handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om Aspudden/Midsommarkransen/Liljeholmskajen?


skeletron
2017-09-24, 16:27
Hej!

Har planer på att flytta inom en hyffsat snar tidsperiod. Är lite inne på Aspudden, Midsomarkransen eller Liljeholmsskajen. Det som lockar mig är att alla dessa områden är lagom nära city och verkar rätt mysiga. Är det någon som har några erfarenheter av områdena, vad är fördelar och nackdelarna med dessa? Något område jag bör titta närmare på? Jag också lite tankar på Alvik/Traneberg. Jag skulle helt enkelt behöva lite uppslag!

An Iron Soul
2017-09-24, 16:55
Jag är uppväxt i Aspudden och har bara bra minnen därifrån.
Lekte som liten mycket i Aspuddsparken. Dom hade många djur.
Promenerade med brorsans rottweiler längst vinterviken.
På sommaren badade jag på Örnsbergs klippbad.
På Klubbensborg har jag firat midsommar. Badat och haft kul.
På vintern spolade vi isen på fotbollsplanen och hade hockeymatcher.
Många vänner till mig spelade fotboll i Aspudden. Men jag spelade hockey i hammarby.
Mina syskon har gått i skolan i Aspudden.

Nu har det blivit så jäkla inne och hippt. Alla ska bo i Aspudden. Samma syndrom som Hornstull.
En gång i tiden var det "ruffigt" och en del gamla knarkare men nu är det modernt och har 2km loppis. Riktiga hipster wannabes som egentligen är stenrika som har råd att bo där.

jag minns t.e.x när Aspuddsbadet skulle rivas vilket jäkla liv det var. :D

Hemi
2017-09-24, 17:04
Hela det där området var nåt man antingen kände till för att man bodde där, hade släktingar där eller vit fläck på kartan på 70 talet och säkert ännu mer innan. Och för de som bodde där existerade inte norr om Gamla Stan, det var norrland. Minns vagt järnvägsspår med lite bråte, gamla fabriker som fortfarande stog kvar med trasiga rutor etc. Ruffigt, kunde vara men snarare ett stort arbetarklassområde, kanske. Började bli hippt på 90 talet, ungefär som liknande delar av London och Paris. Gammalt arbetarklassområde där alla som vill vara inne skall bo nu. Fast det är nog ett bra område.

dannnee
2017-09-24, 17:37
Liljeholmskajen är trevligt & fint om du menar de nybyggda husen? Men väldigt stökigt kring liljeholmens centrum.
Jag skulle dock hellre valt Alvik/traneberg. Väldigt fint vid vattnet & känns lugnare. Nära till bromma blocks också, bästa centrumet i sthlm tillsamans med täby köpcentrum.

Bob90
2017-09-24, 17:40
Jobbade några veckor i midsommarkransen. Verkade vara ett lugnt och trevligt område. Restaurangen Nalle & Kroppkakan är sjukt najs också :D

An Iron Soul
2017-09-24, 17:48
Jobbade några veckor i midsommarkransen. Verkade vara ett lugnt och trevligt område. Restaurangen Nalle & Kroppkakan är sjukt najs också :D

Restaurang nygammalt är faktiskt också helt okej. :)
Det finns hur många fik som helst just i midsommarkransen.
Brännkyrkahallen är bra om man har barn som vill hålla på med någon idrott.
Svandammsparken och Enbacksparken ligger runt hörnet i stort sett.

Men i det stora hela ett ganska tråkigt område. Iofs väldigt lugnt och lätt att ta sig in/ut. Både med bil och kommunalt.

timoat
2017-09-24, 17:52
Bara att räkna ner tills det förstörs och blir lika illa som allt Annat.

Bob90
2017-09-24, 17:54
Restaurang nygammalt är faktiskt också helt okej. :)
Det finns hur många fik som helst just i midsommarkransen.
Brännkyrkahallen är bra om man har barn som vill hålla på med någon idrott.
Svandammsparken och Enbacksparken ligger runt hörnet i stort sett.

