handdator

Visa fullständig version : ätardagen varför?


mitze
2004-05-01, 16:48
Ätardagen skall komma i slutet av varje deff vecka stämmer det?
har deffat i 6 dagar och imorgon är den 7:E... skall köra en vecka till!

Men skall jag ha en ätardag med godis och allt? och till vilken nytta? eller skall jag skippa den?

Tacksam för snabba svar..

King Grub
2004-05-01, 16:49
Ägna gärna 10 sekunder åt att ögna igenom åtminstone förstasidan av forumet innan du ställer en fråga. Då hade du hittat denna identiska tråd:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=23278

mitze
2004-05-01, 18:47
men gäller detsamma om man bara skall deffa 1 vecka till eller gäller det bara under längre perioder för att orka?

Men bara för att förtydliga..:
Äta som vanligt men se till att bli mätt..?
För mätt känner jag mig under deffen också annars tar jag en frukt eller 2...

King Grub
2004-05-01, 18:52
Originally posted by mitze
men gäller detsamma om man bara skall deffa 1 vecka till eller gäller det bara under längre perioder för att orka?

Men bara för att förtydliga..:
Äta som vanligt men se till att bli mätt..?
För mätt känner jag mig under deffen också annars tar jag en frukt eller 2...

"Nyttan" av en riktig svullardag med godis och onyttigheter är psykologisk. Det finns inget behov av en sådan. Känner du dig tom, platt och trött och behöver energipåfyllning är det antagligen vettigare att ta en dag då du fyller på med kolhydrater i form av något tusental kilokalorier från bra, näringsriktiga källor. Givetvis kan du ta en dag då du unnar dig något onyttigt också, men att överäta tusentals kalorier från skräpmat förbättrar inte deffresultaten på något sätt, är jag rätt övertygad om.

mitze
2004-05-02, 01:54
så om jag förståt det rätt så skall jag skippa ätardagen imorgon ifall jag ej känner att jag behöver något sådant för att klara nästa vecka?

Galatasaray
2004-05-02, 05:48
JAAAAAAAAAAA,,,du ska verkligen inte ha ätardag om du inte behövs. Som jag sagt förr, den förstör i dem flesta fallen mer än den gör nytta(fysiskt) och att hoppa över några ätardagar tror jag säkert gör att man kommer i form mycket snabbare och slipper dessa panikatacker som dem flesta AF killarna brukar få nära tävlingen:notme:.

Fyll på var 10-14/dag och ät rena kalorier isf,,med det menas öka kolhydraterna och håll fettet nere och ät så mycket byggarmat som möjligt istället. då får du alla fördelar som en refeeddag har men slipper allt överskott fett som kroppens tvingas förbränna dagen/dagarna efter.

King Grub
2004-05-02, 05:57
Originally posted by mitze
så om jag förståt det rätt så skall jag skippa ätardagen imorgon ifall jag ej känner att jag behöver något sådant för att klara nästa vecka?

Vill du, är du våldsamt sugen, så ta en ätardag. Det kommer inte att sabotera hela deffen. Å andra sidan bidrar en dags överätande av skräp inte det minsta heller. De negativa aspekterna överväger antagligen, men om de mentala bitarna med en ätardag är positiva för dig, kan det vara en god idé.