handdator

Visa fullständig version : Omöjligt att bli större på lchf?


thhho
2017-09-24, 19:17
Tjenatjena

Ja jag har då en liten eller ganska stor fråga då, jag är 16 år, och har sedan Jan-17 gått på LCHF för att tappa vikt. Jag har gått ner 12 kg, sedan gått upp 5 igen under sommaren. När skolan väl började igen och jag förnyade mitt gymkort så blev jag fett motiverad och tränar nu 5 ggr i veckan. Problemet är att jag vill då bli större å bygga muskler, samt försöka få bort det jag har gått upp.

Hur borde jag göra? Grejen är så att både jag och morsan dietar och jag vill liksom inte sluta äta enligt lchf, men jag vill samtidigt gå upp i muskelmassa och ner i fett, och jag vet att jag äter ju då en bra jävla bit mindre kolhydrater än vad jag borde göra om det är mitt mål. Hur ska jag lägga upp träning och kost isånafall?

Jocke67
2017-09-24, 20:07
Funkar nog bra att bygga muskler med LCHF men (beroende på hur din diet ser ut mer i detalj) att du kanske kan försöka att gå lite mer mot "LCHP" (alltså mer protein och inte riktigt lika mycket fett)?

thhho
2017-09-24, 21:15
Funkar nog bra att bygga muskler med LCHF men (beroende på hur din diet ser ut mer i detalj) att du kanske kan försöka att gå lite mer mot "LCHP" (alltså mer protein och inte riktigt lika mycket fett)? Jadu tack! har jag väl tänkt på förut, klickade nu hem whey core protein nu som ett litet hjälp på traven för att öka proteinintaget haha!

xan
2017-09-24, 21:22
Varför äter du enligt just LCHF? Jag hade aldrig valt den kosten i alla fall, definitivt inte i kombination med mycket träning. Testa att helt enkelt äta "vanligt", men i mindre mängder. För att gå ned i vikt och bibehålla den nya vikten måste du hitta en långsiktig lösning, annars är det bara en tidsfråga innan du är på ruta 1 igen.

thhho
2017-09-24, 21:41
Varför äter du enligt just LCHF? Jag hade aldrig valt den kosten i alla fall, definitivt inte i kombination med mycket träning. Testa att helt enkelt äta "vanligt", men i mindre mängder. För att gå ned i vikt och bibehålla den nya vikten måste du hitta en långsiktig lösning, annars är det bara en tidsfråga innan du är på ruta 1 igen. Asså jag äter det för att det är enkelt att tappa vikt, (har nästintill inte kört ngn cardio alls å gick ner 12kg på 5 månader,) sedan hade jag inte jättemycket vikt att gå ner så då var det ett enkelt val. Varför är den ej bra med mkt träning?

Ozziking
2017-09-24, 21:53
Från stickyn i diet-delen av forumet, lite om kolhydrater etc. - Deff - en guide (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)

Du behöver både kolhydrater, protein och fett till varje mål för optimalt näringsupptag och välbefinnande. Kroppen kan inte klockan (det är dåligt för hälsan att hela vända på dygnet - att sova på dagen och vara uppe och äta på natten, men det gäller inte val av tidpunkt för måltider under en normal dygnsrytm), och väljer du rätt sorts mat finns det ingen anledning att t ex strypa kolhydratintaget efter en viss tidpunkt, eller t o m sluta äta efter klockan 18:00. Det sistnämnda är en seglivad myt som lever kvar år efter år. Det är fortfarande energi in minus energi ut över dygnet som helhet som är av vikt. Har du tränat på kvällen finns det bara fördelar med kolhydrater här.

Dina kolhydrater bör till så stor del som möjligt komma från naturliga, oraffinerade livsmedel. Välj gärna fullkornsalternativen, dvs grovt bröd eller knäckebröd framför vitt sådant, fullkornspasta framför Idealmakaroner, kokt potatis framför pulvermos osv.

Glykemiskt Index (GI) på kolhydrat spelar mindre, om någon roll, när det gäller påverkan på fettinlagring och fettförbränning. Vid en normal, blandad kost är den blodsocker- och insulinfrisättning som kolhydraternas GI har inte tillräcklig effekt för att påverka fettinlagring och fettförbränning över dygnet. Det är ingen ursäkt att äta sockersötat skräp - ju mer sådant kosten innehåller, desto mindre kaloriplats blir det över för näringsrika livsmedel som verkligen gör någon nytta för din kropp och dina träningsresultat.

