klarar sig riktigt bra på. Kanske inte lika kul vid 30 år...

Det är vad en stor del av befolkningen klarar sig fint på oavsett ålder. Medellönen (brutto) i Sverige ligger på runt 29k.

Edit: fel av mig, årsmedellönen är enligt SCB: 290 261kr, vad blir det dividerat på 12? Typ 25k?

Frågenarkomanen
2017-09-29, 16:40
Min lön är helt och hållet beroende på vad jag uträttar ... man skulle kunna kalla det provision, men det är ingen som delar ut den åt mig så det stämmer heller inte.

Självfallet är jag inte nöjd. Ibland känns det nästan som att det vore vettigt att skaffa ett vanligt förvärvsarbete. Nästan.

tossefar
2017-09-29, 17:07
Det är vad en stor del av befolkningen klarar sig fint på oavsett ålder. Medellönen (brutto) i Sverige ligger på runt 29k.

Edit: fel av mig, årsmedellönen är enligt SCB: 290 261kr, vad blir det dividerat på 12? Typ 25k?

SCB.SE: "Det kan jämföras med genomsnittslönen för hela arbetsmarknaden som är 32 800 kronor."

anvihl
2017-09-29, 19:37
SCB.SE: "Det kan jämföras med genomsnittslönen för hela arbetsmarknaden som är 32 800 kronor."

Jupp, 29k var visst medianlön och medellönen var för hela befolkningen. Men om vi räknar med 32800kr som medel är det fortfarande vad? 20-22k nettolön så min poäng kvarstår.

chidde
2017-09-30, 22:30
Det är vad en stor del av befolkningen klarar sig fint på oavsett ålder. Medellönen (brutto) i Sverige ligger på runt 29k.

Edit: fel av mig, årsmedellönen är enligt SCB: 290 261kr, vad blir det dividerat på 12? Typ 25k?

Jupp, 29k var visst medianlön och medellönen var för hela befolkningen. Men om vi räknar med 32800kr som medel är det fortfarande vad? 20-22k nettolön så min poäng kvarstår.

20-22k netto klarar man ju sig inte "fint" pa, tvivlar pa att den siffran stammer. I storstader kanns det helt omojligt, tank er Stockholm t ex

1:a i ett okej lage - 7-8.000kr
Lite el, internet och annat smatt och gott 1.500 kr
Mat - 2.5-3.000 kr
Transport - 1-1.500 kr
Nojen - 2-3.000 kr

Blir ju typ bara 5.000 kr over och da ar det anda tight raknat
Lar ju aldrig kunna spara ihop till en insatslagenhet och/eller hus

Bor man daremot i en liten forort och har samma lon kan man nog leva lite battre
2-3.000 kr i hyra, 1.500 for mat, transport behovs inte eftersom det ar gangavstand, nojen behovs inte heller for det finns inget att gora

insatslagenhet och hus lar dessutom vara markant billigare jamfort med stan
Fragan ar bara vad man ska jobba med i en sa pass liten stad?

agazza
2017-10-01, 08:57
20-22k netto klarar man ju sig inte "fint" pa, tvivlar pa att den siffran stammer. I storstader kanns det helt omojligt, tank er Stockholm t ex

1:a i ett okej lage - 7-8.000kr
Lite el, internet och annat smatt och gott 1.500 kr
Mat - 2.5-3.000 kr
Transport - 1-1.500 kr
Nojen - 2-3.000 kr

Blir ju typ bara 5.000 kr over och da ar det anda tight raknat
Lar ju aldrig kunna spara ihop till en insatslagenhet och/eller hus

Bor man daremot i en liten forort och har samma lon kan man nog leva lite battre
2-3.000 kr i hyra, 1.500 for mat, transport behovs inte eftersom det ar gangavstand, nojen behovs inte heller for det finns inget att gora

insatslagenhet och hus lar dessutom vara markant billigare jamfort med stan
Fragan ar bara vad man ska jobba med i en sa pass liten stad?Du vet att folk i storstäderna inte klarar av enskilda punkthöjningar i låneränta utan att gnälla va?

Det handlar alltså om att folk tycker att ökade utgifter med 50-500kr I månaden är ett problem.

Jag känner väldigt få människor som har flera tusen över varje månad på lönen och det är få som tjänar över 30 som är under 30.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

StarkaUlf
2017-10-01, 11:50
Skulle leva som en kung om jag hade 20-22k netto någon gång i framtiden :hbang:

anvihl
2017-10-01, 11:57
20-22k netto klarar man ju sig inte "fint" pa, tvivlar pa att den siffran stammer. I storstader kanns det helt omojligt, tank er Stockholm t ex

1:a i ett okej lage - 7-8.000kr
Lite el, internet och annat smatt och gott 1.500 kr
Mat - 2.5-3.000 kr
Transport - 1-1.500 kr
Nojen - 2-3.000 kr

Blir ju typ bara 5.000 kr over och da ar det anda tight raknat
Lar ju aldrig kunna spara ihop till en insatslagenhet och/eller hus

Bor man daremot i en liten forort och har samma lon kan man nog leva lite battre
2-3.000 kr i hyra, 1.500 for mat, transport behovs inte eftersom det ar gangavstand, nojen behovs inte heller for det finns inget att gora

insatslagenhet och hus lar dessutom vara markant billigare jamfort med stan
Fragan ar bara vad man ska jobba med i en sa pass liten stad?

Har man 5000kr över varje månad klarar man sig fint, du förstår väl att många förvärvsarbetare inte får en krona över?

Myt att transport blir en mindre kostnad på småort, på småorten är utbudet så skralt och arbetsplatserna så långt bort att du måste i stort sätt ha bil. Hyrorna är inte så låga, maten är samma pris, nöjen behövs mer eftersom det inte finns något att göra kostar det mer att göra saker.

tossefar
2017-10-02, 11:33
Har man 5000kr över varje månad klarar man sig fint, du förstår väl att många förvärvsarbetare inte får en krona över?


Tveksam till att det har med lönen att göra. Jag hade absolut pengar över både som student med inkomst på 9k och som nyexad med 25k.

rooz
2017-10-02, 11:40
För det jag gör om dagarna? Absolut. Har ca 2-3K över varje månad efter allt är betalt och sparat.

Vinter
2017-10-02, 11:41
När jag är färdigutbildad. Flyttar jag utomlands och jobbar 80% kommer jag fortfarande tjäna runt dubbelt så mycket. Det säger väl en del.

Median inkomsten i Sverige är 27k i månaden. Det är mer norm än undantag att en stor del äts upp av räntekostnader. Man har inte så mycket val om man får ett jobberbjudande.

muddler
2017-10-03, 01:49
Jag jobbar i gymbranschen som timanställd, vilket väl är att jämföra med restaurang skulle jag tro. Jobbar nu för en av de större aktörerna och de har faktiskt till och med OB (om än väldigt lite). Inom mitt gebit tjänar jag enligt medianen.

För att svara på frågan, är jag nöjd med min lön? - Nej, men utan utbildning och en notorisk ovilja att jobba heltid som en vanlig "Svensson" får jag stå mitt kast.

The_RobRoy
2017-10-03, 03:47
När jag är färdigutbildad. Flyttar jag utomlands och jobbar 80% kommer jag fortfarande tjäna runt dubbelt så mycket. Det säger väl en del.

Median inkomsten i Sverige är 27k i månaden. Det är mer norm än undantag att en stor del äts upp av räntekostnader. Man har inte så mycket val om man får ett jobberbjudande.

Så är det för många högutbildade, problemet är väl bara att man sällan kan jobba 80% utomlands. Eftersom lönerna är så dåliga i Sverige och marginalskatten så hög, så är det ju just dessa bitar som är det "bästa" med svenskt arbetsliv. Det är hyffsat accepterat att gå ner i tid, även långa pappaledigheter osv.

Känner att största förlusten för egen del är just att det inte kommer bli någon pappaledighet här i Hongkong. Rätt unik grej att som vuxen med bra inkomst, få kanske 6-12 månader tillsammans med sitt barn när man helt släpper jobbet.

Leeee
2017-10-03, 07:12
Blir man nånsin nöjd? Ju mer man får ju mer vill man ha

wintersnowdrift
2017-10-03, 07:27
Så är det för många högutbildade, problemet är väl bara att man sällan kan jobba 80% utomlands. Eftersom lönerna är så dåliga i Sverige och marginalskatten så hög, så är det ju just dessa bitar som är det "bästa" med svenskt arbetsliv. Det är hyffsat accepterat att gå ner i tid, även långa pappaledigheter osv.

Känner att största förlusten för egen del är just att det inte kommer bli någon pappaledighet här i Hongkong. Rätt unik grej att som vuxen med bra inkomst, få kanske 6-12 månader tillsammans med sitt barn när man helt släpper jobbet.

Om man jämför levnadsstandard så "klarar" man sig ju tack vare skattetrycket på en relativt låg lön i Sverige jämfört med många andra länder. Att inte behöva betala för sina barns skolgång, sina universitetsstudier, sin sjukvård i form av dyra försäkringar, rätt till en stor portion betald semester och som du skriver betald föräldraledighet, lagstadgad rätt att gå ner i tid när man har småbarn, osv osv, har ett personligt så väl som monetärt värde.

The_RobRoy
2017-10-03, 08:08
Om man jämför levnadsstandard så "klarar" man sig ju tack vare skattetrycket på en relativt låg lön i Sverige jämfört med många andra länder. Att inte behöva betala för sina barns skolgång, sina universitetsstudier, sin sjukvård i form av dyra försäkringar, rätt till en stor portion betald semester och som du skriver betald föräldraledighet, lagstadgad rätt att gå ner i tid när man har småbarn, osv osv, har ett personligt så väl som monetärt värde.

Absolut, den "Nordiska modellen" är helt perfekt för en medelinkomsttagare utan större ambitioner, som jobbar för att leva. Baksidan är att man tappar frihet. Frihet att välja vilket typ av liv du vill leva, utan modellen är Villa Volvo Vovve och jobba helavägen till pension. Passar inte det, är man en stor förlorare i det svenska samhället.

wintersnowdrift
2017-10-03, 08:31
Absolut, den "Nordiska modellen" är helt perfekt för en medelinkomsttagare utan större ambitioner, som jobbar för att leva. Baksidan är att man tappar frihet. Frihet att välja vilket typ av liv du vill leva, utan modellen är Villa Volvo Vovve och jobba helavägen till pension. Passar inte det, är man en stor förlorare i det svenska samhället.

Ja, men som vanligt kan man inte ha kakan och äta den. De som har ambitionen att bli "rika" (vilket man f.ö. kan bli även i Sverige, men då måste man åstadkomma något exceptionellt, typ grunda ett framgångsrikt företag) har ofta också möjligheten att flytta till ett land vars system matchar ens ambition bättre. De verkliga förlorarna här i världen är knappast ambitiösa människor som föds i ett land som Sverige.

Klein
2017-10-03, 08:43
Ja, men som vanligt kan man inte ha kakan och äta den. De som har ambitionen att bli "rika" (vilket man f.ö. kan bli även i Sverige, men då måste man åstadkomma något exceptionellt, typ grunda ett framgångsrikt företag) har ofta också möjligheten att flytta till ett land vars system matchar ens ambition bättre. De verkliga förlorarna här i världen är knappast ambitiösa människor som föds i ett land som Sverige.

Visst att ambitiösa svenskar inte har något större problem att lyckas här i livet men frågan är ju hur många svenskar som inte odlar ambition på grund av hur systemet och attityderna ser ut. Ambition är antagligen väldigt kulturellt betingat.

The_RobRoy
2017-10-03, 08:54
Ja, men som vanligt kan man inte ha kakan och äta den. De som har ambitionen att bli "rika" (vilket man f.ö. kan bli även i Sverige, men då måste man åstadkomma något exceptionellt, typ grunda ett framgångsrikt företag) har ofta också möjligheten att flytta till ett land vars system matchar ens ambition bättre. De verkliga förlorarna här i världen är knappast ambitiösa människor som föds i ett land som Sverige.

Utryckte mig nog otydligt, den stora förloraren är inte individen som kan välja att lämna Sverige, förloraren är såklart Sverige.

Sverige har byggts upp tack vare framgångsrika exportföretag, där vi i grunden har ett system med låg korruption, vilket innebär att alla har fått ta del av framgången. Dessa exportföretag behövde såklart också människor utan större ambitioner för att drivas, men nyckeln att de blev så framgångsrika var att vi också hade högpresterande, ingenjörer, säljare osv som fick produkterna att vinna i konkurensen och bli de framgångar de blev. Personer som dessa har i dagens samhälle inga större problem att hitta attraktiva jobb utomlands.