Men i det stora hela ett ganska tråkigt område. Iofs väldigt lugnt och lätt att ta sig in/ut. Både med bil och kommunalt.
Jo det håller jag med om, nygammalt var helt okej lunchhak men tyckte kanske det var en gnutta sunkigt också.

baktung
2017-09-24, 18:02
Har senaste året promenerat ett tjugotal gånger på olika områden i stan för att se var jag eventuellt skulle kunna tänka mig att bo.

Min inställning är att hela sydvästra sidan om pendeltåget är ganska tråkig miljömässigt. Hela Hägersten känns som bajsbrun betong. Mälarpromenaden från Liljeholmen till Vårberg är absolut en trevlig sträcka men bjuder inget speciellt idylliskt heller. Det lär vara städade områden du nämner men är i mina ögon väldigt trötta förorter. Långt ifrån prisvärt alltså.

Hela Bromma är trevligare. Strandpromenaden längs med Nockebybanan är lummig och avkopplande. Antagligen den absolut trevligaste vattensträckan i city. Säkert ännu dyrare där då jag läste att Sveriges dyraste radhuslänga ligger i Ålsten. Alviks ICA Supermarket är dessutom känd för att vara svindyr. Hade jag valt mellan dina förslag är Bromma ändå den solklara vinnaren.

Annars hade jag hellre valt närheten till grönområden som finns i sydöst framför Liljeholmssidan. Allt mellan Nacka och Bagarmossen alltså. Då slipper man dessutom känna sig instängd av sorlet från E4an.

shut teh face
2017-09-24, 18:20
Jag gillar söder om söder, hade jag velat bo i Stockholm hade Aspudden varit en stark kandidat. Längre än till telefonplan tycker jag dock inte man ska hamna, då är man nästan sosse.

dannnee
2017-09-24, 18:25
Ica alvik är väldigt litet, men bra utbud.
Ica liljeholmen är super stort, en av de bästa mataffärerna i sthlm, men priserna är ju samma som på alvik...

Betydligt mer svenskar i alvik/bromma än liljeholmen/aspudden/midsommarkransen.

frys
2017-09-24, 19:41
skulle gärna vilja bo i aspudden/midsommarkrans/telefonplan-områden. Tror liljeholmkajen kan vara trevligt men hade inte pallat att bo just där i liljeholms centrum, mkt skumma knarkare/tiggare/allt du kan önska dig på torgen :P

Bor precis i början av förorten av röda linjen. Tycker det mesta går ner sig lite efter axelsberg/örnsberg.

Lär ta många år innan aspudden blir nya ghettot xD. fast sätra/skärholmen va "ok" för 5 år sen. nu kanske tom mälarhöjden har en del "cuttare"

An Iron Soul
2017-09-24, 19:57
Mälarhöjden vs Bredäng.
Denna osannolika kollision mellan två orter som på kartan ligger så nära varandra men i verkligheten är så skilda.
Mälarhöjden med sina stora villor med sjöutsikt och lyckliga familjer kontra Bredäng, miljonprogram missärens vagga.

Gränsen går vid Mälarhöjden.

eFl1wVm9VKg

Frågenarkomanen
2017-09-24, 21:22
Schyssta områden.

+ Mycket och bra tjack kring Liljeholmen, något som eventuella framtida barn kan dra nytta av när de vuxit till sig.

leo1
2017-09-24, 21:28
Schyssta områden.

+ Mycket och bra tjack kring Liljeholmen, något som eventuella framtida barn kan dra nytta av när de vuxit till sig.

Har du glömt ditt inlogg på flashback?

Agitator
2017-09-24, 21:30
Antagligen så väljer man Kajen eller något hus nära tbanan vid telefonplan eller valfritt hus på hägerstensåsen. Finns inget lugnare ställe och mer isolerat än åsen typ med bara barnfamiljer.

Nackdelen med kajen känner jag är att man måste promenera dit via lilje och det är så tragisk liten promenad.

Liljeholmsgallerian med torget har blivit som lite skärholmenskänsla över det hela. Rätt sunkigt för att vara nybyggt.

Ska man välja kajen så är det något av husen direkt vid vattnet eller husen borta vid tvärbanan där det är mer lugnt, samt man har tvärbanan rakt utanför dörrarna.

