handdator

Visa fullständig version : Har blivit usel på armhävningar


AndreasG
2017-09-22, 16:27
Jag fattar inte, för ca 2 år sedan då jag höll på med en sport och vi körde armhävningar ganska ofta kunde jag göra 70-80 armhävningar utan problem. Att göra 10-20 st kändes knappt som ansträngande, men nu...

Jag kan inte ens göra 10 armhävningar!!! Jag känner mjölksyran redan efter 5 och ligger då på backen...

Och det som gör mig upprörd är grejen att jag blivit mycket starkare i armarna sen tiden då jag maxade runt 120 (tro de eller ej) armhävningar. Jag har fokuserat mycket på styrkelyft på senaste tiden, vilket har gjort mycket rejält mycket starkare i överkropp än jag var innan.

Och jag har dessutom inte gått upp så jätte mycket i vikt, ligger kanske 4-5 kg mer än förr men då har jag dubblat vikten/reps i nästan alla överkroppsövningar.

Jag förstår att jag kanske inte kommer klara lika många som jag gjorde tidigare men jag känner att jag borde kunna iallafall 20-30 st. Jag har tränat armhävningar nu i 2 veckor ganska mycket men de verkar inte bli mycket bättre.

vafan är detta? kan de bero på åldern? Jag är 19.

Bubblan84
2017-09-22, 16:50
Bör väl inte ha med åldern att göra. Man blir bra på det man tränar på. Som helt otränad kunde jag väl göra 15-20 armhävningar. När jag tränat upp styrkan med låga reps i många övningar kunde jag inte göra många fler armhävningar än när jag var otränad. Dels för att jag aldrig gjorde särskilt många reps i liknande övningar kanske, fick mjölksyra och gick in i väggen runt 20-30 armhävningar.
Nu kör jag en del armhävningar och har ökat antalet rätt rejält.
Ska faktiskt maxa nu och hoppas på nytt pers! :)

waspen123
2017-09-23, 01:00
Själv kör jag inte armhävningar mer än "för att testa" lite då och då, och styrkan/uthålligheten verkar öka allt mer som min bänk fortsätter öka. Kan göra runt 45st på mina 116kg. vägde väl typ 114 när jag tog runt 100-120 i bänken och kunde då bara göra ca 20.

Säker på att du inte bara tappat tekniken lite i armhävningar då? Eller något. Lägg in det i slutet av dina pass dagarna du kör bröst/axlar så kommer du säkert upp i samma antal som förut fort.

specs
2017-09-23, 01:03
ju mer muskelmassa du har, desto lättare får du mjölksyra

Old Nick
2017-09-23, 07:10
Armhävningar är ju definitivt att betrakta som färskvara. Man blir fort dålig om man inte gör dem och snabbt bra när man tränar på det ett tag. Jag skulle gissa att du gör 10 nästa gång, 20 gången efter det och sedan 30. Du har säkert bara tappat mjölksyratåligheten.

svenbanan
2017-09-23, 07:22
Vill du bli bättre på armhävningar så gör armhävningar dagligen, eller i alla fall fem dagar i veckan. Försök göra en massa repetitioner utan att trötta ut dig fullständigt. Detta kommer ge dig koordinationen/tekniken och uthålligheten du behöver.

Ifall ditt nuvarande max är 15 så gör färre än 10 i varje set. Börja kanske med 5 reps per set och jobba dig uppåt.

Sikta på att göra 10 set med 1min vila mellan seten. När du klarar 10 set med det antalet repetitioner så gör du en repetition mer per set nästa pass.

En gång per vecka kan du istället för dessa mängdträningspass göra 3-5set med 3min vila mellan där du gör maximalt antal armhävningar varje set.

meow
2017-09-23, 11:04
Antingen så var dina armhävningar helt värdelös förr och nu när du börjat gymma så kör du mycket mer strikt utan att tänka på det

David_wigren
2017-09-23, 12:07
Antingen så var dina armhävningar helt värdelös förr och nu när du börjat gymma så kör du mycket mer strikt utan att tänka på det

Jag är inne på samma gissning. I högstadiet kunde jag göra 200 armhävningar. Idag är jag betydligt mycket starkare både i relativ och absoluta termer men jag gör inte mer än 50-70 när jag är fräsch. Jag vågar inte tänka på hur utförandet säkert såg ut när jag var 15 😬

Gromp
2017-09-24, 02:01
Kan man göra 70+ armhävningar har man en ordentligt bra muskeluttålighet. Alltså att man kan spänna musklerna länge och många gånger efter varandra utan att bli trött i dem. Muskeluttålighet är färskvara och den första man tappar om man slutar träna specifikt för uttålighet. (Muskelstyrka och muskelstorlek "håller" längre efter att man slutat träna för det.)

Så gissningsvis har uttåligheten försvunnit och måste tränas upp igen, om du vill kunna köra 70+ armhävningar igen.

Chorizo
2017-09-24, 05:28
Har du fått nya intressen? Ute sent på kvällen? Träffat tjejer och rökt cigaretter?