I de fall Sverige har "tur" att dessa individer flyttar tillbaka, så är det ändå tydligt att man gör allt för att arbitrera det svenska systemet. Ett litet enkelt exempel som det ofta ser ut för många högutbildade svenskar gör idag:

1. Läs en av de bättre utbildningar som Sverige har, gratis med stöd av CSN.
2. När du är klar flytta utomlands och jobba riktigt hårt i unga år, det är ofta i dessa år som många stora genombrott görs och nya ideér kläcks osv. Du tjänar bra med pengar, betalar lite skatt.
3. Efter ~10 år utomlands har du bildat familj och två barn. Det börjar nu bli dyrt med förskola/skola osv där du bor, samt försäkringar och annat.
4. Du flyttar hem till Sverige använder systemet till max under de 15-20 år som barnen växer upp.
5. Efter 30 år i arbetslivet, 10 utomlands, 20 i Sverige har du en ganska stor förmögenhet i din bostad samt pensionsparande.
6. Du börjar nu titta på att flytta till Portugal och går i förtidspension, där du kan ta ut din pension helt skattefritt.

wintersnowdrift
2017-10-03, 08:56
Visst att ambitiösa svenskar inte har något större problem att lyckas här i livet men frågan är ju hur många svenskar som inte odlar ambition på grund av hur systemet och attityderna ser ut. Ambition är antagligen väldigt kulturellt betingat.

Man kan också rikta sin ambition mot annat än att bli rik eller (karriärmässigt) framgångsrik.

Klein
2017-10-03, 09:05
Man kan också rikta sin ambition mot annat än att bli rik eller (karriärmässigt) framgångsrik.

Ja tex att skaffa många barn och/eller utnyttja välfärden så mycket som möjligt.

wintersnowdrift
2017-10-03, 09:06
Utryckte mig nog otydligt, den stora förloraren är inte individen som kan välja att lämna Sverige, förloraren är såklart Sverige.

Sverige har byggts upp tack vare framgångsrika exportföretag, där vi i grunden har ett system med låg korruption, vilket innebär att alla har fått ta del av framgången. Dessa exportföretag behövde såklart också människor utan större ambitioner för att drivas, men nyckeln att de blev så framgångsrika var att vi också hade högpresterande, ingenjörer, säljare osv som fick produkterna att vinna i konkurensen och bli de framgångar de blev. Personer som dessa har i dagens samhälle inga större problem att hitta attraktiva jobb utomlands.

I de fall Sverige har "tur" att dessa individer flyttar tillbaka, så är det ändå tydligt att man gör allt för att arbitrera det svenska systemet. Ett litet enkelt exempel som det ofta ser ut för många högutbildade svenskar gör idag:

1. Läs en av de bättre utbildningar som Sverige har, gratis med stöd av CSN.
2. När du är klar flytta utomlands och jobba riktigt hårt i unga år, det är ofta i dessa år som många stora genombrott görs och nya ideér kläcks osv. Du tjänar bra med pengar, betalar lite skatt.
3. Efter ~10 år utomlands har du bildat familj och två barn. Det börjar nu bli dyrt med förskola/skola osv där du bor, samt försäkringar och annat.
4. Du flyttar hem till Sverige använder systemet till max under de 15-20 år som barnen växer upp.
5. Efter 30 år i arbetslivet, 10 utomlands, 20 i Sverige har du en ganska stor förmögenhet i din bostad samt pensionsparande.
6. Du börjar nu titta på att flytta till Portugal och går i förtidspension, där du kan ta ut din pension helt skattefritt.

Jag undrar hur vanlig din beskrivning faktiskt är i praktiken? I Sverige startas ju fortfarande framgångsrika exportföretag, ffa inom olika branscher som expanderar online.

Jag är 30 och tycker mig se en ganska stark influens av att människor i min ålder värderar saker som fritid och familj samt att ens jobb/liv/aktiviteter ska kännas *~meningsfulla~* högre än att tjäna mycket pengar på så kort tid som möjligt. Sådant är svårt att kombinera med en framgångsrik karriär om man måste jobba 60+ h i veckan för att bygga kapital.

wintersnowdrift
2017-10-03, 09:09
Ja tex att skaffa många barn och/eller utnyttja välfärden så mycket som möjligt.

Skaffar många barn är det rätt få svenskar som gör. Däremot är det många som reser till Thailand, renoverar huset, köper en finare bil, äter gott, köper en hemmabioanläggning eller skaffar sommarstuga.

Klein
2017-10-03, 09:16
Skaffar många barn är det rätt få svenskar som gör. Däremot är det många som reser till Thailand, renoverar huset, köper en finare bil, äter gott, köper en hemmabioanläggning eller skaffar sommarstuga.

Jag tror nog du förstår vad slags folk jag syftade på. Men visst hus och bil är ju bland i princip alla svenskars ambitioner. Dock är det ju inte att sikta särskilt högt även om hus idag är mer avlägsna för unga människor än vad de var för 40 år sedan.

LillisJ
2017-10-03, 09:36
Nej, ca 30k grundlön som grävmaskinist. Aldrig nöjd.

TomasB
2017-10-03, 10:04
Tacksam men inte nöjd. :)

wintersnowdrift
2017-10-03, 10:04
Jag tror nog du förstår vad slags folk jag syftade på. Men visst hus och bil är ju bland i princip alla svenskars ambitioner. Dock är det ju inte att sikta särskilt högt även om hus idag är mer avlägsna för unga människor än vad de var för 40 år sedan.

Jag har precis köpt hus och totalrenoverar just nu skiten. Fattar inte att folk har råd då både jag och min sambo tjänar över medel och ändå tycker att det är svindyrt. Bara köksinredningen (och då har vi inte ett superstort kök eller har köpt lyxgrejer, förutom bänkskivan som är i sten) går på 100.000 kr och sen tillkommer kakel, golv, tapet, färg och inte minst arbetet (som man väl förvisso kan göra själv till viss del men vi har lejt bort allt). Ska man köpa "semilyx" gissar jag på minst dubbla kostnaden.

Att äga ett eget hus (i vårt fall en gård då jag vill ha hästar), att kunna renovera för att få den standard och trivsel man vill ha, och att därefter ha nog med pengar för att t.ex. kunna resa vart man vill på semestern är i alla fall för mig att leva ett fantastiskt rikt liv.

The_RobRoy
2017-10-03, 10:59
Jag undrar hur vanlig din beskrivning faktiskt är i praktiken? I Sverige startas ju fortfarande framgångsrika exportföretag, ffa inom olika branscher som expanderar online.

Jag är 30 och tycker mig se en ganska stark influens av att människor i min ålder värderar saker som fritid och familj samt att ens jobb/liv/aktiviteter ska kännas *~meningsfulla~* högre än att tjäna mycket pengar på så kort tid som möjligt. Sådant är svårt att kombinera med en framgångsrik karriär om man måste jobba 60+ h i veckan för att bygga kapital.

Sverige är fortfarande ett framgångsrikt land, men hur länge kan vi leva på gamla meriter?

Håller helt med att det är så folk runt 30 resonerar, vilket ju är helt rationellt på individ-nivå och helt rätt i min mening. Men det är också precis lika skrämmande för Sveriges framtid. Hur hungriga tror du Kineser, Koreaner, Indier och Amerikaner är på att de ska få ett bättre liv? De har en annan inställning än oss svenskar (och i ännu större utsträckning syd-Europer) och det kommer såklart avspegla sig i ländernas framgång över tid.

Hur många riktigt stora Tech bolag är nuförtiden Europeiska?

Man blir ledsen när man ser denna lista:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_largest_information_technology_compani es

Eller denna:
https://s3-eu-central-1.amazonaws.com/centaur-wp/designweek/prod/content/uploads/2016/06/09190157/Screen-Shot-2016-06-09-at-19.01.31-709x500.png

agazza
2017-10-03, 11:36
Sverige är fortfarande ett framgångsrikt land, men hur länge kan vi leva på gamla meriter?

Håller helt med att det är så folk runt 30 resonerar, vilket ju är helt rationellt på individ-nivå och helt rätt i min mening. Men det är också precis lika skrämmande för Sveriges framtid. Hur hungriga tror du Kineser, Koreaner, Indier och Amerikaner är på att de ska få ett bättre liv? De har en annan inställning än oss svenskar (och i ännu större utsträckning syd-Europer) och det kommer såklart avspegla sig i ländernas framgång över tid.

Hur många riktigt stora Tech bolag är nuförtiden Europeiska?

Man blir ledsen när man ser denna lista:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_largest_information_technology_compani es

Eller denna:
https://s3-eu-central-1.amazonaws.com/centaur-wp/designweek/prod/content/uploads/2016/06/09190157/Screen-Shot-2016-06-09-at-19.01.31-709x500.png

Word

Klein
2017-10-03, 11:36
Jag har precis köpt hus och totalrenoverar just nu skiten. Fattar inte att folk har råd då både jag och min sambo tjänar över medel och ändå tycker att det är svindyrt. Bara köksinredningen (och då har vi inte ett superstort kök eller har köpt lyxgrejer, förutom bänkskivan som är i sten) går på 100.000 kr och sen tillkommer kakel, golv, tapet, färg och inte minst arbetet (som man väl förvisso kan göra själv till viss del men vi har lejt bort allt). Ska man köpa "semilyx" gissar jag på minst dubbla kostnaden.

Att äga ett eget hus (i vårt fall en gård då jag vill ha hästar), att kunna renovera för att få den standard och trivsel man vill ha, och att därefter ha nog med pengar för att t.ex. kunna resa vart man vill på semestern är i alla fall för mig att leva ett fantastiskt rikt liv.

Jo nog är det lite tight med en medellön men ambitionsnivån som krävs för att dra in den mängden pengar är ju dock inte särskilt hög. Det som skiljer folk åt kanske är mer hur mycket de är villiga att snåla och hur de prioriterar bland utgifterna snarare än hur mycket de tjänar i ett land som Sverige.

För mig personligen så är den viktigaste faktorn att ha mycket fritid så att jag kan argumentera på Internet. Jag menar vad är hus och bil jämfört med Kolozzeum?

wintersnowdrift
2017-10-03, 12:02
Sverige är fortfarande ett framgångsrikt land, men hur länge kan vi leva på gamla meriter?

Håller helt med att det är så folk runt 30 resonerar, vilket ju är helt rationellt på individ-nivå och helt rätt i min mening. Men det är också precis lika skrämmande för Sveriges framtid. Hur hungriga tror du Kineser, Koreaner, Indier och Amerikaner är på att de ska få ett bättre liv? De har en annan inställning än oss svenskar (och i ännu större utsträckning syd-Europer) och det kommer såklart avspegla sig i ländernas framgång över tid.

Hur många riktigt stora Tech bolag är nuförtiden Europeiska?

Man blir ledsen när man ser denna lista:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_largest_information_technology_compani es

Eller denna:
https://s3-eu-central-1.amazonaws.com/centaur-wp/designweek/prod/content/uploads/2016/06/09190157/Screen-Shot-2016-06-09-at-19.01.31-709x500.png

För mig är det en naturlig utveckling att levnadsstandard globalt konvergerar mot mer av en jämvikt i en värld som är så pass connectad som vår. Jag tror att Europas/västvärldens old glory days är long lost men ser det som tidens gång och inget som går eller ens är önskvärt att ändra på. Det behöver inte vara dåligt eftersom pengar och framgång som bekant inte kan köpa lycka. Kanske kommer dagens 30-åringar att ha lägre livsinkomst än sina föräldrar, men ha mer tid att odla nära relationer och dö med nära och kära omkring sig istället för ensamma och utarbetade?

Frenesin i öst och den ökande "laid back"-attityden hos unga i väst är indikatorer som för mig pekar mot en långsam utjämning. Dvs, många här är nöjda med den standard man har idag och kan nog t.o.m. tänka sig en lite lägre inkomst för att få mer tid för yoga, svampplockning eller Neflix n'chill, medan det i länder där medelklassen expanderar snabbt snarare är prio att öka inkomsterna så att hushållet kan skaffa sin första bil.

Jo nog är det lite tight med en medellön men ambitionsnivån som krävs för att dra in den mängden pengar är ju dock inte särskilt hög. Det som skiljer folk åt kanske är mer hur mycket de är villiga att snåla och hur de prioriterar bland utgifterna snarare än hur mycket de tjänar i ett land som Sverige.

För mig personligen så är den viktigaste faktorn att ha mycket fritid så att jag kan argumentera på Internet. Jag menar vad är hus och bil jämfört med Kolozzeum?

Absolut, prioriterar man bort fjällsemestern och solresan samt inte har tummen mitt i handen så har säkert folk råd att renovera. Samt att man nu innan bostadsbubblan spricker har kunnat höja lånet i takt med att värdet på huset stiger.

Själv arbetar jag så effektivt att jag hinner med att argumentera på internet på betald arbetstid :thumbup:

The_RobRoy
2017-10-03, 12:21
För mig personligen så är den viktigaste faktorn att ha mycket fritid så att jag kan argumentera på Internet. Jag menar vad är hus och bil jämfört med Kolozzeum?


Haha där satt den! :)



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

The_RobRoy
2017-10-03, 12:33
Förstår hur du menar vintersnödrivan, men håller inte med dig att det blir en lite skön normalisering, där slutstadiet är att alla sitter runt om i världen med lite netflix and chill.