Har varit och tittat på 3 lägenheter vid kajen och har svårt för en del av husen och lägena vi sett på.

Bruce Banner
2017-09-25, 06:47
Hipstermecka, skulle aldrig sätta min fot där.

MVH
/Bruce

kaer
2017-09-25, 08:22
Liljeholmskajen är väldigt fint, det hade varit mitt förstaval, nära till 'gymmet' med.

Inget fel på de andra förslagen heller.

baktung
2017-09-25, 09:05
Ica alvik är väldigt litet, men bra utbud.
Ica liljeholmen är super stort, en av de bästa mataffärerna i sthlm, men priserna är ju samma som på alvik...

Betydligt mer svenskar i alvik/bromma än liljeholmen/aspudden/midsommarkransen.

Han som äger ICA Alvik fick höja priserna för att han hade för mycket kunder. Oxfilé för 700 kr/kg är t.ex. ett vansinnigt överpris. Skulle förvisso inte förvåna mig om fler citynära butiker är lika dyra men där vill man helst inte behöva handla i alla fall.

j2b
2017-09-25, 09:15
Bor i Aspudden och trivs utmärkt. Närhet till det mesta och många trevliga matställen på gångavstånd i Hägersten. Lugnt och trevligt i allmänhet. Prisutvecklingen på lägenheter har ju dock spårat de senaste åren.

skeletron
2017-09-25, 13:32
Tack för bra tips! Någon som har koll på vilka områden i Aspudden som är bra respektive mindre bra?


Bor i Aspudden och trivs utmärkt. Närhet till det mesta och många trevliga matställen på gångavstånd i Hägersten. Lugnt och trevligt i allmänhet. Prisutvecklingen på lägenheter har ju dock spårat de senaste åren.

grondahl
2017-09-25, 15:01
Traneberg är rätt trist. Mer sovförortskänsla än de andra alternativen.

skaparn
2017-09-25, 16:22
Södra sidan Stockholm håller i rask takt på att dö ut vad gäller arbetstillfällen, så du kommer mest troligt att få pendla till typ Solna, och när du ska flyga tar det en extra halvtimme till Arlanda för att Essingeleden är igentäppt.

Traneberg låter som ett mycket bättre alternativ. Vackrare, och inte förstört av en sån där Omnipollos-stämning som jag inte står ut med.

skaparn
2017-09-25, 16:24
I och för sig så kommer du att behöva stå ut med Bromma-bor, det är också vidrigt på sitt sätt

BROXIT: Gör Bromma till egen kommun! (https://mitti.se/debatt/insandare/broxit-bromma-kommun/)


Värst av alla är de som bor i Ålsten. Håll dig borta.

baktung
2017-09-25, 16:46
I och för sig en gåta varför man vill bo så nära stan överhuvudtaget. Ingen frihet nånstans. Bara igenkorkat med folk var man än försöker finna ro. Närmare stan än Huddinge i söder och Sollentuna i norr vill man inte bo!

An Iron Soul
2017-09-25, 20:11
Tack för bra tips! Någon som har koll på vilka områden i Aspudden som är bra respektive mindre bra?

Första stället jag bodde på var Sigfridsvägen 40 i Aspudden.
Ett typiskt villa område med barnfamiljer. Lugnt och stillsamt. Jag hade gärna velat se att mina barn hade vuxit upp i det huset. Även om jag inte har några ännu.
Faktiskt väldigt tråkigt att vi flyttade därifrån.. Men men.. Gjort är gjort.
När mina föräldrar skilde sig flyttade mamma till Fastlagsvägen 34 Hägersten. Också ett jätte bra område. Många av mina klasskompisar bodde i området. Jag ska egentligen inte klaga över det. Jag trivdes även där. Men som barn gillade man inte att tvingas flytta.

Utöver Aspudden kan jag varmt rekommendera Hägersten.


Håll dig borta från Örnsberg.
http://www.stockholmdirekt.se/_internal/cimg!0/qcm9k4omokk4gk8bey1ofcmb0x1m3qr

r3mpuh
2017-09-25, 20:16
Flytta till en riktig svensk stad istället för Stockholm.

