handdator

Visa fullständig version : Aldrig satt en fot på gymmet - hjälp


Shapov
2017-09-22, 04:21
Hej!

Nu har jag tröttnat helt på min oerhört slanka kropp och har därför bestämt mig för att ta tag i träningen. Jag har aldrig i hela mitt liv spenderat en minut på ett gym och skulle därför behöva lite hjälp.. Har inga vänner som gymmar som kan hjälpa mig och pengarna till en pt finns inte för tillfället, så jag testar att fråga om lite goda tips och råd från er här på koluzzeum.

Jag är 24 år, 166cm lång/kort :laugh: och väger runt 50kg. Det jag vill uppnå är att få en relativt "fit" kropp och landa på en vikt runt 60-65kg. Jag rådfrågade en som satt i receptionen lite snabbt när jag var och fixade mitt gymkort, och han sa att maskinerna var det jag ska fokusera på i början men då jag läst lite överallt att fria vikter är den bästa träningen så blir jag lite förvirrad. Vad är det som är det bästa för en nybörjare att bygga upp muskelmassan bäst/snabbast? Bör jag skaffa kosttilskott? Vad är de viktigaste sakerna jag bör tänka på nu i början? Ah, ALLA tips som ni kan komma med är till stor hjälp!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 Skulle tvådagars passet kanske passa mig fast jag aldrig satt en fot på ett gym tidigare? :em:

Tack
/A *flex*

Kif
2017-09-22, 05:00
Experterna kommer svara senare.
Beror på din situation och kropps möjligheter. Fria vikter är oftast bättre då du med dessa aktiverar många fler muskler kontra vad du gjort i en maskin.
Maskinerna rekommenderas ofta eftersom skaderisken är så liten i dessa jämförelsevis med en skivstång.
Välj ett program. Starting strength, 5x5, greyscull l.p.. Eller vilker annat program och följ det så kommer du få resultat fort.

Agitator
2017-09-22, 05:38
Kortfattat så är halva kriget vunnet om du kan ta dig till gymmet 3-4 gånger per vecka en första period på säg 2-3 månader.

Rekomenderar att träna igenom hela kroppen. Med "bekväma" vikter och lägga tid på att lära dig hyfsat utförande på de övningar du vill köra.

Du är inte ensam om att dyka upp på gymmet och göra alla fel man kan göra i träningsväg en första period. Finns folk som fortfarande gör alla fel även efter flera år på gymmet. Me included.

Men bara ta dig till gymmet. Försök hitta vilka dagar du kan träna på konsekvent varje vecka och håll dig till det.

Nu i början kan du träna igenom hela kroppen och inte försöka träna för tungt.

Ett pass som du kan träna igenom 3-4 gånger per vecka en första period kan t.ex. se ut så här.

Bröst: Liggande hantelpress istället för bänkpress. försök hitta vikter du kan göra 14-20 reps på. Gör det 3-5 set.
Ben: Knäböj lätta vikter och 12 reps som inte ska kännas tungt. Ifall det inte känns bra så börja med valfri benmaskiner, men kör bekväma vikter. 3-5 set
Marklyft: 5-8 reps bekväma vikter. 3-5 set.
Latsdrag: 8-10 reps 3-5 set bevkväma vikter
Allas favorit, Biceps: Hantlar lätta vikter 5-7 reps 3-5 set
Triceps: Kabelmaskin, singelrep eller någon stång över huvudet med lätta vikter och lätta reps.
Axlar: Sittande hantelpress väldigt väldigt lätta vikter eller kolla in sidolyft med väldigt väldigt lätta vikter

Det finns massvis med program att hämta och vad man vill kan tänkas vilja träna. Du kan även prova att träna alla maskiner och försöka träna alla fria vikter varje pass, tills du känner att du vill fokusera mer på någon övning *host* ****HOST MARK.BÖJ.BÄNK*** HOST HOST HOHSTH***

Men viktiga är att du dyker upp på gymmet och gör något, vad som helst t.om. Bara du dyker upp varje vecka och alltid tränar. Oroa dig inte så mycket för om vad du tränar eller om det räcker. Viktiga är att dyka upp och börja träna och få in det i sina rutiner.

Innan du vet ordet av pressar du 50 kgs hantlar, markar 200 kg, knäböjer 160 kg och bicepscurlar 12 kg :)

Beemel
2017-09-22, 06:21
Jag är avundsjuk på dig....
Kort, lätt och nybörjare. Du har potential att göra extremt stor skillnad på din kropp på kort tid.

Som sagt ovan, det absolut viktigaste steget är att faktiskt börja träna.

Se till att få rutin på träningen. Det är lätt att man faller ifrån efter de första veckorna, dessa veckor är ofta ganska dryga med massa träningsvärk som gör att man knappt kan röra sig, man är tröttare, man känner sig kanske till och med som om man bara blir svagare. Men härda ut och efter någon månad så kommer alla dessa känslor bytas ut mot att du troligen blir både piggare och starkare samt mår bättre.
Det är bättre att börja med 1-2 pass i veckan än att sikta för högt och kanske träna varje dag. Åtminstone till att börja med, både för det psykiska så väl som återhämtning. Men hitta en frekvens som du trivs med är viktigast.

Om du är intresserad av klassiska styrkelyftsövningar så föreslår jag du antingen spenderar ett gäng timmar på Youtube och försöker hitta så många olika personer som möjligt som beskriver hur övningarna bör utföras och vad du ska tänka på. Försök att ta fasta på de röda trådarna som de flesta är överens om och prioritera dessa.
Eller ännu bättre (otroligt mycket bättre faktiskt) hitta en atletklubb där du kan få hjälp av de andra medlemmarna.

Det fungerar självklart alldeles utmärkt att träna utan att köra någon av de "komplicerade" basövningarna. Det finns på de flesta gym en uppsjö av maskiner som är relativt lätta att förstå sig på och som till viss del minskar (obs minskar inte eliminerar..) risken att skada sig genom att göra något fel.

Många vanliga gym erbjuder också nya kunder ett par gånger med PT gratis, för att "komma igång"


Ät relativt rikligt med protein Kosttillskott är inte nödvändigt, varken som nybörjare eller som avancerad om man äter vettigt.
Protein i pulverform ser jag dock inte som ett tillskott utan en del av normal kost, och smidigheten och med tanke på hur billigt det faktiskt är gör att det kan vara en vettig sak att investera i, absolut inte NÖDVÄNDIGT, men förbannat smidigt.
I övrigt så finns det ju en del tillskott som är hälsofrämjande (inte bara för träning) så som omega 3 till exempel.
Du kommer troligen få väldigt stora styrkeökningar initialt utan några som helst extra grejer bara genom att du börjar träna, tillskott som exempelvis kreatin (en av de få tillskott så faktiskt är vettiga) kommer troligen göra försvinnande liten skillnad första halvåret eller så.

Se till att du sakta ökar i vikt, säg något kilo i månaden, möjligen mer första månaderna.
Om du inte ökar i vikt så ät mer =)

Försök att sköta sömnen ordentligt.

Nu har jag ordbajsat tillräckligt, och avslutar med att önska dig stort lycka till och hoppas verkligen att du får blodad tand på det här med träning. *flex*