Min åsikt är att det slutar värre än så för länderna som hamnar efter, det visar i alla fall historien. Vi kan ju hoppas det blir annorlunda denna gång..


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Exdiaq
2017-10-03, 19:28
Nej, verkligen inte.

tomccc
2017-10-03, 20:07
Sverige är fortfarande ett framgångsrikt land, men hur länge kan vi leva på gamla meriter?

Hur många riktigt stora Tech bolag är nuförtiden Europeiska?

Man blir ledsen när man ser denna lista:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_largest_information_technology_compani es
Fast är det inte lite att jämföra äpplen och päron, i Sverige bor det nära 10 millar. I bara Bay area bor nära 8 millar, i Kalifornien närmare 40.... Ser man till hela Europa bor där mycket folk men södra Europa har aldrig varit särskilt tech savvy.

Sverige har ändå ett gäng tech som lyckats skapa bra saker på sistone som Spotify, Skype, Mojang, King, Klarna, DICE etc.

chidde
2017-10-04, 00:03
Kanske kommer dagens 30-åringar att ha lägre livsinkomst än sina föräldrar, men ha mer tid att odla nära relationer och dö med nära och kära omkring sig istället för ensamma och utarbetade

Dar har vi nagot pa gang, det vackra med manniskan ar att vi ar olika och det galler aven prioriteringar och preferenser

En perfekt jul for nagon kan vara att kunna ha en middag med sin stora familj och oppna "vanliga" paket tillsammans, en perfekt jul for en annan kan vara Chanel-vaskor och argangs Champagne i Karibien med mannen i hennes liv

Bara i vanskaran hittar man ju vanner som inte alls kan tanka sig att skaffa familj, medans i andra anden har vi en annan skara dar det ar helt naturligt med 3-4 barn redan vid 20-arsaldern

Personligen foredrar jag att ha en hog lon, mycket fritid och ett stressfritt jobb. Det ar det som far mig att vakna upp varje morgon och det ar det jag stravar efter varje dag. Samtidigt har jag forstaelse for andra vanner i min krets som gar upp varje morgon for betydelsefulla(re?) saker i sitt yrkesliv for en mindre peng och ar helt tillfredstallda

anvihl
2017-10-04, 00:06
Dar har vi nagot pa gang, det vackra med manniskan ar att vi ar olika och det galler aven prioriteringar och preferenser

En perfekt jul for nagon kan vara att kunna ha en middag med sin stora familj och oppna "vanliga" paket tillsammans, en perfekt jul for en annan kan vara Chanel-vaskor och argangs Champagne i Karibien med mannen i hennes liv

Bara i vanskaran hittar man ju vanner som inte alls kan tanka sig att skaffa familj, medans i andra anden har vi en annan skara dar det ar helt naturligt med 3-4 barn redan vid 20-arsaldern

Personligen foredrar jag att ha en hog lon, mycket fritid och ett stressfritt jobb. Det ar det som far mig att vakna upp varje morgon och det ar det jag stravar efter varje dag. Samtidigt har jag forstaelse for andra vanner i min krets som gar upp varje morgon for betydelsefulla(re?) saker i sitt yrkesliv for en mindre peng och ar helt tillfredstallda

Det gör väl alla? Bara det att det förmodligen finns en handfull sådana jobb, i världen.

chidde
2017-10-04, 00:38
Det gör väl alla? Bara det att det förmodligen finns en handfull sådana jobb, i världen.

Jag forsokte forklara det har i mitt inlagg ovan, alla gor inte det.
En vaninna till mig sa upp sig som tagvard mellan Sverige och Danmark. Det har jobbet var ganska valbetalt da hon fick OB + att hennes lon var utbetalt i dansk valuta, sa hon cashade definitivt ut mer an medelsvensson och/eller mediansvensson

Hon bestamde sig for att saga upp sig for att hoppa pa en sjukskoterskautbildning och hennes klasskamrater var ratt undrande over hennes beslut. Varfor saga upp sig fran ett jobb, ta CSN lan for att plugga till ett yrke dar hon kommer fa mer arbetstimmar och mindre betalt?

Hennes mal var inte att bli anstalld av kommunen i Sverige, hennes drom var att aka till Afrika och jobba ideellt, kanske sasmaningom vara med och starta en klinik dar for att hjalpa kvinnor

anvihl
2017-10-04, 00:51
Jovisst finns det personer med ett "kall", få, men de finns. Generellt kan man nog säga att alla vill ha ett job med hög lön, lite stress och mycket fritid dock, vilket knappt existerar.

eulalia
2017-12-01, 20:57
Här händer det grejer!!! Jag har fått nog av min bakåtgående löneutveckling och har sagt upp mig då jag hittat ett annat jobb. Jag har tagit ett industrijobb istället och lämnar teknik branschen, inget certifikat krävs, det är inte brist på arbetssökande och lönen skenade rakt uppåt������

Rahf
2017-12-01, 21:32
Jobbar själv inom lagerlogistik och har verkligen urkass lön för det jobb jag utför. Samtidigt sitter jag inte på någon officiell utbildning, så i dagsläget är det bara gilla läget.

Tur att man jobbar med en bra kund.

Decepticon
2017-12-01, 21:44
Vad är en tillräckligt bra lön då (brutto), om man inte svävar ut till de riktigt höga lönerna?
25,30,35,40,45,50,55,60,65,70,75" etc..

Rahf
2017-12-01, 21:46
Det beror väl på vilken typ av jobb man utför. Men som jag själv hade redan 25-30k känts bra mycket bättre än nuvarande.

Magnus N
2017-12-01, 21:47
Vad är en tillräckligt bra lön då, om man inte svävar ut till de riktigt höga lönerna?
25,30,35,40,45,50,55,60,65,70,75" etc..

Är väl upp till var och en att säga, inte möjligt att säga något generellt.

Desto högre desto bättre för min del, varför nöja sig med mindre än vad som är möjligt

Bob90
2017-12-01, 21:58
Nu som student har jag ju ingen lön, men när jag jobbade så har jag bara haft (i mitt tycke, finns garanterat folk som haft det mycket sämre) skitlöner och alltid känt mig utnyttjad trots, eller särskilt pga, hög ambitionsnivå/arbetsmoral från min sida. Många obetalda övertidstimmar och otacksamt extraarbete som de flesta förvisso får dras med.

Har haft allt från 80 kr timman (inget ob, ingen lunchrast, bara skyldigheter och inga rättigheter) till typ 20.000 i månaden. Alltid haft minst 2 jobb, dock är det ena ett inte särskilt krävande extrajobb.

Men det är också en bra delmotivation till att plugga, utöver att liksom lära sig saker man är intresserad av :p Så när jag är färdigexad om en miljard år så får man väl hoppas att det blir ändring på't.

Bandid0
2017-12-02, 10:45
Ja, jag är nog nöjd. Då har jag även tagit hänsyn till den personliga lönetrappan inom mitt yrke.

Torh
2017-12-02, 11:01
Ja, jag är nog nöjd. Då har jag även tagit hänsyn till den personliga lönetrappan inom mitt yrke.
Vad tjänar du då?

Bandid0
2017-12-02, 11:27
34 000

Torh
2017-12-02, 11:35
34 000

Vad jobbar du med?

Decepticon
2017-12-02, 11:54
Jobbar som säljare och har ett visst personalansvar för några säljare på min avdelning (mellanchef). Jag tjänar 45K och har en förmånsbil med förmånsvärde 5000K. Detta tycker jag är i lägsta laget och skulle nog anse att 50+ vore rimligare.

Aryt
2017-12-02, 12:58
Jobbar som säljare och har ett visst personalansvar för några säljare på min avdelning (mellanchef). Jag tjänar 45K och har en förmånsbil med förmånsvärde 5000K. Detta tycker jag är i lägsta laget och skulle nog anse att 50+ vore rimligare.

Och en sjuksköterska eller yngre läkare ligger runt 30 k och de har bokstavligen livsavgörande arbetsuppgifter. (Iofs gör det inte så mycket om man gör fel inom sjukvården, så besväras man inte av ett samvete kanske inte ansvaret är så tungt).

Rahf
2017-12-02, 13:45
Och en sjuksköterska eller yngre läkare ligger runt 30 k och de har bokstavligen livsavgörande arbetsuppgifter. (Iofs gör det inte så mycket om man gör fel inom sjukvården, så besväras man inte av ett samvete kanske inte ansvaret är så tungt).

Du har rätt. Glöm inte att ha grymt dåligt samvete varje gång du äter mat också. Eller handlar kläder. Just det, du ska känna skam varje gång någon överlever barnafödsel eller blir vaccinerad.

Allvarligt nu. Det är en tråd där folk diskuterar sina egna jobb och lönesatser, inte hur viktiga och värda dem är i förhållande till andras.

Jorgen
2017-12-02, 13:51
Jag har precis bytt jobb och kommer sänka min lön en hel del.
Men oas så vägs det upp med att jag inte kommer slita på kroppen och har fem minuter till jobbet.

shut teh face
2017-12-02, 14:07
Det bästa är om man är två som tjänar runt 30-40, får betydligt mer efter skatt jämfört med om en tjänar 12 och den andra 60-70 ..

agazza
2017-12-02, 17:17
Det bästa är om man är två som tjänar runt 30-40, får betydligt mer efter skatt jämfört med om en tjänar 12 och den andra 60-70 ..Ja över 37650 vill man inte

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

stocktown
2017-12-03, 01:37
Jobbar som säljare och har ett visst personalansvar för några säljare på min avdelning (mellanchef). Jag tjänar 45K och har en förmånsbil med förmånsvärde 5000K. Detta tycker jag är i lägsta laget och skulle nog anse att 50+ vore rimligare.

En duktig säljare kan alltid byta jobb och få upp lönen.

shadowfire
2017-12-03, 01:56
Det bästa är om man är två som tjänar runt 30-40, får betydligt mer efter skatt jämfört med om en tjänar 12 och den andra 60-70 ..

+1

Fick lönepåökt med över 2500 kr och det märks knappt på lönekontot pga skatten. Egentligen rätt sjukt, när man slår i marginalskatt osv så är det inte ens någon idé att prata löneförhöjning längre, utan enda sättet att få ett märkbart lönepåslag är att byta jobb.

Bra soussesystem; ju mer man tjänar, desto mindre incitament ska man ha för att anstränga sig mer. Bäst är att vara "lagom" och vara två, precis som du skriver. Då får man ut mest utväxling.

ceejay
2017-12-03, 02:07
Du är väl rätt kompetent skuggan? Bra lön utomlands?

Alexton
2017-12-03, 02:14
Jag har riktig skitlön, baslönen är runt 15k. Drar ut runt 30k normalt eftersom vi är utanför basen. Utomlands uppdrag ger runt 45-50 per månad ungefär.
Väldigt varierad lön med eftersom jag inte betalar skatt, mat eller husrum så är det någorlunda ok.

Frågenarkomanen
2017-12-03, 04:16
Jag har riktig skitlön, baslönen är runt 15k. Drar ut runt 30k normalt eftersom vi är utanför basen. Utomlands uppdrag ger runt 45-50 per månad ungefär.
Väldigt varierad lön med eftersom jag inte betalar skatt, mat eller husrum så är det någorlunda ok.

Vad jobbar du med? PM om du inte kan skriva här.

rooz
2017-12-03, 10:11
Vad jobbar du med? PM om du inte kan skriva här.

Légion étrangère

Vattenflaska
2017-12-03, 13:11
Ni som tjänar över brytpunkten, löneväxlar ni?

TranceII
2017-12-03, 13:33
Ni som tjänar över brytpunkten, löneväxlar ni?

Nej. Men det är inget genomtänkt val heller utan bara inte orkat undersöka om det skulle vara värt det.

The_RobRoy
2017-12-03, 15:50
Vi som arbetar i finansbranschen är naturligt lite mer intresserade av pengar än de flesta. Vi diskuterar löne-nivåer bonusar och är väl alla lite giriga och vill ha mer. Generellt för oss lite yngre så slits vi mellan två känslor:

Den ena är att vi tittar uppåt på de som är äldre än oss, som varit i yrket sen "the good old days" när lönerna och bonusar var fantastiska. Vad som hänt är att de som lyckats hålla sig kvar, har helt andra löner än vad oss yngre får. Bankerna har helt enkelt inte råd, samt behöver inte betala lika bra som de gjorde förr. Det är rätt frustrerande för oss yngre som kan göra ett lika bra jobb som de äldre, men de har nästan har dubbla lönen. Endel försöker pressa sig själva uppåt och stänga gapet, ett fåtal lyckas, men de flesta gör det inte.

Den andra är att vi tittar i samhället i stort, där vi ofta har sjukt bra betalt jämfört med den kompetens som behövs. Visst, kraven har ökat även inom finans, men i grunden så är många kanske bara rätt bra säljare som inte fattar så mycket. Men säljer man finansiella produkter är man värd det dubbla mot andra industrier.

