handdator

Visa fullständig version : Stukat knä (löpare) - Skadad menisk? Uppskattar råd


Sagolikt
2017-09-21, 16:21
För snart en vecka sedan (fredag) stukade jag mitt knä i ett hopp där jag landade helt fel med bakåtvikt i en sluttning så att knäet vek sig med ett knakande ljud.

Var lite kämpigt att ta sig hem 300 m men det gick att stödja och gjorde inte så ont att ta små steg. Efter att haft fötterna i högläge med kylning tog mig till VC där en ssk tittade på det och gav mig en stödstrumpa. Hon kunde inte säga så mycket då det hade hänt så nyligen utan man var tvungen att vänta.

I tisdags hade svullnaden lagt sig ganska mycket så jag besökte en fysioterapeut som uteslöt ledbandsskador och korsbandsskador men tyckte att den lilla svullnaden jag hade kvar tydde på något, kanske en skadad menisk. Försökte få henne att delge mer men hon sa att hon inte vet just nu utan måste vänta. Hon sa att det kan vara 50/50 om huruvida den är skadad eller ej.

En skadad menisk är inte riktigt det jag vill ha som löpare och skulle antagligen innebär lång rehab och stor risk för operation känner jag. Att befinna sig i ett sånt här osäkert läge där man bara väntar är sjukt energikrävande mentalt. Försökt hitta annan information om stukning med skadad menisk och vilka symptom man ska leta efter men eftersom mitt ben inte låser sig så har jag svårt att hitta något, vad man ska leta efter och vad man ska hoppas att man inte känner. Något mer stel på morgonen men det har även blivit avsevärt bättre denna vecka.

Därför uppskattar jag all hjälp jag kan få. Har du erfarenhet eller expertis i områden, släng gärna iväg några rader :)

Min rörlighet kommer tillbaka successivt och svullnaden minskar väl något var dag även om det inte är någon gigantisk svullnad anser jag. Jag kan inte sträcka benet fullt ut vilket tyvärr gör att jag har svårt att gå utan att halta (jobbar på detta). och min rörelseförmåga åt andra hållet är väl det jag ser störst framsteg med. Benet är relativt stabilt och styrkan är där inom det rörelseomfång som känns bekvämt.

Just nu utför jag bara rörlighetsövningar som cykling, lätt stretching och liknande.

Återbesök väntar nästa onsdag hos sjukgymnasten men sen sticker jag på lång utlandsvistelse. Lite kass tajming med detta :)

CoKEmaN
2017-09-22, 09:12
En meniskskada behöver väldigt sällan opereras, forskning med långtidsuppföljning visar ofta att det är bättre för de som bara rehabtränat än de som opererats och rehabtränat. Sen finns det självklart fall där man bör operera, om knät låser sig flera gånger per dag kan vara en indikation..

Angående dina besvär nu, eftersom du är svullen så är det svårt att ställa någon klinisk diagnos då det säkert finns mycket som gör ont och rörligheten är inskränkt på grund av svullnaden, lättare när svullnaden gått ner. Bra att korsband och ledband är stabila.
Tråkigt besked kanske, men bara att vänta och se hur det är framöver. Bra att du redan har en kontakt med en fysioterapeut.

mvh

Sagolikt
2017-09-23, 12:42
Tack!

Ska resa till Asien och vara där under hela hösten så att ta med sig lite rehabövningar att börja med lär antagligen vara kontentan.

Inte omöjligt jag drog på mig någon muskelbristning i samband med detta heller och då kommer ändå löpning ligga på vila i 3-4v innan man kan börja stega upp det.

När skador avlöser varandra så slår det rätt hårt mentalt och det känns som såret blir djupare för var gång.