-squat-
2017-09-25, 20:52
Hipstermecka, skulle aldrig sätta min fot där.

MVH
/Bruce

Årsta känns också som hipstermecka.

j2b
2017-09-26, 07:45
Håll dig borta från Örnsberg.
http://www.stockholmdirekt.se/_internal/cimg!0/qcm9k4omokk4gk8bey1ofcmb0x1m3qr

Det där är ju dock Axelsberg..

Annars tycker jag man kan bo var som helst i Aspudden, det man kan kolla är ju närheten till tunnelbanan eventuellt, samt vissa gator kanske marknadsförs som Aspudden men är snarare mellan Aspudden och Telefonplan/Kransen. Spelar kanske inte så stor roll utöver närhet till affär/kommunikationer.

Vinter
2017-09-26, 12:03
Hej!

Har planer på att flytta inom en hyffsat snar tidsperiod. Är lite inne på Aspudden, Midsomarkransen eller Liljeholmsskajen. Det som lockar mig är att alla dessa områden är lagom nära city och verkar rätt mysiga. Är det någon som har några erfarenheter av områdena, vad är fördelar och nackdelarna med dessa? Något område jag bör titta närmare på? Jag också lite tankar på Alvik/Traneberg. Jag skulle helt enkelt behöva lite uppslag!

De bästa fördelarna är att det är ganska lugnt. Det är lätta att ta sig från området runt Linjeholmen med både kollektivtrafiken och med bil över hela stan utan att man måste åka längre omvägar för att ta sig till en knutpunkt.

Det är gångväg till city om man vill ha en promenad och helt okey grönområden vid mälarstaränderna.

Thewind
2017-09-26, 14:33
Jag har bott i Liljeholmen och bor nu i Midsommarkransen - och jag älskar det. Liljeholmen är bara en station bort om man vill handla något eller lyfta på gymmet, och i vackra midsommarkransen är det lugn och ro samt mindre knarkhandel. Lägg där till bästa burgaren i staun + finöl på Svenska Hamburgareköket :) Välkommen hit!

skeletron
2018-01-11, 06:52
Hur är Telefonplan eller för den delen Årsta, i jämförelse?

shut teh face
2018-01-11, 08:42
Hur är Telefonplan eller för den delen Årsta, i jämförelse?
Telefonplan tycker jag är sunkigt runt stationen, om man går från telefonplanen mot essingeleden så är det typ en flyktingförläggning med staket runt där det står massa mystiska snubbar och skriker jämt.

grondahl
2018-01-11, 09:05
Hur är Telefonplan eller för den delen Årsta, i jämförelse?

Riktiga Årsta är mestadels ganska fin, tidstypisk 40-50-tals förort med ett bättre utbud av service än genomsnittet. Valla torg är mycket trist område. Allt som byggs nytt pendlar mellan någonstans däremellan.

skeletron
2018-01-21, 20:29
Hur är det med E4:an, hur mycket störst man av den och är hela Midsommarkransen isåfall påverkat?


Jag har bott i Liljeholmen och bor nu i Midsommarkransen - och jag älskar det. Liljeholmen är bara en station bort om man vill handla något eller lyfta på gymmet, och i vackra midsommarkransen är det lugn och ro samt mindre knarkhandel. Lägg där till bästa burgaren i staun + finöl på Svenska Hamburgareköket :) Välkommen hit!

Agitator
2018-01-21, 20:38
Hur är det med E4:an, hur mycket störst man av den och är hela Midsommarkransen isåfall påverkat?

Man störs nog som mest ifall man bor i ytterkanten (läs husen som ligger längst ut mot den). Annars är det rätt lugnt.

Men ja, den väsnas en del och har massivt trafikflöde. Om du kan bo mer innåt så känns det nog bättre.

skeletron
2018-08-21, 07:24
Som jag fått uppfattningen när jag kollat runt på Hemnet så är lägenheterna, framförallt i Midsommarkransen, bygda i huvudsak under 40-talet. Jag letar efter en lägenhet med en god ljudisolering. Hur borde jag tänka? Någon som vet vart det finns fler lägenheter byggda efter 70-talet? Är det svårt att ljudisolera själv eller dyrt att få hjälp med om det skulle behövas?