Så man är förbannat för att man relativt tjänar dåligt jämfört me de mer seniora inom finans, men man är samtidigt nästan lite generad över hur bra man tjänar jämfört med ingenjörer eller andra respektabla yrken. Så vi klagar ofta bland oss i samma kretsar och håller igen limpsaxen bland vanligt folk.

För att sätta en siffra på det som ett exempel, jag tjänade mitt sista år i Sverige 70k/mån och fick ingen bonus ett år, jag var sjukt besviken och tyckte de va att bli jäkligt kasst behandlad när jag gjort en bra insats. Folk inom finans kan verkligen förstå mig, medans folk i andra branscher tycker man ska hålla käften :)

agazza
2017-12-03, 17:22
Vi som arbetar i finansbranschen är naturligt lite mer intresserade av pengar än de flesta. Vi diskuterar löne-nivåer bonusar och är väl alla lite giriga och vill ha mer. Generellt för oss lite yngre så slits vi mellan två känslor:

Den ena är att vi tittar uppåt på de som är äldre än oss, som varit i yrket sen "the good old days" när lönerna och bonusar var fantastiska. Vad som hänt är att de som lyckats hålla sig kvar, har helt andra löner än vad oss yngre får. Bankerna har helt enkelt inte råd, samt behöver inte betala lika bra som de gjorde förr. Det är rätt frustrerande för oss yngre som kan göra ett lika bra jobb som de äldre, men de har nästan har dubbla lönen. Endel försöker pressa sig själva uppåt och stänga gapet, ett fåtal lyckas, men de flesta gör det inte.

Den andra är att vi tittar i samhället i stort, där vi ofta har sjukt bra betalt jämfört med den kompetens som behövs. Visst, kraven har ökat även inom finans, men i grunden så är många kanske bara rätt bra säljare som inte fattar så mycket. Men säljer man finansiella produkter är man värd det dubbla mot andra industrier.

Så man är förbannat för att man relativt tjänar dåligt jämfört me de mer seniora inom finans, men man är samtidigt nästan lite generad över hur bra man tjänar jämfört med ingenjörer eller andra respektabla yrken. Så vi klagar ofta bland oss i samma kretsar och håller igen limpsaxen bland vanligt folk.

För att sätta en siffra på det som ett exempel, jag tjänade mitt sista år i Sverige 70k/mån och fick ingen bonus ett år, jag var sjukt besviken och tyckte de va att bli jäkligt kasst behandlad när jag gjort en bra insats. Folk inom finans kan verkligen förstå mig, medans folk i andra branscher tycker man ska hålla käften :)Hur upplever du jantelagen i Sverige jämfört med andra länder?

Jag hatar att prata pengar här, sen jag flyttade tillbaka till skogen så är det jobbigt att umgås med folk jag känt sen länge då jag känner att socialismen är ruggigt påtryckande i alla dialoger

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

The_RobRoy
2017-12-03, 17:58
Hur upplever du jantelagen i Sverige jämfört med andra länder?

Jag hatar att prata pengar här, sen jag flyttade tillbaka till skogen så är det jobbigt att umgås med folk jag känt sen länge då jag känner att socialismen är ruggigt påtryckande i alla dialoger

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Jantelagen är ju givetvis starkare i Sverige än de flesta andra länder. Alla människor har väl något grundläggande känslor kring avundsjuka dock. Så det är ju inte så att människor i andra länder är helt befriade ifrån dessa känslor.

Jag brukade nämna vad jag tjäna till vänner som jag verkligen kände bra tills jag hade ungefär 45k/mån. Efter det duckade jag frågan om den kom upp. Men alla kretsar har ju sina normer och vad som är normalt. Inom andra kretsar skulle man tycka att jag har det lite knapert.

Shqypnia
2017-12-03, 18:11
För stunden är jag nöjd, även om man egentligen aldrig riktigt är nöjd med sin lön. Vi klarar oss mer än bra och har råd med det mesta vi önskar, samtidigt som vi lyckas spara mer än tillräckligt.

agazza
2017-12-03, 18:35
Jantelagen är ju givetvis starkare i Sverige än de flesta andra länder. Alla människor har väl något grundläggande känslor kring avundsjuka dock. Så det är ju inte så att människor i andra länder är helt befriade ifrån dessa känslor.

Jag brukade nämna vad jag tjäna till vänner som jag verkligen kände bra tills jag hade ungefär 45k/mån. Efter det duckade jag frågan om den kom upp. Men alla kretsar har ju sina normer och vad som är normalt. Inom andra kretsar skulle man tycka att jag har det lite knapert.Du känner aldrig att du är i fel rum, så att säga, både privat och arbetslivet?

Jag känner så rätt ofta och det frustrerar mig in i ryggmärgen ibland

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

dream_theater_
2017-12-03, 19:14
Hur upplever du jantelagen i Sverige jämfört med andra länder?

Jag hatar att prata pengar här, sen jag flyttade tillbaka till skogen så är det jobbigt att umgås med folk jag känt sen länge då jag känner att socialismen är ruggigt påtryckande i alla dialoger

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Jantelagen är ju givetvis starkare i Sverige än de flesta andra länder. Alla människor har väl något grundläggande känslor kring avundsjuka dock. Så det är ju inte så att människor i andra länder är helt befriade ifrån dessa känslor.

Jag brukade nämna vad jag tjäna till vänner som jag verkligen kände bra tills jag hade ungefär 45k/mån. Efter det duckade jag frågan om den kom upp. Men alla kretsar har ju sina normer och vad som är normalt. Inom andra kretsar skulle man tycka att jag har det lite knapert.

Jag kan inte säga att jag märker av det här över huvud taget. Vad omger ni er med för folk? I mitt sällskap kan vi prata pengar väldigt öppet. Bonusar, utdelningar, aktier vad som helst.

Sen kan man väl vara LITE jävla smidig att man inte måste berätta för undersköterskan att man tjänar tredubbla lönen mot hen. Har ni stort behov av att prata pengar med folk?

Jag kan tycka att det börjar bli drygt, framförallt med mina stockholmsbekanta som älskar att prata om hur lite de jobbar och hur mycket de tjänar.

Rikard Jansson
2017-12-03, 19:28
Har 21 före skatt. Är nöjd, sparar ungefär 8000 per månad. Självklart vill man alltid ha högre lön :)

Herr Oberst
2017-12-03, 19:52
20-22k netto klarar man ju sig inte "fint" pa, tvivlar pa att den siffran stammer. I storstader kanns det helt omojligt, tank er Stockholm t ex

1:a i ett okej lage - 7-8.000kr
Lite el, internet och annat smatt och gott 1.500 kr
Mat - 2.5-3.000 kr
Transport - 1-1.500 kr
Nojen - 2-3.000 kr

Blir ju typ bara 5.000 kr over och da ar det anda tight raknat
Lar ju aldrig kunna spara ihop till en insatslagenhet och/eller hus

Bor man daremot i en liten forort och har samma lon kan man nog leva lite battre
2-3.000 kr i hyra, 1.500 for mat, transport behovs inte eftersom det ar gangavstand, nojen behovs inte heller for det finns inget att gora

insatslagenhet och hus lar dessutom vara markant billigare jamfort med stan
Fragan ar bara vad man ska jobba med i en sa pass liten stad?

Jag har ca 22-23 netto, bor i radhus i Stockholm, fru barn och kombi, gör ett par semesterresor/år + ett par weekendresor. Lever relativt enkelt Svenssonliv men snålar aldrig, kollar i princip aldrig pris på mina inköp. Har inga privatlån, har en väldigt god buffert på banken. Jag ser inte vad problemet är.

Är för övrigt missnöjd med min lön sett till hur krävande mitt jobb är och det ansvar jag dels lägger på mig själv. Har dock inga större ambitioner och så länge jag ändå trivs så otroligt bra som jag gör finns det ingen större anledning till att klaga

rooz
2017-12-03, 21:06
Jag har ca 22-23 netto, bor i radhus i Stockholm, fru barn och kombi, gör ett par semesterresor/år + ett par weekendresor. Lever relativt enkelt Svenssonliv men snålar aldrig, kollar i princip aldrig pris på mina inköp. Har inga privatlån, har en väldigt god buffert på banken. Jag ser inte vad problemet är.

Är för övrigt missnöjd med min lön sett till hur krävande mitt jobb är och det ansvar jag dels lägger på mig själv. Har dock inga större ambitioner och så länge jag ändå trivs så otroligt bra som jag gör finns det ingen större anledning till att klaga

Din situation måste ändå vara ovanlig? Där jag bor skulle ett radhus kosta 6-8 miljoner.

tossefar
2017-12-03, 21:11
Jag har ca 22-23 netto, bor i radhus i Stockholm, fru barn och kombi, gör ett par semesterresor/år + ett par weekendresor. Lever relativt enkelt Svenssonliv men snålar aldrig, kollar i princip aldrig pris på mina inköp. Har inga privatlån, har en väldigt god buffert på banken. Jag ser inte vad problemet är.

Är för övrigt missnöjd med min lön sett till hur krävande mitt jobb är och det ansvar jag dels lägger på mig själv. Har dock inga större ambitioner och så länge jag ändå trivs så otroligt bra som jag gör finns det ingen större anledning till att klaga

Visst, men vi kan väl anta att din fru betalar någon krona också?

shut teh face
2017-12-04, 08:00
Avgörande är ju när man köpte sitt radhus, 2 miljoner eller 8 miljoner påverkar ju en del på ens boendekostnad.

The_RobRoy
2017-12-04, 08:01
Jag kan inte säga att jag märker av det här över huvud taget. Vad omger ni er med för folk? I mitt sällskap kan vi prata pengar väldigt öppet. Bonusar, utdelningar, aktier vad som helst.

Sen kan man väl vara LITE jävla smidig att man inte måste berätta för undersköterskan att man tjänar tredubbla lönen mot hen. Har ni stort behov av att prata pengar med folk?

Jag kan tycka att det börjar bli drygt, framförallt med mina stockholmsbekanta som älskar att prata om hur lite de jobbar och hur mycket de tjänar.

Tjänar alla ungefär lika mycket är det väl jättelätt att prata om. Men som som du säger att sitta och beklaga sig om dålig löneutveckling inom finans när man diskuterar med en sjuksyrra, då väljer man hellre en annan topic även om hon/han gärna pratar om sin lön.

Stockholmare pratar väl mest om bostäder, inte lön, lön är ju helt oväsentligt jämfört med alla pengar man gjort på bostadsmarknaden.

agazza
2017-12-04, 21:34
Jag kan inte säga att jag märker av det här över huvud taget. Vad omger ni er med för folk? I mitt sällskap kan vi prata pengar väldigt öppet. Bonusar, utdelningar, aktier vad som helst.

Sen kan man väl vara LITE jävla smidig att man inte måste berätta för undersköterskan att man tjänar tredubbla lönen mot hen. Har ni stort behov av att prata pengar med folk?

Jag kan tycka att det börjar bli drygt, framförallt med mina stockholmsbekanta som älskar att prata om hur lite de jobbar och hur mycket de tjänar.

Jag omger mig med folk som passar in i Smala Sussie och Bröllopsfotografen, där är grunden till mitt problem.

Jag trivs där, och jag pratar aldrig om pengar i verkliga livet, men det blir alltid att alla dialoger hamnar i närområdet ändå, eller hur man ska säga.

Vi är många barnfamiljer i samma ålder som umgås, och man pratar om en enkel utflyktsemester, en liten resa, man blir taggad och ligger på i dialogen, det skulle va kul, men alla dialoger om allt stannar alltid på samma plan, nja, kanske nästa år, och även ifall man inte pratar öppet om skillnaderna så märks det ändå bland vänner och det blir liksom. Konstigt.

Det är rätt starkt ett glesbygdsproblem.

Men när jag bott i större orter så upplever jag ditt problem också vilket jag nästan avskyr mer.

Varför kan folk inte bara släppa besattheten om sig själv, det går inte att kommunicera med folk sen man fyllt 15 i princip.

KlopFer
2017-12-05, 00:18
Upplever att det är likadant när det gäller börsen och investeringar i allmänt. Hör man en kollega som säger "Jovars, jag gick all-in på börsen och satsa 5k i Fingerprint". Då gäller det att ligga lågt så inte en fråga bollas över hur mycket man själv investerat i diverse bolag.

Får deras 5k att framstå som en 10a jag använder till kundvagnen.

Herr Oberst
2017-12-05, 20:32
Din situation måste ändå vara ovanlig? Där jag bor skulle ett radhus kosta 6-8 miljoner.

Nybyggda radhus med liknande planlösning här går för runt 6

Visst, men vi kan väl anta att din fru betalar någon krona också?

Jo hon tjänar mer än mig, våra utgifter är däremot likvärdiga. Hennes sparkonto sticker dock ut *gah!*

Avgörande är ju när man köpte sitt radhus, 2 miljoner eller 8 miljoner påverkar ju en del på ens boendekostnad.