Bra kolhydratkällor är pasta (särskilt fullkornsvarianterna), parboiledris och fullkornsris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Bran Plusflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser och frukt.

Välj en kolhydratkälla, en proteinkälla och en fettkälla till varje mål. Komplettera med grönsaker. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

Om du orkar räkna på saken är 2 gram protein per kilo kroppsvikt och runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt bra siffror att ligga på. För lite protein omöjliggör muskeltillväxt och/eller ökar risken för muskelproteinnedbrytning. Mer protein skadar inte, och kan ge bättre mättnadskänslor. För lite fett innebär också negativ inverkan på de anabola hormonerna. Sedan fyller du på med kolhydrater från näringsrika, oraffinerade källor tills du når det energiintag du siktar på. Varje gram protein och kolhydrat ger 4.1 kcal, medan varje gram fett ger 9.3 kcal.

Efter hård fysisk ansträngning är det viktigt att fylla på dina tömda kolhydratdepåer. Då passar snabba kolhydrater bra, dvs kolhydrater med högt GI, för att påskynda återhämtningen och lagra in ny energi i form av kolhydrater (glykogen) i dina muskler. Mängden kolhydrat har större påverkan på återhämtningen än GI:t, och har man ett kontrollerat energiintag att pricka, är det ofta en fördel att slippa lägga en stor del av detta på näringstomma sockerarter eller maltodextrin. Kolhydrat från vanlig mat fungerar utmärkt och mättar bättre. Cirka 0.8 - 1.2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt brukar vara lagom siffror; ju hårdare och längre pass, och ju större muskelgrupper du tränat, desto högre siffra. Det beror alltså på vad du tränat, hur länge och med vilken intensitet. Ett armpass kräver inte lika mycket som ett långt knäböjspass, som i sin tur inte kräver lika mycket som ett långt och intensivt konditionspass. Efter ett kort styrketräningspass där små muskelgrupper tränas räcker säkert 0.5 g per kilo. En "normal" dosering efter styrketräning är runt 0.8 g per kilo. Efter riktigt tömmande konditionsträning är normal dos 1.2 - 1.5 g per kilo, med samma mängd igen inom två timmar, för den idrottsman som prioriterar återhämtning för kommande ansträngning.

Du kommer orka träna hårdare, mer, bättre samt återhämta dig bättre med intag av kolhydrater. Sen är det gott.

thhho
2017-09-24, 22:01
Från stickyn i diet-delen av forumet, lite om kolhydrater etc. - Deff - en guide (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)







Du kommer orka träna hårdare, mer, bättre samt återhämta dig bättre med intag av kolhydrater. Sen är det gott. Tack för att du delade med dig av den infon, läser imorn när jag har tid

xan
2017-09-24, 22:17
Mycket kolhydrater lämpar sig generellt bättre för tränande folk. Dessutom är det viktigt med cardio för hjärtat och då blir kolhydraterna ännu mer viktiga.

Risken med LCHF är också att man får i sig stora mängder dåliga fetter, om man inte har koll på den delen.

thhho
2017-09-25, 07:48
Mycket kolhydrater lämpar sig generellt bättre för tränande folk. Dessutom är det viktigt med cardio för hjärtat och då blir kolhydraterna ännu mer viktiga.

Risken med LCHF är också att man får i sig stora mängder dåliga fetter, om man inte har koll på den delen. Meningen med LCHF är ju det dock, och folk skulle ju inte köra den dieten om det vore så att de var dåligt.

Grahn
2017-09-25, 07:51
Tja du behöver X mängd protein beroende på kroppsvikt, Y mängd fett av olika typer beroende på densamma och om du då har tur man du fylla på med Z mängd kolhydrater tills du når ditt kcalmål, förslagsvis konsumerade i målet efter träningen.

Det skulle förvåna mig om det blir speciellt mycket kolhydratsfrossande över om du fortfarande avser tappa vikt.

Frågan i topic är problematisk, det är givetvis inte omöjligt men kanske onödigt svårt och det kan vara lättare med en lite mer balanserad kost.

Ozziking
2017-09-25, 08:43
Meningen med LCHF är ju det dock, och folk skulle ju inte köra den dieten om det vore så att de var dåligt.



Meningen med LCHF är att vara "hälsosam" och hitta ett snabbt/bekvämt sätt att gå ned i vikt. Men you tell me hur hälsosamt det är att dagligen trycka mängder med bacon, fullfet grädda, smör etc.