Kartoffelsalat
2018-08-21, 10:27
Liljeholmskajen är trevligt & fint om du menar de nybyggda husen? Men väldigt stökigt kring liljeholmens centrum.
Jag skulle dock hellre valt Alvik/traneberg. Väldigt fint vid vattnet & känns lugnare. Nära till bromma blocks också, bästa centrumet i sthlm tillsamans med täby köpcentrum.

Väldigt stökigt är att ta i.

Xtreme-G
2018-08-21, 10:49
Som jag fått uppfattningen när jag kollat runt på Hemnet så är lägenheterna, framförallt i Midsommarkransen, bygda i huvudsak under 40-talet. Jag letar efter en lägenhet med en god ljudisolering. Hur borde jag tänka? Någon som vet vart det finns fler lägenheter byggda efter 70-talet? Är det svårt att ljudisolera själv eller dyrt att få hjälp med om det skulle behövas?

Vår lägenhet ligger i ett sjuvåningshus från 40-talet. Min uppfattning är att det byggdes väldigt rejält på den tiden och att ljudisoleringen därmed är god. Vad exakt är det du syftar på med god ljudisolering?

Kartoffelsalat
2018-08-21, 10:55
Vår lägenhet ligger i ett sjuvåningshus från 40-talet. Min uppfattning är att det byggdes väldigt rejält på den tiden och att ljudisoleringen därmed är god. Vad exakt är det du syftar på med god ljudisolering?

Bodde i ett hus ifrån typ 1955.
Här pratar vi ljudförstärnkning man kunde önska grannen en god morgon.
Man kunde höra vad grannen under grannen under pratade om.
Man visste vem som snarkade och vem som hade råkat ut för vinterkräksjukan.
Det var väldigt rejält byggt med mycket betong och armeringsjärn visade det sig id stamrenoveringen.
Betong kan leda ljud speciellt via stammar och sånt.

Xtreme-G
2018-08-21, 11:05
Bodde i ett hus ifrån typ 1955.
Här pratar vi ljudförstärnkning man kunde önska grannen en god morgon.
Man kunde höra vad grannen under grannen under pratade om.
Man visste vem som snarkade och vem som hade råkat ut för vinterkräksjukan.
Det var väldigt rejält byggt med mycket betong och armeringsjärn visade det sig id stamrenoveringen.
Betong kan leda ljud speciellt via stammar och sånt.

Ojdå, vi har inga grannar under oss men brukade höra spädbarnet ovan oss skrika, men inga andra röster bortsett från det. Då är det väl olika helt enkelt.

skeletron
2018-08-21, 17:30
Är det värt att köpa nyproduktion i dessa tider?

Hur kan man annars veta att det man köper inte är lyhört?

MrLomax
2018-08-29, 22:19
Är det värt att köpa nyproduktion i dessa tider?

Hur kan man annars veta att det man köper inte är lyhört?

Har du inte flyttat till området ännu?
Jag flyttar till Midsommarkransen om 1 månad.

skeletron
2018-08-29, 22:21
Har du inte flyttat till området ännu?
Jag flyttar till Midsommarkransen om 1 månad.

Inte än! Lyllos dig!

Mental
2018-08-30, 08:28
Är det värt att köpa nyproduktion i dessa tider?

Hur kan man annars veta att det man köper inte är lyhört?

Hur kan du veta att nyproduktionen inte är lyhörd?
Men visst, i nyprod är chansen god att det är välisolerat.

skeletron
2018-08-31, 09:54
Hur kan du veta att nyproduktionen inte är lyhörd?
Men visst, i nyprod är chansen god att det är välisolerat.

Så är det ju absolut!

Snubben
2018-08-31, 17:15
Om man tittar på Liljeholmen så kan det vara värt att titta på MSB översvämningskartor för Mälaren. Kan bli tråkigt annars.

skeletron
2018-09-15, 09:28
Jag tänker att jag borde bredda mig för att vara på säkra sidan innan jag går in och köper.

Vad för områden kan rekommenderas som kan vara mysiga i Stockholm, helst mot söder som jag bör känna till?