Sant! Dagspriset hade varit något jobbigare. Vi köpte för 3, typ 4 år sedan

baktung
2017-12-07, 20:55
Kommer få runt 12k nästa gång. Det är mer än jag nånsin fått på en månad. Egentligen skulle jag vara helnöjd med 10k i månaden så detta känns ju verkligen lyx. Utan problem råd med både proteinpulver och kläder. Tjing tjing! :cool:

Bethvillator
2017-12-07, 20:59
Kommer få runt 12k nästa gång. Det är mer än jag nånsin fått på en månad. Egentligen skulle jag vara helnöjd med 10k i månaden så detta känns ju verkligen lyx. Utan problem råd med både proteinpulver och kläder. Tjing tjing! :cool:

Bor du hemma än, eller hur har du löst bostadssituationen?

Bethvillator
2017-12-07, 21:00
Jo hon tjänar mer än mig, våra utgifter är däremot likvärdiga. Hennes sparkonto sticker dock ut *gah!*


Får man lov att fråga hur stor del av era respektive ekonomier som är gemensam/delad med den andre?

baktung
2017-12-07, 21:06
20-22k netto klarar man ju sig inte "fint" pa, tvivlar pa att den siffran stammer. I storstader kanns det helt omojligt, tank er Stockholm t ex

1:a i ett okej lage - 7-8.000kr
Lite el, internet och annat smatt och gott 1.500 kr
Mat - 2.5-3.000 kr
Transport - 1-1.500 kr
Nojen - 2-3.000 kr

Blir ju typ bara 5.000 kr over och da ar det anda tight raknat
Lar ju aldrig kunna spara ihop till en insatslagenhet och/eller hus

Bor man daremot i en liten forort och har samma lon kan man nog leva lite battre
2-3.000 kr i hyra, 1.500 for mat, transport behovs inte eftersom det ar gangavstand, nojen behovs inte heller for det finns inget att gora

insatslagenhet och hus lar dessutom vara markant billigare jamfort med stan
Fragan ar bara vad man ska jobba med i en sa pass liten stad?

Klarar mig kalas på 10k. Låter urbota att betala 8000 i månaden för en etta.

Hyra 3000 kr.
El, tele, TV, bredband 1000 kr.
Transport 830 kr.
Livsmedel 4000 kr.
Övrigt 1000 kr.

Bara hoppas datorn inte går sönder. Då lär det bli biblioteket ett tag. :D

Patriarch K
2017-12-07, 21:46
Lol, hur kan man inte klara sig på 22-23k netto i en storstad?
Jag jobbar 90% och bor i en bostadsrätt centralt i gbg och har en relativt normal lön som landar nära ovanstående summa. Sparar undan 12-14k (inkl. amortering) i månaden och äter ändå ute varje dag.

Avgift: 1800kr
Ränta: 2000kr
(Amortering: 1400kr)
Mat: 3500kr
Csn: 550kr
A-kassa: 100kr
Spotify: 100kr
Mobil: 0kr (jobbmobil)
El: 0kr (inkluderat i avgift)
Internet: 0kr (inkluderat i avgift)
Gym: 0kr (friskvårdsbidrag)
Kollektivtrafik: 0kr (cykla, gå, planka)
Övrigt: 3000kr

Totalt: 12.450 - 1400 (amortering) = 11.050kr i utgifter. Resten sparar jag på börsen.
Och då äter jag som sagt ute varje arbetsdag på lunch. Hade jag kört matlåda hade jag sparat 1000kr på det.

Starke75an
2017-12-08, 17:49
Klarar mig kalas på 10k. Låter urbota att betala 8000 i månaden för en etta.

Hyra 3000 kr.
El, tele, TV, bredband 1000 kr.
Transport 830 kr.
Livsmedel 4000 kr.
Övrigt 1000 kr.

Bara hoppas datorn inte går sönder. Då lär det bli biblioteket ett tag. :D


Var och hur stort har man för 3000:- i Stockholm?

agazza
2017-12-08, 18:28
Var och hur stort har man för 3000:- i Stockholm?

Jag betalar 8919 för en nyrenoverad trea på 78kvm med inglasad balkong för en hyresrätt så 3000 för en etta är lite dyrt, glöm inte att det är en reglerad marknad.

baktung
2017-12-08, 21:52
Var och hur stort har man för 3000:- i Stockholm?
Ett exempel: https://bostad.stockholm.se/Lista/Details/?aid=137788

blåvitt
2017-12-08, 22:55
Jag betalar 8919 för en nyrenoverad trea på 78kvm med inglasad balkong för en hyresrätt så 3000 för en etta är lite dyrt, glöm inte att det är en reglerad marknad.

Jag trodde du bodde på en gård i norrland??

anvihl
2017-12-08, 23:16
Jag betalade 5000kr (kallhyra) för en sunkig etta på 23kvm i utkanten av Lund, så sluta klaga på att det alltid är så jävla mycket dyrare i Stockholm. Betalade 3500kr (varmhyra) för en liknande lägenhet i Stockholm.

The_RobRoy
2017-12-09, 06:41
Sverige har inga storstäder. Jag betalar 29 000 SEK i månaden kallhyra, för 41 kvadrat med rätt dålig planlösning i en lyhörd kåk. Visserligen i ett bra läge, har fått en rätt bra deal tror jag. *rolleyes*

agazza
2017-12-09, 09:18
Jag trodde du bodde på en gård i norrland??Jag gör det, men man ska ju aldrig släppa ett hyreskontrakt har jag hört.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

agazza
2017-12-09, 09:18
Sverige har inga storstäder. Jag betalar 29 000 SEK i månaden kallhyra, för 41 kvadrat med rätt dålig planlösning i en lyhörd kåk. Visserligen i ett bra läge, har fått en rätt bra deal tror jag. *rolleyes*Vart bor du nu då?

Sverige eller annat land?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Rahf
2017-12-09, 09:27
Sverige har inga storstäder. Jag betalar 29 000 SEK i månaden kallhyra, för 41 kvadrat med rätt dålig planlösning i en lyhörd kåk. Visserligen i ett bra läge, har fått en rätt bra deal tror jag. *rolleyes*

Perspektivfråga det där.

The_RobRoy
2017-12-09, 09:31
Vart bor du nu då?

Sverige eller annat land?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Hongkong som vanligt, planen är att stanna för gott nu.

Perspektivfråga det där.

Ja det var lite poängen :) Hongkong är dock väldigt extremt, bara Monaco i hela världen som är dyrare tror jag.

Rahf
2017-12-09, 09:36
Hongkong som vanligt, planen är att stanna för gott nu.



Ja det var lite poängen :) Hongkong är dock väldigt extremt, bara Monaco i hela världen som är dyrare tror jag.

Nu jobbar väl du inom finanssektorn och har väldigt bra lön. Hur stor smäll tar i så fall personliga ekonomin av hyran?

Lallle
2017-12-09, 10:20
Kommer börja jobba i mars, "ingångslön" ca 40 000 SEK, känns bra och en väldig kontrast till alla år med studiebidrag.

agazza
2017-12-09, 14:57
Hongkong som vanligt, planen är att stanna för gott nu.



Ja det var lite poängen :) Hongkong är dock väldigt extremt, bara Monaco i hela världen som är dyrare tror jag.


När hände den omplaneringen? Varför då?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

The_RobRoy
2017-12-09, 18:01
Nu jobbar väl du inom finanssektorn och har väldigt bra lön. Hur stor smäll tar i så fall personliga ekonomin av hyran?

Ja den tar ju uppebarligen en rejäl smäll, då jag annars hade valt att bo lite bättre än jag gör. Så för att återgå till tråden, som jag skrivit här redan tidigare, för första gången på länge är jag riktigt missnöjd med lönen.

När hände den omplaneringen? Varför då?


Den hände för cirka 1.5 år sedan. Kärleken, vad annars :)

Vinter
2017-12-09, 20:01
Den hände för cirka 1.5 år sedan. Kärleken, vad annars :)

Det var nog det mest uppenbara som du skrivit, den tanken slog direkt. :d
Det är alltså en lokal skönhet från HK, om jag får gissa?

En fråga hur många timmar lägger du på arbete en normal arbetsdag, samt ingår att det att jobba in på helger?

ceejay
2017-12-09, 20:44
Jag tror att jag kommer ligga mellan 29-34k innan skatt med skiftjobbet jag har nu. Outbildad så det är ju bättre än inget. Kommer jag kunna ta övertidspass så ger det 100% extra lön den dagen, så ett sånt i månaden kommer öka intäkterna en del.

agazza
2017-12-09, 21:23
Ja den tar ju uppebarligen en rejäl smäll, då jag annars hade valt att bo lite bättre än jag gör. Så för att återgå till tråden, som jag skrivit här redan tidigare, för första gången på länge är jag riktigt missnöjd med lönen.



Den hände för cirka 1.5 år sedan. Kärleken, vad annars :)Förstod det! All vällycka till er

(Det är alltid kvinnors fel)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

chidde
2017-12-10, 15:23
Klarar mig kalas på 10k. Låter urbota att betala 8000 i månaden för en etta.


Jag betalar £835.00 per manad i kallhyra for ett rum, det blir i runda slangar 9500 SEK. Rummet ar visserligen ratt sa rymligt (17m²) i svensk standard, men fortfarande valdigt saftigt i mina matt matt eftersom jag vet vad man kan fa for samma peng i min hemstad i Sverige (Helsingborg)

Manga boenden ar ratt sunkiga har i byn, £6-700 i manaden for ett mindre dubbelrum ar inte helt ovanligt. Vart att notera, ett rum dar man kan fa plats med en dubbelsang raknas direkt som "dubbelrum" har i UK

Sverige har inga storstäder.

True

Stockholm = ca 800k invanare
Hong Kong = ca 7 milj. invanare
London = ca 9 milj. invanare
Paris = ca 2 milj. invanare

delta_mats
2017-12-10, 15:43
Sverige har inga storstäder. Jag betalar 29 000 SEK i månaden kallhyra, för 41 kvadrat med rätt dålig planlösning i en lyhörd kåk. Visserligen i ett bra läge, har fått en rätt bra deal tror jag. *rolleyes*

Hoppas du har en rejält hög lön då. Annars skulle det ju vara outhärdligt att bo i ett sånt råtthål resten av livet.

KlopFer
2017-12-10, 17:24
True

Stockholm = ca 800k invanare
Hong Kong = ca 7 milj. invanare
London = ca 9 milj. invanare
Paris = ca 2 milj. invanare

800k eller 9miljoner är iofs skitsamma då det bara är massa okända ansikten som är iväg när man ska röra sig på stan.

Diomedea exulans
2017-12-10, 17:46
Satan vad Tinder måste funka bra i Hongkong.

Angel
2017-12-10, 20:43
Jag betalar £835.00 per manad i kallhyra for ett rum, det blir i runda slangar 9500 SEK. Rummet ar visserligen ratt sa rymligt (17m²) i svensk standard, men fortfarande valdigt saftigt i mina matt matt eftersom jag vet vad man kan fa for samma peng i min hemstad i Sverige (Helsingborg)

Manga boenden ar ratt sunkiga har i byn, £6-700 i manaden for ett mindre dubbelrum ar inte helt ovanligt. Vart att notera, ett rum dar man kan fa plats med en dubbelsang raknas direkt som "dubbelrum" har i UK






Antar du fortfarande bor kvar i London?

Jag fattar inte det med att svenskar flyttar till London och bor i något litet sunkigt rum och betalar multum. Ok några månader när man är 18, men du måste ju ha bott där i minst 7-8 år nu?

Menar inte att låta dryg, men förklara för mig vad som lockar med det?

Jockefoten
2017-12-10, 22:19
Sverige har inga storstäder. Jag betalar 29 000 SEK i månaden kallhyra, för 41 kvadrat med rätt dålig planlösning i en lyhörd kåk. Visserligen i ett bra läge, har fått en rätt bra deal tror jag. *rolleyes*

På tal om Hongkong och boende:
https://www.theguardian.com/cities/gallery/2017/jun/07/boxed-life-inside-hong-kong-coffin-cubicles-cage-homes-in-pictures

https://i.imgur.com/RF5Kgmx.jpg

Diomedea exulans
2017-12-10, 23:28
På tal om Hongkong och boende:


Var sover hen?

chidde
2017-12-12, 21:57
Antar du fortfarande bor kvar i London?

Jag fattar inte det med att svenskar flyttar till London och bor i något litet sunkigt rum och betalar multum. Ok några månader när man är 18, men du måste ju ha bott där i minst 7-8 år nu?

Menar inte att låta dryg, men förklara för mig vad som lockar med det?

Jag ar kvar i London och du har helt ratt, 7-8 ar ar precis den tiden jag har varit har (stalker alert?! :D )

Boendet ar egentligen den enda nackdelen med London och i vilken "storstad" som helst egentligen, det ar svart att hitta ratt balans mellan sina krav, vad man kan betala och vad man egentligen behover

Bortsett fran det finns det betydligt fler utvecklingsmojligheter och jobbutbud har i London jamfort med Sverige, det var mest det som fick mig att utoka min vistelse.