Tror knappast meningen är att man ska få i sig mängder med dåliga fetter. Särskilt inte på lång sikt






Skickat från min iPhone med Tapatalk

sumialic
2017-09-25, 12:06
Meningen med LCHF är att vara "hälsosam" och hitta ett snabbt/bekvämt sätt att gå ned i vikt. Men you tell me hur hälsosamt det är att dagligen trycka mängder med bacon, fullfet grädda, smör etc.

Tror knappast meningen är att man ska få i sig mängder med dåliga fetter. Särskilt inte på lång sikt






Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lite ot, men smör och grädde är väl ganska bra fetter?

King Grub
2017-09-25, 12:06
Nej.

xan
2017-09-25, 12:12
Meningen med LCHF är ju det dock, och folk skulle ju inte köra den dieten om det vore så att de var dåligt.

Meningen är att man ska få i sig en bra sammansättning av fetter, tyvärr missar många den biten och tror att det är fritt fram att vräka i sig mättade och fleromättade fetter. Orkar man inte tänka på sådant är det bättre att äta enligt tallriksmodellen.

Sverker
2017-09-25, 16:46
16-åringar ska inte banta och kasta sig upp och ned 12 kg.

Någonstans finns en hake. Speciellt som du går i skolan och har fri tillgång till skolmaten som är blandad, m a p makronäringsämnena.

Lämna fettdieten stegvis genom att äta mer normaliserat och öka träningen i samma takt. Det kommer att skona din mage och ge dig bättre möjligheter att bygga muskler.

xan
2017-09-25, 17:35
Längd/vikt på dig förresten, trådskaparen? Om du inte är väldigt överviktig kan stora viktnedgångar leda till t ex försämrad kroppsväxt..

thhho
2017-09-25, 21:32
Längd/vikt på dig förresten, trådskaparen? Om du inte är väldigt överviktig kan stora viktnedgångar leda till t ex försämrad kroppsväxt..183cm, 73-75kg

thhho
2017-09-25, 21:36
Meningen med LCHF är att vara "hälsosam" och hitta ett snabbt/bekvämt sätt att gå ned i vikt. Men you tell me hur hälsosamt det är att dagligen trycka mängder med bacon, fullfet grädda, smör etc.

Tror knappast meningen är att man ska få i sig mängder med dåliga fetter. Särskilt inte på lång sikt






Skickat från min iPhone med Tapatalk Jahadu mem orkar inte argumentera å övertala någon att förstå varför det är bra egentligen...

StarkaUlf
2017-09-25, 22:25
Jahadu mem orkar inte argumentera å övertala någon att förstå varför det är bra egentligen...

Meningen med LCHF är ju det dock, och folk skulle ju inte köra den dieten om det vore så att de var dåligt.

Folk skulle heller inte röka om det vore så att det var dåligt.

sumialic
2017-09-26, 01:28
Nej.

Trodde de var bra med tanke på hög omega 3 halt? Är det p.g.a mycket mättat fett det är dåligt eller varför?

Ozziking
2017-09-26, 08:41
Jahadu mem orkar inte argumentera å övertala någon att förstå varför det är bra egentligen...

Brukar låta så, tyvärr. :)

xan
2017-09-26, 14:48
183cm, 73-75kg

Och du har fortfarande mycket fett på kroppen? Jag hade inte gått ned under 70 KG i alla fall.

thhho
2017-09-26, 16:59
Och du har fortfarande mycket fett på kroppen? Jag hade inte gått ned under 70 KG i alla fall.Asså både ja och nej, har lite haka kvar, samt lite mage, nuläget känns 7kg ner dvs typ 67kg rätt okej sen gå upp igen till över 70 i muskler, själv tycker jag de e för lite men men

Grahn
2017-09-27, 06:16
Asså både ja och nej, har lite haka kvar, samt lite mage, nuläget känns 7kg ner dvs typ 67kg rätt okej sen gå upp igen till över 70 i muskler, själv tycker jag de e för lite men men

Är inte sådär toklätt att deffa ned sig till någon optiform på låg mängd muskelmassa.

thhho
2017-09-28, 10:13
Är inte sådär toklätt att deffa ned sig till någon optiform på låg mängd muskelmassa.Ja, jag får väl bygga upp en form nu på hösten sen kanske deffa i vinter till nästa sommar då isf.