Sen traffar man ju nya vanner, min davarande tjej, kollegor etc som gjorde det annu mer vart att stanna samtidigt som ungdomsvannerna hemma i Sverige flyttade till annan ort och/eller borjade leva enskilt familje- och samboliv

Angel
2017-12-12, 22:07
Jag ar kvar i London och du har helt ratt, 7-8 ar ar precis den tiden jag har varit har (stalker alert?! :D )

Boendet ar egentligen den enda nackdelen med London och i vilken "storstad" som helst egentligen, det ar svart att hitta ratt balans mellan sina krav, vad man kan betala och vad man egentligen behover

Bortsett fran det finns det betydligt fler utvecklingsmojligheter och jobbutbud har i London jamfort med Sverige, det var mest det som fick mig att utoka min vistelse.

Sen traffar man ju nya vanner, min davarande tjej, kollegor etc som gjorde det annu mer vart att stanna samtidigt som ungdomsvannerna hemma i Sverige flyttade till annan ort och/eller borjade leva enskilt familje- och samboliv

Jag har koll!

Men jag tänker lite såhär, hur bra är de utvecklingsmöjligheterna och jobben om man efter 7-8år fortfarande inte har en såpass inkomst att man har råd med annat än ett rum?

Jag förstår att man bygger upp ett liv, vänner osv. Men hur många år till ser du realistiskt att det kan ta innan du kan hyra egen lägenhet eller köpa bostad?

Hemi
2017-12-12, 22:16
Har varit sjuk länge och kan inte jobba ordentligt men får normal tutoring $20/hr, lite jobb samt att jag jobbar lite med forskare och katastrofhjälp, kan man säga. Lite pengar äntligen, men i Sverige, när jag bodde där en period hade jag inte mycket lycka, tjänade i runda slängar 70kr timme på nåt distriktsjobb...
Var på AF och det var en ganska dålig erfarenhet, de tyckte mest förstående
synd om mig, något jag inte ville ha. Tror man måste bo, vistas i Sverige en tid för att komma in i hjulen, för en som inte typ hör hemma där.

Hemi
2017-12-12, 22:21
Har varit sjuk länge och kan inte jobba ordentligt men får normal tutoring $20/hr, lite jobb samt att jag jobbar lite med forskare och katastrofhjälp, kan man säga. Lite pengar äntligen, men i Sverige, när jag bodde där en period hade jag inte mycket lycka, tjänade i runda slängar 70kr timme på nåt distriktsjobb...
Var på AF och det var en ganska dålig erfarenhet, de tyckte mest förstående
synd om mig, något jag inte ville ha. Tror man måste bo, vistas i Sverige en tid för att komma in i hjulen, för en som inte typ hör hemma där.

Edit, nope, det var närmare 70kr 2 timmar i Sverige. Det fick vara.

Kabuto
2017-12-12, 23:08
Nej jag tjänar för lite, för slitigt,skitigt och farligt för min ynkliga lön.

chidde
2017-12-12, 23:21
Jag har koll!

Men jag tänker lite såhär, hur bra är de utvecklingsmöjligheterna och jobben om man efter 7-8år fortfarande inte har en såpass inkomst att man har råd med annat än ett rum?

Jag förstår att man bygger upp ett liv, vänner osv. Men hur många år till ser du realistiskt att det kan ta innan du kan hyra egen lägenhet eller köpa bostad?

Det beror lite pa vad man prioriterar, jag bor valdigt ljust och luftigt nu. Mitt "rum" ar visserligen fortfarande bara ett rum, men jag far plats med en dubbelsang, soffa, 49" TV och datorbord. Jag har en flatmate (min storasyster) och lagenheten ligger i ett fint omrade i norra London 10-15min fran "centrum"

Jag har bara en flatmate just nu (min storasyster) till skillnad fran andra som bor med 4-6st. Jag hade latt kunnat ta en egen lagenhet utan problem, men jag kanner inte att jag har ett behov av det just nu. Hade jag haft en partner hade det varit en no brainer, det hade formodligen kostat mindre an vad jag faktiskt betalar nu

Hur bra jobben och utvecklingmojligheterna ar har ar ganska relativt, jag vill inte pasta att jag har det lika bra stallt som Rob_Roy som jobbar inom finans men det jag lagger undan i manaden motsvarar ungefar 320-380 portioner Big Mac meals

Vet inte om det har ar relevant information, men jag ar typ den enda jag kanner som varken har CSN-lan och/eller hogskoleutbildning?

Angel
2017-12-12, 23:24
Det lät ju mycket bättre! Nu är jag lugn igen :)

Köttis
2017-12-13, 08:48
Det beror lite pa vad man prioriterar, jag bor valdigt ljust och luftigt nu. Mitt "rum" ar visserligen fortfarande bara ett rum, men jag far plats med en dubbelsang, soffa, 49" TV och datorbord. Jag har en flatmate (min storasyster) och lagenheten ligger i ett fint omrade i norra London 10-15min fran "centrum"

Jag har bara en flatmate just nu (min storasyster) till skillnad fran andra som bor med 4-6st. Jag hade latt kunnat ta en egen lagenhet utan problem, men jag kanner inte att jag har ett behov av det just nu. Hade jag haft en partner hade det varit en no brainer, det hade formodligen kostat mindre an vad jag faktiskt betalar nu

Hur bra jobben och utvecklingmojligheterna ar har ar ganska relativt, jag vill inte pasta att jag har det lika bra stallt som Rob_Roy som jobbar inom finans men det jag lagger undan i manaden motsvarar ungefar 320-380 portioner Big Mac meals

Vet inte om det har ar relevant information, men jag ar typ den enda jag kanner som varken har CSN-lan och/eller hogskoleutbildning?Har du någon aning om hur lätt/svårt det är att få jobb som civilingenjör med 1-1,5 års arbetserfarenhet? Om man googlar handlar det mesta om att jobba som outbildad på något callcenter eller hotell typ. Hur mkt billigare blir det med boende om man när sig ut från centrum men där det fortfarande finns tunnelbana?

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Hemi
2017-12-13, 12:51
Har du någon aning om hur lätt/svårt det är att få jobb som civilingenjör med 1-1,5 års arbetserfarenhet? Om man googlar handlar det mesta om att jobba som outbildad på något callcenter eller hotell typ. Hur mkt billigare blir det med boende om man när sig ut från centrum men där det fortfarande finns tunnelbana?

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Der blir ordentligt billigare om man flyttar utanför T banan, av den orsaken flyttade jag själv från ett hippt ställe i centrala stan till utanför ringleden. Tågen går ungefär som Pendeltågen i Sverige och jobb finns en del också. Dessa Sattelite towns kan vara stora som en mellanstor svensk stad och London ligger nära. Detta om man gillar UK och inte måste ha London varje dag.

Köttis
2017-12-13, 13:46
Der blir ordentligt billigare om man flyttar utanför T banan, av den orsaken flyttade jag själv från ett hippt ställe i centrala stan till utanför ringleden. Tågen går ungefär som Pendeltågen i Sverige och jobb finns en del också. Dessa Sattelite towns kan vara stora som en mellanstor svensk stad och London ligger nära. Detta om man gillar UK och inte måste ha London varje dag.Okej. Jag har inte så bra koll på geografin men min sambo ska kanske börja plugga i middlesex i framtiden. Är det en sattelite town eller räknas det fortfarande som London?

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Hemi
2017-12-14, 02:05
Det ligger lite utanför men det finns många bra områden där. På alla sätt, M4an som leder ut västerut går väl därigenom lite söderut. På den kommer man snart ut på mer kända platser och lte mer gröna områden. Heathhrow blir väl närmaste flygplatsen.

pluckepuck
2017-12-14, 09:42
Finns det någon bra hemsida för jobbannonser i UK? Typ som platsbanken och blocket jobb. Tekniska yrken.

Minikubik
2017-12-14, 11:25
Bytte jobb, fick sämre lön och sämre förmåner. Men trivs bättre. Kommer antingen byta jobb, eller tjänst efter nyår och då ska lönen upp. Sjukt missnöjd i dagsläget på runt 28' netto

Hemi
2017-12-14, 12:19
Finns det någon bra hemsida för jobbannonser i UK? Typ som platsbanken och blocket jobb. Tekniska yrken.

https://www.jobcentreguide.org/
Job Centre Plus, dit alla går, AF.

Finns andra sidor också såklart, kanske länkar in senare.

Minikubik
2017-12-14, 13:38
Bytte jobb, fick sämre lön och sämre förmåner. Men trivs bättre. Kommer antingen byta jobb, eller tjänst efter nyår och då ska lönen upp. Sjukt missnöjd i dagsläget på runt 28' netto

Brutto ska det vara

chidde
2017-12-15, 08:13
Har du någon aning om hur lätt/svårt det är att få jobb som civilingenjör med 1-1,5 års arbetserfarenhet? Om man googlar handlar det mesta om att jobba som outbildad på något callcenter eller hotell typ. Hur mkt billigare blir det med boende om man när sig ut från centrum men där det fortfarande finns tunnelbana?

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Dalig koll inom civilingenjor, men dar det byggs mycket nytt och/eller under utveckling borde vara en drom for ingenjorer. Det kanske inte byggs sa manga nya broar har men nybyggen, renoveringar, tunnelbanor, vagar etc hander konstant

Generellt kanner jag att det gar snabbare i London eftersom folk ror sig, i Sverige ar det inte helt ovanligt att man jaser 5-6 ar pa samma jobb och samma tjanst.

Hemi har tackt det mesta, priset pa boendet varierar beroende pa vilket omrade, hur langt ifran du bor fran tunnelbanan etc

Finns det någon bra hemsida för jobbannonser i UK? Typ som platsbanken och blocket jobb. Tekniska yrken.


Finns andra sidor också såklart, kanske länkar in senare.

gumtree.com ar UK's motsvarighet till blocket

Sen vet jag inte hur poppis LinkedIn ar i Sverige, men har ar det ratt stort. Har fatt en 3-4 intressanta erbjudanden bara det senaste aret, sa det kan jag varmt rekommendera

Brutto ska det vara

:smash::smash::d:d

Men jag gillar din installning bror, Sverige hade sett sa mycket mer annorlunda ut om fler tankte som du.

Missnojd? Ga utanfor din comfort zone, tank utanfor boxen och gor nat at det. Du ar den ende som kan gora skillnad at dig sjalv

Chefer kommer aldrig kunna lasa dina tankar och foresla loneforhojning, det ar upp till en sjalv att forhandla och argumentera. Kommer man inte overens ligger valet fortfarande hos dig, skaka hand, tacka och ta dina tjanster och expertis till nan annan som uppskattar den mer :thumbup:

Minikubik
2017-12-15, 09:09
Dalig koll inom civilingenjor, men dar det byggs mycket nytt och/eller under utveckling borde vara en drom for ingenjorer. Det kanske inte byggs sa manga nya broar har men nybyggen, renoveringar, tunnelbanor, vagar etc hander konstant

Generellt kanner jag att det gar snabbare i London eftersom folk ror sig, i Sverige ar det inte helt ovanligt att man jaser 5-6 ar pa samma jobb och samma tjanst.

Hemi har tackt det mesta, priset pa boendet varierar beroende pa vilket omrade, hur langt ifran du bor fran tunnelbanan etc





gumtree.com ar UK's motsvarighet till blocket

Sen vet jag inte hur poppis LinkedIn ar i Sverige, men har ar det ratt stort. Har fatt en 3-4 intressanta erbjudanden bara det senaste aret, sa det kan jag varmt rekommendera



:smash::smash::d:d

Men jag gillar din installning bror, Sverige hade sett sa mycket mer annorlunda ut om fler tankte som du.

Missnojd? Ga utanfor din comfort zone, tank utanfor boxen och gor nat at det. Du ar den ende som kan gora skillnad at dig sjalv

Chefer kommer aldrig kunna lasa dina tankar och foresla loneforhojning, det ar upp till en sjalv att forhandla och argumentera. Kommer man inte overens ligger valet fortfarande hos dig, skaka hand, tacka och ta dina tjanster och expertis till nan annan som uppskattar den mer :thumbup:

Men visst är det så, visa vad du kan, säg vad du vill ha och se vart det hamnar. Ofta kan man få nästan vad man vill om man är duktig på sitt jobb. Kunnande och ansvar ska kosta, svårare är det inte

Hövdingen
2017-12-21, 16:28
Det blev hyfsat den här månaden, 37 E/S. Men så hade jag 60 timmar övertid också.

nicotin
2017-12-22, 16:02
Lön vs trivsel tycker jag !


Bästa betalda jobbet jag haft sen unv var som Servicechef globalt och reste 200+ dagar/år och tjänade riktigt bra, med alla guld och platina kort på div hotell kedjor och flygbolag behövde man ta mindre och mindre av traktamentet men att vara borta så mycket..aldrig mer trots att man fick se världen flera gånger om...

BJM
2017-12-22, 17:05
Nöjd med min månadslön jmf med hur mycket jag drar in till företaget; nej.

Nöjd med min årslön jmf med hur många timmar jag jobbar; ja.

speedy83
2017-12-22, 20:00
Ganska nöjd måste jag nog vara sett till att jag ej har Universitetsexamen även om jag studerat vidare sant att vi har ganska bra förmåner än även om de tar bort dem allt eftersom :(

Men "nöjd" är jag inte, vill ha i varje fall 10-12k/mån till innan jag känner mig tillfreds men det kräver byte av AG och tjänst!

xcv
2019-02-06, 15:03
Tja, hade lönesamtal idag som ska följas upp nästa vecka. En fråga jag skulle behöva hjälp med:

När vi diskuterade inflationen osv pratade min chef om att den har varit 0.3%. KPI ökade ju med 2% cirka under 2018, men han pratar om något "Labour Cost Index för tjänstemän, privat sektor (LCI tjm) efter näringsgren SNI 2007. Kvartal 2008K1 - 2018K3".

Det verkar ju vara ett index för kostnaden för arbetskraft. Har aldrig grävt i detta förut, men är detta relevant? KPI är ju kostnaden för varor. Har det ökat med 2% behöver jag ju höja lönen med 2% för att ha samma reallön(?) som jag hade för ett år sedan? Skulle man höja min lön med 0.3% kommer jag ju i praktiken få ut mindre värde än jag fick för ett år sedan?

Har ett bra case för att höja lönen en del oavsett ovanstående, men hatar att känna att jag inte har koll på det som diskuteras, så nån får gärna förtydliga hur just denna bit brukar hanteras vid lönehöjningar.

TheOne1994
2019-02-06, 15:19
nöjd som bara den. Har ett bra jobb, jobbar hemma på den norska markanden. Norsk lön vilket är "chefslön" i Sverige. Jag har jobbat i 28 år på olika ställe. Den sämsta löneökning jag fått är 700:- , dem högsta 6000:-. Den genomsnittliga är ca 1500:- vart år.

Har en bra chef som motiverar mig på alla sätt. Pratar sällan jobb, ringer han vill han alltid veta hur jag har det privat. Jobbet kommer i andra hand...detta är något jag aldrig upplevt i Sverige.

Läskeblask
2019-02-07, 07:35
Lönen är för mig ett nummer och jag är inte nöjd. Sett till jobbet är den väl inom ramarna vilket den definifivt inte var tidigare.

mini
2019-02-07, 08:03
Jag är nöjd. Har ett jobb med mycket frihet och eget ansvar, jag får göra saker jag är bra på inom ett intressant område, inte så avancerat eller utmanande men trevligt och bekvämt. Fick ett rätt generöst påslag i år vilket jag tycker är välförtjänt men det är ju inte alltid de som håller i plånboken håller med.

Akerhage
2019-02-07, 08:43
Jag har och har alltid förtjänat mer än vad jag får, men lyckas alltid vara så jävla dum och gå med på ett för dåligt ingångsbud och då är man körd sen.

"just i år kan vi inte göra något för dig, men nästa år lovar vi", får man höra varje år sen.
Har just nu 28k och tycker jag borde ligga runt 32-35 iaf. Jag har extrem arbetsmoral, tar alltid på mig mer än vad jag ska göra.
Jag förbättrar det mesta på arbetsplatsen men får aldrig något för det.

agazza
2019-02-07, 08:50
Har man fel lön söker man annat jobb och låter marknaden sätta värderingen. Det är det man är värd.

Så gör jag ifall jag inte kommer överens med en arbetsgivare eller tagare.

Kan dom få ett bättre erbjudande så matchar jag det plus en kanelbulle ifall personen är värd det.

Är dom inte det får dom ett rekommendationsbrev.


Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

ceejay
2019-02-07, 11:14
för utan utbildning är den väl okej ish. Men kör skift och det sliter lite. Snittade ut närmare 27 förra året, men då maxade jag övertiden också.

Läskeblask
2019-02-07, 11:33
Jag har och har alltid förtjänat mer än vad jag får, men lyckas alltid vara så jävla dum och gå med på ett för dåligt ingångsbud och då är man körd sen.

"just i år kan vi inte göra något för dig, men nästa år lovar vi", får man höra varje år sen.
Har just nu 28k och tycker jag borde ligga runt 32-35 iaf. Jag har extrem arbetsmoral, tar alltid på mig mer än vad jag ska göra.
Jag förbättrar det mesta på arbetsplatsen men får aldrig något för det.

Man ska aldrig räkna ned att få löneförhöjning. Jag slutade göra nåt extra på jobbet när jag fattade att jag inte får ett piss för det.

Anton Fräs
2019-02-07, 11:41
Då jag är dietist och framförallt vill arbeta inom högspecialiserad slutenvård så kan jag i Sverige aldrig få en lön jag är nöjd med. Men det finns annat som väger upp för min del, det är det jag vill arbeta med helt enkelt av en rad andra skäl. Men hade ju inte haft något emot att ha 30k. :D

shut teh face
2019-02-07, 12:18
Jag tycker jag får mycket ibland, ibland för lite. Det bottnar i att jag har bra för orten, men dåligt jämfört med storstäderna, men det är väl fel att jämföra så..

ceejay
2019-02-07, 12:19
Jag tycker jag får mycket ibland, ibland för lite. Det bottnar i att jag har bra för orten, men dåligt jämfört med storstäderna, men det är väl fel att jämföra så..

Om du jämför levnadskostnader mellan orterna, hur mycket skiljer det sig då?

delta_mats
2019-02-07, 12:34
Snittade drygt 30k netto förra året. Nöjd med lönen men man vill ju alltid ha mer.

shut teh face
2019-02-07, 12:40
Om du jämför levnadskostnader mellan orterna, hur mycket skiljer det sig då?
Det är klart det skiljer, om man väljer att köpa centralt i storstaden, men det måste man ju inte liksom.... går ju att bo utanför en storstad.

Diomedea exulans
2019-02-07, 12:42
Pluggar. Extrajobbar ibland på fabriken och får typ 100 kr i timmen efter skatt. Extrajobbar lite med att klippa film också och får typ också 100 i timmen efter skatt. Är helnöjd, förtjänar inte mer. En apa kan göra det jag gör. Har typ inga utgifter heller.

Läskeblask
2019-02-07, 13:05
Jobbar som vvs-försäljare, lön 27 000 extraknäck som dörrvakt netto 4000 ca. Försäljarjobbet är lätt så kan i princip säga att lönen motsvarar jobbet men är såklart inte nöjd. Dörrvaktsjobbet är helt från helvete. 120kr i timmen+ tillägg så kanske det i medeltal blir 150kr i timmen. Sett till arbetstider, inga pauser, stress så är det underbetalt. Målet är att hitta ett jobb som ger ca 32 000 i månadslön så man slipper detta långsamma självmord

Diomedea exulans
2019-02-07, 13:08
Jobbar som vvs-försäljare, lön 27 000 extraknäck som dörrvakt netto 4000 ca. Försäljarjobbet är lätt så kan i princip säga att lönen motsvarar jobbet men är såklart inte nöjd. Dörrvaktsjobbet är helt från helvete. 120kr i timmen+ tillägg så kanske det i medeltal blir 150kr i timmen. Sett till arbetstider, inga pauser, stress så är det underbetalt. Målet är att hitta ett jobb som ger ca 32 000 i månadslön så man slipper detta långsamma självmord

Varför extraknäcker du ens? Är du ensam flerbarnsförälder? Hyr du ett tvåa i centrala Stockholm?

Lipservice
2019-02-07, 13:35
Jobbar 7-16 Måndag till Fredag, års brutto på 360000.

Utan utbildning och bor i småstad så är jag "nöjd" med min lön.

Läskeblask
2019-02-07, 13:56
Varför extraknäcker du ens? Är du ensam flerbarnsförälder? Hyr du ett tvåa i centrala Stockholm?

För tillfället har jag ett par extra lån på ca3500 i mån, sedan bostadslån på 7000, bensin 3000 ja när man räknar ihop allt så.. när lånen är betalda så slutar jag

Bärsärk
2019-02-07, 16:10
Tjänar mer än vad jag gör av med så ja jag är nöjd

Yes
2019-02-07, 16:14
Nöjd? Kränkt snarare. Jag har dock ibland ett extrajobb som ger bra betalt i förhållande till insatsen.

Hemi
2019-02-07, 16:41
Perfekt enligt deal. Ingen lön men mat och ibland sprit lol. Frivillig ungefär, typ nån slags skogsvård. Då korruptionen dränerade pengarna fanns inget att ge så egentligen är det skit men jag trivs. Faktiskt så är det mer än jag tjänade i Sverige efter allt jag hade råd med, det var sjukt och sänkte min bild av landet rejält, fan vad folk och tom riktiga företag kan komma undan med i dag.

The_RobRoy
2019-02-07, 16:56
Läste igenom mina gamla inlägg, såg att den här tråden prickade en period när jag var väldigt upprörd över min lön. Har sen dess fått upp lönen 9%.

Är fortfarande missnöjd, men det drabbade bara mig själv att gå runt att vara bitter, så jag släppte det och gick vidare.

Bärsärk
2019-02-07, 17:43
Ni som hela tiden vill ha högre och högre löner, ökar ni er konsumtion i takt med det eller ökar ni bara sparandet?

Petoria
2019-02-07, 17:48
Ni som hela tiden vill ha högre och högre löner, ökar ni er konsumtion i takt med det eller ökar ni bara sparandet?

Både och, men mest sparandet.

Hemi
2019-02-07, 17:54
Ni som hela tiden vill ha högre och högre löner, ökar ni er konsumtion i takt med det eller ökar ni bara sparandet?

För länge sedan var det så. Efter år av studier och pengar lagda på det, ville man ju ha jobb därefter. Det man aldrig kunde köpa innan kunde man eller i alla fall ville kunna nu. Det varade ett kort tag, lol, sedan var det mer jaga jobb som gällde och mycket gick till just det, hade man stannat lokalt på ett enda ställe och frodats 4ever och låtit rötterna gro och suga upp näring till ett stprt träd med grenar så hade man nog haft allt det där, hus, bil, båt eller vad det nu är. Men även om, så är livets ekonomi inte alltid en diagonal kurva sådär. Man tror det när man är yngre men det är inte alltid så. Är skitnöjd i alla fall, lol.

Hackenschmidt
2019-02-07, 17:55
Halvnöjd. Men jag ska snart göra årets "löneförhandling" med min arbetsgivare landstinget. Så om två veckor kommer jag vara riktigt missnöjd :d.

Boston
2019-02-07, 18:09
Som en sketen lagerarbetare som jobbade kväll 32,5h/veckan och fick ut NETTO 24-27 tusen, oja!

Men nu är kvällspasset slut och man jobbar 40h/veckan och får ut 19k netto, nja... Fast istället har man valt att jobba 60%, i snitt 24h/veckan och får ut 13k netto, den är ok!

The_RobRoy
2019-02-07, 18:24
Ni som hela tiden vill ha högre och högre löner, ökar ni er konsumtion i takt med det eller ökar ni bara sparandet?

Som många killar konsumerar jag inte så mycket små-grejer. Utan det blir större inköp då och då. Så lite svårt att svara på om man ökat konsumtionen, då det går i vågor. En viss ökning har dock skett över åren. Jag har i 8 av 11 arbetsår hållt en sparkvot runt 50%. De tre andra åren sparandes av olika anledningar minimalt med pengar.

Hela anledningen att det är viktigt för mig att tjäna bra är köpa mig frihet i framtiden. Är inte med i hela FIRE rörelsen och dedär, men lite samma tankar att har man tillräckligt med pengar så kan man sluta den dagen det inte känns rätt.

High1ander
2019-02-07, 18:31
Jobbar ca 75-80% och ca hälften av tiden är helger, snittar runt 36-40K brutto (men oftast så återinvesterar jag pengarna i mitt företag så lönen är i princip bara det som behövs per månad). Är helt klart nöjd, även om jag skulle kunna få mer och jobba mer också. Men prioriterar fritid och egna projekt.

Melker2
2019-02-07, 18:34
Ni som hela tiden vill ha högre och högre löner, ökar ni er konsumtion i takt med det eller ökar ni bara sparandet?

Tycker mest man ökar skattebetalandet, 58% marginalskatt...

F ö är det väldigt lätt att vänja sig vid nya bilar, stort boende, bra restauranger och bra semesterresor. Är ju dessutom en hel familj man betalar för så pengarna går åt...

Kev88
2019-02-07, 18:46
Jobbar ca 75-80% och ca hälften av tiden är helger, snittar runt 36-40K brutto

Vad är det för företag du äger?

shut teh face
2019-02-07, 18:53
Vi sparar mer när lönen är högre, då det är en fast procent varje månad.

Hemi
2019-02-07, 19:06
Tycker mest man ökar skattebetalandet, 58% marginalskatt...

F ö är det väldigt lätt att vänja sig vid nya bilar, stort boende, bra restauranger och bra semesterresor. Är ju dessutom en hel familj man betalar för så pengarna går åt...

Barn är en helt annan grej än att vara ensam men ha mat rum och sjukvård är ju viktigast då. Fast vi har nog egentligen aldrig haft det bättre på den punkten än nu, konstigt nog då jag är mest frivillig. Kommer snarta att ändras till jobb däremot. Skolan kunde varit lite bättre men den duger.

chadd
2019-02-07, 20:37
Med råge över genomsnittet för min branch och erfarenhet så hade kännts udda att inte vara nöjd.

Patriarch K
2019-02-07, 22:33
Jag är väldigt nöjd. Trots relativt få år i branschen (programmerare) så ligger jag på 39k brutto i månaden. Brukar spara undan 15-19k varje månad så jag orkar inte ens bry mig om löneförhandlingen. Jag skiter i pengar just nu och vill helst av allt bara gå ner i arbetstid och investera i livet i stället för karriären. Och jag kollade med jobbet om jag fick jobba 80-90% och det var inga problem - så jag tänker att jag gör det till hösten :)

ceejay
2019-02-07, 22:36
Jag är väldigt nöjd. Trots relativt få år i branschen (programmerare) så ligger jag på 39k brutto i månaden. Brukar spara undan 15-19k varje månad så jag orkar inte ens bry mig om löneförhandlingen. Jag skiter i pengar just nu och vill helst av allt bara gå ner i arbetstid och investera i livet i stället för karriären. Och jag kollade med jobbet om jag fick jobba 80-90% och det var inga problem - så jag tänker att jag gör det till hösten :)

Låter som en guldtillvaro!

chadd
2019-02-07, 22:50
Jobbar 80%, 7 veckor semester. Spar inte ett öre. Reser och festar upp allt.

High1ander
2019-02-07, 22:56
Vad är det för företag du äger?

Videoproduktion främst, så blir mycket att man skaffar nya linser, kameror, etc... Men just nu är mycket av mitt jobb också sånt där jag inte behöver egen utrustning, ofta är det andra företag som får stå för kameror, osv... Men funkar bra när ens största hobby är samma som det man jobbar med i princip.

Läskeblask
2019-02-08, 08:40
Jag tycker att det är jävligt omotiverande att jobba på en plats där man aldrig utvecklas..stiger ej i rankingen och lönen är den samma. Iofs om lönen är 25k så kan det vara svårt att motivera en lön på 28k. Jobbar man inom vård eller liknande så betalas det ju enligt avtal men finns en massa jobb som man inte kan placera inom nån kategori så det blir svårt att veta vad som är realistiskt. En grupp som är underbetald är restaurang/ krog- arbetare. Ofta underbemannade, jävliga kunder, ofta inga pauser, usla arbetstider. Jag har det problemet att jag bor på en liten ort och jag måste söka tjänster som ofta är lite över min kompetensnivå då mina utgifter skulle öka drastiskt ifall jag var tvungen att åka till en närliggande större ort. Lite surt. Många företag låter inte ens göra övertid trots att det finns en massa jobb

ARMSTARK
2019-02-08, 09:39
Låter som en guldtillvaro!

Ja verkligen!

Patriarch K
2019-02-08, 11:39
Låter som en guldtillvaro!

Tyvärr måste jag göra dig besviken. Jag är inte gladare nu än när jag var en fattig student i ett kollektiv. Jag lever ungefär likadant, fast i en liten bostadsrätt i stället för ett kollektiv. Har lån som kommer att ta mig ytterligare 7 år att betala igen innan jag kan börja spara på riktigt vilket kommer att ta ytterligare 5-10 år. Så om drygt 15 år kanske jag kan börja njuta av tillvaron och dra mig tillbaks från ekorrhjulet!

TheOne1994
2019-02-08, 11:47
Något jag tycker är kul är att hjälpa andra att få mer lön.

Jag har vid 2 tillfälle hjälpt gamla arbetskollegor.

Story 1. Jag headhunta honom från Volvo till vår lilla verksamhet. Från 16100:- till 18200:-. Detta var 2009. Idag tjänar han 39000:-. Båda gångerna har jag pratat med honom samtidigt med hans nya arbetsgivare ( bakom ryggen ) Arbetsgivaren säger maxlönen till mig, jag ringer min polare och säger vad han ska kräva. När lönen går upp 5,6,7 tusen tror de knappt att det är sant.

Story 2. Jag fick jobb hos en konkurrent, min lön då var 35000:-. En av de anställda (ERIK) kom jag väldigt bra överens med. Han var bara 21 år gammal, driven till tusen. Han frågade vad jag fick i lön, jag sa att det vill jag inte säga. Vi hade precis träffats osv. Han berättade att han tjänade 20500:-. Jag slutade där ganska omgående, gick hemma ett tag och slappade. Fick nytt jobb och tog även ERIK med mig . Han gick från 20500:- till 32000:-. Han har valt att byta bransch helt. Idag har han 37000:-.

Sådan go känsla att spela bakom ryggen på både arbetsgivaren och kompisarna. Jag vill bara att de ska få ut så mycket som möjligt. Firman har alltid råd !

Nu har jag kontakt med en annan polare som inte får tummen ur r_ven. Här gäller det + - 0 i lön. Bara rent byte...han hatar sitt gamla jobb men "vågar" inte byta.

Läskeblask
2019-02-08, 12:44
Något jag tycker är kul är att hjälpa andra att få mer lön.

Jag har vid 2 tillfälle hjälpt gamla arbetskollegor.

Story 1. Jag headhunta honom från Volvo till vår lilla verksamhet. Från 16100:- till 18200:-. Detta var 2009. Idag tjänar han 39000:-. Båda gångerna har jag pratat med honom samtidigt med hans nya arbetsgivare ( bakom ryggen ) Arbetsgivaren säger maxlönen till mig, jag ringer min polare och säger vad han ska kräva. När lönen går upp 5,6,7 tusen tror de knappt att det är sant.

Story 2. Jag fick jobb hos en konkurrent, min lön då var 35000:-. En av de anställda (ERIK) kom jag väldigt bra överens med. Han var bara 21 år gammal, driven till tusen. Han frågade vad jag fick i lön, jag sa att det vill jag inte säga. Vi hade precis träffats osv. Han berättade att han tjänade 20500:-. Jag slutade där ganska omgående, gick hemma ett tag och slappade. Fick nytt jobb och tog även ERIK med mig . Han gick från 20500:- till 32000:-. Han har valt att byta bransch helt. Idag har han 37000:-.

Sådan go känsla att spela bakom ryggen på både arbetsgivaren och kompisarna. Jag vill bara att de ska få ut så mycket som möjligt. Firman har alltid råd !

Nu har jag kontakt med en annan polare som inte får tummen ur r_ven. Här gäller det + - 0 i lön. Bara rent byte...han hatar sitt gamla jobb men "vågar" inte byta.

Handlar det nu om motsvarande uppgifter?

TheOne1994
2019-02-08, 12:50
Handlar det nu om motsvarande uppgifter?

yes samma jobb men olika företag.

Läskeblask
2019-02-08, 14:28
yes samma jobb men olika företag.

Stora kast då. Gäller att kolla runt lite vad andra betalar. Förståss om man är arbetslös så tar man nog lättare det som bjuds. Jag vet inte men känns ofta som att större företag betalar det dom betalar medan mindre företag går med på lite förhandlande. Dtörsta misstaget är att ta ett jobb där man är missnöjd med lönen redan från början.

d1anny2
2019-02-08, 21:16
Jag är nöjd. Fick tusen mer än vad jag begärde när jag bytte jobb för ett år sen.

Fredrik S
2019-02-11, 18:35
Nej.
Bytte jobb för 11 månader sedan och har i efterhand förstått att jag sålde mig åt helvete för billigt. Pinsamt men sånt är livet. Live and learn.

Får skylla på att jag lyssnade för mycket på en kollega hos min dåvarande arbetsgivare. Gick efter vad han hade blivit erbjuden när han sökte jobb på samma företag några månader tidigare.

Det budet han fick var ju dock avsiktligt alldeles för lågt då dom inte ville ha honom. Han hade rätt meriter på pappret, men ansåg inte passa in i gruppen och sådant kan ju vara lite känsligt.

Illustrerade mannen
2019-02-11, 18:53
Inte direkt nöjd. Fick nyss statistik på nationell nivå för min bransch. Ser att jag ligger markant under medel. Störande! Lönesamtal om en knapp måndag. Blir lite svettigt att kräva drygt 10 % när jag tror mig veta att arbetsgivaren kommer att erbjuda ca 3,5...

Snobbe
2019-02-12, 11:29
Inte direkt nöjd. Fick nyss statistik på nationell nivå för min bransch. Ser att jag ligger markant under medel. Störande! Lönesamtal om en knapp måndag. Blir lite svettigt att kräva drygt 10 % när jag tror mig veta att arbetsgivaren kommer att erbjuda ca 3,5...

Ta med statistiken till mötet så borde dom förstå varför du "kräver" det. Eller iaf önskar en sån ökning. Sen kommer ju ofta ursäkterna om varför det inte går.

Läskeblask
2019-02-12, 11:52
Brukar ni inte kolla upp vad lönen bör ligga på? Jag menar om jag blir inttesserad av nåt jobb så googlar och söker jag fram all info jag kan hitta angående löner. Om mitt mål är en lön på 32k och jag ser att medellönen ligger på 25k så låter jag bli att söka. Löneanspråket skall ju alltid lämna lite utrymme så om man begär 2-3k för mycket så tror jag inte dom låter bli att kalla en på intervju och om vi säger att dom låter bli pga löneanspråket så gör det ju inget för då ligger deras sanning för långt från ens egen

Kotten
2019-02-12, 14:03
Jobbar natt, får ut 23000 efter skatt. Spelar dator och kollar på film hela nätterna så jag är nöjd

agazza
2019-02-12, 14:14
För er som löneförhandlar, kom ihåg att vi ökar penningmängden med 7% per år och inflationensmätning har ändrat sin specifikation senaste åren.

Ingen som verkar tycka det är konstigt att en ny v70 kostar 600k och man tjänar knappt 30 papp i månaden..

Blomkål
2019-02-12, 14:36
Nej.

Har tjänat mycket mer på att göra mindre. När jag hade eget företag inom TM slutade jag i stort sett jobba ett tag, det var mer eller mindre helt självgående tills jag fick lämna pga strul med hälsan. Det var en jävla slit att få igång men när det väl började rulla var det bara att bibehålla strukturerna så löste sig resten själv. När jag drog fick min kusin och några andra ta över skutan och raserade allting.

Idag går jag till ett ganska trist jobb med enda fördelen att jag kan dra mig undan ganska mycket.

ceejay
2019-02-12, 14:49
För er som löneförhandlar, kom ihåg att vi ökar penningmängden med 7% per år och inflationensmätning har ändrat sin specifikation senaste åren.

Ingen som verkar tycka det är konstigt att en ny v70 kostar 600k och man tjänar knappt 30 papp i månaden..

Det är weird, men samtidigt har jag själv låga boendekostnader. Ligger runt 5500kr per månad inkl lån och amortering. Så det är inte så farligt överlag.

Bilar är kukdyra.

Andy.da.wohoo
2019-02-12, 15:54
För er som löneförhandlar, kom ihåg att vi ökar penningmängden med 7% per år och inflationensmätning har ändrat sin specifikation senaste åren.

Ingen som verkar tycka det är konstigt att en ny v70 kostar 600k och man tjänar knappt 30 papp i månaden..

Som tur är finns det ju andra bilar samt begagnat osv.

Som ceejay skriver, nya bilar är orimligt dyra om man inte nöjer sig med en Kia (måste inte vara något fel med det iofs).

Hyfsat nöjd med min lön. Jag ligger nog i det lägre skiktet i branschen men verkar ha rätt bra förmåner jämfört med andra.

Läskeblask
2019-02-12, 18:21
Jag tycker det är intressant med löner, hur man mäter dom. Finns ju yrken som kräver en lång utbildning och lönen ligger på 25k. Jag har gjort ungefär samma jobb på 3 olika företag och lönen har kastat med 6000. Jobbet jag hade innan detta gav mig 4000 mindre men var betydligt stressigare, mer krävande och jag drog in typ 10ggr mer pengar till företag jämfört vad jag gör idag. Underbetald? Enligt mig jo men tjänade mer än de som var betydlugt bättre än mig. Jag har en summa i skallen som jag vill ha för mitt jobb såklart blir man bitter om man hör att nån arbetskompis får mer men man har ju trots allt gått med på att jobba för den summan man får

Yes
2019-02-12, 21:15
Ingen som verkar tycka det är konstigt att en ny v70 kostar 600k och man tjänar knappt 30 papp i månaden..
Det är konstigt med tanke på att V70 slutade tillverkas 2016. En V60 kan du dock få för runt 600k, om du väljer värsta motorn (390Hk) och lägger till extra allt med plusmeny.